Maaike
Net ingestapt
Ik weet niet in hoeverre dit tuning is of gewoon vooral met techniek te maken heeft, vandaar maar even hier.
Het volgende. Ik ben in bezit van een Twingo 2 ph2 Dynamique uit 2012. Een hele fijne auto die ook lekker rijdt. Nu valt me alleen op dat de auto qua vermogen regelmatig niet overhoudt. Je merkt gewoon dat de auto geknepen wordt. Voorbeeld: je rijdt op de snelweg en zakt door drukte terug naar 70km/h. Dus dat is zo’n 2000 toeren in zijn 5. Ik trap het gas in om richting de 100km/h te komen. En wachten en wachten en wachten. Auto kruipt dan met 2km/h per seconde in snelheid omhoog met gaspedaal op de bodem. In dezelfde situatie pak ik de 3e versnelling en gas op de bodem dan gaat het zeker heel goed en zit ik voor ik weet op de 100. Dit is echter niet omdat je in een lagere versnelling gas geeft (tuurlijk maakt dit een verschil), maar stel ik trek vlot op en schakel met 70 naar de 5 om vervolgens verder te versnellen naar 100z. Dan gaat dit aardig vlot en hoef ik lang geen vol gas te geven om vlot op die snelheid te komen.
Andere vergelijking is mijn vorige auto, een Mazda 2 uit 2010 met een 1.3 75pk motor. Auto woog 110kg meer, maar was echt een stuk vlotter. De acceleratiecijfers vanuit de fabriek zeggen echter heel anders.
Lang verhaal kort. Ik zou graag het softwarematige geknijp en evt hardwarematige beperkingen, waar redelijk willen verwijderen. De versnellingsbak heeft langere verzetten, maar hier ben ik wel blij mee, geeft een hoop meer rust in de auto en helpt het verbruik.
Die andere dingen die in theorie het verbruik verlagen lijken mij in de praktijk niks toevoegen en met een beetje pech alleen zuinigheid terugdringen gezien je vaker vol gas geeft en een verzet terug moet/hoger in de toeren gaat om wat meer vaart te maken.
Iemand meer verstand van wat er precies aangepast is en hoe terug te draaien?
Het volgende. Ik ben in bezit van een Twingo 2 ph2 Dynamique uit 2012. Een hele fijne auto die ook lekker rijdt. Nu valt me alleen op dat de auto qua vermogen regelmatig niet overhoudt. Je merkt gewoon dat de auto geknepen wordt. Voorbeeld: je rijdt op de snelweg en zakt door drukte terug naar 70km/h. Dus dat is zo’n 2000 toeren in zijn 5. Ik trap het gas in om richting de 100km/h te komen. En wachten en wachten en wachten. Auto kruipt dan met 2km/h per seconde in snelheid omhoog met gaspedaal op de bodem. In dezelfde situatie pak ik de 3e versnelling en gas op de bodem dan gaat het zeker heel goed en zit ik voor ik weet op de 100. Dit is echter niet omdat je in een lagere versnelling gas geeft (tuurlijk maakt dit een verschil), maar stel ik trek vlot op en schakel met 70 naar de 5 om vervolgens verder te versnellen naar 100z. Dan gaat dit aardig vlot en hoef ik lang geen vol gas te geven om vlot op die snelheid te komen.
Andere vergelijking is mijn vorige auto, een Mazda 2 uit 2010 met een 1.3 75pk motor. Auto woog 110kg meer, maar was echt een stuk vlotter. De acceleratiecijfers vanuit de fabriek zeggen echter heel anders.
Lang verhaal kort. Ik zou graag het softwarematige geknijp en evt hardwarematige beperkingen, waar redelijk willen verwijderen. De versnellingsbak heeft langere verzetten, maar hier ben ik wel blij mee, geeft een hoop meer rust in de auto en helpt het verbruik.
Die andere dingen die in theorie het verbruik verlagen lijken mij in de praktijk niks toevoegen en met een beetje pech alleen zuinigheid terugdringen gezien je vaker vol gas geeft en een verzet terug moet/hoger in de toeren gaat om wat meer vaart te maken.
Iemand meer verstand van wat er precies aangepast is en hoe terug te draaien?