2 verschillende soorten banden

Guest
Goedemiddag,

Kan het kwaad als ik 2 verschillende MERK banden onder de auto hebt?

Voor b.v Hankook en achter b.v Pirelli?

GR Jan

nee, beste is dezelfde banden maar kan niet echt kwaad als V-A verschillen. Op dezelfde as zou ik wel dezelfde banden aanhouden.

Het is erger als je verschillende loopvlakken op elke hoek van de auto hebt, zolang voor en achteras gelijk zijn. Is het redelijk. Het allerbeste is uiteraard 4 gelijk banden en de beste banden achter. Maar dat kan t.z.t. wel opgelost worden als voor of achter op is.

Geen enkel probleem. Zolang het profiel van 2 banden op 1 as maar hetzelfde is en de beste banden, dus met meeste grip aan de achterkant zitten (soort band en profieldiepte)

Het mooiste is 4 gelijke banden, omdat dan elke hoek van de auto hetzelfde reageert. Maar meestal merk je er vrij weinig van.

In orde bedankt voor info gooi ik er wel Hankooks op, had ik verleden jaar ook gekocht (2) en de Nexen achter zijn versleten moeten na de winter gelijk vervangen worden.
De maat is; 225x45x18
Trouwens Nexen is niet een goed merk toch?(wel goedkoop hoor)

Hangt van de smaak band af, je hebt goede en slechte Hankooks, Nexens en ja, zelfs Michelins.

Ik heb ca. 2,5 jaar rond gereden met 2 verschillende achterbanden (qua loopvlak)
Dat was een noodgreep omdat ik op een zaterdagmiddag 1 uur voor sluitingstijd een achterband lek reed en de volgende ochtend naar zuid Frankrijk zou rijden. Die afwijkende band was de enige die ze hadden. Volgens de banden boer was het geen probleem. Alhoewel ik er mijn twijfels bij had heb ik het toch maar gedaan, al was het maar als tijdelijke oplossing. Maar aangezien ik er verder nooit iets nadeligs van heb gemerkt heb ik het zo gelaten.

Ik zorg er wel altijd voor dat er A merk banden op zitten en dat ik in de herfst/winter nooit met banden onder de 3mm profiel rijd.

Edit: oja, en altijd de banden met het meeste profiel op de achteras. Voor mijn gevoel is het makkelijker om onderstuur op te vangen dan overstuur ;)

Je moet de zelfde maat banden hebben per as. Het merk mag dus verschillen.

Al raad ik aan in ieder geval de aangedreven as(sen) de zelfde banden te geven.

Nu heb ik een soortgelijke vraag: onze 2 van de 4 zomerbanden zijn aan vervangen toe. Aangezien we over willen gaan naar 4-seizoensbanden willen we de 2 achterbanden vervangen naar 4-seizoensbanden en later (over ongeveer 3 jaar) de andere 2 zomerbanden ook op 4-seizoensbanden. Volgens de regel "zelfde banden, zelfde as" zou dit mogen, is dat zo?

nlmobile zei:
Nu heb ik een soortgelijke vraag: onze 2 van de 4 zomerbanden zijn aan vervangen toe. Aangezien we over willen gaan naar 4-seizoensbanden willen we de 2 achterbanden vervangen naar 4-seizoensbanden en later (over ongeveer 3 jaar) de andere 2 zomerbanden ook op 4-seizoensbanden. Volgens de regel "zelfde banden, zelfde as" zou dit mogen, is dat zo?

Ja dat mag want het gaat over de maat. Maar serieus? Je gaat van zomerbanden naar 4 seizoens? Wat is er mis met een goede zomerband?

Nissan GT-R zei:
nlmobile zei:

Ja dat mag want het gaat over de maat. Maar serieus? Je gaat van zomerbanden naar 4 seizoens? Wat is er mis met een goede zomerband?

Met onze 2de auto rijden we maar 8000km/jaar. Nu hebben we telkens een zomer-winter wissel en dat willen we vanaf. Zomerband of een winterband is altijd beter dan een 4-seizoensband (voor desbetreffende seizoenen), maar deze auto rijdt vrijwel alleen in onze platte Nederland en dus is het een compromie.

nlmobile zei:
Nissan GT-R zei:
nlmobile zei:

Met onze 2de auto rijden we maar 8000km/jaar. Nu hebben we telkens een zomer-winter wissel en dat willen we vanaf. Zomerband of een winterband is altijd beter dan een 4-seizoensband (voor desbetreffende seizoenen), maar deze auto rijdt vrijwel alleen in onze platte Nederland en dus is het een compromie.

Ja het is een keuze hoor, ik heb alleen zoiets rijd dan gewoon met een goede set zomerbanden. Alleen als het gaat vriezen gaat een en ander qua remmen en handling wat achteruit. Maar voor de rest en dan zeker met 8000 per jaar. Blijf gewoon bij een zomerband.

Wat is wijsheid? Met mijn opel Meriva rijd ik momenteel ca 12.000 km per jaar. Ik heb zomer- en winterbanden, die ik zelf wissel want ik heb een extra set velgen. Maar is het niet slimmer om all-season banden aan te schaffen? Ik kom niet in het buitenland, hooguit net over de grens een boodschapje doen, maar dat is zeldzaam. Overigens zijn beide sets banden aan vervanging toe.

In dat geval zijn all season banden het overwegen waard. Persoonlijk heb ik het hele jaar door zomerbanden. Als er echt veel sneeuw op de weg ligt kom ik wat later, anders rij ik wat kalmer dan normaal.

Ik rij al een paar jaar op all seasons. Op mijn hobby-auto staan zomerbanden. Simpelweg omdat daar met slecht weer (en sneeuw) toch niet mee gereden wordt.

Enige nadeel an all seasons is dat het eigenlijk een niet-seizoenenband is. Tis een compromis tussen een zomer en winterband. Dus echt optimaal presteren ze nooit. Maargoed ik vind het beter rijden dan de zomerbanden die er eerst op lagen (semperit en kumho)
Maakt trouwens een enorm verschil welk merk je erop zet van 4 seizoenen banden.

En dat geldt net zo goed voor zomerbanden natuurlijk. Ik zou dan fatsoenlijke zomerbanden kopen (en indien nodig alsnog winterbanden).

haarr zei:
Carfanatic zei:
anders rij ik wat kalmer dan normaal.

dat vind ik altijd zo'n dooddoener

Omdat je dan voor anderen lastig kunt zijn? Ik heb 's zomers ook wel eens last van iemand met een caravan of paardentrailer.

Omdat het feitelijk gewoon gevaarlijker is. Zeker met sneeuw en ijzel hebben zomerbanden veel minder grip en is je remweg vele malen langer dan met all seasons of winterbanden.
Rij je nog kalmer als je daardoor 2 kinderen met moeder en hond aan hebt gereden?

Dat kalm rijden helpt niet voldoende.
Je moet met winterbanden eveneens kalmer rijden, helaas zien mensen die banden ook als een vrijbrief om harder te gaan dan nodig of veilig is.

Ik ben het met je eens dat winterbanden op sneeuw veel beter zijn. Op ijzel zijn alle banden niets waard.
Ik rij op die paar dagen dat er sneeuw -op straat- ligt gewoon kalm en houd extra afstand. Werkt voor mij prima.

haarr zei:
Op ijzel zijn alle banden niets waard.
Niet mee eens. Ik heb vaker op 2 verschillende soorten banden gereden tijdens ijzel. Dus all seasons of winter en zomer... Dan merk je toch dat all seasons of winterbanden veel meer grip hebben, ook op ijzel. Vooral in bochten merk je dat goed.

Werkt voor mij prima.
Nog wel... tot zoals ik al zei, je iemand aanrijd of tegen een lantaarnpaal ofzo zit.

Ik zal komende tijd ook echt nog niet investeren in een winterset. Simpelweg omdat ik die niet nodig acht. Maar ja......snelheid in ogenschouw nemen met slecht weer is altijd beter dan dat er mensen je voorbijstuifen met 130 omdat ze "winter"banden hebben. Mja.....een echte spijkerband is het ook niet. Dan sta je ook nog een kans op ijzel.

Is het wel zo, dat als alles een beetje uitkomt ik in Februari 2018 naar Zweden zal gaan voor Stage. Ik zal er dan zorg voor dragen dat ik winterbanden onder de auto heb. En niet alleen maar omdat het verplicht is.

Ja, 4 seasons is inderdaad net-niet band. Maar vergeleken met een slechtere zomerband een stuk beter. En wellicht slijt het harder omdat het rubber ietsje zachter is. Voor een regenklimaat zal het best een prima band zijn.
Ik blijf voorlopig wel bij mijn Michelin Energy saver.

Nissan GT-R zei:
En wellicht slijt het harder omdat het rubber ietsje zachter is.
Ik weet niet wat een gemiddelde levensduur van een band is. Maar ik heb all seasons banden gezien/gebruikt die hadden na 54000km nog steeds ruim profiel. Voorzijde wat minder dan achter.
Op dit moment staan er ruim 25k op een set all seasons banden van een ander merk, moeten alleen een keer gewisseld worden van voor naar achter, maar ze kunnen nog goed lang mee.

Pobresh zei:
Nissan GT-R zei:
En wellicht slijt het harder omdat het rubber ietsje zachter is.
Ik weet niet wat een gemiddelde levensduur van een band is. Maar ik heb all seasons banden gezien/gebruikt die hadden na 54000km nog steeds ruim profiel. Voorzijde wat minder dan achter.
Op dit moment staan er ruim 25k op een set all seasons banden van een ander merk, moeten alleen een keer gewisseld worden van voor naar achter, maar ze kunnen nog goed lang mee.

Mijn vader deed altijd tegen de 80.000 met een setje Michelin. Maar gemiddeld zou ik ook niet weten. Boven de 50.000 is het prima denk ik :D

Bij mij is het altijd 60 tot 70k km met 6 banden. Eén keer (30-35km) alleen voor nieuw volgende keer 4 stuks.

4 seizoenenbanden zijn een goeie optie als je ook wel eens in een land komt waar de winterbandenplicht geldt.
Zelf heb ik jaren gereden met Goodyear all season. Ook de fullproof regenband van Goodyear heb ik als uitstekend ervaren.

Plus, fijne banden, grip.
Tegen, het slijt wat harder dan de standaard zomerband.

Conclussie: De veiligheid wat die banden geven gaat voor de langere gebruikersduur van minder veilige zomerbanden.

Nu rij ik op Michelin zomer 4x. Ook deze banden zijn best oké.
Hierna stap ik over op Yokohama's. Ik denk dat ik kies voor de Advan.

Eerste twee reacties zijn voldoende. Dezelfde maat en type op een as en voor achter hoeven niet hetzelfde merk te zijn.

wokkel56 zei:
Helaas ben ik nog niets wijzer met/door deze discussie

Het blijft jou keuze wat je doet.
In principe zie ik hierboven trouwens genoeg berichten waarmee je zelf je conclusie kan trekken.

Als je graag wilt wisselen en je hebt het budget ervoor zou ik dat doen. Heb je geen zin meer in wisselen en ben je tevreden met een compromis wat in principe even veilig is, maar gewoon nooit perfect voor de weersomstandigheden zou ik gewoon voor 4seizoensbanden gaan.
In principe zijn dit voor nederlandse weersomstandigheden (zeer wisselvallig en echt kou zien we tegenwoordig nog maar zelden of met perioden) eigenlijk de meest ideale banden.
Zoals ik eerder zij, ik rij al jaren op 4 seizoensbanden en ik ben er meer tevreden over dan de zomerbanden die er eerst op lagen. Ik heb zelf een hekel aan het steeds wisselen van wielen.

Maar nogmaals, het is je eigen keuze.

R-W zei:
'in principe even veilig' en 'eigenlijk de meest ideale banden' is jouw opvatting.
Voor de gemiddelde gebruiker en niet-echt-sleutelaar ist geen opvatting maar werkelijkheid.
Beter nooit je banden wisselen dan het zelf op een verkeerde manier doen (te los, te vast, bouten verkeerd om, enz), denken dat je harder kan in de winter met winterbanden omdat je winterbanden hebt enje er in de zomer achterkomt dat je winterbanden er nog op zitten.
Zie ik toch liever heel het jaar door dezelfde 4 seizoenen banden...
Maar zoals ik al zei, het blijft een compromis. Al zijn zomer en winterbanden dat in de wisselperiode ook...

Het beste en fijnste zijn 4 dezelfde banden. En zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. Alle andere alternatieven zijn noodoplossingen, laten we eerlijk zijn. Op de vooras en achteras een verschillend merk band is nog totdaaraantoe, is een budgetoverweging. En de rest is getob. Een allseason band komt in beeld als je niet veel rijdt en de kosten beperkt wil houden, maar het blijft niet ideaal.

Mja! Deels! Ik ga geen goede banden weggooien als ik er ook nog een jaar op kan rijden. Maar als de Continental achter op is dan zal ik alle banden verwisselen voor 1 nieuwe set van het merk aan de voorkant.

Michelin Energy Saver. :D

Was of is het geen APK eis, dat je dezelfde banden hebt op 1 as? Dus voor en achter mogen verschillen, maar links en rechts moeten hetzelfde zijn..

marcel21674 zei:
Was of is het geen APK eis, dat je dezelfde banden hebt op 1 as? Dus voor en achter mogen verschillen, maar links en rechts moeten hetzelfde zijn..

Ja maar voor zover ik dat begreep ging dat over de maat, niet zozeer om merk en type.

Mooi dat jullie alles over grip etc. hebben uitgelegd, maar het is zeker ook kwalijk voor je auto als je op één as twee verschillende formaat banden hebt (dus ook als je minder profiel hebt). Bij de aandrijvende as altijd gelijk houden, dus als je een klapband hebt, beide vervangen op die as. Je differentieel krijgt veel meer stress als je dit niet doet.

Terug
Bovenaan