525i, is dit een goede aanbieding?

kww

Startmotor
Hallo mensen.

Tot voor kort dacht ik dat een nette 5 serie buiten bereik lag.
Nu toch eentje gezien die misschien wel de moeite waard is.
Ik hoor graag van jullie wat jullie van het volgende aanbod (of bedrijf) vinden:
https://www.autowereld.nl/bmw/5-serie/525i-executive-automaat-zeer-mooi-32366966/details.html

Is het toevallig een bekende van hier?
Wat me zelf opvalt:
- dealer onderhouden maar foto's van Kwikshit bonnen en niet hoger dan 77 euro.
- achterbanden zijn kleiner dan de voorbanden (volgens mij een breedset)
- helaas een stoffen interieur.

De velgen zijn niet echt mijn smaak, ik hou het liever origineel. Kan ik ergens een overzicht vinden van alle velgen die standaard of als accessoire geleverd zijn voor de E39?
Interieur is ook nog wel een keer te vervangen.
Waar moet ik technisch op letten? Automaat, Vanos? Andere dingen?
Qua verbruik doet deze een 1 op 9 a 10?

Bedankt voor het meedenken.
 
https://www.autowereld.nl/bmw/5-serie/525i-executive-automaat-zeer-mooi-32366966/details.html
 
Voor BMW velgen gids moet je even kijken op bmwstylewheels.com
Dit zijn wel originele BMW velgen, was een optionele velg.
Automaatbak is erg betrouwbaar maar mag na al die kilometers wellicht een keer geflushed worden.
Vanos renovatie is een dure grap, best even uit lezen om foutcodes te checken.
Mijn 530iA doet 1 op 9 maar ik rij best veel in de stad.
 
Optisch oogt hij prima. En de E39 staat als goed bekend. Maar het blijft gewoon een 20 jaar oude auto met veel kilometers.

Je kunt hier voor dit geld een leuke auto aan hebben als de vorige eigenaren alles netjes bij hebben gehouden. maar ook nog duizenden euro's achteraan moeten gooien als je pech hebt. Ik zou sowieso wat geld achter de hand houden.

Als zoiets net in budget valt klinkt het als er weinig achter de hand hebt.

Dit moet gewoon op de brug staan en iemand met kennis maar kijken en rijden of het een goede kop is. Motor, automaat, elektronisch, lekkages, onderstel, etc.
 
Ik ben bekend met het bedrijf, woon er vlak bij.
Typische dozenschuiver met ouwe meuk voor weing.
Je kunt er een prima auto weghalen maar dat is dan toeval.
Daarmee wil ik niet insinueren dat de beste man onbetrouwbaar is, maar dat het bedrijf de onderkant van de markt bedient, met daarbij behorende prijzen, producten en dienstverlening.
Wel een mooie wagen trouwens, die Fünfer.
 
Als je van een auto waarvan je dacht dat het buiten je bereik ligt, opeens eentje ziet die je kunt betalen moet je oppassen. De verkoper hanteert geen lagere prijs omdat hij z;n klanten zo lief vindt.
 
Ondanks de lagere prijs heeft ie hem al een poosje op naam staan.
En ik heb er langere tijd niet naar gekeken, en nu een paar jaar later worden ze toch wel wat betaalbaarder.
Het is alleen moeilijk zoeken naar een nette in originele staat. Dus zonder M pakket, spoilers, verlaagd, verkeerde verlichting, etc.
Maar misschien kan ik beter eens kijken of daar in de buurt een bmw garage of specialist in de buurt is die hem eventueel wil keuren.
 
Ik zou het niet doen. Hooguit als pekelbak /youngtimer met nog €5k achter de hand voor reparaties die je dan hopelijk niet nodig hebt maar wel kan missen.
Heb je naar de verzekeringspremie en belasting gekeken?
 
Als dat de Klomp is die ik denk dat het is en eerst op Eineind zat, zou ik daar zeker geen auto kopen.
 
Een van de goedkoopste exemplaren van dit model met veel kilometers. Kan relatief goed gaan, kan ook duur uitpakken. Als je dat laatste kunt accepteren/betalen zou je het kunnen doen. Overigens zou ik zeker aan de onderkant van de markt details als de originele velgen of de "verkeerde" bekleding niet bepaald prioriteit geven.
 
Pasgeleden had iemand hier nog een 520i gekocht voor €950, dus 2 rooitjes is ook weer niet de absolute bodemprijs als je het zo bekijkt:

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5976189
 
Dit model was toen een goede auto. De auto is al heel oud en heeft flink wat gelopen. Op een oude BMW kun je enorm leeglopen, het onderstel is fantastisch maar vergt wel goed en regelmatig onderhoud. De 5 serie kent ook een aantal bekende maar dure kwaaltjes.

Dit is een auto om zeker een aankoopkeuring bij te doen, anders kan deze op het oog goede aanbieding juist een hele slechte aanbieding zijn.
 
De APK is op 4 november 2020 verlopen en ik lees nergens dat de prijs inclusief een nieuwe apk is.

De aandachtspunten bij de vorige apk, lijken mij ook zorgelijk:

Aandachtspunt 1
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
Aandachtspunt 2
Waarschuwingsinrichting antiblokkeersysteem geeft defect aan

Bij voorgaande aandachtspunten staat meermaals
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen

Ik zou er geen goed gevoel bij hebben
 
Gezien de ervaringen van het bedrijf, de beschrijvingen hier laat ik maar even op zoek gaan naar iets anders.
 
Verstandig. Niets is zo duur als een goedkope BMW.

Het probleem met dit soort auto's is niet de aanschaf. Onderhoud daarentegen is vaak nog steeds 5-serie niveau.
 
Een E39 voor 2 mille kan best een leuke auto zijn. Maar alleen als je budget minimaal 3-4 mille is.

Zoals hierboven gemeld, ze zijn qua onderstel erg gevoelig. Slijtageonderdelen doen precies dat, slijten. En waar een Mercedes dat enigszins wegfiltert, geeft een BMW dat genadeloos door. Mijn E39 reed met een (licht!) afwijkende bandenmaat als een absolute draak boven de 100km/h.
 
Als 2k voor een auto je budget is, dan is dit ding niks voor jou. De kans dat er nog 3-5k in moet aan achterstallig onderhoud is behoorlijk.
 
Ziet er uit als een fijne wagen.
Persoonlijk hou ik niet zo van die alieexpress led meuk, maar volgens mijn kan je je hier niet een breuk aan vallen.
Hou wat geld achter de hand voor het geval dat...
 
Het is hier al veelvuldig aangestipt, maar het risico zit 'm in het onderhoud. Als je zelf kunt sleutelen en handig bent met auto's, en bovendien in staat bent gebruikte onderdelen aan te schaffen, dan kan je best nog plezier hebben van deze auto. Je moet 't zo zien: elke kilometer die hij nog rijdt is meegenomen. Maar je moet niet vanuit de gedachte redeneren dat alles perfect moet zijn of worden want dat is een utopisch verhaal. En de auto heeft al een enorme boodschap gedaan natuurlijk dus duur en soms lastig groot onderhoud ligt op de loer. Kijk alleen al naar de pixels van alle displays. Dus, ben je niet handig en moet je de techniek uitbesteden zou ik er met een boog omheen lopen.
 
Twix zei:
Verstandig. Niets is zo duur als een goedkope BMW.

Het probleem met dit soort auto's is niet de aanschaf. Onderhoud daarentegen is vaak nog steeds 5-serie niveau.
Dit valt wel mee wanneer je niet naar de merkdealer gaat voor onderhoud. Het is een veel voorkomende auto waarmee je bij de gemiddelde universele garage (en anders specialist) prima terecht kan voor schappelijke tarieven. Het is een relatief veel geproduceerde auto waarvoor genoeg betaalbaar aftermarket onderdelen te krijgen zijn.

Uiteraard wel aan te raden om in de basis een goed exemplaar te kopen. Als er nu al sprake is van achterstallig onderhoud moet je zeker een ruim bedrag bovenop de aanschafprijs reserveren om dat weg te werken. Van te voren verdiepen in de aandachtspunten of een aankoopkeuring.
 
Ik heb een e39. Bak nooit maar dan ook nooit spoelen. Na 10 a 20k km loopt ie zeker in de soep. Gewoon olie verversen en nog een keer verversen of een beurt a 600 geven bij ZF. Klepdekselpakking is een zwak punt. Gevoelig voor trillingen tijdens rijden. Roest kan een issue zijn bij oa krikpunten. En zo heeft de E39 nog wel bekende wat zwakkere punten. In aanschaf kan je een goedkoop exemplaar makkelijk vinden maar het onderhoud is gewoon niet goedkoop. Relatief wel een betrouwbare auto overigens.
 
Ik ben degene die de 520i uit '97 voor €950,- onlangs heeft gekocht die Zadelsnuiver noemde. Die van mij is wel een handgeschakelde, dus durf weinig te zeggen over hoe een automaat van deze leeftijd is. Maar had soortgelijke km-stand en net als deze wat gebruikssporen.

Heb hem nu een kleine 2 maanden, rijdt geweldig. Denk wel dat ik er een gelukje mee heb gehad, want na een goede check door de garage kwamen er geen grootschalige problemen naar boven. Kleine dingetjes zoals een airbagsensor die niet meer goed werkt (airbags zelf wel gelukkig!) heb ik ook, en naast wat beschadigingen op het stuur , is het gewoon een hele goede auto, waar ik inmiddels toch al een kleine 5.000 km zonder problemen mee heb gereden. Ga de genoemde schoonheidsfoutjes proberen te laten verhelpen, wacht nog even op een prijsindicatie daarvoor.
Ben er zelf dolblij mee en neem de kleine probleempjes voor lief, het is nou eenmaal geen spiksplinternieuwe auto meer. Maar voor een mooie prijs rijd je gewoon wel een extreem mooie auto.

Merk zelf dat ik zo'n 1 op 10/11 ermee rijd, maar ik rijd wel veel op de snelweg. Verzekering en wegenbelasting zijn relatief goedkoop (ben beginnend bestuurder dus zit wel wat in de duurdere categorie); betaal rond de 50 voor WA verzekering, en 189 per kwartaal aan wegenbelasting (provincie Groningen).

Mocht je er toch nog voor gaan, hoop ik dat die €1.000 euro een indicatie geeft dat hij ook nog in een wat nettere staat is dan die van mij, heb je er een mooie deal aan zou ik zeggen!
 
Terug
Bovenaan