2012 Renault Twingo 1.2 16v Eco2 “ont-eco2en”

Maaike

Net ingestapt
Ik weet niet in hoeverre dit tuning is of gewoon vooral met techniek te maken heeft, vandaar maar even hier.

Het volgende. Ik ben in bezit van een Twingo 2 ph2 Dynamique uit 2012. Een hele fijne auto die ook lekker rijdt. Nu valt me alleen op dat de auto qua vermogen regelmatig niet overhoudt. Je merkt gewoon dat de auto geknepen wordt. Voorbeeld: je rijdt op de snelweg en zakt door drukte terug naar 70km/h. Dus dat is zo’n 2000 toeren in zijn 5. Ik trap het gas in om richting de 100km/h te komen. En wachten en wachten en wachten. Auto kruipt dan met 2km/h per seconde in snelheid omhoog met gaspedaal op de bodem. In dezelfde situatie pak ik de 3e versnelling en gas op de bodem dan gaat het zeker heel goed en zit ik voor ik weet op de 100. Dit is echter niet omdat je in een lagere versnelling gas geeft (tuurlijk maakt dit een verschil), maar stel ik trek vlot op en schakel met 70 naar de 5 om vervolgens verder te versnellen naar 100z. Dan gaat dit aardig vlot en hoef ik lang geen vol gas te geven om vlot op die snelheid te komen.

Andere vergelijking is mijn vorige auto, een Mazda 2 uit 2010 met een 1.3 75pk motor. Auto woog 110kg meer, maar was echt een stuk vlotter. De acceleratiecijfers vanuit de fabriek zeggen echter heel anders.

Lang verhaal kort. Ik zou graag het softwarematige geknijp en evt hardwarematige beperkingen, waar redelijk willen verwijderen. De versnellingsbak heeft langere verzetten, maar hier ben ik wel blij mee, geeft een hoop meer rust in de auto en helpt het verbruik.
Die andere dingen die in theorie het verbruik verlagen lijken mij in de praktijk niks toevoegen en met een beetje pech alleen zuinigheid terugdringen gezien je vaker vol gas geeft en een verzet terug moet/hoger in de toeren gaat om wat meer vaart te maken.

Iemand meer verstand van wat er precies aangepast is en hoe terug te draaien?

Hier valt weinig aan te doen. De maximale trekkracht van het motorblokje is 107 NM bij 4.250 toeren per minuut. (Standaard of normaal gezien de cilinderinhoud). Om op te schieten zal je het toerental zo tussen de 3 en de 4.500 toeren moeten houden. Terugschakelen dus. Mogelijkerwijs hebben ze bij Renault ooit het idee gehad dat een lekkere lange 5e versnelling het toerental bij 120 km/u een beetje laag houdt, 3.150 toeren volgens deze website, en het brandstofverbruik dan nog meevalt, maar dat houdt ook in dat je snel moet terugschakelen. (Optimaal presteert het motorblokje tussen de 4.250 toeren en 5.500 toeren). Als je gaat rekenen zou je in z'n 5 de topsnelheid bereiken bij 4.460 toeren.... Redt je nooit, terugschakelen naar 4!

Dat is geen motor die geknepen word hoor. Afhankelijk van hoeveel toeren je draait met 130 (net boven de 4000tpm zou het moeten zijn voor een standaard JB1 versnellingsbak) kun je nog kijken of er langere overbrengingsverhoudingen in zitten.

Verder is eco2 gewoon een methode van Renault om te zeggen dat een deel van de bekleding en plastics makkelijk te recyclen is.
Al dan niet gekoppeld aan wat aerodynamische delen.

Kleppen ff laten stellen van je 16V en verder lekker op toeren rijden. Bij 3500 tpm word die pas wakker. Is al sinds 2001 zo. ;)

Verder is eco2 gewoon een methode van Renault om te zeggen dat een deel van de bekleding en plastics makkelijk te recyclen is.

Nee hoor, Eco2 was gekoppeld aan alle modellen met een Co2 uitstoot lager dan een bepaalde waarde, niks meer.

Joop 5528328 zei:

Optrekken met 70km/h en in z'n 5 blijven? Heb je bij je rijlessen geen les gekregen hoe te schakelen?
Waarschijnlijk les gekregen in het nieuwe rijden... 2000 toeren voor een benzine is gewoon weinig. Gewoon toeren maken dan gaat het allemaal een stuk snellen en blijft langer heel.

Joop 5528328 zei:

Optrekken met 70km/h en in z'n 5 blijven? Heb je bij je rijlessen geen les gekregen hoe te schakelen?

Zeker wel. En als ik accelereer gaat dat echt wel verder de toeren in. Ik ben alleen niet iemand die snel terugschakelt voor dit soort acties. We hebben het namelijk niet over zo snel mogelijk van 70 naar 100 te gaan. 2000 toeren moet gewoon kunnen om rustig op te trekken naar de 100 in zijn 5. Behalve dat ie dan softwarematig helemaal platgeknepen wordt.

Net wat ik zeg, situationeel is het verschillend. De ene keer trekt ie prima, de andere keer is het niks en moet je een of twee verzetten terug om vaart te krijgen

Nico GTR zei:
Dat is geen motor die geknepen word hoor. Afhankelijk van hoeveel toeren je draait met 130 (net boven de 4000tpm zou het moeten zijn voor een standaard JB1 versnellingsbak) kun je nog kijken of er langere overbrengingsverhoudingen in zitten.

Kleppen ff laten stellen van je 16V en verder lekker op toeren rijden. Bij 3500 tpm word die pas wakker. Is al sinds 2001 zo. ;)

Waarom is een Dynamique uit 2009 met een 1.2 16v die notabene bijna 90kg meer weegt, 0,3 seconden sneller van 0 naar 100 dan mijn uitvoering met zelfde vermogen en trekkracht? Lijkt me sterk dat dit alleen door een andere versnellingsbak komt. Zeker omdat ik gewoon met het rijden al verschil merk wanneer mijn auto wordt geknepen en wanneer die dat niet wordt.

Precies wat ik zeg. Zelfde locatie, zelfde handelingen, ene keer niet vooruit te branden en de andere keer trekt ie zoals moet.

Daarnaast ook bijzonder dat een Mazda 2 met 75pk zoveel sneller lijkt te zijn terwijl die 100kg zwaarder is en volgens cijfers wel degelijk langzamer zou moeten zijn.

Echter kijken we dan naar 0-100 tijden. Van 70-100 accelereren ging altijd soepel en vlot. Ding wilde alleen maar harder. Bij de Twingo zeker niet het geval.

Fabrikanten willen helemaal geen langzame auto's produceren, dat verkoopt niet. Alleen de kosten van een klein blok en de lage CO2 taks geeft natuurlijk wel voordelen.

Daarom bouwen ze wel kleine zuinige blokjes die vooral zuinig zijn als je het gas niet intrapt. Geen enkele testcyclus vraagt namelijk om een 'volgasmoment', zelfs halfgas is al veel.

Dan krijg je dus een "zuinig op papier' blok, dat zijn ze eigenlijk allemaal. Er is geen enkel blok dat knijpt bij half of volgas. De fabrikant wil bij volgas gewoon kracht en prestatie voor zover die uit een 1.2 blok te halen zijn. Zo'n auto moet namelijk ook de bergen in kunnen met caravan of minstens 100km/u halen met stevige tegenwind.

Bij turbomotoren is er wel veel winst te halen omdat er naast CO2 ook nog NOx en andere schadelijke stoffen vrijkomen bij erg hoge turbodruk, dat is wel iets wat met volgas wordt getest.

Ik ben het met de rest eens: terug schakelen.

Er zijn ëco"motoren geleverd die wat "geknepen" zijn. Om nog wat zuiniger te zijn dan het standaard blok wordt er dan een zogenaamde tamme nokkenas gemonteerd.
Maar zelfs een ëco"blok zal je op toeren moeten houden als je er vermogen van vraagt (volgas rijden is vermogen vragen van het blok) en 2000 rpm is een toerental wat voor een turbodiesel prettig rijden is. Benzinemotoren moet je meestal boven de 3500 rpm laten draaien zodat de oliedruk hoog genoeg is en de koeling goed kan werken.

De eerste auto waar mijn dochter mee reed was mijn Suzuki Swift (1300 cc 75pk). Op een gegeven moment zei zij: Pa dat ding is zo sloom kan je daar iets aan doen. In mijn beleving wilde het ding best wel van zijn plek dus ik met dochterlief een stukje rijden. Even de toerenteller richting het rood (6500 rpm) en het kindje begon wat bleek te worden van angst.
"Ik wist niet dat dat oude barrel nog zo snel was."

En mijn truc was niet meer dan het andere stuk van de toerenteller gebruiken; het stuk vlak voor het rode stukje. Op die manier kan je de 0 naar 100 tijden benaderen die in de folder staan.

P.s. Volgas rij je bij voorkeur alleen met een goed warme motor. Er zijn vroeger auto's geweest die gegarandeerd stuk gingen als je volgas trapte met koude motor maar ook een moderne auto wordt er zeker niet beter van.

De overbrengingsverhouding in de 5e versnelling is 0,8:1, die 5e versnelling is dus een echte overdrive en de eindreductie (differentieel) is ook niet echt kort te noemen.
Een zuchtje tegenwind kan dan al aardige gevolgen hebben voor de acceleratie in die versnelling, zo'n grote krachtpatser is dat motortje met 55 kW/107 Nm (die pas in het hogere toerengebied beschikbaar zijn) ook niet op lage toerentallen.
Gewoon even tijdig terugschakelen voor acceleratie, dat vinden met name de krukas- en drijfstanglagertjes van het blokje ook veel fijner.

Muddy Bandit zei:
De overbrengingsverhouding in de 5e versnelling is 0,8:1, die 5e versnelling is dus een echte overdrive en de eindreductie (differentieel) is ook niet echt kort te noemen.
Een zuchtje tegenwind kan dan al aardige gevolgen hebben voor de acceleratie in die versnelling, zo'n grote krachtpatser is dat motortje met 55 kW/107 Nm (die pas in het hogere toerengebied beschikbaar zijn) ook niet op lage toerentallen.
Gewoon even tijdig terugschakelen voor acceleratie, dat vinden met name de krukas- en drijfstanglagertjes van het blokje ook veel fijner.
Inderdaad is luchtweerstand boven een bepaalde snelheid van grote invloed. Lichte auto's kunnen met lichte motoren best vlot zijn op lage snelheden, er komt een punt dat luchtweerstand echt mee gaat tellen. Dan is het verschil tussen wind-in-de-rug of wind-van-voor ineens best van invloed. Die snelheid waarop luchtweerstand mee gaat tellen ligt best laag.

Maaike zei:
Nico GTR zei:

Waarom is een Dynamique uit 2009 met een 1.2 16v die notabene bijna 90kg meer weegt, 0,3 seconden sneller van 0 naar 100 dan mijn uitvoering met zelfde vermogen en trekkracht? Lijkt me sterk dat dit alleen door een andere versnellingsbak komt. Zeker omdat ik gewoon met het rijden al verschil merk wanneer mijn auto wordt geknepen en wanneer die dat niet wordt.

Precies wat ik zeg. Zelfde locatie, zelfde handelingen, ene keer niet vooruit te branden en de andere keer trekt ie zoals moet.

Daarnaast ook bijzonder dat een Mazda 2 met 75pk zoveel sneller lijkt te zijn terwijl die 100kg zwaarder is en volgens cijfers wel degelijk langzamer zou moeten zijn.

Echter kijken we dan naar 0-100 tijden. Van 70-100 accelereren ging altijd soepel en vlot. Ding wilde alleen maar harder. Bij de Twingo zeker niet het geval.

Er is rond 2010/2011 een wijziging aangebracht in deze auto. Het nieuwe model kwam in aanmerking voor 50% korting op de hsb, net als de meeste concurrenten. Hiervoor was natuurlijk wel een wijziging nodig, ik weet niet wat.

Ze stoeien vaak met de bakverhoudingen om de uitstook omlaag te krijgen.
Maar zoals al vaker geschreven het is een klein atmosferisch blokje, dan moet je terug schakelen en toeren maken om vooruit te komen.
Zo'n motot begint pas echt in beweging te komen boven 3500tpm.

De atmosferische 1.2 16V levert zijn maximale koppel bij 4250 toeren per minuut. Dat betekend dat je veel toeren moet maken voor de maximale kracht van de motor. Dus bij 70 km per uur gewoon terugschakelen, en toeren maken, dat is als de motor op bedrijfstemperatuur is ook beter voor de motor.

Maaike zei:
Nico GTR zei:

Laat je de software flashen....maar overbrengingsverhoudingen doen een heleboel. Kijk maar naar de moderne auto's 100 pk en 0-100 nog langzamer dan mijn 58 pk sterke 1.2 8V. Die moderne Clio draait echter wel ruim 1200 tpm minder op de snelweg....

Maar als je het idee hebt dat die geknepen word...laat je kleppen stellen! Kom dan terug en dan praten we verder.

Wij hebben ook zo'n Twingo ECo2 gehad. Echt rap is het allemaal niet maar je komt er prima mee in het verkeer. Als je echt iets meer pit wil zul je gewoon voor de 1.2 met turbo moeten gaan.

Motorisch is er weinig veranderd wat ik zo lees;

SCHIPHOL-RIJK – De Renault Twingo eco2 benzine heeft subtiele wijzigingen ondergaan, waardoor de hoeveelheid CO2 die de motor uitstoot, is gedaald tot slechts 102 g/km. Daarmee blijft de Twingo 1.2 16V eco2 ook na 1 juli in de voor zakelijke rijders gunstige 14% bijtellingscategorie en vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting.

Dankzij de toevoeging van een aërodynamische achterspoiler is de luchtweerstand verder gereduceerd wat resulteert in een verlaagde CO2-uitstoot. Deze uitstoot van 102 gram CO2 per kilometer is genoeg om ook het tweede gedeelte van 2012 vrijgesteld te blijven van BPM en motorrijtuigenbelasting en te profiteren van de gunstige bijtellingscategorie van slechts 14%. De 4 cilinder 1.2 16V benzinemotor blijft verder ongewijzigd, en is met 75 pk nog steeds krachtig. Het blijft ook mogelijk om de Renault Twingo uit te rusten met lichtmetalen wielen, dankzij de aërodynamisch vormgegeven 15 inch ‘Air’ wielen die geen nadelige invloed hebben op de CO2-uitstoot.
Met deze wijziging behoudt de Renault Twingo zijn unieke status in zijn segment als het enige model dat zowel op benzine als diesel slechts 14% bijtelling heeft.
De nog efficiëntere Renault Twingo is leverbaar voor een scherpe vanafprijs van 7.990 euro voor de 1.2 16V eco2 Acces. De Authentique, Collection en Dynamique 1.2 16V eco2 zijn leverbaar voor prijzen vanaf respectievelijk 8.590 euro, 9.790 euro en 10.490 euro.

Nu hebben wij een VW Up en denken we met weermoed terug aan de 4 cilinder twingo eco2 die toch niet zo langzaam was als we toen vonden :)

kun je ook zeggen hoeveel toeren de mazda maakte bij bv. 120km/h in 5 en hoeveel toeren de renault maakt in dezelfde situatie?
Dan heb je een aardig idee waar het verschil in zit.
ik gok dat de renault aanzienlijk minder toeren maakt.

Allebei draaien ze ongeveer 3000 tpm met 110km/h dus daar zit het verschil hem niet in.

Terug
Bovenaan