106XS: Peugeot 106 XS Phase I/Citroën BX 19GTI Dossier Airco, genieten en een dure foto...

Mooi om te zien dat de BX eindelijk weer kan doen waar 'ie voor gemaakt is!

Oh, ja, en de beste wensen voor 2017! Dat de 106 en de BX maar veel mooie kilometers mogen maken :D

@ Bleuz Dankjewel! Iedereen veel geluk voor 2017 toegewenst!
@ alle reacties, het is echt heel fijn om de auto nu eindelijk op de weg te hebben! :)

Dat was een geslaagd middagje vorige week Dirk! Ik vond het weer reuze gezellig (en heel leuk om je eens te laten zien hoe deze regio eruit ziet.

Ik moest ook nog snel! Op het moment dat je zei dat je rond 12 uur bij ons zou zijn (ongeveer 3kwartier daarvoor), was ik druk bezig de laatste onderdelen van de donor te halen. Deze zou worden afgevoerd:

Hoe mooi het ook is dat ik er mijn BX mee kan verbeteren, vind ik het ontzettend zonde om te zien hoe een liefhebbersauto genadeloos terminaal is geraakt door het roestmonster. Vooral omdat ik redelijk recente foto's heb gezien waar deze BX er nog prachtig uit zag...

Maar goed, Dirk kwam bij mij langs. Dus ik moest nog even bij de bakker langs:

:)

Wat doe je dan op zo'n middag. Keuvelen over ditjes en datjes, bakje koffie erbij? Nouja dat ook maar vooral toeren en speuren. Ik heb samen met Dirk een paar schatkamers in deze regio bezocht. De mooiste schatkamer heeft ons zo overweldigd dat we totaal vergeten zijn om een foto te maken hè Dirk? o_O

Maar gelukkig waren er ook plekjes waar ik dat wel deed:

Aan het einde van de middag hebben we nog even een rits foto's gemaakt op de Holwerder pier:

Machtig middagje al bij al!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Enkele dagen later was het tijd voor de winterslaap van de BX. Hij zit in de overgangsregeling per 2017 dus ik heb de auto op 30 december naar de stalling gebracht na een goede wasbeurt:

De sticker ziet er nog als nieuw uit na 30 jaar, dankzij de taartschep achterop

Deze sticker is iets meer verweerd. Nu ben ik wel benieuwd of iemand binnen de BX club nog oud beeldmateriaal heeft van mijn bolide :)

Tankje vol gegooid en klaar is kees. Wel een puntje van aandacht: Iets minder het gaspedaal doortrappen, 54 liter op 486 km is ietwat aan de gortige kant (zeg maar 1 op 9 :eek: o_O)

Tot in maart BX!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Goed er is ook nog nieuws over de leeuw. Vorige week vrijdag kon ik de 106 weer ophalen. De problemen aan de teller waren alsnog te wijten aan de kabel. Deze was verbogen en daardoor kapot gegaan. Nu er een nieuwe inzit heb ik nergens meer last van. Dit geld ook voor de achterruitenwissersproeier. Hierdoor is de leeuw technisch weer in tiptopconditie. Nu nog even goed wassen binnenkort... ;)

Oh ja die schatkkamer, ik heb er nog dromen van... Die geweldige Impala en dan de gele Lincoln en uiteraard die geweldige Cadillac, ruim een meter meer auto dan de Eldorado! Gelukkig heb ik de foto's wel in mijn hoofd zitten!

Mooi dat de XS ook weer naar behoren werkt. Je moet er nu toch zeker twee maanden mee rijden vooraleer je weer kan zweven.:D

Ja die Caddilac was echt ongelooflijk! Al vond ik die Lincoln Town Car daarnaast ook een plaatje. Of die Toronado, of of of.... Teveel om op te noemen :) :)

Zeker de leeuw werkt weer prima en de BX heb ik dit vreselijke weer en zout kunnen besparen :D

Toch altijd wel leuk die oude stickers die een eigen manier hebben van de tand des tijds doorstaan. Geeft toch een bepaald soort karakter!

Ik vind het vooral bijzonder dat die van de Total op een klein hapje na nog helemaal heel is en niet verkleurd. Die zit er waarschijnlijk al sinds de fabriek op waar die BX club sticker misschien een jaar of 15?

Ha... haaa.... haaaaaaatsjoeeh! *gezondheid* Dankje! (Wie zei dat? o_O) Ik moet echt wat vaker de stofdoek over dit topic halen. Goed er zijn wel weer wat ontwikkelingen. Eerst mijn oudgediende, gevolgd door het tapijt.

De 106 aka de leeuw
Op 10 januari mocht de leeuw 21 kaarsjes uitblazen! Helaas had ik die dag weinig tijd voor het leeuwtje dus de volgende dag heb ik het goedgemaakt. Ik heb de auto getrakteerd op een uitgebreide wasbeurt in de wasbox (inclusief velgenreiniger en al dat soort luxe).

Het was slecht weer dus ik heb geen betere foto van na de wasbeurt dan deze. Maar je kunt zien dat ie glimt en daar gaat het om.

Het leeuwtje laat mij gewoon niet in de steek. Hij rijdt zonder te maren, heb er gewoon geen kind aan. Dus we rijden vrolijk door! :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Over kinderen gesproken (al zou dat qua leeftijd niet kloppen), de BX is een uitdaging. Maar we boeken vooruitgang! Vorige week woensdag heb ik doornroosje uit zijn slaap gewekt na twee maanden luieren in een droge schuur. Ik hoefde alleen maar de accu aan te sluiten en de sleutel om te draaien. In 1x actie!

Wat is het eerste dat je met je oldtimer doet als hij de weg weer op gaat? Juist, een eindje rijden! :)

Dit uitzicht verveelt niet ;)

Goed, nu de BX weer thuis is en er echt wel het nodige aan moet gebeuren begonnen mijn handen te kriebelen. Dus in plaats van mijn aandacht het hele weekend op mijn afstuderen te richten (memo aan mijzelf: woensdag wel doen!!), ben ik met mijn pa begonnen aan het vervangen van de portieren. 1 per keer. Het is goed te doen met een handleiding erbij, al is dat kleine zijruitje wel een drama (iets met raam gesneuveld door te grote druk, gelukkig was er een reserve).

Deze deur was echt aan vervanging toe.

Roest!! En zo zien de andere 3 deuren er dus ook uit. Ik hoef mij voorlopig niet te vervelen... :)

Uiteindelijk na een halve dag prutsen hebben wij de deur (en ik alle elektronica) overgezet. Het resultaat mag er zijn! :)

Na de deur ben ik nog even verder gegaan.

Ik heb de tweeters geïnstalleerd, dus het geluid is weer een stukje beter geworden. Later dit jaar volgen er nog boxen in de C-stijl.

Tot slot heb ik een einde gemaakt aan de anonimiteit van deze BX. Ik vind het wel zo netjes om leasebobo's te informeren waar ze door worden ingehaald :p

De updates zullen nu wel weer wat meer binnenrollen. Tot zover voor nu :)

Lekker bezig geweest Jacob, goed dat de leeuw een welverdiend schuimbad heeft gekregen zo na de pekelperiode.

De nieuwe badges staan hem gped net zoals de nieuwe deur! Nog maar drie te gaan, een halve dag per deur, afgaande op klussen in het weekend is hij zondagmiddag dus klaar voor wat de deuren betreft!:D

In ieder geval mooi op tijd voor je weer eens richting het Krabbeg... euh.... Bergen op Zoom komt.:T

Zo dan! Jij hebt een hoop meegemaakt met je BX. Jammer van die motorschade maar dat heb je netjes opgelost. (y)
Ook gaaf dat je dasboard weer in orde is en dat het resultaat bij de spuiter goed was. De overige klussen zijn ook mooi uitgevoerd. Een deur vervangen lijkt simpel maar het vraagt toch wel wat tijd he.

Het blijft een geniaal model wat lekker jaren 80 is met een Franse flair! En ja je Peugeot blijft een hele nette verschijning. Blijf ons meenemen in je passie alsjeblieft!

Leuk topic: dat verhaal komt mij bekend voor, eigenlijk wilde je een Peugeot 205 maar deze kon je niet vinden of waren al afgetrapt. Persoonlijk vind ik de 1e fase van de 106 de meeste charme hebben en hij heeft naar mijn mening ook wel wat weg van de 205, alleen die laatste ziet meer als een blokkendoos uit. Maar goed het leuke aan zo'n eerste fase 106 of een 205 is dat ze weinig fratsen hebben, zo vind ik dat hele stuur veel mooiere dan dan die toeters en bellen sturen van huidige auto's.

Heck de claxon zit niet eens in het stuur maar aan het linker hendeltje voor richting aan geven en licht bediening, ik vind het dus dan ook echt geweldige auto's.

Kan niet wachten Dirk ;)

Marc ik heb die auto nog maar een paar maand maar al een heel auto leven meegemaakt. Ik hoop dat het nu bergopwaarts gaat. Je zult m vast wel zien dit jaar!

106Goku dankjewel! Beide wagens zijn lekker Frans eigenaardig. Hoe bevalt jouw 106?

Mijne bevalt uitstekend, heeft alleen niet zo power aangezien het een 1.0 is. Maar ik ben een relaxted rijder, dus die 1.0 doet het voor mij dan ook.

Vind ook de zitpositie en het gebrek aan toeters en bellen zo geweldig aan deze auto: ik heb zo'n beetje het gevoel dat ik een klassiek moderne auto rijdt, het is namelijk geen echte oldtimer. Maar voor mij voelt het wel klassiek, aangezien ik in 1993 een 5 jarig jongetje was.

106Goku zei:
Mijne bevalt uitstekend, heeft alleen niet zo power aangezien het een 1.0 is. Maar ik ben een relaxted rijder, dus die 1.0 doet het voor mij dan ook.

Vind ook de zitpositie en het gebrek aan toeters en bellen zo geweldig aan deze auto: ik heb zo'n beetje het gevoel dat ik een klassiek moderne auto rijdt, het is namelijk geen echte oldtimer. Maar voor mij voelt het wel klassiek, aangezien ik in 1993 een 5 jarig jongetje was.

Jacob en ik waren nog niet eens geboren in 1993

Nou dadelijk voel ik mij nog oud: maar die 106 hebben ze toch tot 2003 geproduceerd? Ik vind het jammer dat ze daar niet op verder gebouwd hebben, want nu hebben ze van die lelijke moderne stadskarretjes.

Lijkt me een geweldige combinatie: een trouwe 106 voor je dagdagelijkse vervoer, en de BX voor het leerzame sleutelwerk!

Super om te zien hoe je daarmee bezig blijft (y)

Leuk om te lezen, hoe je de BX zo goed aanpakt Jacob! Die deur is echt wel een verbetering zeg!

Nu voel ik mij ineens een jonkie met veel te ouwe auto'so_O Maar goed om te horen dat jouw 106 ook in de smaak valt 106Goku. Echt een gevalletje wie het kleine niet eert...

@BleuzNL: Dankje, het is geen goedkope hobby (bleek vandaag ook weer aan de pomp, verbruik was 1:7,7. Ik wijt het aan deen afstelling van de motor. Dat is nog lang niet goed) maar het geeft een hoop voldoening als je iets gefixt hebt. De Leeuw is nu gewoon goed, dat is een kwestie van gewoon onderhoud en lekker rijden!

@Peter: je wilt niet weten wat een wezenlijk verschilt die deur maakt. De oude deur zat nogal achteraf, de zwarte raamstijlen vervaagt en ja de deur was door. De andere deuren zijn ook beroerd maar het begin is er... :)

Maar dat is juist het voordeel bij deze auto's: wij vinden ze geweldig, maar potentiële autodieven zijn er gewoon niet in geïnteresseerd. En voor inbraak hoef ik ook niet bang te zijn, in die hele 106 zit echt niets van waarde in.

Moderne auto's hebben allemaal toeters en bellen, dus verdwijnen de sturen en andere apparatuur in de auto wel eens. Dat is namelijk gewild bij dieven, welke het weer verkopen naar China ofzo bijvoorbeeld.

Hallo Jacob!,

Hierbij de beloofde update over de Speedlines die je aan mij verkocht had:D....
En als je trouwens goed zoekt zijn er nog genoeg goede 205jes te vinden...:D
Je moet alleen niet bang zijn om zelf een keer de handen uit de mouwen te steken als er wat kleins gerepareerd moet worden, maar dit begint ook voor de 106jes te gelden want die zijn ook niet de jongste meer...
De Citroen Bx van jou begint er ook steeds beter uit te zien! Fantastische auto's waarvan ik er ook ooit nog eentje van wil hebben!
full.jpg

De velgen passen super onder mijn 205xs! Alleen loopt rechtsachter aan bij diep inveren dus drempels kunnen niet meer compleet genegeerd worden ;)
Succes met de Franse voitures en ik houd je topic in de gaten. :p

Gespot in 'op de rollenbank'! Leuk artikel, jammer dat het vermogen ietsjes tegen viel, maar toch een nette prestatie voor de km-stand (y)

Ps. Was wel ff zoeken naar dit topic, maar toch gevonden.:D

@Zoepertje, 5 maanden later toch maar eens reageren! Leuk man, dan aanlopen had ik ook, maar ik kon er ook geen achterpassagiers meer bij hebben. Dat ging mij iets te ver! :p

@Bossinkje, thanks man. Ik vond die serie wel heel gaaf. Wat voor filter/instellingen heb je gebruikt om de foto's zo te krijgen?

@F Mitsi, Yes, ach weet je ik heb ze gezegd dat ik blij was met 110pk of meer, dus ze hebben mijn woorden een beetje verdraaid (en nog een paar dingen, maar ach het stukje was wel heel leuk!) Het filmpje volgt donderdag heb ik begrepen ;)

p.s. ik heb een drukke periode achter de rug met zowel school als de auto's. Hierdoor was updaten effe van ondergeschikt belang. Maar ik heb nu even tijd, dus over een klein uurtje volgt een grote update met weer een rits plaatjes! :D

Mega Update Deel 1

Goed waar zijn we gebleven... Halverwege maart begon het ineens te stinken bij de BX naar benzine. En niet zo'n beetje ook. Ik heb gezocht naar natte plekken bij de tank aansluiting. Daar kun je bij door de achterbank omhoog te doen. Daar was het kurkdroog. Al snel bleek dat de ontluchtingsslang kapot was (veel voorkomende kwaal). Dus dat werd weer een gangetje naar de garage. Ik heb toen ook gelijk een afspraak gemaakt voor de montage van een nieuwe grote en kleine octopus voor het hydropneumatische veersysteem. Dat is op 22 maart vervangen.

(Het is overigens geen straf om regelmatig naar de garage te moeten, ze hebben de mooiste dingen in onderhoud!)

In de tussentijd was het genieten van de BX, ik ging rustig verder met het vervangen van de rotte deuren, waardoor ik tegen begin mei weer 3 degelijke deuren had. De laatste moest ik nog vinden.

Uitwaaien op Paesens Moddergat!

Deurtje eruit, eerst dat grijze plekkie aanpakken

Jaah deze was echt op!

Volgende stap: Isolatie. Onder de achterbank zit een laag isolatie. Echter was deze van het jeukende Rockwool variant en helemaal op. Dus heb ik dat eruit gegooid, de ruimte schoongemaakt (want man wat was het daar vies) en daarna nieuw isolatiemateriaal bevestigd. Weer een stukje comfortverhoging!

In de tussentijd rijd de leeuw braaf zijn rondjes. Ik vind het bijna zielig dat ik niks te melden heb, behalve dat ie zo nu en dan gewassen werd en de vloeistoffen op peil worden gehouden :)

Maar ja ik kan er niets aan doen. De zweefteef heeft aandacht nodig en de brullende leeuw die doet alles met het grootste gemak!

In de tussentijd kreeg ik nog de nodige verfraaiingen en bleek de pook toe aan vervanging te zijn. Die is helemaal kapot gegaan bij het vervangen van een ringetje. Op dit moment zit er een standaard pookje op. Wie nog één sportpook heeft liggen met de ruimte voor de veer van de achteruitversnelling, laat je horen! Ik neem 'm graag van je over! :)

\
Is ze geen plaatje! :)

Beenruimte te over, mits er voorin een Italiaan van 1,65m rijdt :p

Zucht, soms heb je van die dagen...

Verder heb ik een bezoekje gebracht aan het zuiden en ben ik GewoonDirk langs geweest voor een gezellige barbeque met met meerdere forumgenoten (Cabriorob, Elco, NicoGT, Audi80coupé). Als je dan een groepsfoto maakt dan zie je pas wat voor bonte verzameling wij hebben :)

Op de terugweg heb ik nog een paar plaatjes geschoten bij een tussenstop. Twee witte wagens, waarvan er 1 door zijn grootte blijkbaar niet op 1 parkeerplek pastte! :p

Tot zover deel 1. Deel 2 volgt binnenkort... ;)

Die komt binnen nu en 2 dagen. Ligt er ff aan of tijd en zin heb. Dit deel heeft mij al ruim een uur gekost om beer te pennen :p

Jacob106xs zei:
Die komt binnen nu en 2 dagen. Ligt er ff aan of tijd en zin heb. Dit deel heeft mij al ruim een uur gekost om beer te pennen :p

Een beer pennen is dan ook uiterst vermoeiend!

Zonder gekheid, goede update weer!

Leuke foto's en mooie vooruitgang met jouw zweefteef. Ik weet natuurlijk wel ongeveer wat er gaat gebeuren in de nog komende updates maar toch kijk ik er erg naar uit. Dus hup, f*ck werk en studie en kom met je update... ;)

Filmpje 'op de rollenbank' staat online: leuk!
Gelukkig ben je zelf tevreden met 't vermogen (-10%, zelf zou ik er ziek van zijn en een motorrevisie inplannen)
Heel vluchtig is de grafiek in beeld: is er een verklaring voor de dip aan 't begin?

10% minder als fabrieksopgave is niks, sommige nieuwe auto's doen slechter (zoals mustangs)
En dit is nog na 30 jaar oud..

Knappe verbeteringen! goed werk!

Sjon77 zei:
Gelukkig ben je zelf tevreden met 't vermogen (-10%, zelf zou ik er ziek van zijn en een motorrevisie inplannen)
Heel vluchtig is de grafiek in beeld: is er een verklaring voor de dip aan 't begin?

Zal je pijn doen, een heel wagenpark moeten reviseren.

Tsja Sjon, ik was blij dat er nog zoveel in het vat zat. Gelukkig gaat ie nog hard zat! :)

En deel 2 komt eraan mensen, maar er wordt overdag gewoon gewerkt (mag ook wel met zo'n hobby😂)

Blijft leuk zo'n bx, zeker in combinatie met de 1.9 is dit voldoende om vlot onderweg te zijn. In het verleden nog voor een bx 19 gt gestaan helaas niet gekocht, maar toen wel een ander citroen product gekocht namelijk de ax sport, die ik dan eigenlijk ook niet had moeten wegdoen.

Leuk om het rollerbank filmpje inderdaad even te zien :) Ben benieuwd naar deel 2

@Kapiteinlangzaam: met een 1.9 blok heb je echt genoeg om lekker vooruit te komen! Ik heb de versie met 105pk ook gereden (TRS/GT PH1). Die zijn ook pittig genoeg.

@Omniradius, yes ik heb het echt naar mijn zin gehad! Ben ook benieuwd naar die van jou :)

En dan nu: Mega update deel 2!

Na de barbeque is de BX even onder garantie terug naar de garage gegaan. Er bleek namelijk nog wat brandstof te lekken bij een injector. Het bleek hier te gaan om een bout die niet ver genoeg aangedraaid zat, waardoor er benzine doorlekte. Quick fix, geen kosten! :)

Eind april wees Nico (GTR) mij op een bericht van Nic de Boer van Autoweek. Hij zocht leuke auto's om op de rollenbank te testen voor het tijdschrift. Ach, ik dacht waarom ook niet. Een berichtje sturen en dan zien we wel of er gereageerd wordt of niet. Nou, zoals jullie inmiddels wel weten heeft hij gereageerd en mocht ik halverwege mei langskomen in Den Haag. Ik ben daar met een maat heengereden en we hebben daar gezellig de ochtend doorgebracht!

Om mij voor te bereiden op de rollenbank en omdat ik de auto zo fraai mogelijk wil (en dat alles werkt) ben ik op 21 april begonnen met de achterruitenwissersproeier (4 dubbele woordwaarde zeker? :) ). De BX heeft voor de sproeier voor en achter een eigen tank plus motor. De sproeier achter deed helemaal niks.

Ik zag gelijk dat er een stekker niet was aangesloten (die van het motortje). Dus gelijk aansluiten en testen! Nou er gebeurde weinig, behalve dat de sproeier achter belletjes aan het blazen was. Dus eerst maar eens kijken wat er in die tank zit (was in mijn ogen gewoon gevuld met vloeistof)

Nou die vloeistof was inmiddels geen vloeistof meer, maar een sludge. Aanslag alom, leuk glibberig spul dat eerder leek op silly putty! o_O

Dus eers heb ik die tank maar eens geleegd en heb ik er schoon water in gedaan om te kijken wat er dan gebeurd. Ook toen nog geen nette straal. Dus beide uiteinden van de leiding geopend (motortje en het kopje op de achterklep eraf) en met de luchtdruk compressor erop. Binnen de kortste keren vloog er een straal smurrie uit op het achterraam! :D Na het aansluiten heb ik het weer geprobeerd en toen werkte het systeem perfect. Mission accomplished!

De volgende dag heb ik de achterklep aangepakt. Het zwarte vlak was namelijk verweerd (alsook de NL sticker) en bekrast. Dus deze heb ik kaal gehaald en overgespoten:

Een hele verbetering, maar na het monteren van de rest zag het er nog beter uit!

Oeps een paar druipers... :eek: Snel afleiden met een flitsende tijdscorrecte sticker!

Goed, in de weken die volgen tot het moment van de vermogensmeting ben ik nog aan de slag geweest met het parafaan. De lak was totaal gebarsten en zag er niet uit. Ik heb een poging gedaan om het wat op te knappen. Het ziet er nu wel redelijk uit, maar ik denk toch dat er nog eens een nette witte parafaan voor in de plaats moet komen.

Na Citromobile had ik dan toch eindelijk de laatste deur gescoord en kon ik de laatste roestdeur verwijderen. Eindelijk begon het uiterlijk er wat uit te zien zoals ik het voor ogen heb.

Citromobile was trouwens ook heel leuk!

Dus was het tijd om onderhuids verder te gaan. Ik zal niet rusten tot de de BX opgehouden is met roesten! (Jup dat rijmt ;) )

In de eerste instantie ben ik nog niet verder gekomen dan het voorscherm rechts:

Daar zat een klein plekje (zo groot als het uiteinde van een plattekop schroevendraaier). Laten lassen is financieel nu niet handig. Het zit ook links van een soort T-splitsing tussen waardoor lassen goed moet gebeuren. Dus dat is een klus voor later!

Om het toch te stoppen heb ik het uitgeschuurd en met een paar lagen primer en zwarte lak overgespoten!

Goed, dan ga je ineens fast forward naar juni. Ik rij lekker door in de leeuw en de BX, tot ik dit zag liggen onder het tapijt:

Koelvloeistof!

Waar het uit de auto kwam was het behoorlijk nat geworden. Dus hup naar de garage ermee!

En dan kom je tot de conclusie dat een slang naar de radiateur lek is. Vervelend! Al helemaal omdat ik die zondag met een maat naar Doetinchem zou om het youngtimerevent te bezoeken! Dus er werd overgewerkt op de garage om het gefixt te krijgen, waardoor ik de vrijdags de auto alweer op kon halen! :)

De laatste verbetering voor deze MEGA update werd begin juli gemaakt, net voor ik op vakantie ging (per vliegtuig, dus de BX ging naar Schiphol).
De kilometerteller begon te schommelen als een malle. De bovenste kabel was bij aankoop al vervangen, maar de onderste nog niet (die bleek volgens kenners zeldzaam te zijn voor de 1.9). Het bleek dus ook aan die kabel te liggen. Maar daar kon de garage al snel op ingrijpen, die hadden ze namelijk nog wel liggen! :) Dus nu zijn zowel de leeuw als de BX genezen van hun wiebelige tellers ;)

Tot slot wilde ik jullie deze twee foto's nog laten zien. De eerste foto herinneren jullie je misschien nog van de aankondiging van de BX:

Ruim een halfjaar later (eind april) heb ik op diezelfde locatie nog een keer die foto gemaakt. Wat een verbetering! :)

Tot zover deze update. Echter volgt over een week ofzo deel 3: Dossier Airco! :cool:

P.S. de leeuw rijdt nog lekker door! :)

Goed bezig met de bx, wordt echt een pareltje! Leuk om te lezen met hoeveel enthousiasme je eraan klust (y)

Lekker bezig geweest Jacob! Die voor en na foto's zijn ook erg leuk.
Nu maar hopen dat dossier airco binnenkort ook naar volle tevredenheid afgesloten kan worden.

Leuk je updates te lezen. Hou ze in ere, de BX en de 106 (y) . En handig, zo'n garage in de straat die altijd klaar staan om je te helpen.

Leuk om je rollenbanktest te zien. Inderdaad, ook de 1.9 carburateur sleurt pas bij hoge toeren, hoewel hij ook bijzonder schakellui te rijden is omdat hij heel soepel oppakt bij lage toeren. Ik tokkel wel eens rustig door met 40 in zijn 5, als ik niet oppas. :) En ja, hoe je dan alleen nog maar de weg ziet in de achteruitkijkspiegel, dat is zo'n heerlijke hydropneumatische ervaring. :)

Goed bezig geweest, gezien je recente updates. (y) Los van flink kilometers maken heb ik weinig aan de mijne gedaan/hoeven doen (ik hoop binnen een paar weken eens een update in mijn topic te plaatsen).

Oh en één vraagje: Waarom komt de BX in het eerste shot van het filmpje in de hoge stand aan rijden? ;)

Leuk om te zien dat 't steeds beter met de BX gaat! En leuk om die kleurrijke verzameling auto's te zien bij de barbecue :)

@F Mitsi, uwBuurman en BleuZ NL: bedankt! het kon ook niet anders, als perfectionist doe ik er alles aan m zo netjes mogelijk te maken binnen het redelijke.

@Dirk: daar kom je over 2,5 week wel achter ;)

@Nico: vraag mij niet hoe ik mij destijds zo gek heb kunnen maken om het te doen, maar ik heb er achteraf geen spijt van :D

@Cabriorob: je moest eens weten! En als je niet geholpen hoeft te worden met de wagens, dan loont het wel om even langs te lopen en te kwijlen in de showroom. Op dit moment staat er een maagdelijke basis BX, een olijfgroene SM, een DS break, een blauwe TA en een oude Heckflosse Mercedes :)

@MWH: Milan ik weet ook precies wat je bedoelt met dat schakelluie gedrag. Bakken koppel voor een benzine auto onderin dus chill van A naar B cruisen. ;) Ik ben inderdaad wel weer eens benieuwd naar de GT, heb je al gebruik kunnen maken van de trekhaak?
Over die hoge stand, dat was ook het eerste dat ik heb gevraagd, hoefde neffens mij ook niet. Wist ie zelf eigenlijk ook niet haha (wilde gewoon stiekem spelen met het hydropneumatische systeem denk ik)!

Goed nog een kleine update over de leeuw en over de BX.

De BX heeft nog een paar reparaties en een leuke verbetering gekregen:

Dit slangetje was kapot bij de basis (helemaal uitgedroogd), waardoor ik regelmatig het slangetje weer aan moest sluiten. Die heb ik dus vervangen voor een degelijke

Verder kan ik de achterbank weer naar benden klappen, 1 van de bevestigingen was defect waardoor ik de bank niet meer los kreeg. Quick fix, en dat maakt de auto een stuk praktischer.

Tot slot de accessoire: Garage 80 had een armsteun in de aanbieding! Daar ben ik bovenop gedoken :p...

Aah pure comfort :) :)

Dan de leeuw. De laatste tijd kwam er uit de ventilator samen met de koele lucht ook een lading stof. Dus ik heb alle roostertjes maar even los gemaakt om het spul goed schoon te maken:

Echter zag ik al snel dat er wel meer smerig was dan dat, dus... heb ik gelijk maar het hele front eraf gehaald om alles schoon te maken...

Na per ongeluk een bevestiging half te hebben gesloopt heb ik toch alles weer netjes op z'n plek gekregen

Alleen vliegt er nog steeds stof naar binnen. Kan dit aan een vol interieurfilter liggen (als mijn auto dat al heeft)? Of wordt daar een pollenfilter mee bedoeld? Als dat het geval is, dan heb ik een leuke uitdaging voor de boeg :p

Elco zei:
Sjon77 zei:

Zal je pijn doen, een heel wagenpark moeten reviseren.

Tussen de haakjes (dus terzijde / minder belangrijk) vertel ik wat ik zelf zou doen.
En ik doe ook zo mogelijk zelf, dat scheelt aanzienlijk in de kosten: doet mij geen pijn.
Vermogensverlies door slijtage & ouderdom is bekend, maar als Jacob tevreden is => prima toch (y)

Pollenfilter is een benaming voor 't interieurfilter ja.

Terug
Bovenaan