3 cilinders

jan 2775164

Wegverkenner
Goedemiddag,
Ben nog een ouderwetse viercilinder fan maar onlangs kreeg ik een Ford Focus met Eco boost wat een machine zeg!

Maar is het nou zo na al die geruchten dat driecilinders echt slecht zijn nou achterhaald of niet?
Bedoel km 200.000 halen ze dat of legt het ook aan de rechtervoet ?

Kia Stonic ook b.v. 950 cc 3 cilinder 120 pk tja ...moet ergens vandaag komen toch??
 
Netjes warm rijden en optijd de olie verversen dan kom je best wel een heel eind met zo'n 3 cilinder.
200k is prima te halen met het nodige onderhoud, elende van olie verbruik kan je je zelf grooten deels voorkomen door olie optijd te vervangen.
Vervangen je de olie niet optijd vervuilen zuiger veren vaak best snel bij dit soort motoren en gaan ze vast zitten met alle gevolgen van dien.
Gewoon elkaar jaar verse olie er in of ~15k (wat eerst komt), als je elke 30k doet heb je een olie boot als de garantie termijn voorbij is.
 
Peobleem bij veel 3 cilinders is het hoge olieverbruik na verloop van tijd. De 3 cilinders van psa kunnen al bij 50k op teller zeer hoog olieverbruik noteren. Onze C3 heeft er ook last van, wij hebben soort van abo bij de dealer, kunnen voor 45 per jaar bij dealer onbeoerkt olie laten vullen....hebben dit er al lang uit. Vlgs onze Citroën dealer gaat het hoge olieverbruik voor alle merken op. Hierna voor ons als 2e wagen weer 4 cilinder.... . De dealer is Versteeg Buurman Ede als je technische oorzaak wil weten van hoge verbruik. Zou er zeker navraag naar doen.
 
Oorzaak bij de meeste motoren is de zuigerveren die minder sterk zijn waardoor ze veel gevoeliger worden voor vervuiling in de groeven van de veren.
En als ze eenmaal vast gaan zitten is het een verhaal van meer en meer olie verbruik omdat ze dan ook de cilinder wand gaan beschadigen als ze vast zitten.
 
Niets mis met een 3 cilinder. Ik heb er 2 gehad ( Opel en VW) In beide gevallen waren ze stil, vlot en zuinig. Bij normaal gebruik kunnen die motoren net zo makkelijk 2 tot 300000 km halen als een 4 5 of 6 cilinder. Het enige wat ik adviseer is het tanken van V-power benzine. Dit maakt ze extra zuinig.
 
Het is al vaker gezegd: met name het "nieuwe" rijden sloopt de motoren en maakt er oliestokers van.
Houd die torretjes gewoon in het toerengebied van 2000-4000 rpm (koud 2000-3000 rpm), ververs jaarlijks de motorolie en houd je aan de distributieinterval, dan kan een motor met gemak 3x klokje rond.
En even speciaal voor de (half)automaatjes: blokkeer die ecostand maar waarbij er continu gereden wordt in het (te) lage toerengebied, die stand is alleen maar goed voor de werkverschaffing en omzet van de garagebedrijven/fabrikanten.
 
Dit zijn allemaal best veel voorkomende problemen bij alle moderne motoren. Of het nou 3, 4, 5, 6 of hoe veel dan ook cilinders zijn.

Zoals genoemd, goed onderhoud, dan gaat het over het algemeen prima. Auto's zijn alleen tegenwoordig gewoon niet meer zo betrouwbaar als ooit. Komt ook omdat het ontzettend complexe machines geworden zijn. En emissie gerelateerde zaken hebben het er over het algemeen ook niet echt beter op gemaakt. (voor de gezondheid van het motorblok tenminste) Maar, nogmaals, dat heeft vrij weinig met het aantal cilinders te maken.
Ook is dat constante laag in de toeren rijden inderdaad niet goed, zorgt voor heel veel vervuiling.
 
Terug
Bovenaan