2x rode kaart bij autokeuring

Stefaan 1699500

Startmotor
Na een eerste keer afgekeurd te zijn doordat de vooras niet gelijk liep heeft de garagist 2 nieuwe schokdempers gestoken.
Opnieuw werd de auto afgekeurd met als reden (slechte bevestiging aan het chassis of aan de as), wat moet er hiervoor gebeuren of vervangen worden, alvast bedankt...
 
Kom eerst eens met een duidelijk omschrijving van wat er aan de hand is. Want 3 regels tekst kan niemand wat mee.
Hij is voor de tweede keer afgekeurd, maar wat is er slecht bevestigd? Is het een oude auto of relatief nieuwe? Kan het zijn dat er iets weggeroest is?
 
Belgische autokeuringen werken met een rode kaart als zijnde "voertuig is afgekeurd"

Met zo'n rode kaart mag je nog 15 dagen rondrijden om de gebreken te verhelpen. Daarna is je keuring niet meer geldig (ookal was de oorspronkelijke keurdatum nog niet verstreken) Al kan het ook zijn dat ze gelijk een verbod tot deelname van het verkeer geven (als de gebreken ernstig genoeg zijn)
Je hebt ook een groene kaart, Die kan ook beperkt worden in geldigheidsduur. Maar dat kan ook de normale geldigheidsduur zijn... (ja lekker duidelijk)

link informatie herkeuring belgië


Terug naar het onderwerp:
Vooras die niet gelijk liep? Ging dat om de geometrie/uitlijning?
Als je de schokdempers in dat geval vervangt moet er wel een attest getoond kunnen worden die de juiste afstelling aantoont.

Nieuwe schokdempers die niet goed gemonteerd zijn of onjuist zijn voor de auto, worden sowieso afgekeurd.

Dus... Even terug naar de garagist die ze gemonteerd heeft...
 
Belgische autokeuringen werken met een rode kaart als zijnde "voertuig is afgekeurd"

Met zo'n rode kaart mag je nog 15 dagen rondrijden om de gebreken te verhelpen. Daarna is je keuring niet meer geldig (ookal was de oorspronkelijke keurdatum nog niet verstreken) Al kan het ook zijn dat ze gelijk een verbod tot deelname van het verkeer geven (als de gebreken ernstig genoeg zijn)
Je hebt ook een groene kaart, Die kan ook beperkt worden in geldigheidsduur. Maar dat kan ook de normale geldigheidsduur zijn... (ja lekker duidelijk)

link informatie herkeuring belgië


Terug naar het onderwerp:
Vooras die niet gelijk liep? Ging dat om de geometrie/uitlijning?
Als je de schokdempers in dat geval vervangt moet er wel een attest getoond kunnen worden die de juiste afstelling aantoont.

Nieuwe schokdempers die niet goed gemonteerd zijn of onjuist zijn voor de auto, worden sowieso afgekeurd.

Dus... Even terug naar de garagist die ze gemonteerd heeft...
De vooras die niet gelijk liep had te maken met de uitlijning. Volgens iemand die er veel van kent heeft de garagist waarschijnlijk de top mount van de schokdemper niet vervangen...Ik heb volgende week een afspraak met de garagist om een nieuwe herstelling te laten uitvoeren...Het is een peugeot 1007 bouwjaar 2008.
 
Ik blijf het raar vinden dat ze dat op de keuring de uitlijning weten te beoordelen zonder uitlijnapparatuur, tenzij het heel erg opvalt dat de boel scheef staat...

Het kan inderdaad best dat men alleen de schokdemper heeft vervangen en niet de aanbouwdelen zoals het toplager.
Maar onjuiste montage zegt normaliter meer iets over of er de juiste bouten zijn gebruikt en of ze vast zitten.

Bij een 1007 zitten er schokdempers aan de voorzijde in een klembevestiging in het fusee gemonteerd.
Als deze niet juist is gemonteerd door deze bijvoorbeeld niet diep genoeg in de fusee te steken, is het zichtbaar bij de keuring en wordt die daarop afgekeurd. Ook als de schokdemper niet goed vast zit waardoor er slijtsporen ontstaan, is dat te zien.
Het is ook mogelijk om deze schokdempers achterstevoren te monteren en ze zijn ook links en rechts verschillend. Dus ook dat kan fout gedaan zijn.

Laat nadat de montagefout is opgelost voor de zekerheid ook je uitlijning controleren. Bij het vervangen van schokdempers is daar vrijwel altijd wel werk aan.
 
Ik blijf het raar vinden dat ze dat op de keuring de uitlijning weten te beoordelen zonder uitlijnapparatuur, tenzij het heel erg opvalt dat de boel scheef staat...

Het kan inderdaad best dat men alleen de schokdemper heeft vervangen en niet de aanbouwdelen zoals het toplager.
Maar onjuiste montage zegt normaliter meer iets over of er de juiste bouten zijn gebruikt en of ze vast zitten.

Bij een 1007 zitten er schokdempers aan de voorzijde in een klembevestiging in het fusee gemonteerd.
Als deze niet juist is gemonteerd door deze bijvoorbeeld niet diep genoeg in de fusee te steken, is het zichtbaar bij de keuring en wordt die daarop afgekeurd. Ook als de schokdemper niet goed vast zit waardoor er slijtsporen ontstaan, is dat te zien.
Het is ook mogelijk om deze schokdempers achterstevoren te monteren en ze zijn ook links en rechts verschillend. Dus ook dat kan fout gedaan zijn.

Laat nadat de montagefout is opgelost voor de zekerheid ook je uitlijning controleren. Bij het vervangen van schokdempers is daar vrijwel altijd wel werk aan.
Bedankt voor de info...Volgens de keuring zit er iets los aan de linkerkant bovenaan maar volgens mijn garagist niet. Als ik over een drempel rijd of soms in een bocht dan maakt de auto een krakend geluid links vooraan...
 
Extra geluiden is niet goed. Maar het kan inderdaad dat het toplager niet goed meer is, of dat de veer niet goed in de schotel ligt.
Dit is inderdaad wel iets wat bij een keuring op zal vallen.
 
Terug
Bovenaan