`97 Nissan Micra 1.0 GL. Van Pinda naar Micra

Mijnheer Petrol

Wegverkenner
Ik heb er maar een los topic voor aangemaakt sinds ik bij mijn eigen topic niks meer kan aanpassen en dus wel graag nog wil blijven praten en delen en dus ook de titel wil gaan aanpassen

Nou, gistermiddag is dan toch hetgene gebeurd waar bij ik zei "als dit ooit gebeurt dan gaat de auto de deur uit"
Tijdens een ritje op de snelweg richting Utrecht besloot tijdens 't nemen van een afrit de bekrachtiging er mee op te houden. En je kan niet ff snel in een bocht contact aan/uit zetten dus dat was gevarenlichten aan en auto aan de kant en toen weer aan/uit gezet.
Ik heb direct op Marktplaats gezocht naar andere autootjes en vond deze Micra uit `97 met 178k op de klok, volledig ingevulde onderhoudshistorie tot 2023 én omdat een toch wat jongere auto (ondanks de ruime ton meer op de klok) werd ingeruild regelen zij ook de APK.

bDLtVD9.jpeg

ToCeEXP.jpeg

2SuS78W.jpeg

0Obrjqr.jpeg

PtnJ1TY.jpeg

ojDlEfb.jpeg

T45qXAc.jpeg

Natuurlijk is ook deze auto niet perfect. De koppeling grijpt vrij snel aan onder in, maar er zit na het aangrijpingspunt vooral veel "niks" het pedaal heeft veel vrije slag. Verder is er rechtsachter een schokdemper toch wel redelijk op, en heeft de auto nog maar 1 weekje APK maar dat word geregeld door het bedrijfje waar ik 'm kocht.
De stuurbekrachging bij deze doet het goed, motortje klinkt goed, geen speling in het stuur, airco blaast ijskoud, weinig op de versnellingspook. Even een keer goed wassen en poetsen en dan komt er een heel aardig dingetje onder vandaan.

Grootste probleem bij deze Micra's is ROEST. Vooral achter bij de dorpels. Als dat meevalt en hij doet wat je op basis van zijn reputatie mag verwachten dan heb je er een prima karretje aan. Met een paar nette en originele wieldoppen (niet die vreselijke after market dingen!) oogt het ook meteen een stuk beter.

Zou het niet kunnen dat de koppeling ooit is bijgesteld? Schokdempers zou ik aan beide kanten vervangen. Goed werkende airco is in dit segment / leeftijd en prijsklasse mooi meegenomen en lang niet altijd vanzelfsprekend.

Laatst bewerkt:
Heb geen idee of de koppeling ooit is bijgesteld, zou goed kunnen. Schokdempers wil ik volgende maand rondom laten vervangen. Dat de auto het uberhaupt doet gezien de vraagprijs van 395 vind ik bijzonder. Ik heb voor nu overigens de wieldopjes er af gehaald en weggegooid. Denk dat ik de velgen zilver laat spuiten

Gefeliciteerd met de aankoop. Zijn best goede auto's, rijden ook leuk, en die motoren zijn uitstekend. Ik heb er ooit een paar in onderhoud gehad. Gaan met gemak over de 4 ton.
Radiateurbalk is ook een zwak punt bij deze auto's.

Over de 4 Ton nog wel? Dan heb ik nog even te gaan wat betreft de kilometerstand van 178 duizend en een beetje.
Er zijn wat zwakke punten maar dat vind ik niet zo erg in vergelijking met wat mijn Panda had met de stuurbekrachtiging. Roest valt tegen op te lassen, onderdelen vallen te vervangen. Tuurlijk kan je dat ook zeggen van die bekrachtiging van die Panda maar dat zat mij gewoon niet lekker en ben wat dat aangaat een rare man maar als iets aan een auto mij niet lekker zit en het is iets desastreus zoals een wegvallende stuurbekrachtiging in een bocht richting de snelweg dan is het voor mij over en uit.

Ik moest even schakelen met je nickname, maar jammer van de Panda. Ik snap natuurlijk ook dat het kostenputje ergens ophoudt. Hopelijk heb je meer geluk met de Micra. Ze staan zover ik weet goed bekend dus dat is een pluspunt.

Oh dit is Panda Henk? Dan welkom terug :) En hopelijk inderdaad meer geluk met de Micra. Deze auto's zijn mechanisch erg goed in ieder geval. Zoals anderen hebben gezegd, goed letten op roest in de dorpels/wielkasten achter en de radiateurbalk vooraan. En dempers per 2 vervangen anders kan je een paar weken later weer terug omdat de andere kant versleten aanvoelt. Zijn gelukkig de kosten niet met een Micra.

Dit is geen 1.0 GL, maar een Papillon, een actiemodel gebaseerd op de 1.0 LX en onder andere voorzien van airco. De GL-trim bij de Micra kwam pas na de eerste facelift, toen de 'L' 'GL' ging heten en het basismodel 'Gi' werd.

Opvallend hoeveel uitvoeringen en actiemodellen bij Nissan voorbij kwamen... Maar deze Papillon was het begin van de standaard airco en stuurbekrachtiging in de Micra in Nederland. Mijn vader vond na 3 jaar dat zijn Micra wel aan vervanging toe was en ik naar de dealer zo'n Papillon klaar laten zetten... Nou, mijn vader mee, ziet de auto.... Nee, dit wordt m'n laatste nieuwe, dus hij pakte relatief groots uit... 4 deuren, 1.3, nog wat toeters en bellen.... Auto inmiddels 28 jaar oud en mijn dochter rijdt er nog in rond. Wel met de bekende roestplekken, maar ze laat alles keurig bij de voormalige Nissan Dealer herstellen.

Jammer van de Panda, dat was naar mijn bescheiden mening toch wel een leukere auto.

Deze auto is ongemerkt alweer 28 jaar oud, ooit was een auto dan al klassiek. Hij kan volgens mij wel wat liefde gebruiken, ik ben benieuwd wat je ervan maakt!

Jammer van de Panda, dat was naar mijn bescheiden mening toch wel een leukere auto.

Deze auto is ongemerkt alweer 28 jaar oud, ooit was een auto dan al klassiek. Hij kan volgens mij wel wat liefde gebruiken, ik ben benieuwd wat je ervan maakt!
Vind dit ook een leuker karretje, al is het alleen maar omdat het echt een bijzonder wagentje is op de wegen en je zo'n Panda overal ziet rijden.
Ga mijn best doen er weer wat van te maken. Keer goed poetsen en uitzuigen en de velgjes spuiten. Dat is het denk ik wel.

Heb geen idee of de koppeling ooit is bijgesteld, zou goed kunnen. Schokdempers wil ik volgende maand rondom laten vervangen. Dat de auto het uberhaupt doet gezien de vraagprijs van 395 vind ik bijzonder. Ik heb voor nu overigens de wieldopjes er af gehaald en weggegooid. Denk dat ik de velgen zilver laat spuiten
395 euro? Dat zijn JetCars prijzen!;) Dit zou een hele mooie zijn voor de ouderwetse barrelbrigade. En als de auto net zo goed blijkt als jij omschrijft dan zou hij zelfs tussen de huidige 3 budgetbakken geen slecht figuur slaan.

Ik ben wel benieuwd wat er met jouw oude Panda gaat gebeuren. Waarschijnlijk export of hij wordt provisorisch opgelapt zodat ie met een verse APK nog een laatste ronde meekan.

Verschillende gehad. Degelijke auto. Bij 178k kan de koppeling ook gewoon 'op' zijn. Misschien was dat voor de vorige eigenaar wel de reden om hem weg te doen.

De bekende roestplaatsen zijn al genoemd, maar ach, mag het na al die jaren? En op zich makkelijk bij te werken want het zit uit het zicht.

Ik heb zelf de oer Micra gehad uit 1983 als eerste autootje. Gekocht in 1992, dus toen 9 jaar oud maar die was al behoorlijk rot rondom de achterste wielkuipen in de kofferbak en onder de achterbank.

Van dit model heb ik er ook diverse bekeken toen ik een jaar of 10 geleden op zoek was naar een 2e autootje voor mijn vrouw en allemaal hadden ze roest op de bekende plekken of er was al aan gelast. Uiteindelijk is het toen een Swift geworden die toch wat krokanter bleek dan op het eerste oog leek.

395 euro? Dat zijn JetCars prijzen!;) Dit zou een hele mooie zijn voor de ouderwetse barrelbrigade. En als de auto net zo goed blijkt als jij omschrijft dan zou hij zelfs tussen de huidige 3 budgetbakken geen slecht figuur slaan.

Ik ben wel benieuwd wat er met jouw oude Panda gaat gebeuren. Waarschijnlijk export of hij wordt provisorisch opgelapt zodat ie met een verse APK nog een laatste ronde meekan.
Panda heeft nog 8 Maanden APK, dus lijkt mij niet dat dat een probleem is.
Het zijn zeker JetCars prijzen, maar gelukkig geen JetCars auto.

APK was vandaag en het viel mj eigenlijk alles mee wel. Bijna nieuwe Vredestein banden er onder, uitstoot goed, remmen goed met als enige puntje dat ze even opgeschuurd moesten worden. Roest? Nou.. Kijk zelf maar:

prqhHQn.jpeg

dkWAafz.jpeg
Was het enige plekje en geen afkeur. Maar word morgen wel dichtgelast.
yVZHww5.jpeg

1zovGaw.jpeg

Was er dan verder echt niets op aan te merken? Behalve dat ik moest lachen om de APKkeurmeester die concludeerde "hoe is het mogelijk voor dat geld" was er een ashoes linksvoor lek.
Kosten keuring? 35 voor het keuren. 19.50 voor de Ashoes, ik lach mij echt helemaal suf.

Verschillende gehad. Degelijke auto. Bij 178k kan de koppeling ook gewoon 'op' zijn. Misschien was dat voor de vorige eigenaar wel de reden om hem weg te doen.

De bekende roestplaatsen zijn al genoemd, maar ach, mag het na al die jaren? En op zich makkelijk bij te werken want het zit uit het zicht.
Koppeling grijpt verder nog gewoon erg goed aan en doet volgens mij z'n werk ook nog goed. Alleen zit er dus na het aangrijppunt wanneer je de koppeling laat opkomen vooral heel veel dood pedaal. Hoe moet ik het uitleggen? Alsof je eerst door niets heen moet trappen (er is geen weerstand) totdat je opeens voelt dat er "wat" zit

Laatst bewerkt:
Koppeling grijpt verder nog gewoon erg goed aan en doet volgens mij z'n werk ook nog goed. Alleen zit er dus na het aangrijppunt wanneer je de koppeling laat opkomen vooral heel veel dood pedaal. Hoe moet ik het uitleggen? Alsof je eerst door niets heen moet trappen (er is geen weerstand) totdat je opeens voelt dat 'ie aangrijpt.
Nou in ieder geval het afstellen stelt niks voor.

Zie ook dat mijn Panda te koop staat voor 695. Dat lijkt mij zelfs met die defecte stuurhoeksensor nog best een koopje gezien de lange keuring en recent vervangen distributieriem. Toegegeven hij heeft bijna 290 duizend kilometer gelopen maar ze komen volgens Klokje Rond toch ook wel een stuk verder dan dat.

Nog een leuk weetje. Omdat er destijds heel veel Micra's verkocht zijn, en er dus ook veel op de sloop was te vinden, zijn er toen mega veel kleine aanhangwagentjes verkocht die voorzien zijn van Micra velgen. Als je er op let, wielen met al die kleine gaatjes vindt je ze vast wel.

Zojuist een kentekenrapport opgevraagd, best interessant om te zien dat de APK voor de huidige de auto is voorzien van 4 nieuwe banden. Dat verklaart de Vredesteins er onder. Er is daarnaast slechts 1x eerder aan de auto gelast. Ook vorig jaar. De afgelopen 10 jaar is er amper 5500 Kilometer per jaar mee gereden. Heeft de gemiddelde eigenaar de auto 2.5 jaar, en wat ik het leukste vond.
Er staan 34 Nissan Micra 1.0en uit `97 nog geregisteerd in Nederland, dat is niet veel.

Terug
Bovenaan