1.6 THP auto alternatieven?

Daniel 7818158

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Mijn droomauto is een Mini Cooper R55/R56. Helaas hebben deze allemaal de befaamde 1.6 THP motor. In hoeverre moet ik mij ervan weerhouden om dan alsnog een Mini te kopen met dit blok? Ik probeer te zoeken naar Mini's die een nieuw blok hebben maar dat is een lastige opgave.

Andere auto's die ik kan waarderen zijn de Peugeot RCZ en de Citroen DS3 maar ook die hebben helaas dit blok.

Stel dat het echt niet handig is een om een degelijke auto te kopen, wat voor opties heb ik dan? Ik wil een sportieve auto voor rond de 10000 euro. Ford Fiesta? VW Scirocco? Hebben jullie nog adviezen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Daan

Helaas zijn de sportieve auto’s van rond de 10k nogal dun bezaaid , voor de moderne turbo motoren zijn er een hele lichting niet super betrouwbaar (thp,tsi,Opel 1.6 turbo).

Je zou kunnen kijken naar een wat oudere turbo motor, zoals een Astra (h) Opc , of een focus(2) ST , maar ook hier zitten rotte appels tussen zeker met slecht onderhoud , echter zijn dit c-segmenters, dus wat duurder in gebruik als een b-segment.

Je zou ook kunnen kijken naar een late clio3 RS , je hebt dan ook 200pk , je levert iets in op koppel, maar wint wel wat aan betrouwbaarheid. Zoals deze

https://www.autowereld.nl/smart/forfour/1-5t-brabus-panorama-leder-navi-35169000/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

doet het op de rollerbank nog goed in elk geval

https://www.youtube.com/watch?v=b44FwYtWg0A

Sportieve en betrouwbare auto's voor rond de € 10.000.

Alfa Giulietta
Fiat Grande Punto en Alfa Mito de 1.4 motor die Fiat en Alfa gebruiken is een goed blok, let bij een Multiair motor wel even op of de auto goed is onderhouden, en de juiste olie heeft gehad. De Multiair unit kan niet tegen verkeerde olie.
Renault Twingo RS en TCe.
Renault Clio 3 RS
Renault Megane 3 (Coupe) met 1.4 TCe of 2.0 TCe motor.

De 1.6 THP heeft vanaf productie datum september 2014 belangrijke updates. Een late RCZ lijkt mij ook een leuke keus.

En aangezien je een Mini Cooper leuk vind , kijk ook eens naar een Nissan Juke 1.6 dig-t , 190 pk en gaat redelijk leuk de bocht om , echter is het niet direct een hot hatch , eerder een potente hoge b-segmenter en van het uiterlijk moet je houden maar het rijd wel heel leuk , en er zijn voldoende manieren om meer vermogen eruit te krijgen, en het is gewoon een betrouwbaar blok , automaat wel laten staan.

Zo'n Mini Cooper S met THP is wel vrij betaalbaar. Dan hou je geld over voor een revisie!

ak2 zei:
Sportieve en betrouwbare auto's voor rond de € 10.000.

Alfa Giulietta
Fiat Grande Punto en Alfa Mito de 1.4 motor die Fiat en Alfa gebruiken is een goed blok, let bij een Multiair motor wel even op of de auto goed is onderhouden, en de juiste olie heeft gehad. De Multiair unit kan niet tegen verkeerde olie.
Renault Twingo RS en TCe.
Renault Clio 3 RS
Renault Megane 3 (Coupe) met 1.4 TCe of 2.0 TCe motor.

De 1.6 THP heeft vanaf productie datum september 2014 belangrijke updates. Een late RCZ lijkt mij ook een leuke keus.

Goede tips, dankjewel. Ik ga ook eens bij die Renaults kijken.
Een late RCZ is helaas niet te vinden voor ~10k euro. Dat is wel echt mijn max namelijk.

@de anderen, Nissan Juke is ook wel interessant.

Overigens, een DS3 uit 2014-2015 is wel een stuk betaalbaarder dan een Mini. Dan mag ik er vanuit gaan dat die 1.6 THP minder kuren zal hebben dan een model uit 2010-2012?

Heel verstandig om een alternatief te zoeken. Ooit een 1.6 thp gehad, na twee jaar was ik er helemaal klaar mee. Auto was toen 6 jaar oud.

Probeer van de 1.6 THP een van na de update in september 2014 te vinden, let dan wel goed op de productie datum van de auto en niet wanneer die op kenteken is gezet.

Terug
Bovenaan