1e of 2e generatie 1-serie of toch alternatief?

G I U L I E T T A

Net ingestapt
Hallo allemaal,

In verband met verandering van werkgever ben ik op zoek naar een vervanger van mijn huidige auto (1e generatie Jimny). Ik moet meer snelweg kilometers gaan maken (+/- 40KM, enkele reis), wat helaas in deze auto geen pretje is door het te kort aan vermogen, de windgevoeligheid etc.

Ik ben erg gecharmeerd van de BMW 1 serie, zowel het oude als het nieuwere model. Na gereden te hebben in de E87 en E90 van een kennis ben ik om. Echter lees ik veel verhalen op het internet, waardoor ik begin te twijfelen. De E90 is namelijk ook weggegaan in verband met het olieverbruik (320i). Om deze redenen heb ik besloten om het nog een aantal maanden aan te kijken en voor een nieuwere 1-serie te gaan: F20. Echter blijkt dat deze de beruchte 1.6 THP motor heeft, waardoor er nog meer twijfels optreden en ik niet weet wat de verstandige keuze is.

Hierbij komt ook nog, dat de uitvoering van de auto voor mij erg belangrijk is. De belangrijkste eis voor mij is dat de auto een automaat heeft. Hierdoor wordt de spoeling al een stuk dunner. Ook lederen (sport) stoelen en een opendak / panorama dak stel ik zéér op prijs. Dit alles zorgt er voor dat je voor een import E87 uit 2007 met 100k op de teller ruim €10.000 betaald. (voorbeeld) Veel geld voor een auto van 13 jaar oud, maar wel een auto die aan alle eisen voldoet. Voor een F20 met automaat, lederen bekleding en open dak zal ik mijn budget moeten verhogen.

Is het verstandig om een BMW 1-serie te kopen of kan ik het beter uit mijn hoofd zetten en voor een (waarschijnlijk betrouwbaarder) alternatief te kiezen, welke mij tot nu toe nog niet zo kunnen bekoren?

Eisenlijst:
- Benzine (118i of 120i heeft de voorkeur)
- Automaat
- Voldoende vermogen.
- Max. 1350kg. (Hoeft geen ruimtewonder te zijn, zit altijd alleen in de auto)
- Max. 175.000KM
- Lederen bekleding is een pre.
- Open dak/panoramadak is een pre (huidige auto is een cabrioversie, waardoor het dak zomers altijd open gaat, een volwaardige cabrio is geen optie.)
- Originele exemplaren hebben de voorkeur: dikke velgen en veel te grote uitlaten laat ik links liggen.

Budget is max. +/- €10.000.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met de 1-serie en mij kan adviseren!

Groetjes

Ik heb zelf een E87, en exact om bovenstaande redenen heb ik zelf voor een diesel gekozen, in mijn geval een 118d. Ik rij naar Nederlandse begrippen niet voldoende kilometers om diesel te verantwoorden maar waar ik woon (Finland) is de MRB gelukkig (nog) niet zo hoog.

De auto rijdt echt geweldig, voor het sportieve stuurwerk is het echt een subliem uitgebalanceerde auto. Daarbij moet ik zeggen dat de 2.0 Turbo diesel daar wel aan bijdraagt, lekker veel koppel en die van mij heeft ook iets meer vermogen dan hoe 'ie uit de fabriek kwam. Ik heb de 2.0 Valvetronic uit de 120i ook in mijn E46 Coupé gehad, best een fijne motor (afgezien van de bekende problemen) maar ik denk dat 'ie wel tekort komt om het levendige karakter van de E87 waar te maken, zeker als automaat.

Je zou even kunnen gaan rekenen of diesel (net) niet uit kan, ik rij ongeveer 1 op 17 met een toch best pittige rijstijl. Anders is er natuurlijk altijd nog de 130i, dat is wel het summum natuurlijk; probleemloze motor, ook heerlijk met automaat en altijd voldoende vermogen. Waarschijnlijk ook een redelijk goede investering aangezien ze letterlijk niet meer zo gemaakt worden.

Geen leer en wellicht iets te duur, maar ik wil hem je laten zien:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/1-serie/48190766

Ik heb een E87 uit 2006, inmiddels 50K (4 jaar) in bezit, een 116i en nog nooit buiten onderhoud iets aan de hand gehad. de teller staat op 193.000 inmiddels.

Overweeg zonder leer en als dat tegenvalt laat je hem alsnog bekleden.

13 jaar oude auto's met automaat, schuifdak, xenon en andere luxe is wel vragen om dure reparaties.

Leuk alternatieven lijken mij de Alfa Gulietta, of Honda Civic. Bij de BMW 1 serie nam ik eerder een diesel. Het is een vrij dure occasion, ik zou voor wat anders gaan.

Ik zou een BMW 1 alleen overwegen als je per se achterwielaandrijving wilt. Verder is het een krappe auto met hoge onderhoudskosten.
Als achterwielaandrijving geen vereiste is, zou je veel forummers een plezier doen door een Mazda3 te nemen. Die auto wordt enorm geprezen, alleen koopt vrijwel niemand eentje. Dat kan gunstig zijn voor de occasionprijzen.

Mwa ik denk dat de meeste mensen een beetje onderschatten wat die achterwielaandrijving precies doet, maar aan de andere kant zullen de meeste mensen slechts zo'n 50% van het potentieel dat hun auto heeft benutten, behalve afentoe een stoplichtsprintje of iets in die trant. Als je daar verder niets om geeft zijn er inderdaad een hoop "slimmere" alternatieven, alleen is het concept van een achterwiel aangedreven hatchback wel redelijk uniek en zullen er maar weinig auto's in deze klasse zijn die deze rijervaring kunnen evenaren. Veel sportieve auto's moeten het vooral hebben van marketing, een zacht interieur, grote wielen of een kekke two-tone paintjob maar onderaan de streep rijden ze allemaal hetzelfde. De 1-serie is in dat aspect uniek want je voelt echt dat je met iets bijzonder op pad bent, niet te verwarren met het premium "gevoel" van een aaibaar dashboard of het sportieve "gevoel" van een lederen pookknop met rode stiksels.

De 1-serie tot 2006 is 1 van de best sturende BMW's ooit (hydraulische stuurbekrachtihing)

Daarna werd alles electrisch en minder interessant

Bedankt iedereen voor de reactie's, hier kan ik wat mee!

Een diesel heb ik naar gekeken. Na wat rekenen zullen mijn kilometers per jaar niet boven de 20.000 uitkomen. Ook kan ik over de grens tanken, wat er voor zorgt dat diesel tanken even duur is dan de benzine. Dit i.c.m. de restwaarde van een diesel lijkt dit me niet verstandig.

Een 130i is leuk, maar op dit moment too much. Huidige auto heeft 80PK, waardoor een auto met +/- 150PK al een hele upgrade is. Dat de 1-serie krap is van binnen is voor mij geen probleem. Ik zou in principe al genoeg hebben met een A segment auto. Echter iets meer auto om je heen is wel fijn. Achterwiel aandrijving is geen eis en ook het echte 'sturen' zal niet veel voorkomen. Wel vind ik de BMW mooier dan zijn concurrenten en zeker als je kijkt naar modellen ouder dan 10 jaar, wat voor mij de hogere onderhoudskosten wel waard zijn, maar heb geen zin in complete motoren die vervangen moeten worden.

Ik hoor niemand over de F20. Hieruit concludeer ik maar dat dit dus inderdaad en onverstandige keuze is.

Er worden een aantal alternatieve aangeboden: de Honda Civic is niet mijn ding, vind zowel het exterieur als het interieur niet mooi. Mazda 3 vind ik vanaf 2013 een erg mooie auto. Echter is deze (met automaat) nog ruim boven budget en wat ik aan een auto uit wil geven. De Mégane 3 is in een GT-line of Bose uitvoering een mooie auto, echter het interieur vind ik minder, vooral de automaat pook. De Astra heb ik ook opgezocht, maar vind ik te zwaar.

Wél heb ik de Alfa Romeo Giulietta toegevoegd aan mijn zoekopdrachten op MP. In de juiste kleur (Géén zilver :p) een erg mooie auto en zeker een optie om een keer proef te rijden!

Nogmaals bedankt voor jullie reactie's! We zoeken rustig verder (Ook leuk :p)

F20 is niet zo zeer onverstandige keuze, er staan er voor jou budget en wensen maar weinig te koop. Op Gaspedaal staan er 3 te koop en bij geen van die 3 denk ik nou dat zou hem worden, dat is natuurlijk iets persoonlijks maar de keuze is gewoon te beperkt. Ik vind hem zelf wel mooier dan de eerste generatie.

Hallo,

Even een update: Eigen auto is afgelopen week verkocht. Ik was bang dat ik hem niet kwijt zou raken i.v.m. de Corona crisis, maar na een klein weekje op MP bij de eerste kijker verkocht. :)

Nu kunnen we echt opzoek naar een vervanger. Een 1e generatie 1-serie, heb ik eigenlijk uit mijn hoofd gezet. De tweede generatie (f20) is nog wel een optie, maar met mijn budget en eisen is een fatsoenlijk exemplaar niet haalbaar.

Wél heb ik een bod gedaan op een Giulietta, die aan alle eisen voldoet, echter was er volgens de garage geen ruimte voor onderhandeling. Heb er gisterenavond nog een mailtje uit gedaan, maar nog geen reactie gehad. Hoop dat ie er op terug komt, maar zoek in de tussentijd gewoon verder.

@Zadelsnuiver: Als ik het goed heb is de kleur Nero Etna (Zwart met een bruine gloed eroverheen) Bouwjaar 2012, 70k km, 1.4 MA, 170pk met tct versnellingsbak, panoramadak & (half) lederenbekleding. Enige wat ik 'mis' is de ingebouwde navigatie, al heb ik gehoord dat deze bij de Giulietta erg gedateerd is, daarom niet erg.

Wil wel graag over een tijdje een dubbele uitlaat, zoals op de QV en iets grotere originele velgen, maar eerst wat kilometers maken!

Alle navigatie is na 8 jaar verouderd, voor de rest erg mooie auto en veel plezier ermee.

Terug
Bovenaan