206 GTI motor probleem

Guest
Hallo Ik heb sinds een half jaar een 206 gti uit 1999
maar hij geeft mij wat problemen en ben al een hele tijd bezig dit op te lossen.
Hij werkt iedere ochtend helemaal top naar behoren! geen problemen start goed en blijft het doen.

Als ik hem uit zet om bvb even op mijn vriendin te wacht die ik ophaal of even boodschappen doe. dan krijg ik hem daarna moeilijk weer aan de gang.

soms start hij helemaal NIET terwijl de startmotor dus wel draait en de motor ook gewoon ~500rpm lichten dimmen wel door de start motor maar lijkt me geen probleem?
als ik het contact dan even opnieuw omhaal start hij vaak in 1 keer! maar krijg ik het probleem dat de motor niet lekker stationair blijft lopen. hij valt dus gewoon uit. tenzij ik zelf gas geef dan blijft hij gewoon netjes lopen.
bij stoplichten als ik even niet oplet valt de motor uit. dit is echt geen doen met rijden!
ook krijg ik terwijl dit probleem zich voor doet heel af en toe een flits van het motor lampje.. er is dus duidelijk iets aan de hand zelfs als ik normaal rijd krijg ik dit..

ik heb zelf al gedaan:
alle connectoren van ECU en sensoren schoon gemaakt, massa punten schoon gemaakt, accu connectoren schoon gemaakt, gasklephuis schoon gemaakt en nullastregelaar (stappenmotor) vervangen, bobine vervangen, bougies vervangen, luchtfilter vervangen, brandstof filter vervangen, olie ververst en olie filter vervangen, heb hem laten uitlezen maar hier kwam vrij weinig uit.. injectoren behandeld en alle inlaat pakkingen etc vervangen.

NIKS WERKT! ik merk alleen wel dat na het lang los halen van de accupolen het een 2 dagen weg is.. reset van ECU?

kan iemand me misschien verder opweg helpen? misschien map sensor ofzo? ik ben radeloos en zit er aan te denken om hem anders te verkopen..

Dag Markie,
Dé oplossing heb ik niet voor je, maar misschien wel een idee. In eerste instantie dacht ik aan de stappenmotor voor stationair toerental, maar die heb je al vervangen. Maar je schrijft dat hij 's morgens altijd wel goed loopt. Dat zal dan bij koude motor zijn. Daarom denk ik aan een temperatuursensor die een verkeerde waarde geeft. Mogelijk wordt er bij warme motor teveel brandstof geïnjecteerd waardoor de motor "verzuipt".Dit zou door de lambdasonde gezien worden wat tot gevolg heeft dat het motordiagnose lampje oplicht.

Zoals gezegd: het is een idee, alleen maar een theorie.

Ook ik heb de indruk, dat de motor verzuipt, in warme toestand, als ik bovenstaande lees.
Als je wéér startproblemen hebt, probeer het volgende dan eens:

1. Trap het gaspedaal helemaal in
2. wacht met ingetrapt gaspedaal ± 20 seconden.
3. start de motor nu ( gas loslaten, indien deze direct aanslaat)

Als de motor nu probleemloos aanslaat, dan is er sprake van teveel brandstof tijdens gewoon herstarten, zoals beschreven.

Ik heb een aantal jaren geleden een peugeot 206 GTI gehad[bj 2000], de auto had een tijd stil gestaan, en hield wat in. was dus iets met de stappenmotor, daar is wat aangedaan, en het probleem was opgelost. wel een paar keer de uitlaat lek, die zijn niet zo best bij een 206, schijnt het. de auto had zo,n 41.000 km gereden bij aanschaf, en zo,n 72.000 toen ik de auto heb ingeruild op mijn huidige golf V6-4motion.

Zeer vervelend probleem, maar ik zou beginnen bij het begin, kan niet uit je post opmaken of de wagen ook is uitgelezen.
Zo niet zou ik dat al eerste doen.
Ik vermoed de nokkenaspositie sensor.

Heb je de injectoren al laten testen,geven hele vreemde motor storingen.

Verkeerde ECU mischien?
Dus je had deze problemen sinds je de auto kocht?
Dan is er moeilijk achter te komen of er al iets aan de motor verandert is;kan ook zijn dat ie bv gechipt is en de chip niet echt bij het blok past.
Mischien zitten er snelle nokkenassen in en is hij nog niet gechipt,zou het onregelmatig lopen/uitvallen van de motor verklaren.

begint je kenteken toevallig met 08..:D?
zou wel heel toevallig zijn..

Mapsensor heb ik nog liggen(denk ik)en gti injectoren ook mocht je interesse hebben

hoi sorry voor de late reactie! ik ben nog even druk geweest om het op te lossen maar nog niks kunnen vinden..
het viel me alleen op dat als ik hem flink de toeren in jaag dat me handrem lampje aan gaat :confused: heel raar en ik drukte de handrem ook uit reactie extra naar beneden toen dit gebeurde maar deed niks..

ja de problemen zijn vrij snel in het begin begonnen maar werden wel steeds erger. ik heb hem al eens laten uitlezen en hier kwam niet erg veel uit. bobine bleek slecht te zijn en een week laten gaf deze ook het leven en is hij vervangen. verder was er een ecu fout en 1 van de injectoren had een verhoogd signaal. de garage vertelde mij dat dit betekent dat de injector een sterke aanstuuring nodig heeft (offset) om nog goed te werken en kan dus vuil zijn. ik had direct hierna me injectoren gereinigd en getest met een zelfgemaakte tester. alle injectoren leken goed te werken.

Toen ik de auto net had gekocht had hij al wat stationair problemen.. toen ben ik er mee terug gegaan en hebben ze de ecu vervangen voor een andere 2de hands ecu (zeggen ze) ik heb hier geen bewijs van..

ik heb wel wat verstand van motoren etc en als ik een beetje luister naar de motor als ik gas geef lijkt hij idd wat rijk te lopen. hij klinkt vrij diep, knettert uit de uitlaat als je een keer gas geeft en natuurlijk als je terug schakelt! maar ik dacht dat dit eigenlijk alleen door t uitlaat systeem zou komen? er is van af de cat een geheel nieuw aftermarket uitlaat systeem ondergezet door de vorige eigenaar :confused:

Markie93, misschien is het de brandstofrelais. Jou probleem heb ik gehad met een Honda Civic. Ook niet aanslaan met warme motor, en in de volle zon wou hij ook niet starten. Bij loshalen accupolen weer wel.

Bij mij was de relais het probleem. Voor 10 euro gekocht op de sloop.

Terug
Bovenaan