2e auto: Yaris, SpaceStar, Picanto?

A

Anoniem

Guest
Voor mijn vrouw zoeken we een auto. We komen er niet helemaal uit dus misschien kunnen jullie ons een duwtje in een richting geven?

Ze rijdt 10.000km per jaar.
Wensen:
- 5 deuren
- niet te oud (>2015)
- niet te veel km (<70.000)
- budget 6.000-10.000 (liever 6 dan 10, laten we zeggen 8;))

Een Picanto is misschien wat klein. Nu kijken we naar een Yaris maar dat is best prijzig nog. Spacestar is veel goedkoper. Waarom eigenlijk?

We zoeken het in de Aziatische hoek ivm betrouwbaarheid, geen Peugeot ofzo..

Misschien is een i10 van Hyundai wel iets voor je vrouw. Hij is wat groter dan zijn concerngenoot Picanto. De i10 heeft de binnenruimte van een B segmenter. En de Autoweek zei destijds over de i10 dat dat de beste A segmenter was, die te koop was. Succes!!

Ik zie dat we voor dat geld ook wel een Ford Fiesta kunnen kopen. Is dat niet meer auto dan die kleine bakkies?

Zeker met de 1.0 EcoBoost is de Fiesta echt een fijn ding. Ik zou m zeker verkiezen boven de kleintjes. En zo'n Fiesta is ook niet echt zwaar en daardoor ook vrij zuinig. Met de 1.0 EcoBoost ook vrij vlot overigens.

Kia Rio lijkt ons ook mooi. Maar dat wordt wel 10k betalen dan..

Twijfel dus een beetje tussen Rio/Fiesta of Yaris of Spacestar of toch kleine Picanto.

Waarom is die Spacestar zo veel goedkoper dan bv een Yaris?

De Suzuki Celerio ook al overwogen? Goedkoper in wegenbelasting dan een Hyundai i10 bijvoorbeeld, maar ook zuinigere en de ruimste in zijn segment. Alleen ze worden niet meer nieuw verkocht, dus het tweedehands aanbod zal i.t.t. Kia Picanto wel magertjes zijn.

Van 2014 tot 2020 zijn ze nieuw verkocht en voor € 6000 zou een exemplaar uit 2014/2015 wel moeten kunnen kopen, al weet ik niet of je met dit budget ook een exemplaar met minder dan 70.000km krijgt.

Ik heb in iedere geval mijn ervaringen met deze auto bijgehouden in een review hier op Autoweek en in rij al bijna weer 3 jaar met volle tevredenheid in deze auto. Reden om juist voor de Celerio te kiezen i.p.v. de Picanto is omdat de Kia Picanto benzine zuipt en persoonlijk, vond ik de 1.0 maar sloom aanvoelen in vergelijking met de 1.0 motor van de Suzuki.

Maar ik denk dat je het laatste wellicht ook persoonlijk dient te ervaren: naar mijn mening is de Suzuki Celerio in iedere geval een auto zonder fratsen, dus ook geen entertainment systeem met navigatie met outdated kaarten. Je koppelt gewoon je telefoon met bluetooth aan de autoradio en je hebt altijd up-to-date navigatie :D

Autoweek heeft overigens de Suzuki Celerio en Mitsubishi Space star met elkaar vergeleken en de winnaar, was overduidelijk de Celerio: al kiezen autojournalisten vaak de minst praktische auto uit als winnaar o_O

Sorry als je een ruime kleine auto wilt hebben, heb je wel betere keuzes dan een Picanto. Picanto is van binnen niet zo ruim. Als je bij Kia blijft, zou ik dan toch voor Rio kiezen. Beetje doorsparen, of zit er haast bij??

De Yaris is natuurlijk topkwaliteit en gaat met fatsoenlijk onderhoud zo 20 jaar mee. Geavanceerde sterke en zuinige motoren, goede scores in de EuroNCAP, één van de beste B-segmenters en daar betaal je dan ook iets meer voor.

De in Frankrijk gebouwde Toyota Yaris is gebruikt populair, en het aanbod niet extreem groot, dat betekend hoge prijzen. De Spacestar was nieuw ook goedkoper en zit tussen het a en b segment in. De auto is ook veel minder gezocht dus goedkoper.

Als je vrouw naar het A segment kijkt dan zou ik zeker de in Zuid Korea gebouwde Opel Karl kijken, eigenlijk is het een niet in Nederland geleverde Chevrolet Spark 2. Dit is een hele goede en betrouwbare auto, en heel Aziatisch.

In het B segment is de Zuid Koreaanse Hyundai I20 ook een prima optie, die veel auto voor het geld biedt. Een beetje onderschatte auto

Bij betrouwbaar zou ik zeker niet alleen naar Aziatisch kijken. De B segment Renault Clio is ook een hele goede en betrouwbare auto, in 2016 kwam de facelift. Die zijn beter afgewerkt en hebben een mooier interieur.

Volt zei:
De Yaris is natuurlijk topkwaliteit en gaat met fatsoenlijk onderhoud zo 20 jaar mee. Geavanceerde sterke en zuinige motoren, goede scores in de EuroNCAP, één van de beste B-segmenters en daar betaal je dan ook iets meer voor.

Dus een paar duizend euro meer betalen voor een Yaris levert over 6 jaar bij inruil ook meer op. Hm..

210396 zei:
Volt zei:

Dus een paar duizend euro meer betalen voor een Yaris levert over 6 jaar bij inruil ook meer op. Hm..

De Yaris is een hele goede auto, maar niet de fijnst rijdende B segment auto. Bij een auto onder de € 10.000 zou ik me zeker niet erg druk maken over de inruilwaarde. Die is ook moeilijk te voorspellen, en hangt ook sterk af van de staat, en de vraag die er dan is.

Even als voorbeeld meer dan 6 jaar geleden kochten we een Citroen C3 diesel van 3 jaar oud voor € 8.900,00, de auto heeft inmiddels veel gelopen, maar doet het nog steeds prima, de afschrijving zal dan ook zeker niet hoog uitvallen.

Kies ook gewoon een auto die leuk is om in te rijden.

210396 zei:

Twijfel dus een beetje tussen Rio/Fiesta of Yaris of Spacestar of toch kleine Picanto.

De spacestar is als budget auto op de markt gebracht, hij wordt ergens in Thailand of India oid in elkaar gezet. Er is voor op het interieur bespaard. De Spacestar en Celerio zijn voor mij een beetje 1 pot nat. Er staan wel video's op het autoweek youtube kanaal van de spacestar, volgens mij heeft die wel een keer gewonnen van de peugeot 107

Als je 10.000 euro stuk slaat kun je ook nog kijken naar de Suzuki baleno , zijn sterke punt is dat die ontzettend ruim is en maar 850 kg weegt.

baleno

0-2de9b881-bc02-460b-8c1e-9f03a0601a6c.jpg

Een budget tip is voor een late colt te gaan, maar ja dan kom ik uit op 2013

Een andere budget tip is voor de 1e generatie spark te gaan die wel geleverd is, gun je zelf dan lekker een 1.2

Jammer dat de auto niet niet ouder mag zijn als 2015, want er staan best veel Toyota Yarissen te koop van het model dat tussen 2011 en 2014 is gemaakt voor jouw budget met minder dan een ton op de teller.

zo iets als deze bijvoorbeeld.

https://www.autoweek.nl/occasions/toyota/yaris/50723071/13-vvt-i-comfort-airco/

0-827ff820-f4c0-4457-828a-c8a4373ab07c.jpg

Die Toyota Yaris'en zijn nogal flink aan de prijs vind ik persoonlijk, schijnbaar is dat wel een erg populaire auto. Zeker een interessante auto: maar ik zou op dit moment geen auto kopen, omdat je denkt dat hij over 6 jaar dan ook meer waard is.

Over 6 jaar zijn waarschijnlijk elektrische auto's flink goedkoper, dat heeft ook effect op benzineauto's straks: al helemaal als de overheid besluit, dat nadat de diesel het moest ontgelden het nu de beurt is voor de benzineauto.

Moet wel zeggen: die Toyota Yaris zou zelf ik overwegen, want de Celerio heeft ja geen opvolger gekregen en Suzuki is zich langzamerhand uit de markt het prijzen nu ze zowel de Baleno en de Celerio uit het assortiment gehaald hebben. De Swift is nu nieuw ook belachelijk duur en gebruikt, zijn de jongere modellen natuurlijk ook aan de dure kant.

Een Swift is duur omdat ze tijdloos zijn en de naam hebben dat ze het eerste alternatief zijn als iemand een mini niet kan betalen. Een Swift uit 2005 oogt nog altijd fris terwijl een ignis en of liana uit die tijd echt qua design al snel toen ze uit productie waren oud zijn geworden

@raz idd leeftijd is ook maar een getal

Als je maar weinig kilometers per jaar maakt is een Spacestar een goede optie. Je moet de auto vooral zien als vervoer. Daarom zou ik ook geen dure uitvoering adviseren. Gewoon droog van A nasty B en niets meet. Dus een cool+ uitvoering is prima.

Hou er rekening mee dat de auto flink windgevoelig is en behoorlijk overhelt in bochten. Als compensatie krijg je wel een auto die op langere afstand redelijk comfortabel is. Dat wil zeggen een goed veercomfort. Met vier volwassenen die niet langer zijn dan 1.80 meter kun je goed onderweg zijn. Zuinig is de auto ook. Over een afstand van zo'n 17.000 kilometer was mijn gemiddelde 1 op 19,5. Dat was dan met de sterkere 1200 motor wat ik een fijne motor vind. Bagageruimte is niet heel groot.

Daarna ben ik overgestapt naar een Mazda 2. Alleen qua kofferruimte wint die het van de Spacestar maar het is zoals boven genoemd geen ruimtewonder. Wel een heel prettige auto om mee onderweg te zijn. Waar je met de Mazda makkelijk een hoog jaarkilometrage kunt rijden is de Spacestar echt bedoeld als een auto voor erbij. Of je moet niks om auto's geven.....

Ga vooral rijden met de kandidaten. Neem geen overhaaste beslissing. Voorkomt teleurstelling.

Mijn ervaring: beter een lekker rijdende auto in een basisuitvoering dan een top of the line model met matige basis-eigenschappen.

verlichting2 zei:
Waar je met de Mazda makkelijk een hoog jaarkilometrage kunt rijden is de Spacestar echt bedoeld als een auto voor erbij. Of je moet niks om auto's geven.....
Dit soort uitspraken.... wat is dat telkens voor denigrerend gedoe over kleine auto's.

Ik kan je verzekeren al deze mensen hebben deze auto's niet voor bedoeld als erbij: dit is hun trots bezit en ook enige auto die ze in eigendom hebben. Gezien hoe ze parkeren geven ze wel degelijk wat om hun auto's, anders hadden ze hem wel heel dicht naast de andere auto's geparkeerd.

Je kunt met een A-segmenter ook gewoon een hoge jaarkilometrage rijden: voordat ik verhuisde en COVID-19 toesloeg, reed ik met mijn betrouwbare maar schijnbaar saaie auto ruim 20000KM per jaar. Ik ben er zelfs mee in 10 Europese landen mee geweest :D

Maar nee hoor dit soort auto's zijn daar niet voor geschikt hoor: ze zijn er bij uitstek voor geschikt, want de meeste mensen zitten toch maar alleen in de auto. Je krijgt zelfs de meeste bang for buck, want de wegenbelasting is een vast bedrag per maand :T

Zunigrijje zei:

Gezien hoe ze parkeren geven ze wel degelijk wat om hun auto's, anders hadden ze hem wel heel dicht naast de andere auto's geparkeerd.

Lol, dat gebruik je serieus als argument? Tuurlijk parkeren mensen hun auto in het midden van een plek. Waarom zou iemand dat in Godsnaam niet doen?o_O

Een A-segmenter kan inderdaad toereikend zijn, zou het voor mij ook zijn, maar dat betekent niet dat het niet ideaal is. Als er niks beters is, is het prima inderdaad. Is de keuze er wel, snel het A-segment overslaan.

Joop 5528328 zei:
Zunigrijje zei:

Gezien hoe ze parkeren geven ze wel degelijk wat om hun auto's, anders hadden ze hem wel heel dicht naast de andere auto's geparkeerd.

Lol, dat gebruik je serieus als argument? Tuurlijk parkeren mensen hun auto in het midden van een plek. Waarom zou iemand dat in Godsnaam niet doen?o_O
Mensen die niks om auto's geven, maar er wel eentje rijden parkeren doorgaans schots en scheef en het zal ze geen reet interesseren hoe ze geparkeerd staan. Automobilisten die wel iets om hun auto geven, die parkeren netjes zodat de kans op schade door opslaande deuren kleiner is.

Mijn ex-buurman die gooide gewoon zijn deuren open tegen zo'n auto die niet goed geparkeerd stond, nou is dat natuurlijk best asociaal. Echter hij had het niet gedaan als de auto gewoon netjes geparkeerd stond.

En ik observeer hier altijd, dat mensen hun dure bolide juist bij mij voor de deur zetten: omdat hier netjes geparkeerd wordt, i.t.t. de best grote parkeerplaats van de Plus supermarkt.

Maar A-segmenter's zijn niet meer de kleine auto's van vroeger: ze zijn echt volwassenen geworden. Het A-segment van tegenwoordig, was vroeger het B-segment. En zoveel verschil zit er nou ook niet meer tussen een A en B segmenter.

On topic: Fiat Panda, Fiat Punto of in een sportiever jasje: Alfa Romeo Mito. Skoda Fabia, Skoda Rapid ( gigantische kofferbak).

@Zuinigrije: dat je mijn uitspraak als denigrerend opvat ligt toch echt aan jezelf. Naast de Spacestar hadden we ook een Alto automaat uit 2010. Die auto reed lekkerder dan de Spacestar. Veel beter weggedrag. Wel krap op de achterbank en vrijwel geen bruikbare bagageruimte maar wel een lekker rijdend autootje. Naast de Mazda hebben we als tweede auto een Splash. Duidelijk zwaarder dan een Spacestar of de Alto en misschien een Opa/Oma uitstraling maar omdat het onderstel vrijwel gelijk is als dat van de Swift gaat het prima de hoek om.

Laat ik het er op houden dat de Spacestar een sympathiek autootje is maar met mij was het geen match. Een auto moet wel een beetje een rijdersauto zijn. De Alto/Splash en de 2 zijn dat in meer of mindere mate in elk geval, de Spacestar in mijn ogen niet.

Maar dat is mijn mening, jij mag er heel anders over denken.

Ps: ik heb zelfs een collega een Celerio getipt. Ze is er heel blij mee!

verlichting2 zei:
Ps: ik heb zelfs een collega een Celerio getipt. Ze is er heel blij mee!
De Celerio heeft dan ook een veel ruimere, wel bruikbare kofferbak (y) Ik heb van de week zelfs achter de bestuurdersstoel gezeten, omdat ik een oogje op mijn dochter van 6 weken oud wilde houden terwijl mijn vrouw winkelen was. ( COVID-19 hè, dan blijft één ouder met kind in de auto i.p.v. met de hele familie de winkel naar binnen )

Ik ben een 1.85m en desondanks had ik achter mijzelf nog genoeg beenruimte, dat vond ik wel verassend: want ik ga als bestuurder normaalgesproken nooit achterin zitten. De Celerio lijkt mij dan ook een veel betere keuze dan een Mitsubishi Spacestar.

Wellicht moet Autoweek vaker de boodschappen kratjes test doen, die vond ik opzicht wel goed om de ruimte van een kofferbak uit te drukken. Zelf vind ik de Suzuki Celerio trouwens wel prettig rijden, kan mij niet voorstellen dat dit veel anders is dan een Suzuki Alto of Splash (y)

210396 zei:

En andere reden is dat Nederland qua b-segment meer een Toyota land is dan een Mitsubishi land. Voor een Yaris 1e generatie uit 2004/2005 die al jaren op de markt was betaal je 2e hands net zoveel voor als een colt generatie 2004-2007 die toen net vers op de markt was. Voor een Yaris 2e generatie met dezelfde km, bouwjaar enz enz betaal je zo 20% meer voor dan een vergelijkbare Colt.

Trouwens is het geen rio geworden uiteindelijk ?

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5925734,5925737#msg-5925737

Vandaag in een Yaris 2016 en een SpaceStar gereden. Allebei prima. Wel iets beter gevoel bij de Yaris. Geen idee waarom.

En toen stond daar een hele mooie sportieve Peugeot 208 naast. 2018 en 55.000km. Slechts 1500e duurder dan die andere autos maar dus wel veeeeeeel mooier. Maarja budget was eigenlijk rond de 8500e...

Picanto voor het segment best een leuke verschijning. Voor minder dan 10K vind je veel exemplaren uit 2019 dus met nog 5jaar fabrieksgarantie. Ook een argument die niet zomaar te negeren is. De Spacestar is net als de Celerio een no nonsens karretje dat vooral 'veel voor weinig' moest bieden. Vind de Celerio zelf een afschuwelijk lelijk ding maar objectief denk ik weinig tegen in te brengen. De Rio vind ik zelf nog wel de leukste keuze. Misschien iets ouder model maar bewezen betrouwbaar, nog steeds leuk model om te zien en als je qua bouwjaar/km's iets wil toegeven is zo'n superpack ook nog interessant vanwege alle extra's (zoals bijv stuurverwarming). Toevallig staat deze bij ons op de shortlist om de Golf op te volgen.

beetje afdingen (Rio)
Op bovenstaande ook nog 2jr fabrieksgarantie.

Ivm de bewezen betrouwbaarheid van dit model zou je om budgettaire redenen ook kunnen overwegen om de leeftijdsgrens en km grens iets op te rekken. De keuze is dan reuze.

210396 zei:
Vandaag in een Yaris 2016 en een SpaceStar gereden. Allebei prima. Wel iets beter gevoel bij de Yaris. Geen idee waarom.

En toen stond daar een hele mooie sportieve Peugeot 208 naast. 2018 en 55.000km. Slechts 1500e duurder dan die andere autos maar dus wel veeeeeeel mooier. Maarja budget was eigenlijk rond de 8500e...

Bedankt voor de update.

Ik heb zelf ook gereden met een Peugeot 208 1 faceliftmodel,
ik vond het een fijne auto om te rijden. De 208 was ook best een goede auto, de auto was toen al lang op de markt en de kinderziektes met de motor waren toen opgelost.
Ik zou er zeker ook naar kijken. Kijk dan ook gelijk naar het faceliftmodel van de Renault Clio 4.

Auto encyclopedie zei:
210396 zei:
We zoeken het in de Aziatische hoek ivm betrouwbaarheid, geen Peugeot ofzo..

:LOL:

Ja haha, moeten we ook eigenlijk niet doen, maar hij is zo veel mooier...
En nu hebben we ook 2 Peugeots. Nog geen hele gekke dingen mee gehad. Het is toch een beetje geluk hebben.

De vraag is nu of we 11.000 gaan uitgeven aan een 208 of 8.500e aan een iets oudere Yaris.

Ja daar zal ik idd een keuze in maken, voor 11.000 euro is er zoveel meer voor te koop, maar dat maakt het alleen maar nog ingewikkelder.

Tsja, je moet echt goed voor jezelf bepalen of die extra centen het waard zijn.
Zo heel erg veel wordt er nu ook weer niet met de auto gereden en dit topic begon met liever 6 of 8 uitgeven dan 10 en je zit nu op 11.
Uiteindelijk dus gewoon een rekensom of het kan en of het je de meerprijs waard is.
Vaak is het zo dat als je bij voorbaat al zeker weet ( of met jezelf afspreekt ) de auto erg lang te gaan houden je de extra kosten voor aanschaf beter kan verantwoorden.

Terug
Bovenaan