2de hands PHEV auto kopen.

Chris80

Startmotor
Allen,

Ik heb even jullie advies kopen. Ik ben van plan een 2de hands PHEV te kopen (max 3 jaar oud met max +/-60000km op de teller, max30000 euro). 1 Van de redenen om voor een PHEV te kiezen is het gedeeltelijk rijden op stroom. En omdat ik elk jaar wat stroom overhoud van mijn zonnepanelen (+/- 700KW) kan ik best een stukje "gratis" rijden. (Nu gebruik ik deze extra stroom om mijn huis op te warmen met een elektrische kachel, maar dat is na 2027 zonder salderen totaal niet meer interessant), Daarnaast scheelt opladen in de zomer mij ook in de terugleverkosten. Ook zijn het grootste deel van de ritten korte ritten (werk is bv retour 30km en daar zou ik ook op kunnen laden). Verder wordt er ook veel in de stad mee gereden. Reden om niet geheel elektrisch te gaan is de caravan. Hiermee rijden we sowieso 1x per jaar mee naar de Alpen/middellandse zee. Per jaar rijden we ongeveer 12000km. Aangezien de kinderen wat groter zijn is de kofferbakgrootte wat minder spannend. Er hoeven geen kinderwagens meer in en in de vakantie gaan de grote spullen in de caravan.

Maar nu mijn vraag, is het verstandig om een 2dehands PHEV te kopen met max +/-60000 op de teller? Of zouden jullie hierin juist een andere keuze maken? Ook lees ik verschillende verhalen over de levensduur van de batterij. Als die er met 125000km mee op houdt schiet het ook niet op..

Wat is jullie advies? Een PHEV? Toch een gewone (mild hybrid) benzine? En met welke onderbouwing?

Auto's waar ik een beetje naar kijk:
Octavia
Golf
A3
etc

Graag jullie advies :).

Met de vernieuwde Ioniq 5 kun je prima een caravan trekken! Lijkt mij een veiligere keuze dan de genoemde complexe PHEV occasions.

Voor een betrouwbare PHEV zou ik eerder kijken naar b.v. een Suzuki Across.

Voor maar 12000 km per jaar en veel stadsverkeer zijn dit wel grote dure auto's!

Laatst bewerkt:
Een benzine auto en een elektrische brommobiel er naast nog een idee? Nadeel is volgens mij wel dat je qua parkeren er niet onderuit komt.

Over dat terugleveren en de zonnepanelen: schat wel in hoevaak je dan kan laden. Een thuiswerker met een grote EV batterij kan nog wel wat hebben. Een PHEV rijder die al 5-6 dagen rond de middaguren niet thuis is kan dan op zondagmiddag 2 uurtjes de auto opladen, maar dan moet je ook nog zorgen dat deze leeg is. Dat is best wel een gepuzzel om zo 50kWh (2 tientjes?) per jaar 'nuttig te gebruiken' terwijl je daardoor mogelijk ook nog extra benzine gaat verstoken omdat je bijvoorbeeld toch wat eerder weg moet op zondag of dat het toch wel erg bewolkt blijkt te zijn.

Bedankt voor de input avast.

Een tweede (simpele) auto gaat het niet worden, ik wil het bij 1 auto houden
Helemaal elekrisch heb ik wel naar gekeken, maar met de caravan zie ik dat niet zitten. Me het bereik wat je dan hebt sta je elke stop te laden en is die dan ook zo goed als leeg, dat geeft mij echt teveel stress. En bv een auto huren voor die weken gaat serieus in de papieren lopen.

@Vorq, tot 2027 kan ik nog salderen, dan maakt het allemaal niet uit wanneer er geladen wordt. En wij wonen en werken allebei binnen stad waar we wonen, dus 80% van de ww verkeer is op de fiets. en bijna elke dag is er wel iemand huis. En vanaf 2027 is het even kijken hoe het allemaal gaat met zonnepanelen en hoe deze slim te gebruken Sowieso heb ik in de periode april - september bijna elke dag wel (flinke) overcapaciteit, dus met een beetje slim laden zou ik die maanden grotendeels gratis kunnen rijden.

De vraag is meer of het slim is om een 2de hands phev te kopen met max60000 km (batterijduur/onderhoud) of nu nog een benzine en over een paar jaar helemaal elektrisch te gaan..

Je omschrijft ongeveer mijn verhaal in de zoektocht naar een andere auto. Ik heb een PHEV gekocht begin dit jaar en het bevalt me goed. Ik kan woonwerk 80% elektrisch rijden en kan toch comfortabel met de sleurhut op vakantie.

Zoek wel naar een auto die als de accu leeg is ook nog wat power heeft. Met een caravan wel wenselijk. Met betrekking tot de accu heb ik zelf nog geen problemen. Heb 60k op de teller staan en de 55km die audi in mijn geval opgeeft als range die haal ik ook nog. Dat is wel in de zomer. Dagen als vandaag met 0 graden in de ochtend is het met 40km wel gedaan. Voor mij in beide gevallen prima. Ook ik kan op kantoor bijladen en (had) thuis overschot op zonnepanelen.

In plaats van 120 euro per maand aan benzine (70 liter) tank ik nu nog ongeveer 1x per kwartaal voor 60 euro (kleinere tank 35liter) en de rest rij ik op overschot panelen en laden op kantoor. Wegenbelasting is dit jaar ook nog een lachertje maar dat gaat wel veranderen volgend jaar. Dat is wel een puntje van aandacht. In 2026 betaal je 100% tarief wegenbelasting.

Voor 30k vind je geen nieuwe Ioniq 5. Net aan een gebruikte, wat overigens wel interessant kan zijn. Ik zit een beetje in dezelfde hoek; de meeste EV's vind ik niet heel interessant omdat ze óf erg groot zijn óf geen trekgewicht hebben. Een PHEV is dan een mooie tussenoplossing. Qua kosten per kilometer ontloopt het elkaar overigens niet heel veel, maar ik vind het elektrisch rijden (ook dat van een PHEV) gewoon erg fijn.
Ook als je geen stroom zelf opwekt betaal je zo'n 30ct/kWh en daarmee is het wel iets goedkoper dan puur op benzine rijden. Ga je openbaar laden voor 60ct, dan kan je beter op benzine rijden met een PHEV.

Een nieuwe Renault 5 er naast dacht ik nog aan!
Ook interessant, maar voor de e-rocks en ami en de 45 mobilze duo betaal je geen wegenbelasting en zoals het nu lijkt ook in de toekomst geen. Maar denk niet dat ik ts kan overtuigen:)

Laatst bewerkt:
Heel wat anders , ik krijg volgende week vrijdag zonnepanelen en airco , airco is wellicht een betere optie dan elektrische kacheltjes. Bij een airco wel heel belangrijk om chinees spul te laten voor wat het is, wel heel verleidelijk want bij mij scheelt dat €1.000. Krijg het alleen beneden want boven kom ik nooit

Je omschrijft ongeveer mijn verhaal in de zoektocht naar een andere auto. Ik heb een PHEV gekocht begin dit jaar en het bevalt me goed. Ik kan woonwerk 80% elektrisch rijden en kan toch comfortabel met de sleurhut op vakantie.

Zoek wel naar een auto die als de accu leeg is ook nog wat power heeft. Met een caravan wel wenselijk. Met betrekking tot de accu heb ik zelf nog geen problemen. Heb 60k op de teller staan en de 55km die audi in mijn geval opgeeft als range die haal ik ook nog. Dat is wel in de zomer. Dagen als vandaag met 0 graden in de ochtend is het met 40km wel gedaan. Voor mij in beide gevallen prima. Ook ik kan op kantoor bijladen en (had) thuis overschot op zonnepanelen.

Dat klinkt precies zoals ik hoop dat het is :). Kun je nog ergens controleren of de batterij helemaal opgereden wordt of niet (bv bij welk merk wel en niet?). Of is dit iets wat je ergens in de software in kan regelen?

Ook interessant, maar voor de e-rocks en ami en de 45 mobilze duo betaal je geen wegenbelasting en zoals het nu lijkt ook in de toekomst geen. Maar denk niet dat ik ts kan overtuigen:)
Ik sta voor alles open :).

Maar zo'n stadauto is voor ons niet handig, we moeten er wel met 4 mensen in kunnen. En als ik naar werk ga dan pak ik een stukje snelweg mee, lijkt me ook niet heel veilig haha.

Een Renault 5 is echt wel een geinig ding, maar dat betekent dat ik alsnog een tweede auto er bij moet hebben voor de vakanties (of er 1 moet huren). Dat gaat echt wel een stuk duurder worden en verdien ik volgens mij nooit meer terug met het besparen op brandstofverbruik.

Maar als ik iets over het hoofd zie of een denkfout maak hoor ik het graag, ik sta voor alle opties open :)

Ik kan je een PHEV van harte aanbevelen. Ik rij er zelf nu een half jaar mee. Zo'n 75 tot 85 % van de kilometers rijd ik op stroom. Laden kan ik thuis voor omgerekend €0,75 per "liter". Echter nu het wat kouder wordt lever je wat in op accu capaciteit. De benzinemotor kan dat mooi compenseren, en zo de batterij wat ontzien. Daarbij kan ik dan ook de verwarming naar believen gebruiken, zonder in te leveren op actieradius. Ik zie dus vooral de voordelen van een dubbele aandrijflijn.

Rij je in de winter dan ook meer op de hybride stand dan puur elektrisch? Want dan heb je de verwarming van de benzinemotor.
Ik ben daar benieuwd naar omdat ik ook met een schuin oog naar een PHEV kijk.
Het verschilt ook een beetje per model wat het meest efficiënt lijkt. Bij de Ford Kuga bijvoorbeeld lijkt het haast alsof de hybride-modus het meest ideaal is als ik de tests en reviews zo lees.
Binnen budget valt ook de Lynk en Co, waar een zeer groot tweedehands aanbod van is. Alleen weegt die 1752kg dacht ik, dus dat tikt in de wegenbelasting wel aan.

Ik heb een tijdje een XC 40 plugin gehad, en tijdens vakantie met hogere snelheden was de tank echt wel rap leeg. Lijkt me met een caravan idd ook wel aandachtspunt. Maar goed is ook niet heel groot probleem

Ik sta voor alles open :).

Maar zo'n stadauto is voor ons niet handig, we moeten er wel met 4 mensen in kunnen. En als ik naar werk ga dan pak ik een stukje snelweg mee, lijkt me ook niet heel veilig haha.

Een Renault 5 is echt wel een geinig ding, maar dat betekent dat ik alsnog een tweede auto er bij moet hebben voor de vakanties (of er 1 moet huren). Dat gaat echt wel een stuk duurder worden en verdien ik volgens mij nooit meer terug met het besparen op brandstofverbruik.

Maar als ik iets over het hoofd zie of een denkfout maak hoor ik het graag, ik sta voor alle opties open :)
Dat je ook een stuk snelweg op je route hebt had ik idd geen rekening mee gehouden. Dan is wellicht alleen handig voor de boodschappen oid

Ik vermoed dat een PHEV met caravan alsnog een grotere range heeft dan wanneer je deze achter een EV hangt. Mijn zwager (Enyaq) had afgelopen zomer nog zo'n 200 km range, volgeladen auto met dakkoffer en een kleine aanhanger. En dan moet je laden, tanken is nog altijd sneller. En met een 35l tank red je 200 km makkelijk lijkt mij, zeker wanneer je nog wat kan regenereren op de accu. Maar wellicht leden die daar ervaring mee hebben?
Ik heb ook wel overwogen om onze Focus in te ruilen voor een PHEV, maar bij ons is het wel een tweede auto (EV) geworden. Nu rijden we lange ritten met de ICE en korte met de EV.
Interessante zoektocht, ben benieuwd!

Ik vermoed dat een PHEV met caravan alsnog een grotere range heeft dan wanneer je deze achter een EV hangt. Mijn zwager (Enyaq) had afgelopen zomer nog zo'n 200 km range, volgeladen auto met dakkoffer en een kleine aanhanger. En dan moet je laden, tanken is nog altijd sneller. En met een 35l tank red je 200 km makkelijk lijkt mij, zeker wanneer je nog wat kan regenereren op de accu. Maar wellicht leden die daar ervaring mee hebben?
Ik heb ook wel overwogen om onze Focus in te ruilen voor een PHEV, maar bij ons is het wel een tweede auto (EV) geworden. Nu rijden we lange ritten met de ICE en korte met de EV.
Interessante zoektocht, ben benieuwd!
Als je al een auto hebt is het idd ook een overweging om een tweede auto als EV er bij te nemen. Ik heb nu een lease auto die ingeleverd gaat worden, dus dat zou voor mij betekenen dat ik in 1 keer 2 auto's moet gaan kopen, dat is wel een beetje teveel van het goede :). (en dus ook 2x verzekeren en in de toekomst met een 2de auto als EV ook 2x wegenbelasting).

Wat betreft de caravan, de benzinetank is idd wat kleiner in een PHEV, de meeste 35 a 40 liter. Dat betekent idd wel een keertje vaker tanken, maar dat is zo klaar. En ook iets meer speling tov een PHEV wanneer er net even geen tank(laad)station is of het erg druk is.

Als je al een auto hebt is het idd ook een overweging om een tweede auto als EV er bij te nemen. Ik heb nu een lease auto die ingeleverd gaat worden, dus dat zou voor mij betekenen dat ik in 1 keer 2 auto's moet gaan kopen, dat is wel een beetje teveel van het goede :). (en dus ook 2x verzekeren en in de toekomst met een 2de auto als EV ook 2x wegenbelasting).
Helemaal helder hoor. Denk ook zeker dat een PHEV een mooie oplossing is in jouw situatie!
Wat betreft de caravan, de benzinetank is idd wat kleiner in een PHEV, de meeste 35 a 40 liter. Dat betekent idd wel een keertje vaker tanken, maar dat is zo klaar. En ook iets meer speling tov een PHEV wanneer er net even geen tank(laad)station is of het erg druk is.
Ja precies dat. Tanken is lekker vlot en een korte stop is altijd wel goed. Al heb ik eens een nacht erg lange stukken gereden om de kinderen zo goed mogelijk te laten slapen en mijn vriendin trok rijden toen ook slecht (in de nacht). Was ik toch wel blij dat ik met de Mondeo wat verder kwam dan een paar honderd kilometer hèhè.

Je rijdt elk jaar met caravan dus naar Alpen/Middellandse zee. Dat is dus al 2000km? Met caravan heb ik graag grote tank, hadden vroeger wel eens door stakingen issues bij tankstations ;). Wat dan overblijft is minder dan 10.000km per jaar en als wegenbelasting voor PHEVs hoger wordt, is het dan wel voordeliger om met een PHEV te rijden?
Een BEV kun je zelf aardig volhouden volgens mij, en sommigen kunnen caravan trekken. Of het handig is, hangt weer van jou af hoe je op vakantie gaat. Een MHEV kun je niet opladen, maar is wel goedkoper met wegenbelasting.

Denk dat je ook moet kijken naar afschrijving om echt goed te kunnen berekenen wat voordeliger is. Zal me niet verbazen dat je met het aantal kilometers wat je rijdt, je overal een beetje tussen in zit en dat je misschien gewoon meer moet kijken naar wat je persoonlijke voorkeur is.

En ergens rare situatie, je moet dus niet op je bedrijf laden om af te komen van je stroom thuis? ;)

Rij je in de winter dan ook meer op de hybride stand dan puur elektrisch? Want dan heb je de verwarming van de benzinemotor.
Ik ben daar benieuwd naar omdat ik ook met een schuin oog naar een PHEV kijk.
Het verschilt ook een beetje per model wat het meest efficiënt lijkt. Bij de Ford Kuga bijvoorbeeld lijkt het haast alsof de hybride-modus het meest ideaal is als ik de tests en reviews zo lees.
Binnen budget valt ook de Lynk en Co, waar een zeer groot tweedehands aanbod van is. Alleen weegt die 1752kg dacht ik, dus dat tikt in de wegenbelasting wel aan.
Vanwege de lagere temperaturen is de beschikbare batterij capaciteit wat minder, dus zal er inderdaad wat meer op benzine gereden worden. Echter de aansturing van de motoren verschilt per auto. Mijn Octavia start altijd als EV. Ook bij temperaturen rond het vriespunt. Ik heb de wagen nog niet kunnen betrappen dat ie ( in eco of normaal modus) in de hybride stand start. In de sport stand rijd ie wél standaard als hybride. Maar In de eco of normaal modus, moet ik zelf de hybride stand activeren via het scherm. Uitzondering: als de batterij bijna leeg is, of er vol gas gegeven wordt, zal de auto automatisch in hybridestand springen.
Zodra de motor volledig op temperatuur is, zal de elektrische verwarming buiten spel worden gezet, en de overtollige motorwarmte voor de verwarming worden gebruikt, net zoals bij een gewone benzineauto.
Mijn Octavia weegt overigens 1553 kg. Sommige oudere types wegen 1520 kg voor de MRB, dus een klasse lager. Momenteel betaal ik ( nog één keer) € 137, per kwartaal aan MRB. in 2025 zal dat ± € 205 per kwartaal zijn.

Laatst bewerkt:
Je rijdt elk jaar met caravan dus naar Alpen/Middellandse zee. Dat is dus al 2000km? Met caravan heb ik graag grote tank, hadden vroeger wel eens door stakingen issues bij tankstations ;). Wat dan overblijft is minder dan 10.000km per jaar en als wegenbelasting voor PHEVs hoger wordt, is het dan wel voordeliger om met een PHEV te rijden?
Een BEV kun je zelf aardig volhouden volgens mij, en sommigen kunnen caravan trekken. Of het handig is, hangt weer van jou af hoe je op vakantie gaat. Een MHEV kun je niet opladen, maar is wel goedkoper met wegenbelasting.

Denk dat je ook moet kijken naar afschrijving om echt goed te kunnen berekenen wat voordeliger is. Zal me niet verbazen dat je met het aantal kilometers wat je rijdt, je overal een beetje tussen in zit en dat je misschien gewoon meer moet kijken naar wat je persoonlijke voorkeur is.

En ergens rare situatie, je moet dus niet op je bedrijf laden om af te komen van je stroom thuis? ;)

Wat je zegt klopt precies. Ik ben uitgegaan van 8000km elektrisch en 4500km benzine. Daarnaast dat ik een deel gratis rij ivm stroom die ik over heb. Als ik dan reken met normale (100%) wegenbelastingtarieven, iets duurdere verzekering en iets onzuiniger rijden kom ik op een besparing van ongeveer 250 euro per jaar. Hier zit natuurlijk wel een beetje gokwerk in ivm verschil in verbruik.
Grote onzekerheden hierin zijn dus: Verschil in onderhoudskosten, verschil in restwaarde en benzine en elektriciteitskosten. Ik denk dat ik pas achteraf kan zeggen wat uiteindelijk echt goedkoper was.

Als ik een beetje google lees ik overal dat een PHEV niks duurder is in onderhoud, dat kan ik mij bijna niet voorstellen gezien er meer techniek in zit en de auto's wat zwaarder zijn. Iemand hier al ervaring mee?

Al met al denk ik dat het elkaar over een periode van 4 jaar niet heel veel zal ontlopen en ik inderdaad overal een beetje tussen val :).

"En ergens rare situatie, je moet dus niet op je bedrijf laden om af te komen van je stroom thuis? ;)"
Haha inderdaad. uiteindelijk leveren mijn zonnepanelen iets meer op als dat ze mij voorberekend hadden en zijn we thuis iets bewuster met stroom omgegaan de laatste 2 jaar.

Als ik een beetje google lees ik overal dat een PHEV niks duurder is in onderhoud, dat kan ik mij bijna niet voorstellen gezien er meer techniek in zit en de auto's wat zwaarder zijn. Iemand hier al ervaring mee?
Een PHEV heeft inderdaad meer techniek aan boord, maar het elektrische deel is nagenoeg onderhoudsvrij, net zoals bij een EV. Dus is een PHEV in principe even duur in onderhoud als een gewone benzine auto.

Als je een goede 3 jaar oude PHEV koopt om er 4 jaar mee te rijden zou het nog mee kunnen vallen met de onderhoudskosten, de restwaarde kan al problematisch worden. De onderhoudskosten na 8 jaar (als de accugarantie afloopt) kunnen flink oplopen en bij accuproblemen zo erg dat reparatie niet meer loont!

Financieel gezien vind ik het een behoorlijk risico, zeker de in de openingspost genoemde merken die toch al niet bekend staan om hun betrouwbaarheid!

Als je een goede 3 jaar oude PHEV koopt om er 4 jaar mee te rijden zou het nog mee kunnen vallen met de onderhoudskosten, de restwaarde kan al problematisch worden. De onderhoudskosten na 8 jaar (als de accugarantie afloopt) kunnen flink oplopen en bij accuproblemen zo erg dat reparatie niet meer loont!

Financieel gezien vind ik het een behoorlijk risico, zeker de in de openingspost genoemde merken die toch al niet bekend staan om hun betrouwbaarheid!
Dat is precies de afweging die ik aan het maken ben. Hoe is de situatie over 4 a 5 jaar. Dan wordt het weer tijd voor een andere auto. Als de afschrijving echt hoog is, is dat natuurlijk best zonde, zeker tov het geringe bedrag dat ik denk te besparen.

Een andere serieuze optie is dan ook een normale (handgeschakelde) benzine auto, of eventueel een mild hybride.

Keuzes keuze :)

In elk geval ben ik erg blij met alle input tot nu toe!

Heb heel recent de keuze gemaakt voor een PHEV. Range van zo’n 50 km is voor ons prima bruikbaar voor de vele korte ritjes en voor de lange ritten en vakanties met caravan beschikking over een voldoende krachtige brandstofmotor. Ik heb er wel vertrouwen in maar heb wel gekozen voor eentje met ruime garantie. Al zijn ze volgens de dealer probleemloos.
Hoe de toekomst eruit ziet weet niemand. In aanschaf is de PHEV in mijn geval een stuk voordeliger. Als de restwaarde eventueel wat lager uitvalt t.z.t. dan is dat maar zo. Wellicht zijn deze kleine accupakketten t.z.t. wel relatief voordelig te refurbishen. Ik moet hem nog ophalen dus geen echte ervaringen.
Succes met de keuze!

Best een lastig dilemma.

Ik zou zelf eerder een zuinige, benzine auto kopen, of direct een moderne en efficiënte, elektrische auto.

Een PHEV is een complexe en zware auto, eigenlijk is het geen goede brandstof auto, en geen goede en efficiënte elektrische auto.
Bij veel elektrisch rijden gaat de degeneratie van de accu relatief snel, en er kan veel aan de techniek kapot gaan.

Overigens snap ik wel als iemand een PHEV koopt. Als je kijkt naar een PHEV neem dan ook de Peugeot 508 en Citroën C5 X mee in het lijstje.
Die blijken in de praktijk best goed te zijn.

Succes met de keuze.

Laatst bewerkt:
Het blijft toch een beetje jammer als je eigenlijk alleen vanwege de vakantie het hele jaar in een benzineauto moet gaan rijden terwijl een leuke compacte elektrische auto daarbuiten goed voldoet. Misschien is het mogelijk om bij aankoop van een elektrische auto alleen voor de vakantie een alternatief van de dealer mee te 'krijgen', als ik mij goed herinner bood BMW dat ook aan. Misschien ben je op jaarbasis dan ook goedkoper uit!

Ik zou ook geen PHEV meer kopen, die waren vooral interessant vanwege de lage bijtelling maar hebben praktische nadelen die ik persoonlijk afbreuk vind doen (gewicht/ rijeigenschappen daardoor negatief beïnvloed, minder binnenruimte door accu's, vaak laden, amper range zeker in de winter). Een lekkere benzineauto of een volledig elektrische auto is een betere keuze.

Een leeg accupakket in de phev en Alpen en caravan is niet altijd goede combinatie
Onzin. Maar dat is jou wel gegeven. Zo veel zin en onzin over EV en PHEV. Ik heb beiden gereden. Nu nog steeds EV. Maar een PHEV is eigenlijk het beste van 2 werelden. In de bergen rijdt het met een PHEV juist ideaal. Bergafwaarts regeneren wat je bergopwaarts weer verbruikt. Ik heb met een Outlander gereden. Karakterloos maar deed precies wat die moest doen. Met caravan vond ik het heerlijk in de bergen rijden met de regenereerstand aan. Tank is inderdaad wat kleiner maar als je thuis en op het werk kan laden en rond de 30 km enkele reis zit sta je weinig maar aan de tank. Op vakantie met de caravan wat vaker maar dat is niet anders. De enige auto die ik heb gehad die met caravan net zoveel zoop was de Range Rover Classic. ! op 4/5. Met meer kilometers is een EV wellicht interessanter maar met caravan zou ik me daar dan niet zo snel aan wagen.

Even los van de caravan als ik nu in de race zou zijn voor een nieuwe auto zou ik eerder voor een PHEV gaan dan EV. Niet dat ik niet tevreden ben over de ID3 maar als je geen paal thuis hebt zijn er ook best wel wat nadelen aan een EV. Enige is dat ik tweedehands wat voorzichtiger weer zou zijn met een PHEV. Met 60.000 km zou ik het wel aandurven maar je hoort best wat negatieve geluiden over wat oudere PHEV's. Dan met name Mercedes of BMW. Kapotte accu's betekenen bijna economisch totaal loss.

Terug
Bovenaan