4 gloeibougies: €350 arbeidsloon?!

Guest
Hallo allen

Ik krijg net een rekening van de garage voor het vervangen van 4 gloeibougies die vervangen zijn in onze Hyundai Santa Fe CRDi 2.0 (auto startte slecht tijdens het koude weer). De rekening is meer dan €600 waarvan €350 arbeidsloon!
Dit lijkt me echt extreem veel: heeft er iemand dan een uur of 6 - 8 aan gewerkt (ook zoiets: aantal arbeidsuren staan niet vermeld)?! Kan het me bijna niet voorstellen. Of is het veel moeilijker dan ik zou denken?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Arbeidsloon kan ik niet over oordelen, geen idee hoe ze te bereiken zijn bij een Hyundai
Bij de Focus van mijn vader was ik een half uurtje bezig

Bougies lijken mij wel erg aan de dure kant!

https://www.ebay.com/itm/HYUNDAI-SANTA-FE-2-0-TD-CRDi-16V-4WD-01-06-D4-ENGINE-HEATER-GLOW-PLUG-/170734698725?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27c094c0e5

je hebt er toch wel hele dure bougies tussen zitten en €350,- arbeidsloon tegen een €75,- p.u. tegenwoordig levert heel wat minder totaaluurtjes op...

Van wat ik kan ontdekken kost het vervangen van één gloeibougie(á € 37,50 ex BTW), 0.60 uur, tezamen 2.40 uur oftewel net iets minder dan twee en een half uur. Maal de € 75 maakt ongeveer € 215 inclusief aan arbeidsuren. Maar aangezien gloeibougies pas vervangen worden als er iets mis mee is willen ze soms nog wel eens erg vast zitten. Dan kan het even duren voordat ze los zijn, als de monteur het lukt om ze los te krijgen zonder dat er één knapt.

OK bedankt voor de reacties. Misschien word ik dus toch geen poot uitgedraaid door de garage maar ik ga het morgen toch even checken. Vindt het sowieso raar dat het aantal arbeidsuren niet op de rekening is vermeld.

Wordt er dan helemaal niet van tevoren overlegd wat de kosten zullen zijn?

Ik heb werkelijk nog nooit (behalve de leaseauto van mn vader) een auto bij de garage gebracht zonder te weten wat de kosten gaan zijn.

Bij mijn Renault waren ze een 20 minuutjes bezig om er 2 te vervangen...hij zei er wel meteen bij: ik kan geluk hebben of niet. Als er eentje knapt mag je m hier laten staan.

Bij mijn Opel Astra uit 2005 zijn er laatst 4 gloeibougies vervangen. Hier moest ik ongeveer 150 euro voor betalen. Dat is nogal een verschil dus. Ook hier werd me verteld dat het mee kan zitten of tegen. In dit geval zat het mee, want ze kwamen alle 4 meteen los.

Weliswaar een benzineauto, bij de ML moesten zelfs de bougiegaten opgevijzeld worden, dat kostte naar ik meen 800 euro totaal.

Gisteren heb ik een gloeibougie van mijn VW laten vervangen in een universele garage, totaalkosten € 45.- incl montage en Btw.

Dealer vroeg hier € 100.- voor
werkzaamheden duurden 3 minuten, factuur maken, afrekenen, auto binnen en buiten rijden is meer werk dan vervangen van gloeibougie.
Gloeibougie kost op internet € 15.-
Als je dit afzet tegen het bedrag dat de dealer vraagt, kom je aan een uurloon waar een chirurg nog jaloers van wordt.

Terence zei:

Ik heb werkelijk nog nooit (behalve de leaseauto van mn vader) een auto bij de garage gebracht zonder te weten wat de kosten gaan zijn.

Bij mijn Renault waren ze een 20 minuutjes bezig om er 2 te vervangen...hij zei er wel meteen bij: ik kan geluk hebben of niet. Als er eentje knapt mag je m hier laten staan.

Bij Audi geven ze ook vooraf de kosten aan. Blijkbaar staat daar alles in de PC.

Het gevolg is wel dat je altijd wat meer betaalt. Als je normaal een bougie in 10 min. vervangt zal er toch rekening mee worden gehouden dat het soms meer dan een uur kost. Dus het vaste tarief dat vooraf wordt gemeld zal dan meer dan 10 min. aan arbeidstijd bevatten.

Het is wel leuk om te roepen dat je bij een dorpsgarage een paar tientjes kwijt bent, als het ook lukt in een korte tijd. En wat als het niet lukt. Krijg je dan ook gratis een vervangende auto, hoef je dan niet x uur te betalen voor het werk dat alsnog nodig is?

meeuw zei:
Terence zei:

Bij Audi geven ze ook vooraf de kosten aan. Blijkbaar staat daar alles in de PC.

Het gevolg is wel dat je altijd wat meer betaalt. Als je normaal een bougie in 10 min. vervangt zal er toch rekening mee worden gehouden dat het soms meer dan een uur kost. Dus het vaste tarief dat vooraf wordt gemeld zal dan meer dan 10 min. aan arbeidstijd bevatten.

Het is wel leuk om te roepen dat je bij een dorpsgarage een paar tientjes kwijt bent, als het ook lukt in een korte tijd. En wat als het niet lukt. Krijg je dan ook gratis een vervangende auto, hoef je dan niet x uur te betalen voor het werk dat alsnog nodig is?

Ik heb 2 dealers voor mijn Renault: eentje om de hoek die net als 95% van de dealers met all-in tarieven werkt. Makkelijk voor reparaties als die niet te gek zijn. En ik heb er eentje in het oosten van het land, die gewoon werkt met arbeid, dat is voor de beurten altijd zeer voordelig uitgepakt (y)
En ook die geven gewoon een opgave vooraf en dat is het ook gewoon.

Ik heb een garage waarvan ik weet dat hij mij geen poot uitdraait, da's nog makkelijker! ;)

Volgens hier kost 1 bougie €31,- trouwens, adviesprijs is €45,- en dat zal de garage vast wel aanhouden dus €180,- aan bougies. Uurtje werk per stuk à €75,- per uur (kan bij een dealer nog wel eens wat meer zijn) en er is al bijna €500,- in kaart gebracht.

Natuurlijk kán er best ééntje behoorlijk vastzitten, maar ik kan me niet voorstellen dat ze alle vier zodanig vastzitten dat een monteur er uren mee bezig is.

Filmpje

Z-E-S-H-O-N-D-E-R-D E-U-R-O? Voor 4 gloeipitten? Voor dat geld zit eral bijna een andere cilinderkop op, met gloeipitten... Is dat echt het enige wat ze voor dat geld gedaan hebben? Gloeibougies kunnen inderdaad een keer vastzitten en zelfs breken, maar op tijd een paar keer insprayen met WD40 of kruipolie scheel al een boel. Bovendien, hoe oud is deze auto? Bij diesels tot een jaar of 10 oud krijg je ze meestal nog wel een keer los. Ik zou ze toch eens gaan vragen wat ze voor dat geld nou precies gedaan hebben...

s velthuis zei:
Z-E-S-H-O-N-D-E-R-D E-U-R-O? Voor 4 gloeipitten? Voor dat geld zit eral bijna een andere cilinderkop op, met gloeipitten... Is dat echt het enige wat ze voor dat geld gedaan hebben? Gloeibougies kunnen inderdaad een keer vastzitten en zelfs breken, maar op tijd een paar keer insprayen met WD40 of kruipolie scheel al een boel. Bovendien, hoe oud is deze auto? Bij diesels tot een jaar of 10 oud krijg je ze meestal nog wel een keer los. Ik zou ze toch eens gaan vragen wat ze voor dat geld nou precies gedaan hebben...

Niet zo schreeuwen zonder dat we iets meer weten en niet vergeten dat sommige dealers met gouden wegwerpsleutels moeten werken ;)
[size=x-small]Volgens MP is een nieuwe kop trouwens 790,- ex btw, die 'gloeipitten' zijn bij een garage al 200,-, dan hebben we het al over het dubbele :rolleyes:[/size]

R-W zei:
s velthuis zei:

Niet zo schreeuwen zonder dat we iets meer weten en niet vergeten dat sommige dealers met gouden wegwerpsleutels moeten werken ;)
[size=x-small]Volgens MP is een nieuwe kop trouwens 790,- ex btw, die 'gloeipitten' zijn bij een garage al 200,-, dan hebben we het al over het dubbele :rolleyes:[/size]

O nee, dan heb ik niets gezegd. Dan is dit gewoon normaal. :rolleyes:
Ik zou gewoon meteen betalen en vergeten in dat geval. Gloeipitten zijn trouwens een tientje per stuk nieuw, dus waar die overige 160 euro vandaan moet komen is me een raadsel.

Gebeld: ze hebben een uurloon van 64 euro!
En dus ruim 5 uur bezig geweest omdat ze vast zaten. Nou ja... ik moet het maar geloven hè?

s velthuis zei:
R-W zei:
s velthuis zei:

O nee, dan heb ik niets gezegd. Dan is dit gewoon normaal. :rolleyes:
Ik zou gewoon meteen betalen en vergeten in dat geval. Gloeipitten zijn trouwens een tientje per stuk nieuw, dus waar die overige 160 euro vandaan moet komen is me een raadsel.

Ik baseer me op de eerder gegeven link van bougieshop. Uurtarieven kan je navragen, als ze al niet boven de balie hangen. Je kan evt van tevoren een afspraak maken over wat het ong moet gaan kosten en ze laten bellen als het meer wordt maar wat wil je verder nog?

willem30 zei:
Gebeld: ze hebben een uurloon van 64 euro!
En dus ruim 5 uur bezig geweest omdat ze vast zaten. Nou ja... ik moet het maar geloven hè?

Tja, je hebt weinig keus. Een uurloon van €64 is niet eens uitzonderlijk hoog, maar ruim 5 uur bezig, 1,5 uur per gloeispiraal.... Ik heb de indruk dat je geflest wordt, misschien zaten ze allemaal best vast, maar dit lijkt mij wel heel uitzonderlijk. Voor een garage is het vrij lucratief om zo'n rekening te schrijven, klanten betalen toch wel... :rolleyes: Bovendien kosten 4 gloeispiralen bij elkaar ook iets van €50/€75, hoe graag een garage je het ook anders wil doen geloven...

Daarom is een vertrouwde garage wel prettig bij dit soort zaken. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze 4x zware pech hadden maar het totaal lijkt me ook wat veel.

R-W zei:
Ik baseer me op de eerder gegeven link van bougieshop. Uurtarieven kan je navragen, als ze al niet boven de balie hangen. Je kan evt van tevoren een afspraak maken over wat het ong moet gaan kosten en ze laten bellen als het meer wordt maar wat wil je verder nog?

Dus? Die bougieshop is sowieso ook al 3 keer (!) duurder dan dat bedrijven in duitsland zijn. En dan heb ik het niet over merkloos, maar bv Febi en NGK. Zoek in ebay.de eens op "glühkerzen 2.0 crdi" en laat je verbazen. Die marges zijn inmiddels wel heel erg ver de pan uit aan het rijzen, want ook in Dld maken ze er nog gewoon winst op. En vijf uur voor het loshalen van 4 gloeipluggen van een relatief nieuwe auto in een professionele garage is niet onmogelijk, maar wel verdacht lang. Wat dat betreft ben ik het vertrouwen in veel dealers inmiddels wel kwijt.

Ja hey, ga jij eens aan de dealer waar je je auto naar binnen duwt vertellen dat hij wel de prijzen van ebay moet hanteren... Wel eerlijk blijven vergelijken hè, dan moet je van te voren afspreken dat je zelf de spullen bij elkaar scharrelt en dat het bedrijf ze in mag bouwen. Sommige bedrijven zullen dat doen, sommige bedrijven zullen je doorverwijzen naar een dhz-garage oid. Het zijn bedrijven en die moeten verdienen, of ze dat aan jou doen moet je zelf bepalen maar dan moet je wel duidelijke afspraken maken. 3x duurder valt dus wel mee, een keer over de kop is vrij gebruikelijk.

Net even gekeken op ebay.de en idd, voor een kleine €100,- heb je 4st in huis. Verbaasd me overigens niets, ik koop regelmatig voor mijn auto's in Dld, Uk en USA maar daar moet je wel zin in hebben, de tijd voor willen nemen, precies weten wat je moet hebben, de middelen hebben, het risico willen nemen en iemand hebben die het kan inbouwen.

R-W zei:
Ja hey, ga jij eens aan de dealer waar je je auto naar binnen duwt vertellen dat hij wel de prijzen van ebay moet hanteren... Wel eerlijk blijven vergelijken hè, dan moet je van te voren afspreken dat je zelf de spullen bij elkaar scharrelt en dat het bedrijf ze in mag bouwen. Sommige bedrijven zullen dat doen, sommige bedrijven zullen je doorverwijzen naar een dhz-garage oid. Het zijn bedrijven en die moeten verdienen, of ze dat aan jou doen moet je zelf bepalen maar dan moet je wel duidelijke afspraken maken. 3x duurder valt dus wel mee, een keer over de kop is vrij gebruikelijk.

Dus een keer over de kop vind jij inmiddels al normaal? Zo zijn we dus aan het afglijden. Als dit bedrijf vier NGK gloeipluggen kan leveren voor 70 euro, waarom moet een dealer er dan 250 euro voor vragen? Da's bijna 4 keer over de kop, terwijl dat bedrijf in Dld er ook gewoon winst op maakt. Het probleem is dat dealers gewoon een poot kunnen uitdraaien, omdat mensen eigenlijk geen flauw benul hebben waar ze nu eigenlijk voor betalen.

Of vind jij een nieuwe turbo op een Toyota-rekening ook normaal, terwijl de importeur een paar jaar later (nadat de problemen nog steeds niet opgelost waren) doodleuk beweert dat de betreffende motor nog de fabrieks-originele turbine erop geschroefd heeft zitten? Of een nieuwe multiriem op de leaserekening van een 307, terwijl bij openen van de kap je een riem vol haarscheuren tegemoet staat te stralen, die het vervolgens 3 weken later midden in de nacht ineens begeeft? Of een VW turbo die duidelijk aan het eind van z'n latijn is (gieren bij het maken van een bocht) terwijl de VW dealer geen problemen kan vinden, tot de auto een paar maanden later uit de garantie is en hij tijdens de beurt doodleuk belt om te melden dan de turbo uit zijn lagers is gelopen, maar dat ze het onder coualance kunnen vervangen voor 1500 euro? Let wel, geen kroegverhalen, gewoon om mij heen meegemaakt met papieren bewijzen ed. Nee, ik geloof de meeste dealers niet meer op hun mooie blauwe ogen, een paar positieve uitzonderingen daargelaten.

Voor de duidelijkheid; het gaat me dus niet om het feit of ik zelf onderdelen mee wil kunnen nemen, ik snap gewoon niets meer van de marges die dealers inmiddels rekenen. En als ze de onderdelen nou op voorraad hadden... Zelfs dat is niet meer, de levertijd van veel onderdelen is tegenwoordig net zo lang of zelfs langer dan van internet-bedrijven. Als de importeur blijkbaar zo duur is, laat ze dan zelf ook maar rechtstreeks bestellen bij die internetbedrijven. 20% marge erop en je hebt een heel ander prijskaartje. Grappig genoeg valt me altijd op dat veel dealers dicht in de buurt zitten van Brezans ed en dat de busjes daarvan ook altijd op die parkeerplaatsen terug te vinden zijn. Moest pas geleden remvloeistof hebben, maar dat kon niet. De verkoper vertrouwde me toe dat de lokale Citroen dealer de hele voorraad had opgekocht. Ben ik benieuwd naar de prijs die die dealer op het kaartje durft te zetten. Het tankje zit in elk geval gewoon DOT 4 van Brezan in...

Misschien doet een foto wonderen om te zien wat de monteur tegenwoordig moet demonteren om er uberhaupt bij te kunnen

SantaFe-EngineBay-625x403.jpg

Ziet er altijd imposant uit. De eerste lagen verwijderen stelt over het algemeen geen ruk voor. Of eigenlijk juist wel, want dat is de manier waarop de eerste kunststof kappen zich doorgaans laten verwijderen. Vaak kijk je dan al zo op de spruitstukken en het klepdeksel. Alleen bij exoten is het soms wat lastiger. Bovendien, als je niet fatsoenlijk bij een motor kunt, kun je dat ook de fabrikant en de consument aanrekenen. Heb zelf ooit naar een Renault Modus gekeken. Leuke auto, viel af op de motorkap.

2321picc.jpg

Maar ja, de meeste consumenten staren zich liever blind op het feit of er wel softtouch lak op het dash is gesmeerd...

Je zou eens rond kunnen bellen naar andere dealers in andere regio's om te vragen wat de kosten zijn voor het vervangen van 4 gloeibougies.
Puur om te kijken waar je qua kosten aan moet denken.

Je zou er dan ook bij kunnen vermelden wat de kosten zijn ingeval ze erg vast zitten (wellicht hebben dealers daar ervaring mee en kunnen ze een prijsindicatie geven op basis van die ervaring).

Icebrain zei:
Misschien doet een foto wonderen om te zien wat de monteur tegenwoordig moet demonteren om er uberhaupt bij te kunnen

SantaFe-EngineBay-625x403.jpg
.

Maar die kop hoeft er maar één keer af en weer op. Lijkt ingewikkelder dan het is.

@S velthuis,

ik snap je punt wel maar je overdrijft nogal. Er is een flink verschil (niet in de laatste plaats in kosten) tussen een webwinkel en een stenenwinkel, een keer over de kop tussen in dit geval bijv fabrikant en autodealer is nog weinig. Ik ben het met je eens dat de tarieven die sommige dealers durven te rekenen doet vermoeden dat er een partij advocaten ofzo als monteur aan het werk is maar werkplaatstarieven kan je van te voren navragen. Het loont sowieso om een aantal bedrijven met elkaar te vergelijken VOORdat je je auto ergens achterlaat. Persoonlijk snap ik ook niet zo goed wat je als particulier bij een dealer wil doen maar dat is mijn mening, er zijn voldoende prima autobedrijven die voor redelijke tarieven aan het werk gaan.
De rest van je voorbeelden zijn of grenzen aan oplichting en dienen ook zo afgehandeld te worden, deze staan los van de legitieme aanbiedingen en verschillen tussen internet- en stenenwinkel. Een ebayshop is geen brezan en een brezan is weer geen dealer.

Nou, ik vind vooral 4 keer over de kop en een bedrag van 600 euro voor het vervangen van 4 gloeistiften a 70 euro inkoop nogal overdreven. Waarom belt zo'n dealer dan niet even met de klant om tijdens de klus aan te geven dat er iets niet goed aan het gaan is? Heeft de dealer foto's gemaakt tijdens de reparatie? Hebben ze de onderdelen na afloop laten zien? Je wordt enorm in het ongewisse gelaten. Laat ze maar met een verantwoording komen van dit absurde bedrag. Het gaat me allemaal net wat te makkelijk. Ik ben ooit bij mijn Seat dealer vertrokken omdat hij tot twee keer toe na een beurt ruitensproeiervloeistof op de rekening had staan, terwijl ik expres de avond ervoor de tank zelf had afgevuld. Je betaalt veel voor onderhoud en dat bedrag moet kloppend en duidelijk gespecificeerd zijn. Ik zou het ook niet pikken als ik boodschappen doe en na afloop melk op de bon heb staan omdat iedereen normaalgesproken melk koopt. Ik betaal voor wat ik afneem, niet meer niet minder.

Volgens mij zijn we het dan gewoon helemaal eens ;)
Makkelijkste was dan ook geweest om van te voeren af te spreken wat zoiets zou moeten gaan kosten en dat er bij afwijkingen even gebeld wordt. Natuurlijk ook geen waterdicht systeem maar dan weet je iig ong waar je aan toe bent. Je kan daarnaast natuurlijk eens een aantal andere bedrijven bellen wat het zou moeten kosten, om te zien of het een beetje reëel is wat er gevraagd wordt. Mik je je auto gewoon naar binnen met de boodschap 'vervangen!' kan je wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan, beetje eigen initiatief en verantwoordelijkheid is ook wel handig.

Icebrain

.

Maar die kop hoeft er maar één keer af en weer op. Lijkt ingewikkelder dan het is.

Die motorkap hoeft enkel open om de ruitenwisservloeistof bij te vullen, tis een Kia ;)

R-W zei:
Volgens mij zijn we het dan gewoon helemaal eens ;)
Makkelijkste was dan ook geweest om van te voeren af te spreken wat zoiets zou moeten gaan kosten en dat er bij afwijkingen even gebeld wordt. Natuurlijk ook geen waterdicht systeem maar dan weet je iig ong waar je aan toe bent. Je kan daarnaast natuurlijk eens een aantal andere bedrijven bellen wat het zou moeten kosten, om te zien of het een beetje reëel is wat er gevraagd wordt. Mik je je auto gewoon naar binnen met de boodschap 'vervangen!' kan je wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan, beetje eigen initiatief en verantwoordelijkheid is ook wel handig.

Ben ik met je eens, toen ik vroeger mijn auto nog moest weg brengen voor een beurt vroeg ik altijd om even te bellen als ze iets onverwachts tegen zouden komen tijdens de beurt. Alleen, als je je auto wegbrengt om "even" een gloeistift te vervangen, verwacht je geen rekening van 600 euro, dat zie je gewoon niet aankomen. Ik kocht ooit 3 dashboardlampjes bij de dealer (had toen nog niet de juiste verkoopkanalen gevonden) en sloeg steil achterover van de rekening van 14 euro. Voor 3 kerstboomlampjes. Ik denk dat veel van de huidige prijzen simpelweg nog niet in het verwachtingspatroon van consumenten zitten.

vince! zei:
Icebrain

.

Die motorkap hoeft enkel open om de ruitenwisservloeistof bij te vullen, tis een Kia ;)

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=57367

Goed gezien Vince!

s velthuis zei:
Heb zelf ooit naar een Renault Modus gekeken. Leuke auto, viel af op de motorkap.

2321picc.jpg

Maar ja, de meeste consumenten staren zich liever blind op het feit of er wel softtouch lak op het dash is gesmeerd...

Dat is zeker niet de eerste keer dat Renault zoiets doet. Ik kan me nog een fotoserie van Adinsx herinneren waar het spruitstuk van het blok af moest om bij de bougies te komen. Van andere leden bij de Renault Safrane club hoorde ik dat ook, de achterste bougies van de V6 zitten zo ver naar achteren dat het bijna makkelijker is om het blok er uit te halen en de bougies te vervangen met de motor naast de auto.

In mijn Twingo is dat niet anders, zelfs met het plastic er af kom je nog amper ergens bij omdat het zo belachelijk vol zit. Zelfs een H4 lampje wisselen is een gekloot, omdat aan beide kanten slangen en leidingen pal achter de armaturen zitten.

Klopt, bij mijn Clio moest het inlaatspruitstuk eraf, en dan moet je meteen twee keerringen vervangen. Dus dat komt er meteen bij.
Bij de Mégane valt het mee.

Overigens, de Twingo II 1.2-16v heeft weer enorm speciale bougies, zeer dun en lang.
Je kunt er redelijk bij na demontage van het luchtfilterhuis, maar ik moest een bougiedop 14 erbij aanschaffen om ze te vervangen :)

Grote beurt bij de Twingo was wel weer met 120,- klaar.
Olie, oliefilter, pollenfilter, luchtfilter, nieuwe remvloeistof, bougies.
Voorremblokken had ik bij winterbandenwissel al gedaan.

s velthuis zei:
Ziet er altijd imposant uit. De eerste lagen verwijderen stelt over het algemeen geen ruk voor. Of eigenlijk juist wel, want dat is de manier waarop de eerste kunststof kappen zich doorgaans laten verwijderen. Vaak kijk je dan al zo op de spruitstukken en het klepdeksel. Alleen bij exoten is het soms wat lastiger. Bovendien, als je niet fatsoenlijk bij een motor kunt, kun je dat ook de fabrikant en de consument aanrekenen. Heb zelf ooit naar een Renault Modus gekeken. Leuke auto, viel af op de motorkap.

2321picc.jpg

Haha mijn ouders hebben ook een Modus. Op zich een prima auto, los van de (naar mijn mening) waardeloze versnellingsbak. Ik heb me laatst even schappelijk opgesteld: moest bij m'n Ibiza toch de ruitenwisservloeistof bijvullen, ik denk ik doe de Renault gelijk even. De auto hierboven is rood, de auto van m'n ouders is zwart dus dan valt die kleine motorkap in eerste instantie niet eens op i.c.m. het kunststof rooster. Totdat je dat kreng open doet. Die klep is een keer 30 à 40 cm lang (kort), ongelooflijk. Hoe je bij die auto de lampen zou moeten vervangen is mij ook een raadsel. In dat opzicht is zo'n old-skool SEAT nog niet zo gek :)

Valt bij een Modus wel mee hoor. Je hoeft alleen maar beide voorwielen te verwijderen, binnen spatborden verwijderen zodat je tenslotte het complete front kunt losschroeven. En dan kun je al bij je lampje !

Toetsje zei:
Valt bij een Modus wel mee hoor. Je hoeft alleen maar beide voorwielen te verwijderen, binnen spatborden verwijderen zodat je tenslotte het complete front kunt losschroeven. En dan kun je al bij je lampje !

:)(y)

Bij mijn Renault Espace 3.0V6 24v kon je gewoon niet bij de achterste 3 bougies. De voorste wel na verwijdering inlaat, etc.
Het is uiteindelijk een monteur gelukt die vaker zo'n Espace had gedaan en had een paar delen gereedschap aan mekaar gelast 🤣.
Zojuist heb ik van mijn VW Transporter 1,9 td T5 de gloeibougies vervangen.
Moest met een spiegeltje in de weer en eerst alles in de WD40 gezet.
Moest vrij veel kracht zetten maar is gelukt zonder ze te breken.
Al met al (*door onwennigheid*) zo'n 1,5 uur werk gehad..incl halen nieuwe gloeibougies (*Bosch*).
Die waren vrij prijzig. Zo'n €23,- ex maar met een beetje ouwenelen korting gekregen waardoor ik zo'n € 82,- kwijt was.
Ik kost normaal € 45,- per uur dus ben nu als ik mijn tijd meereken rond de €150,- kwijt. 🤗

Het is bijna knap hoe je een 6 jaar oud topic heb weten te vinden, om hem vervolgens weer actief te maken is nogal onnodig.

Terug
Bovenaan