12v kacheltje in je auto.

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,

Aankomende winter wil ik een elektrisch kacheltje op 12v via een losstaande accu aansluiten, met een hoofdschakelaar eveneens op 12v.

Vraag: hoelang doet een kleine 44ah accu er over om leeg te raken als de kachel een kwartier aan staat, de kachel neemt overigens 160w.

160/12 = 13 A

13 A * 0,25 h = 3,3 Ah.

Van de 44 Ah is in de winter ongeveer de helft beschikbaar, zeker als je ook nog wil kunnen starten.

44AH op 12v is c.a. 528wh capaciteit. (528 watt verbruiken in 1 uur en de accu is dus leeg)
Dus 528 / 160 = c.a. 3,3 uur Dus 13,2 keer een kwartier.

Edit: Svelthuis was me via de andere berekening al voor, ik typ langer over mn berichten)

Maar gemiddeld is dit minder. Je accu is niet 100% efficient en zal dus iets minder energie kunnen leveren.
Dit komt o.a. door warmte ontwikkeling (ook een vorm van energie) in de accu. (loodaccu's hebben een efficientie van 50 - 92%)
Dus hou je 12 a 13x een kwartier over. Voor de accu echt leeg is.
Maar ik zou na 10x de lader er al eens op gaan zetten, anders heb je kans de accu te beschadigen.

Als de auto bij huis staat zou je een 230v kacheltje kunnen overwegen (wel op een veilige plek in de auto zetten)
Of je overweegt om een standkachel te plaatsen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat (er bestaan ook 230v standkachels trouwens)

En 160 Watt is zeer weinig voor een auto. Je zal eerder een 1500 Watt kacheltje nodig hebben.

Als je echt serieus wil ontdooien zonder standkachel dan moet je een gaslamp of gaskachel overwegen.

Ik heb er jarenlang een badkamerventilatorkachel ingezet.
Werkt prima, half uurtje voor vertrek alles deftig warm laten stoken.

TomTom zei:

Komt in mijn geval niet zo vaak voor maar zo ontdooi ik de auto ook. Als het kacheltje maar niet direct gericht is op de bekleding of iets anders brandbaar.

ForEverFord zei:
TomTom zei:

Komt in mijn geval niet zo vaak voor maar zo ontdooi ik de auto ook. Als het kacheltje maar niet direct gericht is op de bekleding of iets anders brandbaar.

Ontdooit anders wel sneller ;)

24 7 zei:
Beste mensen,

Aankomende winter wil ik een elektrisch kacheltje op 12v via een losstaande accu aansluiten, met een hoofdschakelaar eveneens op 12v.

Vraag: hoelang doet een kleine 44ah accu er over om leeg te raken als de kachel een kwartier aan staat, de kachel neemt overigens 160w.

160 watt.

Misschien, met een heel gevoelige thermometer, is het verschil meetbaar.

Zoek eens op 'webasto standkachel'. Nieuw vanaf pakembeet 1500 euro.

Bedankt, hier heb ik wat aan.(y)

Oké het is natuurlijk niet snikheet in de auto, maar de ergste kou is er uit, bij zowel 6 graden als 6 graden onder nul.
Vaak gaat bv de ijslaag al van de ramen dmv de ruitenwisser.
Hier bij spreek ik uit ervaring, gaat prima

Ik bedenk me net:
Een kaars is ongeveer 50 Watt (waxine).

10 kaarsen in je auto. Wie durft? :eek:

Misschien in zo'n stormlamp.

V0RQ zei:
Ik bedenk me net:
Een kaars is ongeveer 50 Watt (waxine).

10 kaarsen in je auto. Wie durft? :eek:

Misschien in zo'n stormlamp.

Als je meerdere kaarsen dichtbij elkaar zet, heb je risico dat het kaarsvet zelf direct kan branden. Wordt het direct extra spannend...

Laag budget:
- Zou zeggen doe er een elektrische kachel op 220vn zoals een DEFA Termini (zou in iedergeval niet een huis tuin en keuken kachel inbouwen, los op een plank en die elke keer er uit is wat veiliger dan.

Hoog budget:
- Standkachel inbouwen.

Als het net wel/niet vriest, dan giet ik gewoon 2 flessen koud water over mijn voorruit. Is die ook snel ontdooid. Als het hard vriest zou ik dat niet doen ipv bevriezen van dingen.

R-W zei:
Starten, kop koffie, weg (knuppel hoenderhok)

Zo deed ik het ook. Schone ramen en een warme wagen. Vooral het eerste vond ik wel prettig. Warm is leuk maar je moet ook oppassen dat je geen zacht eitje wordt.

Ik ga voor een paar terraskachels aan de muur waar ik altijd parkeer :D Werkt ook voor auto van de vrouw en andere (tijdelijke) wagens. Super veilig en ook fijn als je thuiskomt in je shirtje en uitstapt uit je warme auto bij vrieskou.

Terug
Bovenaan