2020 aanschaf Volvo V60: benzine vs diesel, handschakel vs automaat ???

hier nog een artikel over het verschil van voor en na de facelift van de s60/v60

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/facelift-friday-volvo-s60v60/

Je kan werkgever vragen om een auto van de zaak, maar dan betaal je bijtellen

V60 D6 of de nieuwere twin engine zijn relatief goedkoop vergeleken met benzine gestookte V60's en jonge diesels. Meestal boordevol opties en het rijdt heerlijk met de dikke d5 onder de motorkap. Problemen kennen ze met name op de airco compressoren die tot op heden onder coulance door Volvo vervangen worden.

Houderschaps belasting is 50% tot 2025, verzekering duurder daar de meeste een nieuwprijs hebben tussen 65k en 78k.

Hoe is de imago van een Sales person in een Toyota Auris ?

Ik vind Toyota Hybrid meer de toekomst: goede accu, goed motor, betrouwbaar, maar mijn vrouw zegt dat bij haar oud werkgever rijdt geen Sales person een Toyota.

Is het zo ?

hier nog een artikel over het verschil van voor en na de facelift van de s60/v60
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/facelift-friday-volvo-s60v60/
Ik ge dat meer lezen.

Auto encyclopedie zei:
Je kan werkgever vragen om een auto van de zaak, maar dan betaal je bijtellen

Mijn vrouw heeft de baan geaccepteerd, alle voorwarden zijn rond, nu moeten wij van ons portemonnee betalen.

SeatIbizaLover zei:
Hoe is de imago van een Sales person in een Toyota Auris ?

Ik vind Toyota Hybrid meer de toekomst: goede accu, goed motor, betrouwbaar, maar mijn vrouw zegt dat bij haar oud werkgever rijdt geen Sales person een Toyota.

Is het zo ?
Nee. Je vrouw wil gewoon een mooie Volvo. Kan ik me best voorstellen, maar dat het van invloed zou zijn op haar carrière is gewoon kletspraat. Een zakelijke auto mag/moet gewoon representatief zijn, maar dat is een auto in Nederland al behoorlijk snel (een Seat Ibiza ST ook dus). Wat verder gewaardeerd zal worden door baas en klant is dat ie betrouwbaar is zodat je vrouw op tijd op afspraken of op kantoor komt.

Vraag anders of haar baas wil bijdragen aan de auto als het zo belangrijk is, dan weet je het zeker :)

DeeTwee zei:
Vraag anders of haar baas wil bijdragen aan de auto als het zo belangrijk is, dan weet je het zeker :)

Een van haar toekomstige collega's zegt dat een auto van 2-4 jaar oud koste haar minder dan wat zij moet betalen via haar werkgever voor een nieuwe auto van de zaak. Is dat zo ?

SeatIbizaLover zei:
DeeTwee zei:

Een middelde man, haar toekomstige collega, heeft naar haar gezegd dat een auto van 2-4 jaar oud koste haar minder dan wat zij moet betalen via haar werkgever voor een nieuwe auto van de zaak. Is dat echt ? Of is dat slecht een manier om voor haar werkgever om minder te hoeven betalen ?
Heeft je vrouw recht op een auto van de zaak bij haar nieuwe baan, dan?

Een auto van de zaak is een voordelige manier om een nieuwe auto te rijden, en bovendien comfortabel omdat je er in principe niks zelf voor hoeft te regelen. Tanken, voor een beurtje of reparatie wegbrengen en af en toe wassen, dat is het wel zo ongeveer. Werkgever betaalt alles (behalve die wasbeurtjes).

Je werkgever zal er in de meeste gevallen een leasebudget voor ter beschikking stellen, dat je -bij veel werkgevers- ook kunt laten uitbetalen als je geen gebruik wilt maken van een auto van de zaak. Dan zou je dat bedrag natuurlijk kunnen gebruiken om de kosten die je maakt met je particuliere auto, te compenseren. Kilometers declareren bijvoorbeeld, die worden dan vaak op het brutobedrag inhouden, wat gunstig is.

Neem je een auto van de zaak, dan zal in de meeste gevallen dat leasebudget geheel gebruikt worden voor de leaseauto. Daarnaast betaal je ook nog fiscale bijtelling als je de auto ook privé gebruikt. Bij een normale brandstofauto is dat 22% van de fiscale waarde. Dus een auto van 40.000 euro kost dan (0,22 * 40.000) / 12 = 733 euro bruto bijtelling per maand, wat netto neerkomt op grofweg de helft van dat bedrag.

Dus een auto van de zaak kost onder aan de streep best veel geld, maar doordat de werkgever hier een leasebudget voor beschikbaar stelt voel je eigenlijk alleen de bijtelling. Als je de auto niet privé rijdt vervalt die bijtelling ook nog eens.

Zelf een auto kopen en die zowel zakelijk als privé gebruiken kan zeker voordeliger zijn, zeker als je dus zoals gezegd dat lease- of mobiliteitsbudget van de werkgever kan aanwenden om de kosten te compenseren.

DeeTwee zei:
Dan zou je dat bedrag natuurlijk kunnen gebruiken om de kosten die je maakt met je particuliere auto, te compenseren. Kilometers declareren bijvoorbeeld, die worden dan vaak op het brutobedrag inhouden, wat gunstig is.

Neem je een auto van de zaak, dan zal in de meeste gevallen dat leasebudget geheel gebruikt worden voor de leaseauto. Daarnaast betaal je ook nog fiscale bijtelling als je de auto ook privé gebruikt. Bij een normale brandstofauto is dat 22% van de fiscale waarde. Dus een auto van 40.000 euro kost dan (0,22 * 40.000) / 12 = 733 euro bruto bijtelling per maand, wat netto neerkomt op grofweg de helft van dat bedrag.

Dus een auto van de zaak kost onder aan de streep best veel geld, maar doordat de werkgever hier een leasebudget voor beschikbaar stelt voel je eigenlijk alleen de bijtelling. Als je de auto niet privé rijdt vervalt die bijtelling ook nog eens.

Zelf een auto kopen en die zowel zakelijk als privé gebruiken kan zeker voordeliger zijn, zeker als je dus zoals gezegd dat lease- of mobiliteitsbudget van de werkgever kan aanwenden om de kosten te compenseren.

Voor een leasebudget voor een auto van 40'000 euro (bvb een V60 van 2020), stellen we voor dat ik rijd 15k km zakelijk en 10k km prive', dan als ik
- de auto van de zaak kies: betaald ik rond 400-450 netto, ongeacht hoeveel ik zakkelijk rijd ?
- als ik een oude V60 koop (aanschaf prijs rond 19'000 euro), dan betaal ik rond 710 netto per maand (https://www.autoweek.nl/kostenberekening/?id=86042&jaar=2016&cache=no in afschrijving, brandstof, verzekering, wegenbelasting, rente), maar ik krijg 237 euro netto terug van werkgever per maand als ik 15k km zakkelijk rijd (15'000 km x 0.19 euro / 12 maanden).

Klopt het ongeveer deze rekeningen ?

SeatIbizaLover zei:
Voor een leasebudget voor een auto van 40'000 euro (bvb een V60 van 2020), stellen we voor dat ik rijd 15k km zakelijk en 10k km prive', dan als ik
- de auto van de zaak kies: betaald ik rond 400-450 netto, ongeacht hoeveel ik zakkelijk rijd ?
De bijtelling is altijd even hoog als je privé rijdt, of dat nu 5000 of 10.000 km per jaar is. Als je de auto niet wilt bijtellen moet je een kilometerregistratie bijhouden en mag je maximaal 500 kilometers privé rijden.

Wel stellen sommige werkgevers een maximumaantal kilometers dat je privé mag rijden. Ook komt het voor dat de werkgever een extra bijdrage vraagt voor privégebruik van de zakelijke auto. Dit verschilt per werkgever.

SeatIbizaLover zei:
- als ik een oude V60 koop (aanschaf prijs rond 19'000 euro), dan betaal ik rond 710 netto per maand (https://www.autoweek.nl/kostenberekening/?id=86042&jaar=2016&cache=no in afschrijving, brandstof, verzekering, wegenbelasting, rente), maar ik krijg 237 euro netto terug van werkgever per maand als ik 15k km zakkelijk rijd (15'000 km x 0.19 euro / 12 maanden).
Bedoel je hier het verschil tussen jouw gemiddelde maandkosten en het door de werkgever ter beschikking gestelde leasebudget? Zo werkt het niet. Stel, werkgever geeft jouw vrouw een leasebudget en jouw vrouw besluit dit bedrag niet te gebruiken voor een auto maar als mobiliteitsbudget te ontvangen (indien mogelijk), dan zal dat maandbedrag minus de gedeclareerde kilometers netto uitbetaald worden, kortom daar gaat belasting vanaf. Leasebudget genoemd in arbeidsovereenkomst is altijd bruto.

Dus ik als ik je goed begrijp, klopt jouw rekensom niet.

Maar belangrijker: Heeft jouw vrouw recht op een leaseauto bij haar nieuwe baan, ja of nee?

SeatIbizaLover zei:
DeeTwee zei:
Maar belangrijker: Heeft jouw vrouw recht op een leaseauto bij haar nieuwe baan, ja of nee?

Nee.

Door de advies van haar toekomstige collega, heeft ze geen lease auto gekozen.
Dan heeft ze dus voor een mobiliteitsbudget gekozen?

(het recht op die leaseauto verspeelt ze overigens niet door er niet voor te kiezen natuurlijk.)

SeatIbizaLover zei:
DeeTwee zei:
(het recht op die leaseauto verspeelt ze overigens niet door er niet voor te kiezen natuurlijk.)

Is het zo ? Wow, zo flexibel ?
Nou...ik bedoel, die arbeidsvoorwaarde verlies je niet zomaar. Een mobiliteitsbudget is natuurlijk gewoon een uitbetaald leasebudget.

Dat ze nu geen leaseauto kiest zal hoogstwaarschijnlijk niet betekenen dat ze dat op een later moment niet alsnog zou kunnen doen. Maar dat is natuurlijk ter overleg aan haar en werkgever.

Waarschijnlijk betekent haar keuze nu dat ze niet meteen een auto ter beschikking krijgt (huur of uit de pool meestal), maar ik zie geen reden waarom ze later in overleg met haar werkgever niet alsnog een auto zou mogen bestellen als er recht op heeft.

CAO hier: vervolgens is niet voor werknemers die hebben een lease auto:

- Woon werk verkeer: 0.13 Euro per km, max X km per dag
- Zakkelijk reizen: 0.28 euro per km, waarvan 0.19 euro belastingvrij. Dit is exclusief woon-werk verkeer

Ik kan geen informatie vinden over een mobiliteitsbudget. Haar toekomstige collega zei dat er geen budget voor lease auto is, maar waarom zeggen ze in de CAO: "This kilometer allowance does not apply to employees with a lease car" ???

Dit is een top werkgever in haar sector, ik neem het aan dat alle budgets zijn ook niet zuinig zijn.

Maar goed, genoeg gekletst:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v60-d2-2-0d-automaat-d2-summum-diesel-blauw-b4e37c18-3698-483c-8681-bf7c4bbb110d?cldtidx=6&cldtsrc=listPage
Chique uitvoering (Summum), automaat, weinig kilometers, saaie kleur (aangezien imago een dingetje schijnt te zijn zal dat ook wel een voorwaarde zijn ;) ): Koop dan!

DeeTwee zei:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v60-d2-2-0d-automaat-d2-summum-diesel-blauw-b4e37c18-3698-483c-8681-bf7c4bbb110d?cldtidx=6&cldtsrc=listPage
Chique uitvoering (Summum), automaat, weinig kilometers, saaie kleur (aangezien imago een dingetje schijnt te zijn zal dat ook wel een voorwaarde zijn ;) ): Koop dan!

Denk niet dat dit ingevoerde exemplaar heel erg goed is voor het imago, beter een origineel Nederlandse auto zoeken.
Bovendien denk ik dat diesel ook niet echt handig is, TS had juist budget van 16k naar 19k verhoogt om naar een benzineversie te kijken. ;)

Total Loss zei:
DeeTwee zei:

Denk niet dat dit ingevoerde exemplaar heel erg goed is voor het imago, beter een origineel Nederlandse auto zoeken.
Bovendien denk ik dat diesel ook niet echt handig is, TS had juist budget van 16k naar 19k verhoogt om naar een benzineversie te kijken. ;)
Oh, ik hou het ook niet meer bij...ik las elders 20k en juist wel diesel. Leek me al bijzonder, een diesel. Over slecht imago gesproken.

DeeTwee zei:
Stif zei:
Anno 2020 rij je niet meer in een handgeschakelde auto.
En anno 2020 word er geen diesel meer gereden.
;)
Oh ja? Vandaag weer heeeeerlyck in mijn handgeschakelde diesel getoerd. Je wordt wel raar nagekeken, dat wel.
Prettig is dat hè, grote luxe auto. 6-Bak, 130km/u bij ~1800tpm. En dan gewoon 1100+ km rijden op een tank van €70,-.
Hoef je alleen te stoppen om te pissen als je naar je vakantiebestemming rijdt.

Je vrouw wil dit,
je vrouw wil dat,
je vrouw luistert naar haar collega's en wijst een gemakkelijke en goedkope firmawagen af,
je vrouw kiest vooral voor uiterlijke schijn,
en jij mag al het werk doen!!!

Ik zou aan mevrouw zeggen dat ze zelf haar ideale wagen zoekt en betaalt!

British Racing Green zei:
Je vrouw wil dit,
je vrouw wil dat,
je vrouw luistert naar haar collega's en wijst een gemakkelijke en goedkope firmawagen af,

Joh, doe ff niet zo zuur. Je hebt het over iemand die niet deelneemt aan deze discussie en die je niet kent. Nou wordt ze door de TS wel wat lullig neergezet, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het de opzet van TS is om zijn vrouw te kakken te zetten.

DeeTwee zei:
Je vrouw wil dit,
je vrouw wil dat,

Joh, doe ff niet zo zuur. Je hebt het over iemand die niet deelneemt aan deze discussie en die je niet kent. Nou wordt ze door de TS wel wat lullig neergezet, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het de opzet van TS is om zijn vrouw te kakken te zetten.

Die indruk krijg ik wel als ik de beide topics samen lees.
mevrouw wil enkel maar met haar auto indruk maken op haar mannelijke collega's.

Zit er geen lease auto bij een dergelijke functie dan? Scheelt zoveel gezeur en voor dat geld wat je dan per maand kwijt bent rijd je zelf geen nieuwe. (misschien wel een tweedehands maar ja....nu heb je er zorgen over en dan niet meer)

Bijkomend voordeel is dan direct dat het een representatieve auto is....ik had het wel geweten.

Ik zal voor zoiets staan, deze staat in Groningen ,en is bij mijn weten de ruimste concurrent van de Volvo V40 , want ruim is de V40 niet en is al behoorlijk gedateerd , en de Scala is er nog maar sinds 2019 en mega ruim.

soda Scala

0-68bac244-06a0-4f4b-b9f0-bb54ab63fc5d.jpg

0-b68b541d-ef7d-4df5-90bb-3f803cb79f5c.jpg

Bij Groningen zal ik het alleen bij kijken houden, het is wel een import

even verderop in Leeuwarden staat wel een originele nl

rapid

0-fdd2bb02-1add-46e7-9f7e-a1c98c6ace29.jpg

Ik heb net gereken op 18000 km per jaar rijden: mijn huidige Seat Ibiza ST 1.2 TDI heeft operatie kosten ongeveer 5000 euro/jaar. Heerlijk, vooral dat ik heb bijna nieuw gekocht (toen hij nog maar met 6000 (6 duizenden) km gereden).

V40 D2 op 120'000km teller koste mij 6200 euro/jaar
V60 D2 op 120'000km teller koste mij 7800 euro/jaar

Je vrouw wil dit,
je vrouw wil dat,

Geld is voor mijn vrouw niet erg belangrijk. Zij wil niet tijd verliezen voor "onbelangrijk beslissingen". Zij is klaar om direct naar een bepaalde garage een gemiddelde Volvo te kopen. Ze betaald met haar geld.

Maar ik voel stom om duizenden euro weg te gooien zonder reden, daarom moet ik meedoen.

Tja, als ik maar een andere vrouw mag kiezen !!!

Als je een V60 gaat kopen zou ik zeker niet een gemiddelde kopen.
Het is een fijne auto maar je moet echt even een hebben met de juiste opties.

“Ce que femme veut, Dieu le veut!”
Dus op naar de dichtste Volvo garage en laat haar die V60 kopen die ze zo graag wil!!!

De mijne wou een S60 en die heeft ze ook gekocht met haar eigen centen.
Alleen, zij heeft die niet gekocht om haar mannelijke collega’s te imponeren. Wel omdat ze de lijn van de wagen zo graag ziet en het een veilige wagen is voor de kleinkinderen.

Vandaag gingen wij naar Toyota. Morgen hebben wij een proef ritje. Ik moet vanaf morgen mijn vrouw's handen vaste houden anders koop zij meteen een Volvo. Finger crossed :).

DeeTwee zei:

Is een jong auto met weinig km inderdaad

Auto encyclopedie zei:
Ik zal voor zoiets staan, deze staat in Groningen ,en is bij mijn weten de ruimste concurrent van de Volvo V40 , want ruim is de V40 niet en is al behoorlijk gedateerd , en de Scala is er nog maar sinds 2019 en mega ruim.

soda Scala

Mijn vrouw haat mijn Seat, en ik durve geen Skoda aan haar bieden :-(

Je kan dan ook net zo goed je Seat houden, geen enkele vooruitgang in die Skoda.
Als zij graag een v60 wil en die ook nog zelf betaalt, ga dan gewoon samen op zoek naar de lekkerste uitvoering die er binnen wensen en budget te vinden is. Iedereen blij. Bedenk wel dat als je een diesel koopt, je die op moet rijden.

SeatIbizaLover zei:
Vandaag gingen wij naar Toyota. Morgen hebben wij een proef ritje. Ik moet vanaf morgen mijn vrouw's handen vaste houden anders koop zij meteen een Volvo. Finger crossed :).

Veel plezier, gewoon lekker genieten van het proefrijden en samen op zoek naar een leuke auto (volvo)

Van deze Auris https://www.gaspedaal.nl/toyota/auris/hybride?bmin=2016&pmax=17000&pmin=15000&srt=bj-d vanaf bj 2016, budget 15k-17k, wat adviseren jullie als een auto met
- Geen outstanding kleur (geen wit, geen rood, geen donker blauw) <--- Dit is wat mijn vrouw wilt, zij wilt "een serieus maar modeste auto"
- Maar ook geen dodelijk saai kleur <--- ik wil nog te kunnen verkopen misschien naar 5 jaar
- Zo min mogelijk de kans op problemen in de komende 5 jaar
- Beetje luxeuse interieur (bvb navi / leder / parkeer sensor)

Tussen deze auto met dezelfde prijzen, meoet ik een jonge auto met veel kmstand, of een "oude" auto met weinige kmstand ?

Bedankt

SeatIbizaLover zei:
Van deze Auris https://www.gaspedaal.nl/toyota/auris/hybride?bmin=2016&pmax=17000&pmin=15000&srt=bj-d vanaf bj 2016, budget 15k-17k, wat adviseren jullie als een auto met
- Geen outstanding kleur (geen wit, geen rood, geen donker blauw) <--- Dit is wat mijn vrouw wilt, zij wilt "een serieus maar modeste auto"
- Maar ook geen dodelijk saai kleur <--- ik wil nog te kunnen verkopen misschien naar 5 jaar
- Zo min mogelijk de kans op problemen in de komende 5 jaar
- Beetje luxeuse interieur (bvb navi / leder / parkeer sensor)

Tussen deze auto met dezelfde prijzen, meoet ik een jonge auto met veel kmstand, of een "oude" auto met weinige kmstand ?

Bedankt

Zoek gewoon die in de buurt staat bij een betrouwbaar adres. Wel even checken dat die zijn 90.000 euro beurt heeft gehad. En dat je 1 hebt waarvan de kilometerstand klopt nap rapport.

Auto encyclopedie zei:
Zoek gewoon die in de buurt staat bij een betrouwbaar adres. Wel even checken dat die zijn 90.000 euro beurt heeft gehad. En dat je 1 hebt waarvan de kilometerstand klopt nap rapport.

Bedoel je de 90'000 km beurt ?

SeatIbizaLover zei:
Auto encyclopedie zei:

Ja klopt, geen financiële ramp maar mooi meegenomen als die dat wel gehad heeft of nog krijgt bij de prijs in bij aankoop..

Auto encyclopedie zei:
SeatIbizaLover zei:
Auto encyclopedie zei:

Ja klopt, geen financiële ramp maar mooi meegenomen als die dat wel gehad heeft of nog krijgt bij de prijs in bij aankoop..

Voor een Auris van 2017, wat is de gemiddelde logische km-stand ?
Ik begrijp dat er zijn lease auto met veel km, maar goed ondegehouden, er zijn ook auto's met weinig km-stand maar misschien waren test autos van garages.

Raden jullie aan een auto op gaspedaal ?
Groeten.

SeatIbizaLover zei:

Ervan uitgaande dat de gemiddelde Auris tussen de 15 en 25.000 km/jaar rijdt, zou die na 4 jaar ergens tussen de 60 en 100.000 km moeten uitkomen.

SeatIbizaLover zei:

Ervan uitgaande dat de gemiddelde Auris tussen de 15 en 25.000 km/jaar rijdt, zou die na 4 jaar ergens tussen de 60 en 100.000 km moeten uitkomen.
Dank je wel, maar jammer: geen Auris meer.

Voor mijn vrouw, een VolVo brengt 50% imago, en 50% rijen ervaring
- Imago: dat past bij haar huidige en volgende niveau, en zij houdt niet van een imago van Audi, BMW, Mercedes
- Rijen ervaring: lawaai isolatie, stabiel op de snelweg.

Van ochtend hebben wij een Auris Hybrid 2017, een Prius Hybrid 2016, en een V40 T2 (benzine) gereden

1) Lawaai isolatie van buiten op 100km per uur
- Beste is Volvo
- Tweede beste is mijn "shitty" Seat Ibiza 1.2 TDI met 3 cylinder
- Slechtste is een Auris Hybrid of een Prius Hybride.

Binnen de Auris of een Hybride:
- Wij horen de wind duidelijk
- Wij horen de wielen van andere auto's in het aanraken van de oppervlak van het weg

2) Lawaai isolatie met de moteur
- Volvo T2 (V40) is veel beter dan Seat 1.2 TDI (3 cylinder)
- Toyota Hybrid is niet de beste, maar ook niet slecht
- Op "power mode' (full throttle), moteur lawaai van Hybride is de grotste, maar dat is normaal want zijn acceleratie is de beste voor een kleine moteur.

3) Stabiele rijden
- Misschien door de zwaare gewicht van Volvo, wint hij mijn vrouw's gevoel.
- Toyota Auris/Prius of Seat Ibiza zijn hetzelfd

4) Brandstof zuinigheid
- Toyota Hybrid is een big big winner. Brilliante technologie
- Mijn Seat 1.2 TDI is de kampioen van zuinigheid voor een diesel: op cruisecontrol verbruik hij 3.5 liter per 100km
- Volvo is de brandstof killer. Erg slecht.

5) Technologie & gadget
- Toyota is a big winner
- Volvo is erg saai voor dezelfde prijs
- Mijn Seat Ibiza is niks :)

Volvo it will be!!!

reviews-cars-volvo.jpg

Ik vind V40 is een van de mooiste auto's binnen ons budget en utility, maar jammer dat de achter bank en ook de koffrebak beetje klein zijn.

Aan de andere kant, V60 is net als een after-design toevoeging, veel minder mooi.

Terug
Bovenaan