300CE: BMW F11 525d 3.0 Touring 2011 / BMW E32 730i V8 1993

300CE

Startmotor
Auto's nemen zolang als ik me kan herinneren een vrij centrale plek in, in mijn leven. De uren die ik als kind heb doorgebracht op de achterbank van zo'n beetje elke generatie Passat Variant tussen 1990 en 2005 in combinatie met mijn grote verzameling van Siku autootjes hebben onbewust denk ik mijn voorkeur voor Duitse auto's en stationwagens in het bijzonder gevormd.

Toen ik 17-18 was, was een C124 300CE echter mijn grote droom, maar toen qua prijs net zo onhaalbaar als mijn droom groot was. In de overweging wat ik als 18 jarige me wel kon veroorloven was de E30 Touring een makkelijke keus. Een leuk exemplaar kocht je voor €1.000,- á €1.500,- euro en zodoende kocht ik op m'n 17e mijn eerste 318i Touring. Toen ik mijn rijbewijs haalde had ik inmiddels een 325i Touring gekocht die er voor gezorgd heeft dat Mercedes-Benz definitief naar de tweede plaats was gezakt.

De desbetreffende 325i was een feest om te rijden, als hij reed, maar 1 auto liet mijn hart nog sneller kloppen, een BMW E34 Touring met een M60 V8 die ik meekreeg als leenauto toen mijn 325i weer eens wat issues had. Daar was zaadje 1 geplant.

In de opvolgende tien jaar hebben diverse 3 en 5 Series de revue gepasseerd, zo goed als allemaal 2.5 6 cilinders op een verloren 330d Touring na. Die auto, een E46, kon me nooit bekoren, maar hij heeft bij mij een enorme liefde aangewakkerd voor de 3.0d van BMW.

Nu de sprong naar 2023, mijn auto's:

20231104-122639.jpg

Deze F11 525d 3.0 Touring is nu bijna 3 jaar onze familie pakezel: naast het feit dat ik dit een hele mooie auto vind, is het een van de weinige stations waar drie volwaardige Maxi Cosi kinderstoelen naast elkaar inpassen en dit was de doorslaggever om een F11 te kopen. (Op het moment van kopen waren ze 4, 2 en baby)

vDGS06p3

20231104-122859.jpg

20231104-122921.jpg

In zijn natuurlijke habitat als vakantie auto / familie pakezel in zomer en winter outfit:

20210927-184112.jpg

20231021-103552.jpg

In de 70.000 kilometer die wij er nu mee afgelegd hebben (actuele KM stand: net geen drie ton) heeft hij zich zeer betrouwbaar bewezen. De laatste beurt omvatte wel 6 verstuivers, schijven en blokken en een EDC demper maar ik werk bij een autobedrijf, dus het was gelukkig gewoon duur in plaats van héél duur, haha.

Het is een High Executive Individual met M Pakket en hij reed bij BMW AG zelf in München en is hij dus ook zéér goed uitgerust:

Individual combi van Fueller Weiss en Alpin Weiss met een Individual interieur met nappa lederen comfort stoelen met memory, verwarming én ventilatie en nappa leder dashboard + alcantara hemel. Grote navi, 360 graden camera, DVD schermen achterin, Head up display, adaptive cruise control, dodehoek detectie, softclose en ga zo maar door.

Een young / oldtimer (hij zit er wat tussenin..) begon ook weer te kriebelen en nu het huis verbouwd was en wij getrouwd zijn was er gelukkig op alle manieren toch nog wat ruimte over om deze droom weer te verwezelijken. De zoektocht richtte zich in eerste instantie op een E34 V8 Touring maar de te koop staande exemplaren (slechts 2, 1x NL 1x DE) waren allemaal in een matige staat voor te veel geld.

Toen realiseerde ik me dat ik nog nooit een 7 Serie had gehad en heb ik lang met een schuin oog naar onderstaande auto gekeken. Toch een keer een belletje gedaan en dat resulteerde in een proefrit en een koop. Pa was ook enthousiast geworden van deze sloep en dit resulteerde in onze eerste vader/zoon aankoop, nog leuker! Een van A tot Z gedocumenteerd exemplaar met slechts geringe gebruikssporen en hele frisse techniek. Wat een droom om te rijden, deze heerlijke 730i met de oersterke M60B30 V8:

20231104-122422.jpg

20231104-122445.jpg

20231104-122348.jpg

20231007-115736.jpg

Nog een weekje, dan gaat hij de winterstalling in tot komend voorjaar. In 2024 gaat hij slechts op de zonnige dagen op pad en wellicht ook een keer mee op vakantie, hij is in elk geval al de grote favoriet van de kinderen.

Tot zoverre, bij updates post ik wel weer wat leuks. :)

Laatst bewerkt:
is het een van de weinige stations waar drie volwaardige Maxi Cosi kinderstoelen naast elkaar inpassen was de doorslaggever om een F11 te kopen.
Shit. Het argument hier in huize de dude is altijd dat we dan een andere auto moeten aanschaffen

Mooie uitvoering. Zelf de 3 liter 6 in lijn benzine broeder in bezit. Mediterranblau met oyster bekleding. Ook ooit haar leven gestart bij BMW AG München :).

De 730i is geweldig , gaaf dat je dit met je pa hebt gekocht.

Geniet van beide bimmers. Mooie collectie zo

Leuk, mooi koppeltje heb je daar!! Welke regio van het land ben je te spotten?

Een f11 is een fijne auto, zeker in deze uitvoering. Maar die e32, mjammie, dat rijdt fijn! Wat een stappen voorwaarts tov de e23.

Zo'n 5 touring is echt wel de ideale gezinsbak he. Kleurtje oogt haast wat kaal, maar dat is ie dus zeker niet! Die zomerwielen staan er lekker onder. Ken ook iemand met zo'n 5, die heeft dezelfde wielen eronder. Lekker dik.

Ik word heel enthousiast van die E32! Het is qua rijbeleving niet mijn type auto maar wat een plaatje om te zien. En dit exemplaar met alle historie, mooie aankoop. Dat de kinderen hun favoriet de youngtimer van de floot is herken ik wel. Leuk om te zien, dat op de één of andere manier dat oude spul toch als apart of leuk wordt herkend.

Mooie auto"s 300CE, Een heerlijke V8 en mooi complete F11, met M pakket is de F10 / 11 de veel leukere uitvoering.
1 van de laatste 525 D 6 cilinders.

De F11 is echt een tijdloze schoonheid. Stond/staat hier ook hoog op het lijstje. Beetje het zelfde als de E39 ook had. Wit vind ik persoonlijk op veel auto's niet mooi, en dat geld ook zeker voor deze F11 touring. Ben wel benieuwd naar het binnenste (y)(y)

Terug
Bovenaan