@Kapiteinlangzaam: met een 1.9 blok heb je echt genoeg om lekker vooruit te komen! Ik heb de versie met 105pk ook gereden (TRS/GT PH1). Die zijn ook pittig genoeg.
@Omniradius, yes ik heb het echt naar mijn zin gehad! Ben ook benieuwd naar die van jou
En dan nu:
Mega update deel 2!
Na de barbeque is de BX even onder garantie terug naar de garage gegaan. Er bleek namelijk nog wat brandstof te lekken bij een injector. Het bleek hier te gaan om een bout die niet ver genoeg aangedraaid zat, waardoor er benzine doorlekte. Quick fix, geen kosten!
Eind april wees Nico (GTR) mij op een bericht van Nic de Boer van Autoweek. Hij zocht leuke auto's om op de rollenbank te testen voor het tijdschrift. Ach, ik dacht waarom ook niet. Een berichtje sturen en dan zien we wel of er gereageerd wordt of niet. Nou, zoals jullie inmiddels wel weten heeft hij gereageerd en mocht ik halverwege mei langskomen in Den Haag. Ik ben daar met een maat heengereden en we hebben daar gezellig de ochtend doorgebracht!
Om mij voor te bereiden op de rollenbank en omdat ik de auto zo fraai mogelijk wil (en dat alles werkt) ben ik op 21 april begonnen met de achterruitenwissersproeier (4 dubbele woordwaarde zeker?

). De BX heeft voor de sproeier voor en achter een eigen tank plus motor. De sproeier achter deed helemaal niks.
Ik zag gelijk dat er een stekker niet was aangesloten (die van het motortje). Dus gelijk aansluiten en testen! Nou er gebeurde weinig, behalve dat de sproeier achter belletjes aan het blazen was. Dus eerst maar eens kijken wat er in die tank zit (was in mijn ogen gewoon gevuld met vloeistof)
Nou die vloeistof was inmiddels geen vloeistof meer, maar een sludge. Aanslag alom, leuk glibberig spul dat eerder leek op silly putty!
Dus eers heb ik die tank maar eens geleegd en heb ik er schoon water in gedaan om te kijken wat er dan gebeurd. Ook toen nog geen nette straal. Dus beide uiteinden van de leiding geopend (motortje en het kopje op de achterklep eraf) en met de luchtdruk compressor erop. Binnen de kortste keren vloog er een straal smurrie uit op het achterraam!

Na het aansluiten heb ik het weer geprobeerd en toen werkte het systeem perfect. Mission accomplished!
De volgende dag heb ik de achterklep aangepakt. Het zwarte vlak was namelijk verweerd (alsook de NL sticker) en bekrast. Dus deze heb ik kaal gehaald en overgespoten:
Een hele verbetering, maar na het monteren van de rest zag het er nog beter uit!

Oeps een paar druipers...

Snel afleiden met een flitsende tijdscorrecte sticker!
Goed, in de weken die volgen tot het moment van de vermogensmeting ben ik nog aan de slag geweest met het parafaan. De lak was totaal gebarsten en zag er niet uit. Ik heb een poging gedaan om het wat op te knappen. Het ziet er nu wel redelijk uit, maar ik denk toch dat er nog eens een nette witte parafaan voor in de plaats moet komen.

Na Citromobile had ik dan toch eindelijk de laatste deur gescoord en kon ik de laatste roestdeur verwijderen. Eindelijk begon het uiterlijk er wat uit te zien zoals ik het voor ogen heb.

Citromobile was trouwens ook heel leuk!
Dus was het tijd om onderhuids verder te gaan. Ik zal niet rusten tot de de BX opgehouden is met roesten! (Jup dat rijmt

)
In de eerste instantie ben ik nog niet verder gekomen dan het voorscherm rechts:

Daar zat een klein plekje (zo groot als het uiteinde van een plattekop schroevendraaier). Laten lassen is financieel nu niet handig. Het zit ook links van een soort T-splitsing tussen waardoor lassen goed moet gebeuren. Dus dat is een klus voor later!
Om het toch te stoppen heb ik het uitgeschuurd en met een paar lagen primer en zwarte lak overgespoten!
Goed, dan ga je ineens fast forward naar juni. Ik rij lekker door in de leeuw en de BX, tot ik dit zag liggen onder het tapijt:

Koelvloeistof!

Waar het uit de auto kwam was het behoorlijk nat geworden. Dus hup naar de garage ermee!
En dan kom je tot de conclusie dat een slang naar de radiateur lek is. Vervelend! Al helemaal omdat ik die zondag met een maat naar Doetinchem zou om het youngtimerevent te bezoeken! Dus er werd overgewerkt op de garage om het gefixt te krijgen, waardoor ik de vrijdags de auto alweer op kon halen!
De laatste verbetering voor deze MEGA update werd begin juli gemaakt, net voor ik op vakantie ging (per vliegtuig, dus de BX ging naar Schiphol).
De kilometerteller begon te schommelen als een malle. De bovenste kabel was bij aankoop al vervangen, maar de onderste nog niet (die bleek volgens kenners zeldzaam te zijn voor de 1.9). Het bleek dus ook aan die kabel te liggen. Maar daar kon de garage al snel op ingrijpen, die hadden ze namelijk nog wel liggen!

Dus nu zijn zowel de leeuw als de BX genezen van hun wiebelige tellers
Tot slot wilde ik jullie deze twee foto's nog laten zien. De eerste foto herinneren jullie je misschien nog van de aankondiging van de BX:
Ruim een halfjaar later (eind april) heb ik op diezelfde locatie nog een keer die foto gemaakt. Wat een verbetering!
Tot zover deze update. Echter volgt over een week ofzo deel 3: Dossier Airco!

P.S. de leeuw rijdt nog lekker door!