JJB zei:
TYN zei:
Is het een 2.0T of een 2.0dci?
Bijna elke auto blijft wel rijden als je het onderhoud bijhoudt en (dure) reparaties blijft uitvoeren. Houd in ieder geval rekening met een paar duizend euro aan onderhoud per jaar, en een auto waar altijd wel wat (kleine) dingetjes aan markeren.
Ik heb nog steeds geen 7-zitter gekozen. Maar ik heb wel weer een pracht exemplaar gevonden van een Grand Espace. Het betreft een 2.0T met ongeveer 180.000 km op de teller. Op internet heb ik gelezen dat de turbo en de dynamo nog wel eens stuk gaan en dat dure reparatie zijn (>1000eu). Is er een manier om de status hiervan te checken? En de 2.0T, hoe zijn verder de ervaringen daarmee? Het onderhoudsboekje is afgetekend, maar er zijn geen facturen beschikbaar...
Ik hoor graag weer van jullie!
Groet,
Jaap-Jan
Bij een dynamo weet je het vaak niet, die doet het wel of doet het niet. Je kunt alleen ( laten) checken of die nu genoeg spanning levert. Dit onderdeel kost overigens veel minder, en kost tussen de € 200,00 en € 250,00 inclusief werk en riem ben je op een niet al te duur adres denk ik veel minder kwijt dan € 1000,00. Bij een turbo kun je wel horen of die goed klinkt.
Een turbo kan met een nette rijstijl en op tijd olieverversen ook heel oud worden. Belangrijk is rustig aan als de motor koud is, en als de motor hard heeft gewerkt nog ongeveer een halve minuut stationair laten lopen. Ik heb een auto ingeruild met 275000 kilometer, de turbo en dynamo waren toen nog gewoon orgineel, ( ook startmotor en koppeling waren orgineel) en de turbo klonk nog goed. De rijstijl van de bestuurder heeft heel veel invloed op de levensduur van de turbo en koppeling maar ook op veel andere slijtage gevoelige autoonderdelen.
Informeer ook even bij de garage waar de auto in onderhoud is geweest wat er aan gedaan is, de 2.0 T motor van Renault staat goed aangeschreven, en is een degelijke motor. De motor is geleverd in verschillende Renault modellen.