2e hands velgen kopen

A

Anoniem

Guest
beste allemaal,

ik heb een set Volvo velgen op het oog voor mijn nieuw aangeschafte 2006 Volvo S40. Het gaat om een set 17 inch LM velgen die mijn huidige 16 inch velgen moeten gaan vervangen. 205 50 R17.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van velgen? Er zitten al banden omheen dus dat maakt het lastiger om te kijken of ze goed rond zijn. Zijn hier wellicht tips voor?

verder zijn alle 4 de banden al gebalanceerd, maar er zit wel redelijk wat lood op de velg geplakt om dit te bereiken. Kan dit komen door de relatief goedkope banden die eronder hangen van een B merk? Of is dit meteen een rode vlag voor kromme velgen. Bij hoeveel lood is het een 'no go'?

Veel lood is eerder een teken van een kromme velg dan van een B-merk band

Of de band ligt niet goed om de velg, zeldzaam maar kan voorkomen

Denk er even aan dat 17" en sneeuwkettingen niet altijd samengaan. (Hou dan je 16" voor winterbanden)

Lycan Capri zei:

ik lees wisselende dingen op internet hierover. dat tot 50g lood het nog best vaak de kwaliteit van de band kan zijn. dat het verleggen van de band vaak het probleem al oplost.

plakgewichten. aan de binnenkant van de velg.

ik weet niet of 50g veel is.

V0RQ zei:
Denk er even aan dat 17" en sneeuwkettingen niet altijd samengaan. (Hou dan je 16" voor winterbanden)
Valt mee hoor, voor de opgegeven bandenmaat zijn gewoon sneeuwkettingen te koop in diverse prijsklasses. In het kader van de reclame zal ik het linkje even achterwege laten, maar dit is snel genoeg te vinden.

En voor wat betreft de velgen: daar moet je ook een beetje geluk mee hebben, ik denk niet dat je op het oog kan zien of ze perfect zijn. Heb zelf wel eens tweedehands velgen gescoord van een auto die na een ongeluk op de sloop is beland (verkoper was daar heel eerlijk in) maar voor de prijs durfde ik het wel aan. Bleek een goeie gok, niets mis mee. Sneeuwkettingen passen er ook mooi om heen trouwens :)

Lycan Capri zei:

Bij een velg zou het kunnen, maar hoe groot is de kans dat ze er niet goed om zitten bij 4 velgen.
Zijn de velgen beschadigd? Zo ja dan heb je kans op kromme velgen, bij niet beschadigd is de kans kleiner, maar je neemt altijd een risico.

Van mijn nieuwe originele velgen had er 1 een hele kleine onbalans.. niet erg maar de TPMS sensor deed er nog een schepje bovenop.
Even goed kijken waar het meeste plaklood zit, is het recht tegenover het ventiel dan kan dat daardoor komen.
Volgens mijn bandenleverancier komt dat wel vaker voor.

zombies zei:
Lycan Capri zei:

Bij een velg zou het kunnen, maar hoe groot is de kans dat ze er niet goed om zitten bij 4 velgen.

In TS z'n verhaal las ik niet dat op alle velgen "redelijk wat" lood zit;)

Zoals boppie al zegt, zeker met plaklood kan het al snel veel lood lijken

Ook bij A-merk banden hoor. Ik had een 23km oude Michelin Primacy3 band met 110gram onbalans. Productiefoutje..
De bandenleverancier kon dat meten op een apparaat met oa. rolweerstand.

Geen trillen, dat was in de fabriek weg-gebalanceerd met plaklood. Wel netjes nieuwe band van dealer gekregen.

Het kan ook dat onbalans van band en velg bij elkaar zitten. De velg kan ook onbalans hebben. Zonder grondig te meten kan je niet zomaar een oorzaak aanwijzen. En indien de 50 gram naar het midden van de velg zit dan valt het best mee. 40 gram was toen de tolerantie van GY Dunlop. Daarboven is afkeur. Zegt verder niets over de kwaliteit van de band, die kan gewoon prima zijn.

Klopt, in het geval van mijn vorige bericht is de losse velg ook gemeten.. nieuw uit doos en 0,0 afwijking.

Bij de wintervelgen (origineel, made by Borbet) was het anders, nagenoeg nieuwe velgen (week oud, 200km) en 1 met kleine onbalans.
Band erop met rode stip op normaal ventiel en iets van 60 gram onbalans. Met sensor erin meteen 90 gram.

Het moraal is dat je het soms moet treffen. Nieuwe velgen en banden kunnen ook al onbalans hebben. En sensoren zorgen ook voor onbalans.
Twee (of drie) van die bij elkaar op de verkeerde plek is de oorzaak van veel plaklood.. of je moet eindeloos gaan wisselen en draaien met banden.

prima, duidelijk. Ik denk dat het dan allemaal wel mee valt me deze set die ik op het oog heb. bedankt!

Ik wil toch nog even toevoegen dat het ook natuurlijk niet overdreven moet worden. Geen enkele velg moet ook perfect rond zijn, het kan technisch gezien wel natuurlijk maar dan valt die niet meer te balanceren.

Overmatig veel lood is niet goed, en ja je kunt erg ver gaan met balanceren en het precies uitkienen dat je maar 20 of 30 gram lood nodig hebt. Maar aan het einde van het verhaal moet het niet trillen. En das het belangrijkste.

Vraag van TS is of het verstandig is en hoe gebruikte banden/velgen te kopen. Als leek is er maar een manier, er mee naar een bandenboer gaan en vragen of de wielen/banden gebalanceerd kunnen worden. Je ziet meteen of de wielen slingeren en waarom er zoveel lood op zit, anders blijft het gokken.

Jos.

Terug
Bovenaan