2e accu in een auto

remcovervoort

Net ingestapt
Beste lezers,

Ik weet niet of ik het hier mag posten maar ik heb een vraag voor de auto die wij willen gaan maken voor de carbagerun.
Wij willen graag dat onze koelbox de heledag aan kan blijven staan dus dacht ik aan een extra accu achterin de kofferbak die opgeladen wordt vanuit de accu/dynamo van de auto zelf, als het mogelijk is zou het ook fijn zijn om je telefoon op te laden savonds.
Ik heb al gelezen dat het mogelijk is maar weet alleen zelf niet precies hoe, hebben jullie nog ideeën hoe ik dit netjes kan doen.

Alvast bedankt!
 
Zorg dat als je hem in de kofferbak zet je wel een voldoende dikke draad gebruikt. En bij dit soort verbindingen altijd klemmen om te zorgen dat je verbinding stevig en betrouwbaar is. Solderen of op andere wijze verbinden van draden is geen aanrader.

Tevens goed opletten dat je hem niet in serie zet dan blaas je alles op.
 
Dan moet je wel een flinke accu plaatsen. Een beetje koelbox is tussen de 80 en 100 Watt* dus dan is een accu zo leeg.
Zorg in ieder geval voor een beveiliging en een scheidingsrelais tussen beide accu’s zodat je niet je start accu leeg trekt.

*uitzondering is een compressorkoelbox die een 12V compressor heeft. Pas op met de zogenaamde hybride koelboxen, die werken op 230V als compressor koelbox maar op 12V als thermo-elektrische koelbox en dan heb je weer het probleem van een behoorlijk hoog vermogen.
Echte 12V compressorkoelboxen zijn wel redelijk prijzig, een voorbeeld van hele goede zijn de Dometic Coolfreeze koelboxen zoals deze:
https://www.amazon.nl/Dometic-Coolfreeze-Koelbox-compressor-CFX35W/dp/B00CS2FA0I/ref=asc_df_B00CS2FA0I/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=430607524526&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=942545905067508738&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010367&hvtargid=pla-383648843959&psc=1
 
Je hebt 2 mogelijkheden:
1- accu's direct koppelen, + op + en - op - (het moeten dan wel identieke accu's zijn)... je verdubbelt daarmee je accucapaciteit.
2- 2e accu aansluiten via een scheidingsrelais (schema's hiervoor zijn wel te vinden op camperforums)... hiermee maak je 2 aparte stroomkringen die elk de capaciteit van 1 accu hebben.

In het eerste geval worden beide accu's gelijk geladen en ontladen, in het 2e geval wordt de 2e accu pas geladen als de basisaccu op peil is en de ontlading van de 2e accu gebeurt alleen door de apparaten die er op aangesloten zijn.
Als je de 2e accu achter in de auto wilt plaatsen dan zondermeer accukabels gebruiken met voldoende diameter, 50 mm2 is geen overbodige luxe.
 
Even rondkijken bij campingwebshops. Er zijn kant en klare kastjes die zorgen dat je niet je startaccu leegtrekt en wel gaat laden als de motor loopt. Met de hand kan het ook maar dan moet je de schakelaar niet vergeten élke keer dat je start en stopt.

Het meeste plezier heb je van een tractie/deepcycle accu voor rolstoelen, heftrucks e.d. Liever een 30Ah tractie dan een 90Ah startaccu.
 
Deze module zou hiervoor geschikt moeten zijn.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-energy-cyrix-ct-scheidingsrelais/

Of je sluit een vertragingsmodule aan op het contact. Motor aan, na een minuut (Of zo) trekt een 100A relais aan en dat relais verbindt beide accu's. Er staat niet voor niets 100A....
Schakelaartje in de draad van de spoel van dat relais om aantrekken van het relais te voorkomen kan handig zijn bij een kort ritje en bijna lege "extra-accu".

Nadelen: niet treuzelen bij het starten (Even een uurtje laten staan met contact aan) en de laadstroom kan behoorlijk groot worden.

De alternatieven zijn een scheidingsrelais (link) of een dikke schakelaar (Die gegarandeerd een keer vergeten wordt).

Enneh: investeer een kromme euro in een stel ali-voltmetertjes. Die dingen kosten geen drol maar vertellen je heel veel.

https://flic.kr/p/2jfeMrS

https://flic.kr/p/2jfhF1h
 
Ik ben zelf natuurlijk ook nog even verder gaan lezen en heb het volgende gevonden. Het wordt dan geen accu die opgeladen wordt via de auto maar via het zonnepaneel wat je boven op de auto kan maken. Het is tenslotte de carbagerun en het maakt niet hoe de auto eruitziet.

https://www.conrad.nl/p/poly-esotec-120005-solarset-20-wp-incl-accu-incl-aansluitkabel-incl-laadregelaar-1515679?WT.mc_id=gshop&gclid=EAIaIQobChMIoZe33Yif6gIVwhUYCh0yVwKSEAQYBCABEgJ5i_D_BwE&gclsrc=aw.ds&tid=9774089998_102830953594_pla-362361081738_pla-1515679&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J

Maar is een 8ah accu genoeg om 3 telefoons op te laden en eventueel de koelbox en hoelang duurt het met 20Wp om deze weer volledig op te laden?
 
Je krijgt de telefoons daar niet eens mee opgeladen. Beetje telefoon is 3 ah tegenwoordig, die accu kan misschien 6 ah leveren.

Je moet toch echt wel naar de 140 ah gaan en gewoon laden via de dynamo met de voorgestelde Cyrix-ct scheidingsrelais, dan kom je de nacht wel door met een zuinige koelbox.
 
De telefoons kun je opladen; van 12V naar 5V USB. De koelbox zal niet echt lang op werken. 8Ah is te klein.
 
rke zei:
Deze module zou hiervoor geschikt moeten zijn.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-energy-cyrix-ct-scheidingsrelais/

Of je sluit een vertragingsmodule aan op het contact. Motor aan, na een minuut (Of zo) trekt een 100A relais aan en dat relais verbindt beide accu's. Er staat niet voor niets 100A....
Schakelaartje in de draad van de spoel van dat relais om aantrekken van het relais te voorkomen kan handig zijn bij een kort ritje en bijna lege "extra-accu".

Nadelen: niet treuzelen bij het starten (Even een uurtje laten staan met contact aan) en de laadstroom kan behoorlijk groot worden.

De alternatieven zijn een scheidingsrelais (link) of een dikke schakelaar (Die gegarandeerd een keer vergeten wordt).

Enneh: investeer een kromme euro in een stel ali-voltmetertjes. Die dingen kosten geen drol maar vertellen je heel veel.

https://flic.kr/p/2jfeMrS

https://flic.kr/p/2jfhF1h

Dus als ik het goed begrijp moet ik dat scheidinsrelais kopen en twee dezelfde accu’s en dan koppelen zoals op de website omschreven staat.
Heb ik dan zoals op die tekening staat ook nog een charger nodig of is dat gewoon de “uitgang”?
 
remcovervoort zei:
rke zei:
Deze module zou hiervoor geschikt moeten zijn.
https://www.dewitschijndel.nl/victron-energy-cyrix-ct-scheidingsrelais/

Of je sluit een vertragingsmodule aan op het contact. Motor aan, na een minuut (Of zo) trekt een 100A relais aan en dat relais verbindt beide accu's. Er staat niet voor niets 100A....
Schakelaartje in de draad van de spoel van dat relais om aantrekken van het relais te voorkomen kan handig zijn bij een kort ritje en bijna lege "extra-accu".

Nadelen: niet treuzelen bij het starten (Even een uurtje laten staan met contact aan) en de laadstroom kan behoorlijk groot worden.

De alternatieven zijn een scheidingsrelais (link) of een dikke schakelaar (Die gegarandeerd een keer vergeten wordt).

Enneh: investeer een kromme euro in een stel ali-voltmetertjes. Die dingen kosten geen drol maar vertellen je heel veel.

https://flic.kr/p/2jfeMrS

https://flic.kr/p/2jfhF1h

Dus als ik het goed begrijp moet ik dat scheidinsrelais kopen en twee dezelfde accu’s en dan koppelen zoals op de website omschreven staat.
Heb ik dan zoals op die tekening staat ook nog een charger nodig of is dat gewoon de “uitgang”?

Dit is het schema voor campers ed. die ook een 220 volt lader en soms zonnepanelen hebben. Die "charger" zal er bij jouw auto niet op zitten tenzij je een groot zonnepaneel met laadregelaar gaat gebruiken als "charger".
 
Een 20Wp zonnepaneel doet niks. Als je een matige dag hebt dan heb je misschien 1 mobieltje opgeladen.

Op een hete dag 2 mobieltjes maar dan heb je weer het dilemma dat je in de zon moet staan/rijden. Gewoon de camperaanpak volgen.

Een koelkast is een flinke energie (en ruimte) vreter en de temperatuur is nooit echt koud, misschien haal je liever af en toe een koud biertje bij de pomp.
 
V0RQ zei:
Een koelkast is een flinke energie (en ruimte) vreter en de temperatuur is nooit echt koud, misschien haal je liever af en toe een koud biertje bij de pomp.

Creatieve carbagerunners koelen het biertje even met een CO2-blusser... schijnt ook nog punten op te leveren. :)
 
Biertje, autorijden, carbagerun.

Gokje: einde van de dag even een juupke wegtikken op de camping?

Zet het krat in een beekje en maak naast het beekje een kampvuurtje. Gitaar er bij en afhankelijk van de kwaliteit van de muzikant kan je gitaar gebruiken om het kampvuur mee op te stoken of liedjes zoals the house of the rising sun te laten spelen.

Niks koelkast, niks accu, niks gekloot met draadjes, gewoon old-school padvinders-stijl.
 
Ik ben wel voor de padvinders aanpak!

Maar de andere methode kan ook. Ik heb mijn camper elektra zo omgebouwd: Een tractie accu erin van 100Ah en via dat Cytrix relais aangesloten. Samen met de 70Ah start accu (het is een diesel) heeft de dynamo dan wel een hoop werk te doen. Er zit dan ook een stevige 90A dynamo in ipv de standaard 45A. De aansluiting is met een 6 kwadraat kabel gemaakt. Dat is iets krap aan maar de kabel ligt goed vrij (kan de warmte kwijt) en is nog geen halve meter lang (de accu's staan naast elkaar). Verder zit er zo'n camper koelkast op. Die zijn qua efficientie goed te vergelijken met de betere 12V koelboxen.

Ervaringen: tijdens het rijden staat de koelkast altijd aan op 12V (wat hij trekt uit de tractieaccu, welke constant wordt opgeladen). De koelkast gooit de warmte eruit aan de achterkant waar een rooster zit naar buiten. Dus tijdens het rijden gaat dat ook erg goed. Een half uur tot een uur op 12V draaien is voor de accu geen enkel probleem, 2x zo lang kan ook nog; echter heb je bij stilstaan al snel dat de warmte oploopt achter de koelkast. Als het 25 graden of warmer is buiten merk je dat de koelkast minder effectief begint te worden. Bij 35 graden en windstil kan de koelkast het zelfs niet meer bijbenen als je maar 1x keer de deur hebt geopend. Ik heb bij langer stilstand de koelkast meestal op gas werken (of soms gewoon op 220V als we op een camping staan of zoiets) maar dat maakt voor die warmte niet uit.

Kortom; behalve genoeg energie moet je vooral ook goed ervoor zorgen dat de koelbox zijn warmte kwijt kan. Onze camper krijgt nog eens een update met een 12V ventilator die bij stilstand zorgt voor genoeg luchtbeweging om warmte af te voeren. Maar die ventilators kosten ook best een beetje energie.
 
Ik heb ooit een keer een krat bier op de (oude) motorkap van mijn oude schicht gezet ( met een spin vast gezet ) en toen naar een meeting gereden. Het bier was zo koud dat we het eerst bij het kampvuur hebben gezet:T als je een koelbox meeneemt, gewoon op de sigaretten aansteker plug steken. zolang je hem dicht laat blijft het aardig fris erin. Voor je mobieltjes zou ik van die Waku waku lampjes kopen, die werken op een zonnepaneeltje. het zijn van die gele rechthoekige dingen, je kunt hem uit klappen om hem neer te zetten Er is ook een variant waarbij je je mobieltje kunt aansluiten om hem op te laden
 
Engineer2 zei:
Kortom; behalve genoeg energie moet je vooral ook goed ervoor zorgen dat de koelbox zijn warmte kwijt kan. Onze camper krijgt nog eens een update met een 12V ventilator die bij stilstand zorgt voor genoeg luchtbeweging om warmte af te voeren. Maar die ventilators kosten ook best een beetje energie.

Bij mijn caravan zitten tussen het rooster van de ventilatie en de koelkast drie computer-ventilatortjes die de warme lucht naar buiten helpen (0,25A per stuk). Dat werkt zo goed dat ik zelfs met buitentemperaturen boven de 30 graden op de camping met de koelkast op 220 nog steeds ijsblokjes kan maken voor de Pastis. Als ook de caravankoelkast op 12 volt moet draaien, lukt dat niet meer (Peltier element, geen compressor op 12 volt).

image.jpg
 
Terug
Bovenaan