2e handsje voor 3-4k inclusief inruil.

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi allemaal,

Het is weer eens zo ver. Tijd om alweer een andere auto uit te zoeken. Lijkt onderhand een thema te worden...
Lang verhaal kort. Ik rijd sinds september 2020 een Twingo Dynamique ph2 uit 2012. De auto begon sinds aankoop steeds slechter te lopen. Na kleppen stellen en klepdekselpakking vervangen een maand of 3 geleden liep de auto nog slechter. Paar keer terug geweest. Garage kon niks vinden, kleppen ruimer gezet en ik moest er maar mee rijden tot er een foutcode naar boven kwam. Nu ben ik van de week langs de garage geweest om een beurt te plannen en wat na te kijken voor de beurt. Conclusie: de motor creëert veel te veel blowby uit de vuldop (vergelijkbaar met wat er uit de uitlaat komt, en stinkt naar verbrandingsgassen). Waarschijnlijk de zuiger veren. Advies: of over niet al te lange tijd laten repareren of naar een andere auto gaan zoeken.

Aldus belanden we hier, helaas het slechtste moment om een andere auto te kopen.

Budget: €3000-€4000 inclusief inruil.
Eisen:
- niet te zwaar. Denk aan <1150kg liefste minder.
- zuinig is een pré, maar met minder dan <10.000 km per jaar niet heel erg belangrijk
- betrouwbaar
- airco is echt een must.
- cruise control zou prettig zijn
- automaat? Lijkt me heel fijn, maar een betrouwbare bak is haast onmogelijk in dit budget. Dat ie gerobotiseerd is maakt me niet direct wat uit. Als het maar betrouwbaar is. Dan merk ik tijdens de proefrit wel of het bevalt of niet.
- liefste iets ruimer dan de Twingo. Merk dat een hoop dingen net niet passen ondanks losse achterstoelen (die overigens heel fijn zijn)

Het lijstje dat ik zelf heb:

- Volkswagen Polo 4 2001-2009
- Seat Ibiza 3 2002-2008
- Skoda Fabia 1 en 2 2000-2013
Ik weet van de kantelende zuigers van de 1.4 van de VAG groep, alleen kan ik niet echt duidelijk vinden welke motoren het allemaal betreft. Daarnaast spontaan overlijdende bobines. Verder waren deze drie geloof ik redelijk probleemloos?

- Ford Fiesta 7 2008-2013
Voor de benzine varianten geloof ik niet echt aandachtspunten, behalve goed op lekkage controleren en dat elektronische contacten nog wel eens slecht verbinding maken.

Auto's niet op mijn shortlist:
- Fiat Punto 2 2006-2020
Kwaliteit van interieur valt zwaar tegen, doorgesleten voetensteun, afgesleten pedalen en knopjes onder de 160.000km. Slecht zittende stoelen (natuurlijk heel persoonlijk).

- Opel Agila 2/Suzuki Splash
De uitstraling van die auto's doet me altijd 40 jaar ouder voelen ondanks dat ze misschien heel prettig en practisch zijn. Valt niet meteen af trouwens.

- Daihatsu modellen
Het zijn lichte, betrouwbare en voor afmetingen ruime modellen. Ze komen op mij wel heel ielig over.

- Mitsubishi Colt 2002-2013/Smart ForFour
Een auto die hier heel veel aanbevolen wordt. Naar mijn idee is die kofferbak nog kleiner dan in de Twingo, waar ik vaak zat niet eens de week boodschappen allemaal in krijg.

- Renault Clio 2006-2012
In de basis grotendeels dezelfde auto als de Twingo 2, met dus ook gedeelde kleine ergernissen, zoals geen fatsoenlijke krikpunten, zelfde motoren en bakken dus zelfde zwakke punten. Zelf onderhoud en reparaties uitvoeren kost meer tijd en moeite vanwege de constructie. Niet zozeer een minpunt, maar ik koop liever niet nog eens dezelfde ergernissen.

- Peugeot 207
Zegt al genoeg denk ik zo.

- Hyundai i20 1
Fatsoenlijke exemplaren liggen verrassend genoeg net buiten budget geloof ik.

- Mazda 2 2002-2007 2007-2014
1e generatie roest nogal en is wat zit betreft niet mijn ding. 2e generatie heb ik zelf een tijdje gehad. Daar kon ik maar niet wennen aan gas en koppeling. Het gaspedaal was echt super gevoelig en in combi met een enigszins vage koppeling was het met achteruit bultjes op vaak of koppeling oproken of afslaan, want op de koppeling rollen doet hij niet echt. De 1.2 75pk was wel heerlijk fel en vlot.

- Opel Corsa D 2006-2014
De uitstraling van de auto van buiten en binnen spreekt me wel aan. Ook het rijcomfort viel volgens mij niet tegen. Blijkbaar heeft de auto wel last van verschillende kwaaltjes die ook nogal prijzig kunnen zijn.

Mis ik er nog een?
Ik hoor graag jullie suggesties en adviezen!
PS: dat auto's niet op mijn shortlist staan, maar wel in het lijstje eronder, betekent niet dat ze afvallen. Ik heb dan alleen niet genoeg redenen om de auto wel te overwegen.

Ook wat eventuele reparatie van de Twingo betreft. €1000 is het me absoluut niet waard en de auto heeft al zo'n 160k gelopen.

Hoge kilometerstanden ben ik niet zo bang voor mits goed onderhouden. Zoals bij de Fiesta bijvoorbeeld, veel auto's hebben 200.000 of meer op de teller. Zolang de beurtjes op tijd zijn geweest lijkt dat geen probleem gezien de prijzen en het aantal dat te koop staat.

Een Hyundai I20, een Renault Clio, Peugeot 207 geen idee hoe betrouwbaar die zijn de 1.4 valt nog net in je gewicht klasse.
Suzuki Swift,Chevrolet Aveo

Ik heb wel eens een wasmachine in een colt vervoerd , dus denk dat het met de kofferbak wel goed zit.

hier een video , volgens mij had ik die hier weleens eerder gedeeld:p

https://www.youtube.com/watch?v=V2jtQ9eSWgw&t=5s

de Smart forfour heeft net als de colt ook een verschuifbare achterbank, maar beide kunnen ook gewoon niet je ding zijn.

Van de week stond er een mooie aveo te koop binnen je budget, maar die is alweer weg https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/aveo/automaat?pmin=4000&pmax=5000&srt=df-a

bij volkswagen, skoda en Seat voor een 1.6 gaan, maar die zoeken er meer dus staan daardoor voor relatief stevige prijzen te koop

:eek: schijn bedriegt dus maar weer zie ik! Bijna hetzelfde systeem als in mijn Twingo wat betreft de achterbank. Ik neem aan dat je ook hier de bank naar voren kunt schuiven en de leuning uitgeklapt kunt laten?
Ik ga eens verder duiken in de Colt!
En ik was al bang dat alle 1.4 motoren hierdoor getroffen waren. 1.6jes zijn inderdaad een stuk schaarser.
Ondertussen zijn andere/meer suggesties altijd welkom :)

PS: ik zag al wel dat er exemplaren met robot bak te koop stonden. Is dat ellende wat betreft betrouwbaarheid? Of is het meer een dingetje dat niet iedereen ze fijn vindt rijden?

de 5 deurs colt heeft een verschuifbare achterbank in delen en de 3 deurs colt in zijn geheel, volgens mij heeft de twingo dat ook in zijn geheel ipv in delen.

Ik ben geen fan van robot en half automaten en binnen jouw budget zit je ook echt aan de onderkant van de markt als je een cvt automaat wil. Over half automaten lees je veel over storingen en ongelukkige schakel momenten, het blijven zenuwachtige dingen, die zich zogenaamd aanpassen aan de bestuurder, maar ja lastig als je de ene dag een haastige rijstyle hebt en de andere dag een keer rustig aan doet.

de Aveo die in Aduard te koop stond leek wel een mooi plaatje.

Kia, Hyundai, Chevrolet/Daewoo en Daihatsu hebben lang vast gehouden aan de 4 traps , de Hyundai Accent is een typisch vergeten auto die je als automaat nog voor een mooi prijsje op de kop kan tikken. https://www.gaspedaal.nl/hyundai/accent/automaat?bmin=2007&srt=df-a

of een getz van naar de facelift https://www.gaspedaal.nl/hyundai/getz/automaat?srt=bj-d , heb niet op prijs gefilterd. de facelift is te herkennen dat het een 1.4 is ipv 1.3. De 1.6 automaat moet je met een lampje zoeken.

Swift is net als een yaris je betaald stevig voor het goede imago, ze zijn aanzienlijk duurder dan een colt of een forfour

@AutoEncyclopedie op gegeven moment begon de koppeling raar te doen en moest de condensator vervangen worden. Daarnaast nog wat onderhoud. Op het moment dat de keuring zou plaatsvinden kwam de garage nog met de boodschap dat een schokdemper voor lek was en ze allebei vervangen moesten worden. Dat terwijl 2 weken eerder ze zeiden de hele auto na te hebben gelopen.
Bij elkaar:
Compleet nieuwe koppeling (incl. druklager etc.)
Nieuwe condensator en radiator
Grote beurt
2 nieuwe schokdempers voor
Kwamen de reparaties voor de auto uit op zo'n €2000. Iets wat ik er niet meer aan uit wilde geven gezien het toch niet helemaal beviel.

Een paar dagen voor de APK verviel de auto aan een autobedrijf kunnen verkopen voor meer dan ik als inruil zou krijgen bij dat bedrijf of ieder ander. Toen meteen de Twingo gekocht. Die had ik namelijk al op het oog, maar wilde nauwelijks wat teruggeven voor de Mazda.
Ik geloof dat het autobedrijf toen de Mazda opgelapt heeft en na 2 maanden verkocht heeft.

Mijn Chevrolet Spark bi-fuel heb je al gezien in een ander forum bericht, dus die ga ik hier niet herhalen :p

Moxxii zei:
:eek: schijn bedriegt dus maar weer zie ik! Bijna hetzelfde systeem als in mijn Twingo wat betreft de achterbank. Ik neem aan dat je ook hier de bank naar voren kunt schuiven en de leuning uitgeklapt kunt laten?
Ik ga eens verder duiken in de Colt!

Mijn vrouw heeft een 3 drs Colt gehad en onze Golden Retriever kon prima in de achterbak.

De Mitsubishi Colt en Smar Forfour lijken mij een prima keus. Om een volgende miskoop te voorkomen laat bij (bijvoorbeeld) een Vakgarage een aankoopkeuring doen. De Hyundai I20 is ook een aanrader, of kijk eens naar een Dacia Sandero. De Sandero is een degelijke auto, die eenvoudig in elkaar zit. De onderdelen zijn goedkoop.

Binnen het budget kun je eenvoudig een perfecte Twingo of iets anders kopen, de motoren zijn heel sterk. Weet je zeker dat de diagnose goed is want deze motoren gaan vrijwel nooit kapot, en worden al jaren lang geproduceerd.

Ik zou niet zo snel beginnen aan een oude Polo, Ibiza of Fabia. Je kunt goede exemplaren tegen komen, maar ook slechte exemplaren. De 1.4 16V motoren hebben regelmatig last van kantelende zuigers, en een hoog olieverbruik. De motor was niet bepaald een topper.

@AK2 echt diagnose heeft de monteur niet gedaan. We hebben even 10 minuten buiten bij de auto gekeken. Maar het komt er echt uit alsof het de uitlaat is. Carter ontluchting werkt wel goed, maar de olie stinkt ook echt naar uitlaatgassen en onverbrande brandstof. De monteur zei nog dat er verder niks mis was met de motor. Als suggestie voordat het duur gaat worden, suggereerde hij een engine flush. Iets waarvan ik niet denk dat het blowby gaat verminderen. Eerder verergeren op het moment dat je daarmee de zuigerveren reinigt zodat er nog meer lucht langs kan.

Met kleppen stellen een maand of 2/3 geleden hebben ze daarna nog 2x de hele motor nagelopen omdat de auto na het stellen super slecht liep. Compressie was toen rond de 13 bar op alle cylinders. Dat terwijl hij toen ook al wel zo uit de vuldop blies. Waarschijnlijk hebben ze dat toen niet gecontroleerd, maar dat is ook niet echt iets waar je met die klachten aan denkt.
Toen ze de 2e keer alles naliepen hebben ze zelfs verschillende onderdelen gewisseld met een identieke Twingo en data vergeleken. Het maakte geen verschil. Die auto liep een stuk beter dan die van mij.

Ik zou nog kunnen vragen of ze een leak down test kunnen doen op de cylinders, of een compressietest met de vuldop er af... Verder zul je toch zuigers moeten gaan demonteren om te kijken wat de stand van zaken is. Mochten het de zuigerveren zijn, kun je het complete blok gaan reviseren en alle dichtingen nalopen/vervangen. In dat geval kun je er net zo goed een nieuwe motor in gooien en het daarmee doen. Dat is dan voor mij als particulier weer heel duur in verhouding tot voor de garage, dus inruilen op een andere auto lijkt me het beste.

De Twingo zelf is verder een heel prettige auto hoor, echt wel tevreden over. Alleen als je er aan moet sleutelen zijn de constructies een beetje appart, en de 1.2 16v loopt niet heel geraffineerd en heeft wel wat kleine kwaaltjes die zeker te overkomen zijn. Denk aan bobines, carter ontluchting en soms wat vage sensor dingen

Ik heb goede ervaring met de Fiesta Mk7. Overall een prettige en degelijke auto. Lekkage in de kofferbak is inderdaad een aandachtspunt, altijd even in de reservewielkuip kijken.

Auto encyclopedie zei:
Ik heb wel eens een wasmachine in een colt vervoerd , dus denk dat het met de kofferbak wel goed zit.

Ik heb wel eens een hoekbank in mijn Hyundai i20 vervoerd!:T

Mechanix zei:
Ik heb goede ervaring met de Fiesta Mk7. Overall een prettige en degelijke auto. Lekkage in de kofferbak is inderdaad een aandachtspunt, altijd even in de reservewielkuip kijken.

Ik vond het zelf ook fijne auto's. Sowieso spreken me de rijeigenschappen van Ford aan. Fijn stuurgevoel, duidelijke pedalen en een strakke handbak. Daar houd ik wel van. Daarnaast lag de auto strak op de weg.
Gek genoeg kan ik comfort ook erg waarderen.
Waar ik met mijn Mazda 2 vaak genoeg aan het jakkeren was omdat die zo lekker aan het gas hing en met sturen zo lekker scherp de bochtjes nam, kan ik met de Twingo ook heerlijk toeren op de cruise en relaxed zonder stress achter het stuur zitten. Ik ben echt een rustigere rijder met die auto dan met de Mazda. Lekker gassen en door bochtjes scheuren was altijd wel een feestje hoor, begrijp me niet verkeerd.

Het heeft allebei wel wat. Het liefste heb ik 2 in 1 en met de druk op de knop wissel ik tussen beiden.

Nog even een update wat betreft shortlist.
Ik heb wat onderzoek gedaan en weer een aantal auto's aan de lijst toe kunnen voegen of kunnen specificeren. Helaas staat er in de buurt van de Achterhoek niet heel veel te koop en vooral auto's op 1 uur afstand. Eventjes langs gaan voor een proefritje kan niet zomaar.

Anyways. Update lijstje:
Fabia, Polo, Ibiza: ik heb gelezen dat het 1.2 12v (3cyl) motortje een hoop mensen wel bevalt en dat ie ondanks 70pk fel overkomt en goed trekt. Het rijden van deze 3 auto's bevalt me ook, in zoverre, mijn ouders hebben een tijdje een Fabia 2 1.2 TDI gehad, en op het motortje na, was het een fijne wagen. Verder weinig problemen gevonden over dat blok. Weten jullie er iets meer over?

Clio 3 met 1.2 75pk lijkt me een redelijk goede optie. De 1.2 TCE 100pk weet ik niet. Durf niet te zeggen hoe die turbo blokjes het houden met hogere km standen, en turbo blokjes kunnen erg duur zijn wat betreft reparaties.

Twingo 2 zou niet ideaal zijn, maar genoeg keuze en het bevalt op zich. Ik zie dit meer als een "laatste optie".

Fiesta 7 met 1.25 82pk (meer hoeft niet voor me)

Colt met 1.3 of 1.5

i20 als ik een goed exemplaar kan vinden onder de 4k

Mocht ik voor 4k niet fatsoenlijk kunnen slagen hierbij of bevallen de auto's toch ineens niet meer (tijd geleden dat ik de meesten gereden heb) zal ik eens kijken naar een Getz, Sandero, 206, Rio, etc.

Ik denk dat op voorhand en wat betreft budget ik vrolijker wordt van de vet gedrukte auto's hierboven, al zijn er zeker goede andere opties zoals enkelen die ik net noemde.

Morgen krijg ik het oordeel van de garage na een cylinder lektest en een kleine beurt. Dan maar eens zien wat het gaat worden. Mocht het niet te veel geld kosten zou ik reparatie zeker overwegen, maar gezien de verwachte kosten (motor uitbouwen, reviseren/wisselen, doe ik ook maar nieuwe koppeling, en weer inbouwen, zal dit bedrag eerder op of over €1000 zitten dan rond de €600.

Ik houd jullie op de hoogte en bedank alvast voor de input!

bedank voor de update, veel succes idd een i20 wordt een uitdaging, naast de Getz had je mij tip over de hyundai Accent ook mee gekregen.

Deze staat in Twente https://www.anwb.nl/auto/kopen/detail/merk=hyundai/model=accent/overzicht/745135419

en deze in Ermelo https://www.autowereld.nl/hyundai/accent/1-6i-dynamic-leuke-auto-airco-35935735/details.html?_ga=2.152879600.852977277.1641938458-1061012555.1558197801

0-042ebf25-2dd7-4e55-ac3d-86514d55f134.jpg

In de Clio 3 zijn de 1.2 en 1.2 TCe de zelfde motor, de TCe heeft een turbo en levert daardoor meer vermogen.

Succes met de zoektocht.

Auto encyclopedie zei:
bedank voor de update, veel succes idd een i20 wordt een uitdaging, naast de Getz had je mij tip over de hyundai Accent ook mee gekregen.

Deze staat in Twente https://www.anwb.nl/auto/kopen/detail/merk=hyundai/model=accent/overzicht/745135419

en deze in Ermelo https://www.autowereld.nl/hyundai/accent/1-6i-dynamic-leuke-auto-airco-35935735/details.html?_ga=2.152879600.852977277.1641938458-1061012555.1558197801

0-042ebf25-2dd7-4e55-ac3d-86514d55f134.jpg

Ja, sorry. Die is er even tussendoor geschoten. Ik vind dat zelf een heel leuk autootje om te zien. Heb wel een zwak voor het uiterlijk. Zak een verder er over lezen. Ook deze maar aan het lijstje toevoegen.

ak2 zei:
In de Clio 3 zijn de 1.2 en 1.2 TCe de zelfde motor, de TCe heeft een turbo en levert daardoor meer vermogen.

Succes met de zoektocht.

Deze generatie tce sluit ik mij ook bij aan, latere tce motoren kennen wel aandachtspunten, waardoor deze generatie onterecht een slechte naam heeft, doe je voordeel ermee

Er staan er bijna 50 op gaspedaal.nl voor onder de 4k. Ik heb de mijne nu bijna 4 jaar en in juni 2018 gekocht voor 3750 euro met 175.000 km op de teller. De airco werkte niet (bleek een kwestie van bijvullen) en de keuzeknop van de luchtcirculatie werkte niet goed wat ik zelf eenvoudig kon fixen. Ik sta momenteel op het punt de mijlpaal van 222.222 km aan te tikken en ben zeer tevreden en van plan om nog heel lang door te tuffen in mijn trouwe groene rakker! Roest bij de deurgrepen is iets om op te letten en bij mij brandt al een tijdje het airbaglampje dus daar moet een keer naar gekeken worden. Verder geen gekke dingen.

Ik heb hiervoor ook een Mazda 2 ingeruild, het MPV model uit 2003 en dat vond ik een zeer fijn rijdende auto! Ook z'n opvolger waarin ik heb proefgereden. Misschien heb je gewoon pech en een slecht onderhouden exemplaar (of ex schade auto) gekocht. Ik denk dat de Mazda 2 samen met de Ford Fiesta (die veel techniek delen) misschien wel de best rijdende auto is in het B-segment.

Auto encyclopedie zei:
ak2 zei:

Succes met de zoektocht.

Deze generatie tce sluit ik mij ook bij aan, latere tce motoren kennen wel aandachtspunten, waardoor deze generatie onterecht een slechte naam heeft, doe je voordeel ermee

Goed om te weten. Ik ging namelijk even googelen en kwam dingen tegen als oprekkende kettingen, zeer hoog olieverbruik, slechte zuiger veren, etc. Daarin werd ook de TCe 100 genoemd, maar dat is dan toevallig een ander 1.2 blok met zelfde vermogen? Ik zag namelijk dat ze ook een TCe 110 en TCe 130 hadden waar eigenlijk het meeste over geschreven werd. Hebben die nog verschillende namen of motor codes waaraan ik kan zien of ik niet toevallig maar het verkeerde type kijk? Ik werd er namelijk niet duidelijk uit.
Dank voor de tip beiden!

SVF zei:

Er staan er bijna 50 op gaspedaal.nl voor onder de 4k. Ik heb de mijne nu bijna 4 jaar en in juni 2018 gekocht voor 3750 euro met 175.000 km op de teller. De airco werkte niet (bleek een kwestie van bijvullen) en de keuzeknop van de luchtcirculatie werkte niet goed wat ik zelf eenvoudig kon fixen. Ik sta momenteel op het punt de mijlpaal van 222.222 km aan te tikken en ben zeer tevreden en van plan om nog heel lang door te tuffen in mijn trouwe groene rakker! Roest bij de deurgrepen is iets om op te letten en bij mij brandt al een tijdje het airbaglampje dus daar moet een keer naar gekeken worden. Verder geen gekke dingen.

Ik heb hiervoor ook een Mazda 2 ingeruild, het MPV model uit 2003 en dat vond ik een zeer fijn rijdende auto! Ook z'n opvolger waarin ik heb proefgereden. Misschien heb je gewoon pech en een slecht onderhouden exemplaar (of ex schade auto) gekocht. Ik denk dat de Mazda 2 samen met de Ford Fiesta (die veel techniek delen) misschien wel de best rijdende auto is in het B-segment.

Ik heb ook een tijdje een 2e generatie Mazda 2 gereden, voor de Twingo. Het reed op zich wel leuk en was een lekker pittig karretje. Ik heb echter nooit echt kunnen wennen aan het gaspedaal in combi met de koppeling. De 1.3 met 75pk die ik had was zo fel dan het soms bijna koppeling roken was of af laten slaan.

Ik was ook wel vaak aan het jagen in die auto. In de Twingo heb ik dat een stuk minder. De auto voelt minder fel aan maar is niet echt langzamer en is wat sturen en afstelling meer gericht op comfort. Als gevolg daarvan rijd ik ook een stuk rustiger.

Heel eerlijk gezegd vind ik 50 exemplaren niet veel voor een model. Zeker ook omdat ik in de Achterhoek woon en verreweg de meeste auto's op meer dan een uur rijden staan. Dat is prima als ik al precies weet wat voor model ik wil. Voor nu zal ik toch eerst verschillende auto's moeten proberen om te kijken welke het beste bevalt.

bij de 1.2 tce in de clio 3 hoef je niet bang te zijn voor oprekkende kettingen, die heeft namelijk een riem.

hier de engelstalige wikipedia om welke motor het gaat. https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_D-Type_engine#D4FT

en hier de TCE blokken die in eerste instantie wel problemen kenden die jij zelf al gevonden had https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Renault_engines#H
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_HR_engine

Ik heb weleens een koelkast (tafelmodel) in een Twingo II vervoerd, met drie personen (bestuurder en twee passagiers).
Ging ook goed.

@Auto Encyclopedie,
Dank voor de verduidelijking. Ik kwam er inderdaad zelf ook achter. Er waren meerdere mensen die zeiden dat de 1.2 TCe slecht was (wat deels waar is, alleen is het een ander motortype), en een deel die zeiden dat de motor in deze Clio wel goed was. In eerste instantie verwarrend, maar na wat zoeken kwam ik ook op die pagina's uit en kwam iedereen op een lijn :)

Voor nu weet ik van de garage helaas nog niks over de auto, ik heb ze nog iets langer de tijd gegeven omdat ze er anders op het einde van de dag nog moesten haasten.
Heb liever dat ze iets langer de tijd nemen en dat het goed gebeurt ;)
Ze waren begonnen met een cylinder lektest, om vervolgens na de 1e cylinder toch maar eerst nog een compressietest te doen. Geen idee waarom, zal ik ongetwijfeld morgen wel horen. Het lijkt me alleen geen goed nieuws dat er toch eerst compressie gecontroleerd moest worden, maar laten we niet te ver vooruitlopen op de zaakjes. Zodra ik meer weet zal ik morgen even een updatje posten.

Update over de Twingo:
Net de auto opgehaald. Ergens wel goed nieuws. De druk uit de vuldop komt niet van de cylinders af. In zoverre, ze waren eerst begonnen met een lektest op 1 cylinder maar zijn daarna meteen op een compressie test overgegaan want de cylinder sloot heel goed af. Compressie test kwam uit op 3 cylinders rond de 11 bar en een cylinder zat een stuk hoger, namelijk op 11,25 bar. Ook de carterventilatie hebben ze nog een keer nagekeken. Was allemaal super.
En nu dan? Garage heeft ook geen idee waar het aan kan liggen.
Kanttekening is dat de testen zijn gedaan na de kleine beurt, waarin ze 5w40 hebben bijgevuld ipv de standaard 5w30 op mijn verzoek.

Er lijkt dus niks aan te mankeren, maar op magische wijze beamen de garage en ik dat de auto slechter loopt dan gemiddeld en dat er meer druk uit de vuldop komt dan normaal.
Niet te verklaren. Voor nu eerst nog maar eens duiken in wat het kan zijn ipv naar een nieuwe auto kijken, scheelt weer een hoop centjes.

Bedankt voor jullie adviezen en moeite in ieder geval. Dan heb ik nu vast een lijstje voor een volgende keer (hoop het niet)

Bedankt voor de update.

Misschien is het heel eenvoudig te herstellen. Vanaf afstand is dat moeilijk, de auto is al lang op de markt, dus de kans is groot dat iemand de oplossing al lang heeft gevonden. Informeer anders eens bij een Renault specialist, dealer, of de Renault Twingo club.

Terug
Bovenaan