.

Wat zijn jouw ervaringen met Rain-X?

• Totaal aantal stemmers
    38
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik heb niet direct ervaring met RainX, maar ik heb er wel wat over gehoord.
Waar ik wel ervaring mee heb, is de voorruit in de Wax zetten. Dat geeft een beetje hetzelfde effect. Ik vind het ideaal, je hebt veel minder de ruitenwissers nodig, en ik vind het ook veiliger, aangezien de voorruit altijd goed helder blijft.

Ik heb veel ervaring met Rain-X op overigens alle autoruiten. Groot voordeel is inderdaad dat de ruitenwissers veel minder vaak gebruikt hoeven te worden, zeker bij hogere snelheden omdat Rain-X er voor zorgt dat de druppels als het ware door de rijwind van de ruit worden geblazen. Bij lage snelheden is het voordeel niet zo heel erg groot. Een nadeel vind ik dat indien de werking van Rain-X minder wordt na verloop van tijd, de ruitenwissers erg gaan rubbelen op de voorruit. Met andere woorden: ze lopen niet meer vloeiend over de ruit. Iets om rekening mee te houden. Mijn ervaring is dat je het spul zo om de 3-4 weken opnieuw moet aanbrengen. Dit geldt overigens alleen voor de voorruit. Op de overige ruiten zitten geen wissers waardoor de werking veel langer is. Voordeel voor de zijruiten. Je hebt met regen een veel beter zicht opzij terwijl de ruit ook minder snel vuil wordt. Als je een auto hebt met een ruitenwisser op de achterruit, dan is de werking ook best lang, omdat je natuurlijk je achterwisser veel minder frequent gebruikt dan de voorwissers.

Krijg je het er wel goed vanaf als de werking minder wordt?
Voor zij- en achterruit lijkt het mij nog wel wat. Voor de voorruit koop ik liever iets eerder een setje nieuwe wissers.

Rain-X is imo een fantastisch product. Wel is de voorbereiding erg belangrijk. Dat betekent raam schoonmaken en ontvetten en dan Rain-X er op smeren. Er af halen is niet gemakkelijk, maar denk dat je met kleien, of zelfs polijsten het er wel af zult krijgen. Dat heb ik iig nooit geprobeerd, ik vond het fantastisch werken.

Ik heb inderdaad gehoord dat de voorruit perfect schoon en ontvet moet zijn. Ik heb al jaren een flesje op de plank staan, maar nog steeds niet geprobeerd, durf het toch niet. De wax van de wasstraat/afspuiten is genoeg voor die week.

review van een vergelijkbaar product
https://autodetailing.nl/forum/showthread.php?7606-Review-Turtle-Wax-ClearVue-Rain-Kleer

Terence zei:
Ik heb inderdaad gehoord dat de voorruit perfect schoon en ontvet moet zijn. Ik heb al jaren een flesje op de plank staan, maar nog steeds niet geprobeerd, durf het toch niet. De wax van de wasstraat/afspuiten is genoeg voor die week.

Niet te bang voor zijn. ;) Ik maak met Spray&Wipe de ruit schoon. Daarna ontvetten met Gyeon Prep, 2x. En dan Rain-X aanbrengen. Kind kan de was doen. :)

Mijn pa is er groot fan van; een keer geprobeerd op mijn auto. Beviel prima!

Het nadeel van de wax van de wasstraat vind ik de waas van vocht die 's ochtend op de ruit zit. De eerste 5 minuten moeten de ruitenwissers aan om de voorruit aan de buitenkant vochtvrij te krijgen. Dat zal met Rain-X ook zo zijn denk ik.

Ik heb dit product en een soortgelijk product vaker gebruikt, het effect werd pas goed zichtbaar bij 80km/u of meer, ik had in principe niet eens een ruitenwisser nodig.
Een collega van mij had een Corvette (ligt laag bij de grond), die erg veel last had van slecht zicht bij zeer natte omstandigheden, dat helemaal als hij langs vrachtwagens reed. (water wat uit de spatborden kwam).
De ruitenwissers konden op snelste stand dan al niet meer bijhouden, dus zo een product gebruikt als extra hulpmiddel.
Hij was tevreden.

Zelf doe ik het maar 1x per jaar op de voorruit, op het moment dat sneeuw voorspeld wordt; als er dan sneeuw/ijs op de voorruit ligt als je wil vertrekken (kartonnetje vergeten, of gedacht, ach het zal wel niet sneeuwen), gaat die sneeuw/ijs er veel makkelijker af;
Grootste nadeel vind ik de lichte waas die je op de ruit krijgt als je de ruitenwissers gebruikt, niet echt prettig als het donker is (en dus ook regent);
Op zij-, achterruit en spiegels vind ik het geen verbetering;

Zeer veel ervaring mee.
Wegens beperkte duur van het effect breng ik het alleen nog aan voor een lange reis met slechte weersvoorspellingen.
Profijt vooral op snelwegen : lekker in de regen rijden zonder ruitenwissers.
Bij regen 's nachts wel verstrooiing van licht, maar toch : ook dan liever zonder ruitenwissergebruik dan met een waas na iedere veeg van de wissers.
Bij sneeuwval tijdens het rijden helemaal ideaal: geen vlok raakt het glas aan, dus ook koplampen meenemen.
Wat mij betreft alleen voorruit, koplampen en voorste zijruiten insmeren...
Het werkt inderdaad alleen bij goede voorbehandeling!

Ontzettend handig, rijden zonder ruitenwissers nodig te hebben bij hogere snelheden. Waas verhaal wordt hier nogal overdreven, daar heb je echt geen last van.

Ik heb net (weer) een nieuw flesje aangeschaft. Indien goed aangebracht geen of nauwelijks last van waas. Product werkt beter bij hogere snelheden, maar het voorkomt ook dat regendruppels "uitlopen" (het blijven "balletjes") waardoor ook bij lage snelheden de ruitenwissers niet aan hoeven. Hoe meer water er valt hoe beter het werkt. Ik heb momenten meegemaakt dat iedereen onder viaducten stond en op de vluchtstrook vanwege zo'n extreme regen en ik door de RainX nog gewoon zicht had om te rijden (maar niet hard natuurlijk :)).
Het spul verwijderen heb ik nooit gedaan, het slijt er toch af.

De waas die bij sommigen optreed zal het gevolg zijn van niet voldoende de ruit(en) ontvetten alvorens aan te brengen.
Hetzelfde bij de wax-waas van de autowasserette, vermoed ik.

Ik ben wel tevreden over RainX, alleen in het stikke donker heb je veel meer voordeel, dan met verlichting boven de weg. Door de verlichting heb je steeds een hinderlijke waas op de voorruit.

Zorgvuldige voorbereiding en ook zorgvuldig uitpoetsen doet dat hele 'waas'-verhaal m.i. verdwijnen. Ik herken wel wat sommigen zeggen dat er een waas kan ontstaan, maar dan ben je/ik te vluchtig geweest met uitpoetsen. Maar dat geldt niet alleen voor Rain-X, maar ook Cleerview van Turtlewax en ook dat spul van Provision.

Mijn stappenplan:
- Auto wassen
- Voorruit nogmaals wassen
- Afspoelen (met regenwater)
- Schoonmaken met glasscrub (van provision)
- Met klei behandelen (Meguiars)
- Rijkelijk inwrijven van RainX
- 10 min. intrekken (kuren)
- Nogmaals RainX aanbrengen
- Uitpoetsen. Zorgvuldig uitpoetsen. Raam van alle hoeken bekijken en nogmaals uitpoetsen.

Bij bepaalde weersomstandigheden heb ik last van Rain-x. Lage zon, gecombineerd met spray van een natte weg. Dan komen van de mini druppels op je ruit, die je ruitenwissers heen en weer schruiven. Die druppels gecombineerd met een lage zon is erg irritant.

Als het regent en bewolkd is, werkt het spul wel. Maar ik weet niet of het nauw echt zoveel fijner is dan gewoon je wissers hun werk laten doen.

Ik ben pasgeleden overgestapt op Turtlewax Clearvue. Makkelijker te verwerken, laat geen waas achter en werkt perfect. Moet wel vaker worden geappliceerd dan Rain-X.

Oud topic, maar nog redelijk actueel natuurlijk. Ik gebruik Rain-X op de zijruiten en achterruit. Expres niet op de voorruit. Bij de Kever wel, maar die heeft een vlakke ruit en rijdt bijna nooit in de regen.

Ik heb het ooit eens gebruikt. Prima spul, totdat de werking minder wordt na verloop van tijd. Dan heb je je ruitenwissers weer wel nodig en die trekken vervolgens een ontzettend hinderlijke waas over je voorruit heen. Dan heb je 2 mogelijkheden: het spul opnieuw aanbrengen of zorgen dat het er helemaal af gaat.

Voor de zijruiten is het inderdaad super.

Ik gebruik Turtle Clearvue en de Glaco Roll on van Soft99. Ik vind het ideaal.
Om de 3-4 weken aanbrengen is wel vereist maar in mijn ervaring blijft het zicht lange tijd beter. Ook als op een gegeven moment de ruitenwissers weer nodig zijn na 4 weken. De waas na ruitenwissergebruik heb ik geen last van. Tip hiervoor is om na het reguliere uitpoetsen dit hierna nogmaals vochtig te doen. Beetje water of quick detailer op de ruit nevelen en nogmaals afnemen met een schone microfiber.

Terug
Bovenaan