207 - usb/versterker/sub - trekt accu leeg

SX Superfly

Net ingestapt
Ik heb een extra kastje aan mijn radio aangesloten waar een versterker op aangesloten is: Kove Audio KLD-8 subwoofer 250W RMS op een Kove K2 200W versterker (2x 60W 4 ohm). Er zit een extra 'kastje' tussen de stekker van de radio, waar de versterker/sub op aangesloten is. Daarnaast zit er een extra kastje op de radio waar een USB en AUX uitgang op zitten. De AUX is niet in gebruik. De USB wel.

Kove Audio KLD-8 subwoofer 250W RMS op een Kove K2 200W versterker (2x 60W 4 ohm)

Het hele spul zit er nu een dik jaar in, geen enkel probleem of storing. De laatste paar week heb ik problemen met de accu. Als de auto 2 dagen of meer stil staat is de accu leeg. Ik kan de auto dan niet meer starten, lampjes e.d. branden nog wel dus de accu is niet compleet leeg.

De auto is naar de garage geweest waar men de boel heeft doorgemeten. Er was 'lekkage' te zien bij de radio. Uiteindelijk hebben ze de kastjes van de versterker en van de USB module losgekoppeld. De garage kon niet vertellen waar het probleem precies lag.

Ik heb vervolgens het kastje vervangen waar de versterker op zit en de boel weer aangesloten. Het probleem blijft dus moet het wel het USB kastje zijn. Maar trekt dit kastje zoveel stroom dat de accu in 2 dagen leeg trekt? Ik vind het heel vreemd. Kan het mogelijk nog ergens anders aan liggen?

De garage heeft 3 werkuren gerekend om het probleem op te sporen, uiteindelijk hebben ze de radio aangesloten zoals 'origineel'. Het euvel was toen verholpen. Duur grapje, zonder oplossing.

Ik denk dat er niets mis is met de audio installatie. Het lijkt erop dat de accu op z'n einde loopt.    Een slechte accu zal na een paar dagen stilstand geen kracht meer hebben om de startmotor normaal te laten ronddraaien. E.e.a. is eenvoudig te controleren. Zet de auto minimaal 2 dagen stil, met losgekoppelde accu. Daarna kabels weer aansluiten, en proberen te starten. Lukt dat niet, dan is zonder twijfel de accu aan vervanging toe. Als de auto nu wel normaal start, dan is er ergens een lekstroom, maar op afstand is niet te zeggen waar die zich bevindt.

De accu is getest door de garage en volgens de monteur was er niets mis met de accu. Er lekt stroom bij de adapter van de radio waar de USB op aangesloten is, maar dit lijkt me stug omdat een simpele USB module amper stroom gebruikt.

Als daadwerkelijk de radio met toebehoren stroom blijft verbruiken, dan zou je direct na inbouw al problemen met de accu krijgen, en niet na pas ruim één jaar.

Maar nogmaals: probeer het gewoon eens uit. Zorg dat de accu goed geladen is ( na bv. een lange rit) parkeer de auto thuis en neem dan de accu kabel(s) los, en laat de auto eens 3 dagen staan. Daarna kabels weer aansluiten en proberen te starten.    Start de auto gewoon, dan is er een onbekende stroomverbruiker. Start de auto in dit geval ook niet, of draait de startmotor maar zeer langzaam rond, met zwak brandende lampjes,    dan is zonder twijfel de accu defect, en moet vervangen worden.

Een accu wordt minder....kan heel goed dat een goede accu het verlies kon dragen, maar een slechte niet.

Mij klinkt het in de oren dat het kastje niet op de geschakelde, maar de constante plus zit aangesloten.      Dit betekend dat deze altijd aanstaat.   

Zat deze op de geschakelde plus, dan gaat alles uit als het contact uitgezet wordt.

Ik moet donderdag tot maandag weg zonder auto, dus donderdag gaan de accukabels los, en maandag sluit ik ze dan weer aan. Ik hoop dat de auto dan niet start... want dan weet ik dat het aan de accu ligt.

Mocht de auto starten: hoe kom ik er achter of het kastje op de geschakelde of de constante plus is aangesloten? Ik weet wel dat ik de radio aan kan zetten zonder dat de sleutel in het contact zit...

Foto van de plus pool waar de kabel van de versterker te zien is:

8ff4b0aa0b986c0805e77738fed3d145.jpg

SX-Superfly zei:
Ik moet donderdag tot maandag weg zonder auto, dus donderdag gaan de accukabels los, en maandag sluit ik ze dan weer aan. Ik hoop dat de auto dan niet start... want dan weet ik dat het aan de accu ligt.

Mocht de auto starten: hoe kom ik er achter of het kastje op de geschakelde of de constante plus is aangesloten? Ik weet wel dat ik de radio aan kan zetten zonder dat de sleutel in het contact zit...

De radio kan spelen zonder dat er een sleutel in het contact zit ==> de radio zelf zit ook verkeerd aangesloten. Het is gebruikelijk de radio zodanig aan te sluiten dat je de sleutel op "contact" of    "accessoire" moet zetten. Dit om lekstroom groter dan de lekstroom van het geheugen van de radio te voorkomen.

Een accu zal verouderen, dwz "minder worden". Daardoor neemt de hoeveelheid energie die de accu kan opslaan af en op den duur ga je dat merken.

Mijn advies:
1 - Sluit de boel op de juiste manier aan. Radio via contact, alleen de constante plus van de radio rechtstreeks aan de ongeschakelde plusspanning.
2 - Sluit de versterker(s) aan rechtstreeks op de accu met een relais er tussen. Een normaal relais kan 30A schakelen, dat komt overeen met een    versterkertje van een goede 300 watt maximaal. Lijkt mij krap maar voldoende voor jouw setup, je zal misschien af en toe een nieuw relais nodig hebben.
3 - Ga maar vast sparen voor een nieuwe accu, komende winter ben jij zeker aan de beurt. Gooi in ieder geval startkabels in de kofferbak....

1. Volgens mij is het gebruikelijk bij Peugeot dat de radio kan spelen zonder dat de sleutel in het contact zit.
2. Zit de versterker nu niet rechtstreeks op de accu? Dat lijkt namelijk wel zo als ik de foto bekijk.
3. Startkabels liggen in de kofferbak, die heb ik helaas al meerdere keren nodig gehad. Wel vreemd, de garage zegt dat de accu nog prima functioneert.

Ik heb vanochtend de stekkers van de accu los gekoppeld. Maandag kom ik weer bij de auto en ga ik merken of hij start, of niet. Ik hoop dat hij niet start want dan weet ik in ieder geval dat de accu zeker niet goed meer is.

Meten is weten.      Trek de radio los.      Daar moeten 2 draden opzitten die de spanning verzorgen. Een constante voor het geheugen en 1 geschakelde voor de radio zelf. Waarschijnlijk zitten de draden omgedraaid.        Meet met een spanningzoeker welke er uit gaat als het contact uitgaat en welke er blijft branden.        Wissel die draden eens om.

De auto heeft van afgelopen donderdag tot gister (maandag) losgekoppeld van de accu gestaan. Gister de accu weer aangesloten en de auto startte meteen. Blijkbaar is de accu dus goed.

Er zit een grote stekker aan de radio met verschillende kleuren draden. Zijn er vaste kleuren die de spanning verzorgen?

SX-Superfly zei:
De auto heeft van afgelopen donderdag tot gister (maandag) losgekoppeld van de accu gestaan. Gister de accu weer aangesloten en de auto startte meteen. Blijkbaar is de accu dus goed.

Er zit een grote stekker aan de radio met verschillende kleuren draden. Zijn er vaste kleuren die de spanning verzorgen?
De kleuren van de stekker zijn redelijk standaard, maar er zijn verschillende stekkersystemen in de handel. De radio an sich kan wel rechtstreeks op de accuplus staan (als de radio een echte aan/uit schakelaar heeft), maar dan zal je ook een versterker met een voedingsschakelaar moeten hebben en die schakelaar moeten gebruiken !   

Voor de bedrading geldt: Meten is weten. Er zijn genoeg dhz-ers die de meest creatieve manieren van aansluiten verzinnen.

Ik zou zelf een eventuele versterker altijd via het contact schakelen, ik zou het bezwaarlijk vinden om steeds ook de versterker uit te zetten. Dat kan heel goed met een relais. Ik zou er ook voor eigen veiligheid een zekering in de extra draad naar de accu zetten, kortsluiten van de accu zal brand veroorzaken waardoor de hele auto kan verbranden (denk ook aan doorschuren van de isolatie van de draad !! ). Heb je kortsluiting via de bestaande kabelboom, verbrand je (een deel van) de kabelboom wat een stevige werkplaatsrekening zal opleveren.

Misschien is iemand zoeken die er verstand van heeft nog het beste advies.....

Na veel lege accu's, niet kunnen starten, draden doorverbinden etc. is de oplossing daar: zowel het USB kastje als de regelaar die de sub en versterker aansturen naar de radio zijn van de constante plus af. De sub/versterker/USB kast krijgen nu pas stroom zodra de auto op contact staat, eerder niet. Gevolg is dat de accu niet meer leeg trekt! Bijkomend nadeel is dat het geheugen van de USB kast niet bewaard blijft. Iedere keer dat ik de auto start begint dus hetzelfde liedje te spelen. Maar goed, scheelt wel een hoop ellende.

SX-Superfly zei:
Na veel lege accu's, niet kunnen starten, draden doorverbinden etc. is de oplossing daar: zowel het USB kastje als de regelaar die de sub en versterker aansturen naar de radio zijn van de constante plus af. De sub/versterker/USB kast krijgen nu pas stroom zodra de auto op contact staat, eerder niet. Gevolg is dat de accu niet meer leeg trekt! Bijkomend nadeel is dat het geheugen van de USB kast niet bewaard blijft. Iedere keer dat ik de auto start begint dus hetzelfde liedje te spelen. Maar goed, scheelt wel een hoop ellende.

Een 200 Watt versterker ==>    16A. Plus nog wat extra spullen....

1- Je weet zeker dat de versterker aangesloten is op een deel van de bedrading van de auto wat al die extra stroom aankan?
2- Bij radio's is er vaak een constante plus aansluiting die erg weinig stroom vraagt en waarmee je het geheugen intact laat, misschien heeft jouw usb-kast ook zo'n aansluiting.

@ RKE:

1 - de versterker is aangesloten op de plus pool van de accu met de juiste (dikkere) bedragen + een zekering ertussen.
2 - die heeft de usb kast inderdaad, maar die trok blijkbaar dermate veel stroom dat dit de boosdoener was van het leegtrekken van de accu naar veel meten en proberen... dus deze constante plus is niet meer constant.

En wat je al zei over dat ik deze winter aan de beurt ben mbt nieuwe accu: de winter is vroeg gekomen...

Nu het wat kouder wordt heb ik opnieuw last van lege accu's, een drama! De auto start één keer maar valt vervolgens direct weer uit na wat gebrom in de motor. Een tweede keer starten lukt niet: * tik tik tik *, maar starten doet ie niet!

Ik ben er helemaal klaar mee, de accu is dan misschien nog goed volgens metingen van de garage, de accu is minstens 5 jaar oud. Mijn bedoeling is nu om een nieuwe accu te bestellen maar dan moet ik eerst weten wat de capaciteit van deze accu is, ik wil dan een iets zwaardere accu nemen. De dynamo moet dat natuurlijk wel trekken.

Nu komt het probleem: ik krijg de accu niet los. Iemand die mij kan uitleggen hoe ik de accu van een Peugeot 207 1.6 VTI uit 2007 kan loshalen?

1- De accu vervangen: Vriend google vertelt dat je de computer los moet schroeven zonder de stekker los te halen. Dan omhoog en de accu los maken.
2- Ok, de bedrading kan de stroomsterkte hebben. Prima.
3- Er kunnen twee problemen zijn die vaak met elkaar verband houden.

De accu zal slecht zijn. Minder goed werken bij koud weer is een van de symptomen van een slechte accu. Toch is vijf jaar relatief kort voor een goede accu, ik heb accu's gezien die de tien jaar haalden. Bovendien monteert de fabriek geen china-crap accu's, ze kijken wel uit.

Daarnaast is er een verschijnsel wat niet klopt in het plaatje van alleen een slechte accu. Als de motor eenmaal daait, gaat de dynamo stroom leveren en zal de boordspanning omhoog lopen naar 14 volt. Deze zin klopt niet:   
SX-Superfly zei:
De auto start één keer maar valt vervolgens direct weer uit na wat gebrom in de motor. Een tweede keer starten lukt niet: * tik tik tik *, maar starten doet ie niet
Vroeger - toen auto's nog simpel waren-, gaf een dynamo een spanning af van 14 volt continu en kon je de werking van de dynamo meten door met draaiende motor te meten hoe hoog de spanning was. Met een lege accu kwam je dan stationair op 12 ~13 volt, wat gas er bij en de spanning liep op naar 14 volt.
Jouw auto is wat moderner dan wat ik met "vroeger" bedoel. Tegenwoordig beslist de sofware van de auto of de dynamo moet laden en op basis van die beslissing zal de spanning 12 volt of hoger zijn. Toch, als de spanning over de accupolen onder de 12 volt blijft (ik zou zelfs denken aan 12,5 ~ 13 volt) zal de dynamo niet voldoende bijladen.

Kotom: je kan een nieuwe accu monteren, deze accu zal zeer waarschijnlijk slecht zijn. Maar er is een kans dat de auto niet bijlaadt en dan wil ik je echt het advies geven naar een Peugeot dealer te gaan om de auto door te laten meten. Dat zijn geen dhz-klusjes, hoewel botweg de dynamo vervangen de oplossing kan zijn - losse flodder gelukstreffer-modus. Het kan ook een geoxideerde stekker zijn en bij de dealer hebben ze dan waarschijnlijk al een paar honderd keer die stekker schoongemaakt.

Overigens, een accu kan heel slecht tegen steeds opnieuw diep ontladen - wat je doet als de auto niet meer wil starten. Als je dit doet met een nieuwe accu, kan je hem vast klaarzetten voor het chemisch afval.

Terug
Bovenaan