FilipsJans f421595

Net ingestapt
Hoi,
Mijn vriendin en ik hebben ondertussen meerdere mooie reizen in en buiten Europa gemaakt, en wat ons altijd opvalt is dat je beter een 4x4 kan huren omdat je op deze manier net wat verder komt en op de minder begaande wegen.
Wij hebben nu een kleine oude i10 die hier niet geschikt voor is en kiezen daarom vaak het vliegtuig. In de komende jaren willen we hier minder naartoe gaan en ook meer Europa verkennen. Hiervoor zoeken we een geschikte auto die bij voorkeur 4x4 is en waar we een eind mee kunnen komen.
Ons budget is redelijk, zo'n 20.000 euro, maar goedkoper heeft wel de voorkeur, tenzij het echt een mooie deal is. Wij hebben een liefde voor de Jimny, helaas is de 2020 versie nog behoorlijk buiten budget. Ook de Duster heeft ons vaak een goede dienst bewezen in Europa. Daarnaast bevallen ons de Land Rovers en Toyota's, die laatste heeft ons een geweldige dienst bewezen in Namibië.

Helaas zijn dergelijke auto's in Nederland allemaal behoorlijk aan de prijs, zoals ik zei de Jimny buiten budget, de nieuwere Dusters ook. Oudere Land Rovers zijn volgens mij behoorlijk duur in onderhoud(althans dat heb ik van een vriend begrepen) en Toyota's zijn tweedehands ook niet de goedkoopste. Wat zouden jullie aanraden om naar te kijken en in de gaten te houden? Ik heb de tijd om te wachten op een mooie kans, maar voor de zomer zou wel leuk zijn.

Opties die ik zelf zie: Land Rover Freelander, Suzuki Jimny(oudere editie dan die vanaf 2020), Dacia Duster, Land Cruiser, Defender, Hilux.
Vereiste:
Betrouwbaar

Nice to haves:
Zuiniger
Lagere verzekering
Lagere wegenbelasting

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ideeen.

Als je in Namibie of zo komt is een goede 4x4 met een echte geode terreinwagen als een landcruiser absoluut van grote meerwaarde.

Je geeft aan nu wat meer Europa te willen verkennen. En heel eerlijk; je hebt daar echt geen 4x4 voor nodig. Zelfs al ga je naar de noordkaap of ergens in griekenland. De wegen zijn lang niet overal even goed, maar met een goede voorwiel aangedreven auto kom je ook overal prima. Zeker als je op zoek bent naar een auto die niet al te onzuinig is, niet al te dure verzekering of lage wegenbelasting. Dan zou ik die 4x4 eis gewoon laten gaan. Maakt de zoektocht makkelijker , lichter, goedkoepre wegenbelasting en verzekering én minder gevoellige techniek aan boord.

Oude buren zijn ook kriskras door heel europa gegaan met een oude volvo V70 en een tent. ging prima.

Daarnaast; terugkomend op 4x4, er zijn heel veel verschillende soorten 4x4 systemen. permanent , of met een haldex koppeling. Ook kun je wel 4x4 hebben, als je van de gebaande paden af gaat mag je ook gelijk wel andere banden er onder leggen. immers leuk als je 4x4 hebt, als je een grip hebt ben je nog nergens.

Met jou eisen en je wil per se een auto waarbij alle wielen worden aangedreven zou ik inderdaad de dacia duster aanraden.

Verder wat enigszins betaalbare 4x4 auto's als voorbeeld;
Vitara 1.4 all grip
S-Cross 1.4 all grip
Opel Mokka 4x4
Subari XV 1.6 AWD
Levorg 1.6 4x4

Maar zoals gezegd; zou sterk afvragen of je die 4x4 eis wil voor tripjes door europa als je ook iets betaalbaars, betrouwbaar en zuinigs wil rijden. Heb redelijk wat hoeken van eurpa gezien en met de huurauto's die ik heb gehad heb ik nooit de behoefte gehad aan een 4x4, ondanks de wegen lang niet overal goed zijn.

Laatst bewerkt:
Mijn nichtje had dezelfde wensen, maar dan met een kwart van het budget. We hebben toen een RAV4 tweede generatie gekocht, de driedeurs. Daar hebben ze daarna wat groffere banden onder laten monteren.

Ik ben ook wel benieuwd waarom je een 4x4 nodig denkt te hebben in Europa. Zo heb ik in Zimbabwe op zeer slechte wegen gereden en hoewel de auto 4x4 kon, hebben we alles met "gewone" aandrijving gered.

4 x4 is vaak aanmerkelijk zwaarder, hoger verbruik, meer wegenbelasting en verzekeringspremie. Vroeger kon je nog een grijs kenteken nemen om de kosten te drukken, maar dat maakt nu allemaal niet meer uit.(Tenzij je een bedrijf hebt)

RAV4 en misschien een Pajero zijn inderdaad ook interessante opties. Dank voor de respons. Misschien moet ik inderdaad verder kijken dan 4x4.

De reden dat ik vooral naar 4x4 keek, is voor de extreme gevallen in Europa. Over stranden rijden in Portugal, de bossen in Zweden in, door de Highlands in Schotland, de Karpaten in Roemenië. Ik wil op zulke momenten niet worden tegengehouden door de capabiliteit van mijn auto. De 4x4 functie heb ik namelijk nodig gehad in IJsland, Namibië en Amerika in het verleden. Misschien overschat ik de benodigdheden die je in Europa nodig hebt, daar zal ik nog een keer naar kijken.

Dat dit tegen een groot prijskaartje moet daarbuiten denk ik dus ook niet. De tweede gen RAV4 die mij wordt aangeraden(nogmaals dank), rijdt zo'n 1 op 11.5 lees ik en weegt zo'n 1200kg. Dat is redelijk schappelijk.

Ik zal nog nadenken of gewoon een simpelere kleinere auto handiger is om te houden in Nederland en toch te blijven vliegen met autohuur. Nogmaals bedankt!

De reden dat ik vooral naar 4x4 keek, is voor de extreme gevallen in Europa. Over stranden rijden in Portugal, de bossen in Zweden in, door de Highlands in Schotland, de Karpaten in Roemenië. Ik wil op zulke momenten niet worden tegengehouden door de capabiliteit van mijn auto.
Gewoon voor een 4x4 gaan dan! Geeft je zo te lezen meer vertrouwen en dus ook plezier in je reizen.

RAV4 en misschien een Pajero zijn inderdaad ook interessante opties. Dank voor de respons. Misschien moet ik inderdaad verder kijken dan 4x4.

De reden dat ik vooral naar 4x4 keek, is voor de extreme gevallen in Europa. Over stranden rijden in Portugal, de bossen in Zweden in, door de Highlands in Schotland, de Karpaten in Roemenië. Ik wil op zulke momenten niet worden tegengehouden door de capabiliteit van mijn auto. De 4x4 functie heb ik namelijk nodig gehad in IJsland, Namibië en Amerika in het verleden. Misschien overschat ik de benodigdheden die je in Europa nodig hebt, daar zal ik nog een keer naar kijken.

Dat dit tegen een groot prijskaartje moet daarbuiten denk ik dus ook niet. De tweede gen RAV4 die mij wordt aangeraden(nogmaals dank), rijdt zo'n 1 op 11.5 lees ik en weegt zo'n 1200kg. Dat is redelijk schappelijk.

Ik zal nog nadenken of gewoon een simpelere kleinere auto handiger is om te houden in Nederland en toch te blijven vliegen met autohuur. Nogmaals bedankt!
Mijn nichtje ging een paar maanden op een huis passen in Portugal, die alleen bereikbaar was via een slechte en steile onverharde weg. Dat was met hun Swift niet gelukt, maar met de RAV4 ging het prima. Ze zijn nog steeds erg blij met die RAV4. We hebben toen meerdere modellen bekeken (Jimny, Terios) maar de RAV4 is ook op lange snelwegritten een fijne auto. Geen lage gearing, maar wel goede capaciteiten als de weg iets minder wordt. Ik denk dat dat ook precies is wat jij zoekt in een auto.

Als je echt van plan bent de gebaande paden te verlaten (zoals strand) dan gaat een 4x4 wel meerwaarde bieden. Ga je naar de highlands en je rijd de normale wegen dan gaat het weinig toevoegen.

Maar reken er wel op dat auto's zoals een Pajero alles behalve goedkoop / zuinig is. geld voor vrijwel alle wat grotere terreinwagens. En zijn bovendien ook veelal diesels.

Ik zou dan toch echt gewoon voor een vitara gaan of een duster. die staan echt hun mannetje wel in het terrein. relatief goedkoop om te rijden. redelijk wat aanbod.

Of als je iets sylisch wel een Evoque. :cool: Weet niet hoe goed ze in het terrein zijn, maar je zou denken dat die redelijk hun mannetje staan gezien hun afkomst.

Laatst bewerkt:
Het is al gezegd, maar dit:
Zuiniger
Lagere verzekering
Lagere wegenbelasting

Ga je niet krijgen met zo'n 4x4.
Mooie contradictie!
Dit dus.

Ik ben wel benieuwd hoe vaak je zo'n relatief "dure" auto nodig hebt in een jaar. Snap de behoefte op een strand en dergelijke, maar zijn er dan geen andere oplossingen? Of rijden jullie meerdere maanden per jaar in zo'n situatie? Dan snap ik de keuze.

fiat-panda-4x4-sisley.jpg

Die brengt je overal :cool:

Moeilijk te vinden maar wel een goede optie: 1e generatie Kia Sportage. Die heeft een ladderframe, inschakelbare 4x4 met een lage gearing, een differentieelsper, en veel bodemvrijheid. Maar is tegelijkertijd niet belachelijk groot of zwaar en heeft Mitsubischi techniek.

De 2e generatie was een gewone SUV dus daar heb je niet zoveel aan.

iu

Tenzij je echt speciale offroad routes gaat doen, zou ik uitkijken naar een suv-achtig iets. Wat goedkoper dan de echte 4x4's en wat makkelijker te vinden. Ik had hiervoor een VW Tiguan 4-motion (2.0 diesel) waar ik lichte terreinbanden had onder gezet (Michelin Latitude Cross). Van boven de poolcirkel in Lapland tot boven in de pyreneeën, er was geen weg waar die moeite mee had. In Slovenië ooit via een bosweg tot boven gereden aan de ingang van een grot. Stond er vol met geprepareerde Landcruisers, Defenders en noem maar op. Geen enkel probleem gehad onderweg. Dus als je aangeeft dat je toch wat op budget moet letten, zou ik in die richting kijken en de echte 4x4's laten vallen. Als je er toch voor gaat, neem aub iemand mee die er verstand van heeft. Je weet niet wat zo'n auto al heeft meegemaakt. Als die intensief 4x4 werk heeft gedaan, mag het nog een Toyota zijn, dan loop je nog risico op verassingen...

Omdat je 90% van de tijd waarschijnlijk in Nederland gaat rijden zou ik een bruikbare auto zoeken. De alternatieven die jij noemt, buiten de Duster, vallen dan af. Zij. Te duur in onderhoud.

Overweeg ook een Suzuki Ignis of Vitara 'allgrip'. Zuinig in dagelijks gebruik.

Suzuki IGNIS 1.2 ALL Grip Comfort| Airco|Applecarplay|Camera
€ 13.900,00

Goede betaalbare 4x4 opties geschikt voor op de grote weg,
en op moeilijk begaanbare wegen zijn de al genoemde Dacia Duster en Suzuki Vitara.

Een Suzuki Grand Vitara van de derde generatie kom je best ver mee. Betrouwbare auto's met 4WD en mogelijke V6, zal ook een stuk fijner zijn over lange afstanden dan een Defender oid. Echt zuinig en goedkoop in de wegenbelasting zijn ze niet, daar staat tegenover dat je nette exemplaren al vanaf € 10.000 kan vinden. Hou je de andere helft van het budget over voor brandstof en vakantiegeld.

Als het echt spartaans mag zijn is een Lada Niva een leuke cult optie ;)

Verder sluit ik me aan bij de rest. Waarschijnlijk is altijd een 4x4 rijden veel duurder dan een goedkope auto rijden en af en toe huren

Daihatsu Feroza, heb je nog een cabrio tegelijk ook.
Een snelwegcruiser is het niet maar je houdt voldoende budget over voor AirPods met ANC :) .
Wel een leuk budget om mee te gaan shoppen die 20K (y)

Laat de Feroza maar helemaal achterwege als keuze, die motoren staan al jaren bekend als waterkokers en nog nette harde exemplaren moet je inmiddels al met een vergrootglas gaan zoeken.
De Grand Vitara is wel een goede optie: nog comfortabel op de weg bij lange(re) reizen, goede offroad capaciteit, redelijk en betaalbaar aanbod, en qua onderdelenvoorziening ook goed en niet de duurste.

Als je geen ervaring hebt met 4x4's neem bij aankoop van een gebruikt exemplaar dan iemand mee die er wel verstand van heeft, weet waar op gelet moet worden en geen roze bril draagt: mooi gepoetst zijn ze allemaal wel bij de verkoper, maar veel van dat spul is door onkunde en/of zware aanhangers ook al aardig mishandeld in de aandrijflijn wat weer garant staat voor kostbare reparaties.
Kortom testen in alle standen van 2H/4H/4L, evt. aanwezige difflock(s) en vrijloopnaven testen op correcte werking, luisteren of de homokineten niet gaan knetteren in de 4x4 stand bij links/rechts haaks om sturen, en eronder kruipen en voelen of alles van de aandrijflijn binnen de normen van normale speling blijft, vrij van lekkages is en tijdens het rijden trillingvrij blijft.

En nog even een ander 4x4 weetje: de praktijk wijst al vele decennia uit dat je met een 4x4 veel vaker vast komt te zitten als met een 2wd.
En dat ligt meestal niet aan de 4x4 zelf maar aan de bestuurder die de grenzen van een 4x4 weer eens overschat heeft.

Het is ook een beetje de vraag welke eigenschappen je wat waard vindt. Bij ballonvaarten reed ik vaak met een Nissan Patrol GR. Die heb ik twee keer vastgereden, maar dat ding kon echt alles. Uiteindelijk ook weer zonder hulp losgekomen toen. Difflocks, sper, lage gearing. Een Transporter Syncro stond veel sneller met een doorslaand wiel op een nat en drassig weiland. Maarja, daar hing dan ook een zware aanhanger achter.
Wil je gewoon net even wat meer paden aan kunnen dan met een gewone auto dan is het fijn als alle vier de wielen aandrijving hebben en dat is wel genoeg. Paar goede banden er onder en klaar. En dan heb je voor die 90% van de tijd rijden op asfalt ook gewoon een fijne auto. Het voorbeeld van de Tiguan hierboven vind ik wel een interessante bijvoorbeeld: je durf en kunt er net wat meer mee, maar in basis is het een gewone SUV.

Geweldige hulp is dit, hartstikke bedankt! Ik zal de komende tijd mijn ogen openhouden en mikken op de volgende modellen: RAV4, Grand Vitara, Sportage en Sorento. Het zijn ook allemaal auto's die zeer mooi in het budget passen en mij erg enthousiast maken. Nogmaals heel erg bedankt voor de hulp allen!

Verdiep je eerst eens goed in de eisen die je aan de aandrijflijn wilt stellen.
In je bovenstaande lijstje staan sterk uiteenlopende aandrijflijnen, zowel met een low gear als zonder low gear, en zowel met inschakelbare 4x4 als met permanente 4x4.
Met een low gear heb je nog 5 korte versnellingen extra naast de gewone versnellingen, en in de wat zwaardere offroad praktijken betekent dat het grote verschil tussen beheerst kunnen offroaden of de koppeling oproken.

Voor enkel het greenlanen voldoen ze allemaal wel prima, wil je echter ook nog wat zwaarder offroad kunnen gaan dan is dat extra tussenbakje met lage gearring (die de Grand Vitara wel heeft) onmisbaar.

Van de week onze rav4 4x4 ingeleverd voor een skoda superb phev. Voor ons een goede opvolger. De 4x4 was eigenlijk te veel van het goede.
Doe 4x4 hadden we destijds in 2019 tweedehands aangeschaft omdat we met auto en vouwwagen 3 maanden op reis gingen in oost Europa. Begonnen in Griekenland en via Bulgarije, Roemenië, Hongarije, Slowakije, Tsjechië en Duitsland weer terug. We zijn een maand in Roemenië geweest. Daar zijn de wegen duidelijk het slechtst. Maar ik kan me niet een keer herinneren dat de 4x4 optie nodig was. Ik kan het ook gemist hebben, de auto besluit onder de 40km/h zelf om de 4x4 in te schakelen. Toch nergens het idee gehad dat ie dat deed. Ik nergens handmatig de 4x4 aangezet.
Echt offroad zijn we niet gegaan. Maar waar kun je dat nou op het Europese vaste land?

Als je dat toch van plan bent, dan zou ook naar bodemvrijheid kijken. Rav4 uit 2013 heeft 18cm. De subura forester uit die tijd heeft 22cm. Zou ik wel overwegen. Is alleen niet zo zuinig volgens mij.

Als je op het budget wilt letten kan het lonen om te importeren. In het buitenland (Spanje/Italie/Frankrijk/Duitsland/Oostenrijk) zijn nou eenmaal meer 4x4’s verkocht. Daarnaast viel mij op dat handgeschakeld of een automaat wel een aanzienlijk verschil maakt in gebruik met dit soort auto’s.

Ik weet niet hoeveel km je per jaar rijdt maar ik zou met dit budget voor twee auto’s gaan. Wat je aangeeft te willen gaan doen is wel echt van de verharde wegen af. En dat ene paadje kan dan al snel toch wat uitdagender zijn dan gedacht. Als de i10 volstaat voor dagelijks gebruik zou ik deze houden en een Toyota Landcruiser 90 series ernaast aanschaffen. In mijn ogen een ondergewaardeerde auto, Toyota Landcruiser kwaliteit voor een niet Land cruiser prijs.

Auto’s zoals een duster blijven een compromis. Voor 10k per auto heb je echt wel wat knaps. Gebruik je de een, schors je de ander. Kost €24 per schorsing.

Laatst bewerkt:
Misschien iets heel anders, maar je kan ook voor elektrisch kijken, al is de combi met grondspeling minder. Maar stuk onderhoudsvriendelijker, awd en met goede banden heb je toch een stuk meer grip. En voor offroaden houdt ev het lang vol door lage snelheden. Moet je maar op youtube kijken naar elektrische defenders.

Misschien iets heel anders, maar je kan ook voor elektrisch kijken, al is de combi met grondspeling minder. Maar stuk onderhoudsvriendelijker, awd en met goede banden heb je toch een stuk meer grip. En voor offroaden houdt ev het lang vol door lage snelheden. Moet je maar op youtube kijken naar elektrische defenders.

Dat is wel een beroerd advies. deze mensen willen heel Europa door. Ik weet niet of je wel eens verder bent geweest dan duisland, frankrijk, VK, ? Want alles in zuid europa en oost europa zijn laadpalen maar weinig te vinden.

Een loodzware EV met AWD zal zich op bijvoorbeeld een strand in portugal (wat de topic starter o.a. wil) de eerste meter gelijk muur vast zitten en alleen maar dieper ingraven. En dat dan ook nog voor 20.000 euro max ?

Het is hoe dan ook een contradictie, je kan de ene kant op redeneren of de andere? Als je zo'n reis maakt ga je toch puzzelen op de route. En je onderhoud is een stuk voorspelbaarder dan met ingewikkelde versnellingsbakken en oude motoren. Als je een paar filmpjes ziet van elektrische offroaders op youtube zie je dat er ook voordelen zijn. Opties zijn het opruigen van een tesla model 3 en de volvo xc40 komt ook langzaamaan in beeld.

Het is hoe dan ook een contradictie, je kan de ene kant op redeneren of de andere? Als je zo'n reis maakt ga je toch puzzelen op de route. En je onderhoud is een stuk voorspelbaarder dan met ingewikkelde versnellingsbakken en oude motoren. Als je een paar filmpjes ziet van elektrische offroaders op youtube zie je dat er ook voordelen zijn. Opties zijn het opruigen van een tesla model 3 en de volvo xc40 komt ook langzaamaan in beeld.

Voor 20.000 Max (bij voorkeur een stuk goedkoper)

Terug
Bovenaan