508 met 1.6 THP motor kopen?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ten eerste wil ik via deze weg iedereen alvast het beste wensen voor 2018!

Mijn 206 uit 2001 begint langzaam aan een beetje op te raken en ben daarom op zoek naar een andere auto. Via enkele websites kwam ik een mooie hagelwitte Peugeot 508 1.6THP Executive tegen uit januari 2012 met ongeveer 118.000 km op de teller. Na het kijken van alle foto's was ik helemaal hoteldebotel. De vraagprijs bedraagt €12.950,-.

Echter ben ik eerst wat ervaringen en bekende problemen van de 508 lijn op gaan zoeken en toen verdween dat gevoel direct. Bij een flinke regenbui werd al geadviseerd om je kofferklep voorzichtig open te doen anders creëerde je een waterval welke zo je kofferruimte inging. Nu is dit niet heel erg en valt er prima mee te leven, een ander probleem wekte meer zorgen op.

Op veel fora en zelfs bij Tros Radar kwamen veel dezelfde klachten binnen over de 1600 Turbo High Pressure motor. De motor zou soms na 40.000 km al zo erg vervuild zijn dat de gehele motor vervangen moest worden. Na vervangen bleek het probleem soms zelfs gewoon weer terug te komen. Distributiekettingen die na een aantal 10.000 km's 5 cm langer zijn geworden en een hoog olieverbruik (1 liter op 1000 km).

Ik heb nog niet de onderhoudshistorie van de auto kunnen bekijken. Zouden jullie het aanraden om de auto (als deze na proefrit en dergelijke nog steeds bevalt) te kopen? Ik ben namelijk een beetje angstig geworden voor een auto met een enorme kostenpost.

Ik zou het niet doen. Nooit niet, al staan er duizend stempels in dat boekje en rijdt hij nog zo fijn. (reparaties staan er meestal niet in!) Je slaat jezelf toch voor je kop als bovenstaande vervolgens jou overkomt? Het lijkt me nog pijnlijker dan niet-geinformeerd een auto aanschaffen en dan erachter komen dat er toch wel problemen bekend waren.

Als je dat hoteldebotel gevoel echt niet kan onderdrukken (bij een 508? echt?) dan kan je incalculeren dat het misgaat en dat vergelijken met de prijzen van een vergelijkbare wagen die je aanstaat en die dergelijke problemen niet kent en dan bepalen of je dat zwaard van Damocles echt boven je nieuwe wagen wil hangen.

Is er geen motorvariant die wel betrouwbaar is (en veel leuker/sneller?) op de 508?

Je maakt nogal een flinke upgrade van 206 naar 508? Hou je ook de MRB en premie in de gaten?

Negeer bovenstaande commentaren maar of correcter: zoek de probleemjaren van de 1.6 THP op: de beginjaren van die motor waren niet schitterend, ondertussen is het een betrouwbare krachtbron. Welke jaargangen te mijden zijn, kan ik je niet vertellen.
Verder rolt de 508 van dezelfde band als de C5 maar is wat lichter dan die wagen: stevig en probleemloos onderstel. Na 5 jaren met die laatste wagen nog geen noemenswaardige problemen gehad, de wagen geeft gewoon geen kraakje of toch een aandachtspunt: de veren van de achterklep verslijten vrij snel, wat zich vooral bij kouder weer manifesteert: dan gaat de klep minder vlot open.

Ik zou even goed in verdiepen, de eerste jaren van die THP motoren was echt geen succes qua bouwkwaliteit, je ziet ze niet alleen terug bij Peugeot producten maar ook bij Citroen en Mini/BMW. Ergens in 2008 kwamen de eerste problemen al naar voren bij die merken.

Ergens in 2011/2012 zijn er modificaties geweest, daarna zijn de motoren aanmerkelijk beter geworden en problemen verholpen, de meeste klachten zijn ook van daarvoor. Dus ik zou niet per definitie dit niet kopen, maar wel goed informeren. Het rijd trouwens wel super die THP motoren, maar ze hebben een slechte reputatie

iDS zei:
Negeer bovenstaande commentaren maar of correcter: zoek de probleemjaren van de 1.6 THP op: de beginjaren van die motor waren niet schitterend, ondertussen is het een betrouwbare krachtbron. Welke jaargangen te mijden zijn, kan ik je niet vertellen.
Verder rolt de 508 van dezelfde band als de C5 maar is wat lichter dan die wagen: stevig en probleemloos onderstel. Na 5 jaren met die laatste wagen nog geen noemenswaardige problemen gehad, de wagen geeft gewoon geen kraakje of toch een aandachtspunt: de veren van de achterklep verslijten vrij snel, wat zich vooral bij kouder weer manifesteert: dan gaat de klep minder vlot open.

Dit vind ik wat aanmatigend, hij vraagt advies/ervaringen en krijgt deze. Een diskwalificatie van die ervaringen (door jou) is misplaatst.

De reactie van AsconaGT is dan een stuk doelmatiger.(y)

AsconaGT zei:
Ergens in 2011/2012 zijn er modificaties geweest, daarna zijn de motoren aanmerkelijk beter geworden en problemen verholpen, de meeste klachten zijn ook van daarvoor. Dus ik zou niet per definitie dit niet kopen, maar wel goed informeren. Het rijd trouwens wel super die THP motoren, maar ze hebben een slechte reputatie

Dat wordt dus even bij de verkopende dealer informeren naar de geschiedenis van de auto. Inmiddels ook een BMW 3 Serie 316i Business Line gevonden uit 2010 met een lagere kilometerstand voor dezelfde prijs, lijkt me een betere optie zeker gezien de betrouwbaarheidsstatus van BMW.

V0RQ zei:
Je maakt nogal een flinke upgrade van 206 naar 508? Hou je ook de MRB en premie in de gaten?

Uiteraard, ga met beide opties ietsjes meer betalen per maand maar zal er zeker niet op leeglopen.

iDS zei:
de beginjaren van die motor waren niet schitterend, ondertussen is het een betrouwbare krachtbron. Welke jaargangen te mijden zijn, kan ik je niet vertellen.

Dan zijn de commentaren dus niet helemaal te negeren... Zelfde probleem als 'de' TSI: als een fabrikant technisch faalt, maar verder geen mea culpa laat uitgaan , openheid van zaken geeft over de verbeteringen en een fatsoenlijke terugroepactie organiseert, is de naam van het product besmet en dus per definitie beter te mijden. Voor je portemonnee en gemoedsrust is het dan echt beter alles te mijden waar de genoemde term op staat en voor een alternatief te kiezen wat de sporen wel verdiend heeft. Of een product technisch daarna wel in orde is, moet de tijd gaan uitwijzen.

Zoals Ascona GT al aangaf is dit al een wat latere en betere 1.6 THP, toch blijft het wel opletten, en staat deze motor niet erg goed bekend. Als je graag een 508 wilt, kijk anders naar een 1.6 VTI.

Een BMW 3 E90 heeft overigens wel een betere reputatie dan de werkelijke kwaliteit. Het is zeker niet de mooiste en beste BMW ooit gemaakt. Let dus heel goed op de historie van de auto, de onderdelen zijn duurder dan van veel andere merken.

Je bent je nog aan het orienteren, kijk ook even bij andere merken zoals, Mazda 6,
Opel Insignia, Renault Laguna, Ford Mondeo of Hyundai I40, dat zijn goede keuzes.

De 1.6 THP in de 508 heeft vaak last van interne vervuiling. Regelmatig auto's gezien die iedere 50.000 km. een motorreiniging nodig hadden.
Problemen met de distributieketting, zoals de eerste THP's van 2007-2010 hadden, zijn wel flink minder.
De 1.6 VTi is alleen in de basismodellen leverbaar geweest.

ak2 zei:
Je bent je nog aan het orienteren, kijk ook even bij andere merken zoals, Mazda 6,
Opel Insignia, Renault Laguna, Ford Mondeo of Hyundai I40, dat zijn goede keuzes.

Mazda 6, Opel Insignia en de Hyundai I40 zien er inderdaad ook goed uit. Opel Insignia 1.4 Turbo 140PK Business+ gevonden in de buurt van mijn huidige baan, daar binnenkort maar eens een kijkje nemen denk ik. Op internet echter niet veel kunnen vinden over de betrouwbaarheid en kwaliteit maar deze liggen volgens mij wel in het groene gebied.

Patrick van den Hurk zei:
ak2 zei:

Mazda 6, Opel Insignia en de Hyundai I40 zien er inderdaad ook goed uit. Opel Insignia 1.4 Turbo 140PK Business+ gevonden in de buurt van mijn huidige baan, daar binnenkort maar eens een kijkje nemen denk ik. Op internet echter niet veel kunnen vinden over de betrouwbaarheid en kwaliteit maar deze liggen volgens mij wel in het groene gebied.

De Insignia is wel een wat zwaardere auto. De 1,4 turbo houd niet echt over. De 1,6 turbo vind ik zelf een wat betere motor voor de Insignia. Bij de 1.4 turbo wil nog wel eens de waterpomp gaan lekken. En kijk ook uit voor Insignia's van voor 2014 met een 6 bak. Daar ligt de beruchte M32 versnellingsbak in. Maar is die al gereviseerd dan zijn en geen problemen meer mee.
Verder is de Insignia een fijne en ruime auto. Zeker icm de AGR stoelen.

pakkingharry zei:
Bij de 1.4 turbo wil nog wel eens de waterpomp gaan lekken. En kijk ook uit voor Insignia's van voor 2014 met een 6 bak. Daar ligt de beruchte M32 versnellingsbak in. Maar is die al gereviseerd dan zijn en geen problemen meer mee.

Tis inderdaad een 6 bak uit september 2012 en staat momenteel net geen 150.000 km op.

Patrick van den Hurk zei:
pakkingharry zei:
Bij de 1.4 turbo wil nog wel eens de waterpomp gaan lekken. En kijk ook uit voor Insignia's van voor 2014 met een 6 bak. Daar ligt de beruchte M32 versnellingsbak in. Maar is die al gereviseerd dan zijn en geen problemen meer mee.

Tis inderdaad een 6 bak uit september 2012 en staat momenteel net geen 150.000 km op.

Navraag doen of de bak is gereviseerd. Of anders tijdens de proefrit goed opletten. De pook mag niet veel bewegen bij gas loslaten en gas geven. En er mogen geen bijgeluiden hoorbaar zijn.

Mijn pa is met z'n derde 3008 met 1.6 THP bezig, de eerste twee waren volstrekt probleemloos en de derde tot nu toe ook nog steeds. Ik zou die 508 dus best durven te kopen.

Het beste in deze is vooral IDS te negeren, is nogal een Franse fanboy die blind is voor de feiten.
Deze motor staat toch echt dramatisch slecht bekend net als de TSI in zijn begin jaren.
Zou vooral goed in de onderhoudshistorie duiken en kijken of dit al een gemodificeerd exemplaar betreft.

Razernaga zei:
Mijn pa is met z'n derde 3008 met 1.6 THP bezig, de eerste twee waren volstrekt probleemloos en de derde tot nu toe ook nog steeds. Ik zou die 508 dus best durven te kopen.

Hij rijdt ze vast niet tegelijk dus de kans dat je 3 keer zo'n probleemmotor koopt (na jaren) is wel erg klein.

Motoren worden natuurlijk tot uit den treuren getest, in auto's, buiten auto's, kou, hitte, kort, lang, snel, langzaam, eindeloos. Het zal dus niet zomaar gebeuren dat 25% van dergelijke motoren daadwerkelijk in de soep draait de eerste jaren.
Vervolgens gaan mensen er in de praktijk mee rijden. Ik doe een grove schatting dat bij de TSI en THP problemen zo'n 5-15% van de exemplaren echt problemen kreeg. Veel gebeurt bij een nieuwe motor onder garantie en daarna natuurlijk nog in de leasetermijn dus daar hoor je niet zomaar wat van. Als het dan uiteindelijk toch wordt opgemerkt bij een programma als Tros Radar dan is er echt wel iets aan de hand.

Alleen als iemand toegang heeft tot reparatiegegevens van tientallen wagens met exact dezelfde motor dan kan deze persoon iets zinnigs zeggen over de betrouwbaarheid.

Iemand die beweert dat z'n hele familie al jaren probleemloos met THP rijdt heeft het misschien over 6 auto's, daar zitten wat jongere en oudere bij. Het stilzwijgen van autoproblemen gebeurt natuurlijk ook. Op het moment van de verjaardagspraat staat er op sommige auto's misschien nog geen 20.000km. Uiteindelijk heb je het misschien over 3 van de 6 auto's met de bewuste probleemmotoren (stel 10% krijgt problemen binnen 100.000km) en wat kilometers erop en dan is je statistiek: 72% kans dat niemand een probleem heeft ondervonden en 82% kans dat niemand er iets over zegt bij 6 'probleemauto's' :) Het blijven echter auto's waarbij je over de jaren heen 10% (mijn grove schatting) kans hebt op ernstige reparaties, terwijl dat bij een ander type motor misschien 1-2% is.

inderdaad, 508 met THP, goed even informeren of dit een versie betreft waarbij verbeteringen doorgevoerd zijn. Ik meende ergens in 2011 dat de wijzigingen doorgevoerd zijn. Een 2012 auto zou niet meer die gekke dingen mogen hebben, maar het is dus even goed opletten.

Ironisch genoeg, de THP motor is samen met BMW ontwikkeld. BMW heeft deze in de Mini's gelegd.

En toch is het grotendeels een PSA motor Ascona.
Bmw was alleen verantwoordelijk voor de valvetronic ontwikkeling.
https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine#Turbocharged

Bofkont zei:
En toch is het grotendeels een PSA motor Ascona.
Bmw was alleen verantwoordelijk voor de valvetronic ontwikkeling.
https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine#Turbocharged

klopt, heb je gelijk in. Toch was BMW ook wel weer betrokken geweest bij de testen en kwaliteitscontrole die ook bij BMW hebben plaatsgevonden. En heeft BMW deze motoren (met de zelfde problemen) in hun producten gestopt. volgens mij niet alleen in de mini maar ook in de 3-serie. Op een of andere manier kleeft er dus bij de Peugeot (en in citroen in mindere mate) een slechter imago aan het hele THP gebeuren dan bij BMW/mini.

Ik heb van een autoverkoper wel eens te horen gekregen dat het hele THP verhaal zo vervuild is qua imago dat ze het niet meer durven te vermelden in hun advertenties, ookal is het een laat exemplaar

1 en 3 serie heeft deze motor ook gehad idd , maar dat was vanaf 2011.
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_N13

Bofkont zei:
1 en 3 serie heeft deze motor ook gehad idd , maar dat was vanaf 2011.
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_N13

Klopt, maar dit is de doorontwikkelde motor zonder deze problemen.

De mini heeft wel de foute versie gehad, maar denk dat het verhaal zich meer op de THP richt omdat er daarvan heel veel meer zijn verkocht.

Vandaar dus dat BMW er vrijwel geen last van heeft van het hele THP gebeuren/imago, in de 3 serie zijn dus blijkbaar altijd al de betere versies geleverd zoals waarschijnlijk ook in deze 508.

s velthuis zei:
Zelfde probleem als 'de' TSI: als een fabrikant technisch faalt, maar verder geen mea culpa laat uitgaan , openheid van zaken geeft over de verbeteringen en een fatsoenlijke terugroepactie organiseert, is de naam van het product besmet en dus per definitie beter te mijden. Voor je portemonnee en gemoedsrust is het dan echt beter alles te mijden waar de genoemde term op staat en voor een alternatief te kiezen wat de sporen wel verdiend heeft. Of een product technisch daarna wel in orde is, moet de tijd gaan uitwijzen.

AsconaGT zei:
Ik heb van een autoverkoper wel eens te horen gekregen dat het hele THP verhaal zo vervuild is qua imago dat ze het niet meer durven te vermelden in hun advertenties, ookal is het een laat exemplaar

Dat is wat ik dus bedoelde. Daarom moet een fabrikant in mijn ogen juist open kaart spelen en de bestaande problemen adequaat oplossen. Ik zal de komende 10 jaar echt geen TSI of THP kopen, of ze nou wel of niet goed zijn. Dat mag de tijd eerst gaan uitwijzen, laat anderen maar testrijden... Ik heb er op dit moment 0,0 vertrouwen in en zou er dus nooit met een gerust gevoel in kunnen rondrijden. Zoals je in je laatste post ook schrijft: "blijkbaar" en "waarschijnlijk".

s velthuis zei:
Dat is wat ik dus bedoelde. Daarom moet een fabrikant in mijn ogen juist open kaart spelen en de bestaande problemen adequaat oplossen. Ik zal de komende 10 jaar echt geen TSI of THP kopen, of ze nou wel of niet goed zijn. Dat mag de tijd eerst gaan uitwijzen, laat anderen maar testrijden... Ik heb er op dit moment 0,0 vertrouwen in en zou er dus nooit met een gerust gevoel in kunnen rondrijden. Zoals je in je laatste post ook schrijft: "blijkbaar" en "waarschijnlijk".

De fabrikanten in kwestie (VAG, BMW (Mini), Peugeot) hadden, toen echt bleek dat er een behoorlijk probleem ontstaan was, de klanten in kwestie, na reparatie, nog zo'n 5 jaar garantie mee moeten geven, om het vertrouwen terug te winnen, als een soort gebaar.
Een kennis van me had al 2x trammelant met z'n Twingo automaat en na de tweede reparatie zei de garagehouder (die natuurlijk ook niet wist hoe de auto zich dan ging houden) als een soort gebaar 2 jaar garantie, op schrift; het is nadien overigens goed gegaan, maar het vertrouwen van je klant in jou/het product moet je niet verliezen. Laat de consument weten dat je ze serieus neemt, want je bent wel mooi van hen afhankelijk. Ik denk dat de producten in kwestie gewoon te vroeg op de markt gekomen zijn, resp. niet voldoende uitgetest door de fabrikanten.

Ik heb dat precies zo hoor, voor mij echt geen TSI of THP, maar dat ligt meer aan mijn eigen ideeën dan het feitelijk product.

Ik ben er niet zó in thuis wat ze precies hebben gedaan bij de modificaties, dat zal allicht ergens op internet uitgebreid staan. Vandaar mijn 'waarschijnlijk' en 'blijkbaar'. Maar als de topicstarter deze 508 heel mooi vind, prijs is goed en er zit een THP motor in, die overigens wel heel erg fijn rijden. Dan is het advies dus gewoon; goed controleren of deze na de modificatie is. Zo ja; dan zie ik geen reden om hem te laten staan. Ookal is mijn eigen gevoel/principes om zoiets te laten staan.

Ik rij overigens zelf ook een Laguna, als er een model is welke de naam van is vervuild is het dat model wel. Op een of andere manier heb ik in dit geval wel mijn principes ook op zij gezet door alle positieve verhalen over de veel betere 3e generatie, en tot op heden geen spijt, probleemloos.

speedtouch zei:
De fabrikanten in kwestie (VAG, BMW (Mini), Peugeot) hadden, toen echt bleek dat er een behoorlijk probleem ontstaan was, de klanten in kwestie, na reparatie, nog zo'n 5 jaar garantie mee moeten geven, om het vertrouwen terug te winnen, als een soort gebaar.
Een kennis van me had al 2x trammelant met z'n Twingo automaat en na de tweede reparatie zei de garagehouder (die natuurlijk ook niet wist hoe de auto zich dan ging houden) als een soort gebaar 2 jaar garantie, op schrift; het is nadien overigens goed gegaan, maar het vertrouwen van je klant in jou/het product moet je niet verliezen. Laat de consument weten dat je ze serieus neemt, want je bent wel mooi van hen afhankelijk. Ik denk dat de producten in kwestie gewoon te vroeg op de markt gekomen zijn, resp. niet voldoende uitgetest door de fabrikanten.

Dat zou enorm hebben geholpen inderdaad. Ben ik 100% met je eens.

AsconaGT zei:
Ik rij overigens zelf ook een Laguna, als er een model is welke de naam van is vervuild is het dat model wel. Op een of andere manier heb ik in dit geval wel mijn principes ook op zij gezet door alle positieve verhalen over de veel betere 3e generatie, en tot op heden geen spijt, probleemloos.

Mijn broertje heeft helaas nog wel wat te stellen met de zijne... Hebben we in dezelfde tijd al veel meer aan gesleuteld dan mijn twee fossielen samen.

s velthuis zei:
AsconaGT zei:

Mijn broertje heeft helaas nog wel wat te stellen met de zijne... Hebben we in dezelfde tijd al veel meer aan gesleuteld dan mijn twee fossielen samen.

Met elke auto moet je wat geluk hebben, ik heb net als AsconaGT een Laguna 3, en ben uitermate tevreden over de zeer goede kwaliteit, fijne rijeigenschappen en betrouwbaarheid, ik heb er eigenlijk nooit wat mee.

Om heel erg eerlijk te zijn zou ik ook geen TSI van voor 2012 durven kopen van mijn zuur verdiende spaarcenten.

s velthuis zei:
iDS zei:
de beginjaren van die motor waren niet schitterend, ondertussen is het een betrouwbare krachtbron. Welke jaargangen te mijden zijn, kan ik je niet vertellen.

Dan zijn de commentaren dus niet helemaal te negeren... Zelfde probleem als 'de' TSI: als een fabrikant technisch faalt, maar verder geen mea culpa laat uitgaan , openheid van zaken geeft over de verbeteringen en een fatsoenlijke terugroepactie organiseert, is de naam van het product besmet en dus per definitie beter te mijden. Voor je portemonnee en gemoedsrust is het dan echt beter alles te mijden waar de genoemde term op staat en voor een alternatief te kiezen wat de sporen wel verdiend heeft. Of een product technisch daarna wel in orde is, moet de tijd gaan uitwijzen.
Inderdaad, mss. wat scherp gesteld, maar Ascona GT onderbouwt de informatie wel, ik niet zeker van het productiejaar waarin de wijzigingen zijn doorgevoerd.

Ik had één van de eerste 508'en met 1.6 THP-motor (van februari 2011) en heb er in ruim vier jaar 160.000 kilometer mee gereden. Het was de meest probleemloze auto die ik ooit heb gehad. Bij mijn weten is er geen modificatie aan de motor uitgevoerd, het is me in ieder geval niet verteld en hij is ook nooit langer dan een dagdeel bij de dealer geweest. Het enige irritatiepunt was dat de software voor de trekhaak (?!) elke keer van slag was.
Het is dat de leaseprijzen de pan uitrezen, anders had er nu weer een 508 voor de deur gestaan.

Keuze ging toen tussen Passat en Mondeo. VW kan me niet bekoren, dus het is de Mondeo geworden. Op zich prima auto, maar na 100.000 kilometer begint het toch aardig te kraken en te rammelen. De 508 was aan het einde nog als nieuw.

Als ik de Mondeo zie, maakt hij overigens wel een hele goede indruk. Jammer dat de verkoop van de 508 zo teruggevallen is; tegenwoordig ben je al snel achterhaald, er komen steeds sneller nieuwe modellen. De Mondeo dateert overigens van 2012 overigens en kon pas verlaat in productie.
De splinternieuwe 508 wordt één dezer maanden geïntroduceerd, wist je dat?

Havinga zei:
Ik had één van de eerste 508'en met 1.6 THP-motor (van februari 2011) en heb er in ruim vier jaar 160.000 kilometer mee gereden. Het was de meest probleemloze auto die ik ooit heb gehad. Bij mijn weten is er geen modificatie aan de motor uitgevoerd, het is me in ieder geval niet verteld en hij is ook nooit langer dan een dagdeel bij de dealer geweest. Het enige irritatiepunt was dat de software voor de trekhaak (?!) elke keer van slag was.
Het is dat de leaseprijzen de pan uitrezen, anders had er nu weer een 508 voor de deur gestaan.

Mijn zwager had een THP eveneens van 2011 in de lease, mooie auto met veel luxe zoals head up display e.d. Een al ellende, zo zie je maar dat er geen eenduidige conclusies te trekken zijn.

Kleine update inmiddels, de 508 is definitief van de baan. Dit onder andere vanwege de klachtenregen en jullie advies. Inmiddels volledig op de Opel Insignia gaan richten, deze vind ik toch mij het meest aanspreken. Heb een Opel Insignia 1.4T Business edition gevonden uit 2012 met 66.167km op de teller. Het is een benzine met 6 bak, zijn er nog zaken waarmee ik rekening moet houden naast evt. de versnellingsbak?

Insignia is een prima auto maar door het hoge gewicht wel duurder om te rijden. Verbruik zal ook wat hoger zijn omdat de 1.4 Turbo flink moet werken.
Een Mazda 6 kan ik je ook aanraden. Licht van gewicht, betrouwbaar en ziet er goed uit.

Hallo allemaal,

Het is uiteindelijk een Opel Insignia cdti 2.0T EcoFlex uit 2013 geworden. Na wat eigen zoekwerk bleek hier ook geen M32 versnellingsbak in te liggen en na een proefrit de deal gemaakt. Een ieder bedankt voor zijn hulp!

Ik had die 130pk diesel in België, hoewel de ecoflex wat ondermaats voor zware gewicht, wel heerlijk sturende auto.
Bij 120000km echter vermogenverlies, bleek distributieriem verschoven te zijn. Na vervanging zat de motor vast, na 3 weken had ik de auto terug, gelukkig lease wagen.

Succes dus en niet te lang wachten met distributie riem.

Elke auto heeft weer wat, overweeg zelf ook 508 THP, zal wee na 2012 zijn als ik het zo lees.

Betreft E90

De onderdelen zijn anders een stuk goedkoper als bijvoorbeeld Volkswagen of Toyota onderdelen.
Als je de juiste BMW originele Dealer bezoekt tenminste.
Mijn e90 325i is met 256.000 weggegaan vlak na een nieuwe waterpomp, waarvan 140.000 km op LPG gelopen.
De motor zoop olie (eigenlijk al vanaf dat ik hem kocht met 4 jaar en 52.000 km ervaring) op het einde 1:1000.
Maar verder is het wel een betrouwbare auto gebleken.

De defecten / onderhoud:

- Defect ruitenwisser relais (in een bergpas in de stortregen)
- Defecte schokbreker tijdens huwelijksreis in Duitsland
- 1 Defecte bobbine op vakantie in Belgie, op 5 cilinders naar huis gereden daarna bij de dealer alle 6 vervangen inclusief bougies voor 440 euro bij de dealer (VW rekent hier 90 euro per stuk zonder bougies en arbeidsloop voor).
- Defecte waterpomp bij 252.000
- Roest op het stuk paneel tussen voor en achterruit, inferieure kwaliteit, de rest van de auto was niet aan het roesten te krijgen. Na 8 jaar met een putje op mijn motorkap waar het blanke staal zichtbaar was rond gereden te hebben nog geen roest.
- Wiellagers voor (volgens mij werd ik opgelicht er was niks mee aan de hand).

De auto vrat wel schokbrekers, in dei 200.000 km 2x vervangen achter en 1x voor.
En hij had de stomme eigenschap om alleen defecten te ontwikkelen tijdens vakanties.
Remmen 1 malig vervangen bij 70.000 en 90.000 die zaten er dus gemiddeld 160.000 km op.

Terug
Bovenaan