2e hands voor ~10k

J W 8933969

Net ingestapt
Goedenavond allen,

Voor m’n nieuwe werk ben ik op zoek naar een tweedehands auto ter vervanging van m’n VW Polo uit 2010 (benzine). De Polo rijdt niet lekker op de snelweg en wordt erg luidruchtig en dorstig >120km/u. Ik zal zo rond de 30k per jaar rijden en heb een budget van rond de 10k. Ik kan een lease-auto krijgen, maar dat is onder de streep duurder, omdat m’n mobiliteitsbudget dan vervalt. De gouden jaren van lage bijtelling zijn ook wel wat voorbij, dus leasen valt af.

Voor mij is het belangrijk dat het een benzine C-segmenter is, dat ie zuinig is (ik rijd nu 1 op 18, zoiets zou ik nu graag ook willen) en comfortabel en stil rijdt. Liever een station, maar het is geen ramp als het geen station is. Ik wil er zo’n 3 jaar mee rijden. Prestige van de auto is voor mij niet heel belangrijk, maar het is wel gaaf eens een Audi of BMW te hebben, maar liever een iets ‘rationelere’ auto qua verbruik.

Ik heb de volgende op m’n lijstje, maar ik hoor graag van jullie wat het advies zou zijn.

- Toyota Auris.
- Toyota Prius
- Skoda Octavia
- Citroën C4
- Ford Focus 1.0

Vooral de Toyota’s zijn in de hybride versie volgens mij aardig zuinig en de Ford ook wel. Ik heb echter geen weet van specifieke modellen. Bijvoorbeeld de VAG auto’s met TSI motoren uit 2013 schijnen probleem bakken te zijn, maar dat soort zaken weten jullie wellicht beter.

Wat denken jullie?

Een prius 3e generatie plug-inn wordt een uitdaging,dus denk een gewone prius van de 3e generatie wel te vinden is, meer keuze heb je bij een auris 1e generatie die heeft dezelfde 1.8. Bij een prius 2 moet je het doen met een 1.5.

Een Focus 1.0 rijdt zo 1:16 a 1:17, een TSI van een VAG auto uit die jaren ook.
Wil je zuinig, kijk dan ook naar de Honda Insight bijvoorbeeld.
Ik dacht ook nog even aan de Jetta Hybrid, maar die vind ik nog best prijzig.

Barri zei:
Een Focus 1.0 rijdt zo 1:16 a 1:17, een TSI van een VAG auto uit die jaren ook.
Wil je zuinig, kijk dan ook naar de Honda Insight bijvoorbeeld.
Ik dacht ook nog even aan de Jetta Hybrid, maar die vind ik nog best prijzig.

Hmm, dat is minder zuinig dan dat ik dacht.

Wat denken jullie van een Citroën C4 1.2 rond van 2015?

Er zijn nauwelijks gewone C-segmenters die 1:18 halen. Alleen zoiets als de 1.0 TSI van VAG, maar die zitten nog niet binnen budget denk ik.

Voor net boven de 10k kom je net bij het nieuwere model Astra terecht met de 1.0 motor, geen idee hoe zuinig die in werkelijkheid is en of die voor het idee dan wel stil genoeg zou zijn, blijft een 3-cilinder en die zijn over het algemeen wel rumoeriger dan een ( vaak minder zuinige ) 4-cilinder. Zoals Barri aangeeft is 1 op 18 met een C-segmenter volgen mij niet reëel.

Zoiets dus

Zijn dan ook stuk voor stuk allemaal vrij simpele/kale uitvoeringen met al aardig wat kilometers op de teller.

Barri zei:
Er zijn nauwelijks gewone C-segmenters die 1:18 halen. Alleen zoiets als de 1.0 TSI van VAG, maar die zitten nog niet binnen budget denk ik.

denk ik wel https://www.autowereld.nl/skoda/rapid-spaceback/1-0-tsi-greentech-drive-nap-met-oa-navigatie-cruisecontrol-parkeersensoren-multimedia-37027389/details.html;)

Bij grotere B-segmenter moet ik dan denken aan bijvoorbeeld de Skoda Rapid, maar ook daarvan geen idee welke TSI motoren je daar zou moet vermijden.

Zoiets dus

Als je zuinig rijden oprecht belangrijk vindt is het misschien een idee niet > 120 te rijden ;)...

Misschien nog even doorrijden om te zien wat de brandstof prijzen doen? Want op zich is een diesel niet zo gek in jouw situatie. Ze zijn relatief voordelig in aanschaf, en als je er een koopt met 2 ton op de klok hoef je over de inruilwaarde ook geen zorgen te maken, die is sowieso nihil ;).

Voorbeeldje:
https://www.autotrack.nl/a/renault-megane-diesel-2012-52928013

En dat voor "maar" 7.000,-. 1 op 24 is prima haalbaar weet ik uit ervaring, ook met af en toe > 120...

AutoMaat1 zei:
Als je zuinig rijden oprecht belangrijk vindt is het misschien een idee niet > 120 te rijden ;)...

Misschien nog even doorrijden om te zien wat de brandstof prijzen doen? Want op zich is een diesel niet zo gek in jouw situatie. Ze zijn relatief voordelig in aanschaf, en als je er een koopt met 2 ton op de klok hoef je over de inruilwaarde ook geen zorgen te maken, die is sowieso nihil ;).

Voorbeeldje:
https://www.autotrack.nl/a/renault-megane-diesel-2012-52928013

En dat voor "maar" 7.000,-. 1 op 24 is prima haalbaar weet ik uit ervaring, ook met af en toe > 120...

Haha, goed punt. Ik rijd zelden boven de 100, maar ‘s avonds wil ik soms toch wel sneller naar huis. De Polo gaat dan tegen de 4000 toeren met een boel kabaal en een verbruik van 1 op 13.

Diesel heb ik over na gedacht, alleen doordat de olie invoer uit Rusland waarschijnlijk de komende jaren moeizaam gaat verlopen, zie ik de diesel nog wel naar de 3 euro gaan.

Jay DoubleYou zei:
Total Loss zei:
Opel Ampera of Lexus CT200 gaat ook niet lukken voor 10k

Het kan wel, al zit je dan bij beiden met een kilometerstand van rond de 3 ton.

Ja die enkele exemplaren die dan inderdaad tevoorschijn kwamen heb ik maar genegeerd, die wil je niet hebben lijkt mij.

Toyota Prius
https://www.gaspedaal.nl/toyota/prius/hybride?bmin=2009&pmin=8000&pmax=12500&kmax=200000&cmin=1600&srt=pr-a

Goedkopere optie is een Yaris, in 2009 is er een nieuwe 1.3 gekomen met 6 versnellingen.
https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris/benzine?trns=15&bmin=2009&pmin=7000&pmax=10000&kmax=160000&vmin=70&drn=60&srt=pr-a

De Urban Cruiser met dezelfde motor.
https://www.gaspedaal.nl/toyota/urban-cruiser?kmax=160000&srt=pr-a

Wat als ik het bedrag wat verhoog naar 12,5k? Ik vind een Yaris eigenlijk niet veel comfortabeler dan mijn huidige Polo. Ik zou wel graag net wat groter en stiller willen rijden, en betrouwbaarheid en degelijkheid zijn erg belangrijk voor mij.

Is een Honda Jazz niet iets? Heb je voor dat bedrag ook als hybrid. Heeft net zoveel ruimte als een grotere auto. Super betrouwbaar en prima restwaarde als die na 3 jaar al weer weg moet.

In 3 jaar rij je 100k km. Zijn brandstofkosten echt zo belangrijk als je het vergelijkt met alle andere kosten etc... Je krijgt afschrijving, extra wegenbelasting met een hoger gewicht, hogere verzekering. Ik vraag me echt af of je gaat besparen tov af en toe met 1 op 13 met je Polo naar huis 'scheuren'.

Wat ook kan is met je werk een youngtimer regelen in de bijtelling. Dan kan je een leuke Audi pakken, evt op lpg. Betaal je weinig bijtelling.

Ja, de Honda Jazz is wel leuk, maar qua comfort is het wel een rammelbak. De brandstofkosten gaan komend jaar een stuk hoger worden, omdat de belasting hiervan weer teruggezet wordt, dus liever wat zuiniger. Het comfort is vooral een belangrijk onderdeel. Maar ik begin nu te twijfelen en gewoon wat vaker de trein te pakken, omdat dit wel erg duur wordt onder de streep.

Leasen is vrij onvoordelig bij mijn werk, dus dat wil ik niet. Mag ook enkel elektrisch, geen ICE auto’s meer.

Ik houd nog even een schuin oog naar de suggesties hier in de 2e hands markt en rijd ondertussen nog even door in de Polo.

De PHEV voorkom ik liever ook. Ik heb wel op m'n werk wat laadmogelijkheden, maar ik heb geen eigen oprit en verderop in de straat staan de laadpalen vrijwel altijd vol. Als de benzinemotor dan minder zuinig is omdat ie al die accu's en dergelijke moet meedragen, dan schiet het z'n doel ook wel een beetje voorbij. Overigens is die range ook wel een dingetje heb ik begrepen. Ik heb PHEV's gezien waar de accu's toch wel flink snel gedegradeerd zijn; ze zijn heel anders opgebouwd dan EV's. Je minder cellen hebt die sneller 'lui' worden of kapot gaan. PHEV's waren leuk als bijtellingstoppers, maar particulier wil ik 'm liever niet. Een reguliere hybride lijkt me dan wel weer erg prettig ivm het elektrisch bijspringen tijdens het accelereren wat voor een lager verbruik zorgt en dat je 'm niet hoeft op te laden.

In de praktijk kan je van elke olie ook diesel maken, ze moeten alleen het raffinage proces wat aanpassen, als de samenstelling anders is. Het transport draait op diesel, ik denk dan ook dat diesel niet extreem duur gaat worden.

De geopperde Renault Megane 1.5 DCI is een goede optie, of kijk een klasse kleiner naar een
(Citroën) DS3 1.6 HDI, Peugeot 208 1.6 HDI, Citroën C3 1.6 HDI, of Renault Clio 1.5 DCI.
Ze zijn voordelig om te kopen betrouwbaar, comfortabel en erg zuinig.

Met je budget zijn er verder niet heel veel opties, of al genoemd.

ak2 zei:
In de praktijk kan je van elke olie ook diesel maken, ze moeten alleen het raffinage proces wat aanpassen, als de samenstelling anders is. Het transport draait op diesel, ik denk dan ook dat diesel niet extreem duur gaat worden.

De geopperde Renault Megane 1.5 DCI is een goede optie, of kijk een klasse kleiner naar een
(Citroën) DS3 1.6 HDI, Peugeot 208 1.6 HDI, Citroën C3 1.6 HDI, of Renault Clio 1.5 DCI.
Ze zijn voordelig om te kopen betrouwbaar, comfortabel en erg zuinig.

Met je budget zijn er verder niet heel veel opties, of al genoemd.

Hmm, die prijs voor zelfs voor een kleine auto uit het C-segment is toch best hoog. Ik ga liever niet naar de 15k, dan gooi ik liever het dak vol met zonnepanelen. Ik ga de Polo gewoon maar oprijden denk ik en daarnaast een aantal keer met de trein per week. Kan ook werken in de trein, dus dat scheelt weer uren op kantoor :).

Dank voor het meedenken allen! Goed weekend.

Terug
Bovenaan