2.0 TDI olietemperatuur te hoog

gast 6997509

Startmotor
Passat B8 stationwagen 2015
2.0 TDI, handgeschakeld, ondertussen 220.000 km op de teller.

Ik heb het probleem dat de olietemperatuur te hoog op loopt.
Vorige zomer ook met pech langs de weg gestaan, vermogen was weg, ik denk achteraf dat dit ook een te hoge olietemperatuur was.
Waren toen wel met een caravan onderweg in België, maar dat moet eigenlijk een peulenschil zijn voor de auto/motor.
Afgelopen winter met net boven nul met 150 continue naar Nederland gereden vanaf Oostenrijk, meter geeft 130 graden aan.
Hierna maar weer 130 gaan rijden, temperatuur staat dan op 120 graden.
Zaten met 2 man in de auto, weinig bagage en geen dakkoffer.

Voor de zekerheid oliekoeler laten vervangen vorige week.
Afgelopen weekend, 110 km/h op de snelweg loopt de temperatuur op naar 105 graden.

De garage weet het niet, en PON komt niet met een reactie.
De auto wordt goed onderhouden en rustig bereden.
De auto is niet bij de dealer in onderhoud maar wel bij een goede garage.

Iemand die dit ook heeft ervaren of goede ideeën heeft.

Al vast bedankt.

Toevallig heb ik precies dit ervaren.

Koelsysteem van deze 2.0 tdi is enorm complex. Ik weet niet of er in het verleden bij jou al eens iets aan is vervangen? Maar er zit lucht in het koelsysteem. Wij hebben echter de lekkage nooit gevonden en het is elke keer terug gekomen.

Eerste wat je in ieder geval moet doen is het systeem opnieuw vullen via een vacuüm vul systeem. Dan goed in de gaten houden dat het weg blijft. Als het terugkomt. Nog een keer vullen via vacuüm en een andere auto kopen.

Het koelsysteem probleem heb ik al gehad en is opgelost.
Moet en is onder vacuüm gevuld.
Hier gaat het om de olietemperatuur

Anders, het enige wat ik niet heb gedaan was de kop eraf halen om te kijken of er toch niet een klein lekje zat daar.

Koppakking was ik bij gebleven. Verder zit het probleem in je koelsysteem. Fijn dat je denkt dat je dat al hebt gehad. Maar het zit daar. Succes!

Oh ja of de diagnose, scheurtje in de kop, cilinder wand. Allemaal zaken die je even rustig moet bekijken. Maar dan staat de auto wel even stil.

• Leuk
Waarderingen: Elco
Jongens, jullie hebben te maken met twee engineers die - ik ken ze allebei - enorm veel weten van autotechniek. Je kunt hun opmerkingen en adviezen echt van harte tot je nemen, dat scheelt een hoop nodeloos vervangen onderdelen en extra kosten.

Ik vind die temperaturen niet zo extreem hoog. Heb 2 auto's gehad met dezelfde motor, een Skoda Superb en een Volkswagen Tiguan. Bij beide was de olietemperatuur ongeveer hetzelfde als in de openingspost, slechts een fractie lager.

Aanvullende info, het koelsysteem zat verstop, geen verwarming in de cabine.
Radiator in de cabine vervangen, tot 2 x toe zelfs.
Zat een smurrie in, op een Audi S3 forum achterhaald dat dit vaker voorkwam.
Koelvloeistof circuit is reeds meermaals gespoeld om smurrie eruit te spoelen, en bij de laatste keer spoelen kwam er nog maar weinig smurrie uit, m.a.w. dat lijkt nu redelijk schoon te zijn.
Echter de auto staat ook in de winter na een niet te lange rit wel te blazen.
Dus het systeem is niet het makkelijkste.
Mijn garage vult het circuit onder vacuüm, en ik hoef ook niet bij te vullen.
Een lek zit daar dus niet, ook geen lek in de kop, heb ik helaas ervaring mee maar dat was alweer 8-9 jaar geleden.
Dus als 1 van de engineers kan aangeven waar dan gekeken moet worden verneem ik dat graag.
Ga iig niet weer zonder power stilstaan en wachten op ANWB of aanverwante.

ANWB:

Maximale olietemperatuur​

Vraag gesteld door J. Gouma op 6 april 2021​

heb een Volkswagen Golf variant 2015 2.0 TDI.
Bij solo gebruik van de auto is de temp. tussen de 95 en 105 gr. Met de caravan aangehaakt meestal rond de 115 gr soms iets hoger. Koelwater indicatie blijft constant 90 gr.
Er wordt long life olie gebruikt verversen 30K km.
Is deze temp normaal?

AutoToercaravanVolkswagen
Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter​

ANWB Expert
U heeft een vraag over de temperatuur van uw Volkswagen en u bedoelt vast en zeker de motorolietemperatuur.
Motorolietemperatuur
De koelwatertemperatuur is keurig geweest gedurende de rit met de caravan en de temperatuur van de olie is ook niet zorgwekkend. Dat kan met gemak rond de 100 graden zijn en onder zware omstandigheden ook 20 tot 30 graden oplopen. Een belangrijke taak van de motorolie is tenslotte ook koelen.
Met andere woorden: een voorbeeldige temperatuur van zowel de motorolie als het koelsysteem.

Beste Arjen, wat moet ik met je reactie, heeft toch geen betrekking op mijn vraagstelling?
Als wel dan svp ligt toe.

Het spijt me zeer, maar als je op een of ander Audi S3 (enkel en alleen met benzinemotoren geleverd)-forum achterhaalt dat smurrie in een koelsysteem normaal is... dan heb je wel heel erg goed moeten zoeken om je gelijk te krijgen.

Nee, smurrie in je koelsysteem is niet normaal en tenzij er overduidelijk verkeerde vloeistof is bijgevuld betekent het nooit goed nieuws. Met deze aanvullende informatie sterk je alleen maar Nico's vermoeden van een lekkage in het koelsysteem, al dan niet in de koppakking of cilinderwand. Maar ja, daarnaar wil je niet luisteren.

Goeie kans dat die smurrie gewoon stop-leak is en dat het dus de lekkage die er mogelijk wel zit, enigszins dicht houdt. Ook kan het koelkanalen hebben verstopt.
Veelgebruikte manier om een auto met een probleem door te verkopen. Koper merkt het pas later.

• Leuk
Waarderingen: Elco
De olietemperaturen die je schetst in combinatie met de omstandigheden zijn net een stukje te hoog. Zo simpel is het. Niet mega hoog, dat ook weer niet, maar olie heeft het vanaf 130 graden een stuk minder naar zijn zin en moet dan vaker vervangen worden. Als je die 130 al haalt door in de winter een stukje 150 te rijden zonder zware belasting dan is dat fors.Als je kortdurig max. 130 ziet met een caravan de berg op trekken is dat normaal zwaar gebruik.

De olietemperatuur loopt op wanneer de oliekoeler niet goed functioneert (die heb je al vervangen maar we hebben nog geen antwoord of toen ook de mogelijke thermostaat daarvan vervangen is), wanneer het koelsysteem niet goed functioneert (los van de oliekoeler is het ook mogelijk dat bepaalde delen van de motor heter worden en de olie dan als enige nog overblijft om te koelen) of wanneer er bv de koppakking niet goed is of overmatige mechanische slijtage.

Omdat bij jou de koelvloeistof temperatuur wel goed lijkt te blijven en we de allerergste ooorzaken eerst maar even uitsluiten is het best aannemelijk dat er of iets niet goed gaat bij de oliekoeler of dat er ergens een verstopping of luchtbel in een van de vele koelvloeistof circuits zit. Ik dacht dat deze motor bijvoorbeeld de cilinderkop geheel gescheiden heeft van de rest van het koelsysteem (komt bij het reservoir weer bij elkaar). Dat je wat prut ziet is nooit een goed teken maar de grote vraag is of bij doorspoelen wel alle circuits zijn doorgespoeld. Water neemt immers ook de weg van de minste weerstand (daarom zijn er ook meerdere waterpompen aanwezig) en met spoelen neem je dus vast niet alles goed mee. Idem met een luchtbel die ook echt niet altijd met vacuum vullen wil meekomen.

Laat het systeem leegpompen, onder luchtdruk zetten om een lek te vinden (en dan ook naar de olie kijken), weer vacuum vullen (en nu met extra zorg dat alle circuits goed gevuld worden).. dat is nu een beetje de stap. Als de garage het voorheen als een vrij standaard koelsysteem heeft behandeld dan zijn de vorige stappen mogelijk niet allemaal echt juist uitgevoerd. Deze aanpak met meerdere circuits is iets waar een garage echt meer aandacht aan moet besteden.
Nu weten we nog steeds niet of de basis stappen echt goed doorlopen zijn.

Beste engineer2,
Dank voor je reactie.
Zoals ik het hier lees, algemeen, is dat er geen vertrouwen is in mijn garage, kan terecht zijn, doch hij kan er niet tegen als er een auto met een manco blijft rondrijden terwijl hem gevraagd wordt het op te lossen, zo heeft hij ook ooit een scheurtje in de kop gevonden, Passat 1999, welke alleen onder specifieke omstandigheden zich openbaarde.
Maar goed, volgende stap, welke garage of bij wie moet ik dan zijn?

Extra info, oliewissel, volgens opgave auto zelf, normaal gesproken altijd pas bij 30k km.
De laatste oliewissel, wederom volgens opgave auto zelf, opeens bij 15k km, dus ook dat geeft aan dat er wel degelijk iets niet correct is.

Het spijt me zeer, maar als je op een of ander Audi S3 (enkel en alleen met benzinemotoren geleverd)-forum achterhaalt dat smurrie in een koelsysteem normaal is... dan heb je wel heel erg goed moeten zoeken om je gelijk te krijgen.

Nee, smurrie in je koelsysteem is niet normaal en tenzij er overduidelijk verkeerde vloeistof is bijgevuld betekent het nooit goed nieuws. Met deze aanvullende informatie sterk je alleen maar Nico's vermoeden van een lekkage in het koelsysteem, al dan niet in de koppakking of cilinderwand. Maar ja, daarnaar wil je niet luisteren.
Beste Elco, heeft niets te maken met niet luisteren, maar als er verlies is zul je moeten aanvullen, toch?
En de info gevonden op A3 forum betrof dieselmotoren. Ter info, dus hier niet correct aangegeven qua type Audi.

Maar waarom zou het niet gewoon bij jouw eigen garage gedaan kunnen worden?

Hij wil het ook oplossen, prima maak er een leermoment van met elkaar. Niemand hier valt jouw garage aan. Het is alleen heel simpel deze hoge temperatuur zit in je koelsysteem. Met deze 2.0 TDi in een Passat is dat niet raar want het is een complex systeem. EGR koeler blijft ook altijd een verdachte gezien je daar een plek heb waar die koelvloeistof kan vervangen met gas. Het feit dat jij het peil niet ziet zakken is helaas niet indicatief.

We kunnen je een stappenplan gaan geven en nog meer, feit blijft dat je op diagnose toer zult moeten en dat het geen makkelijke oplossing is die we je zo kunnen aanreiken. Het is een complexe oplossing en je zult er zelf wat voor moeten doen.

Mijn garage heeft gedaan wat hij kon, alle koelvloeistofpompen uit het circuit vervangen ondertussen, tot 2 x toe de cabineradiator vervangen, meermaals het gehele systeem onder druk gespoeld en onder vacuum het systeem weer gevuld, de oliekoeler vervangen.
PON heeft geen antwoorden op zijn vragen, dus hoogstens dat er hier nog voorstellen zijn om te nemen. Dat is ook waarom ik het issue naar voren heb gebracht.

En we rijden 40k km per jaar, met heel weinig korte stukjes, dus, alhoewel geen vrijbrief, het regenereren moet in principe vaak genoeg ruim de tijd krijgen om goed gedaan te worden.

Ik heb veel vertrouwen in mijn monteur, eenmanszaak, maar als er hier nog opties komen kan ik die iig voorleggen.
Anders gaat de Passat er uit, hele mooie wagen maar dat wil dus niet alles zeggen.

Er zal niet veel veranderen, wat je ook doet, want de olietemperaturen van die motor zijn eigenlijk behoorlijk normaal.

PON heeft geen antwoorden op zijn vragen, dus hoogstens dat er hier nog voorstellen zijn om te nemen. Dat is ook waarom ik het issue naar voren heb gebracht.

Pon is een importeur , en hoewel daar wel degelijk technische mensen zitten zullen ze je daar altijd doorverwijzen naar de dealer met zulke problemen. Begrijp nooit zo goed waarom mensen altijd naar de importeur gaan.

Maar goed, auto verkocht, begrijp ik wel . met dit model, motor en kilometerstand waarschijnlijk export

Terug
Bovenaan