1.4 e-HDi of 1.6 e-HDi in een Citroën C3?

Broodje met beleg

Startmotor
Een vriend had me aangeraden om voor een C3 te gaan kijken. Nu kom ik echter tegen dat ik de keuze heb uit de 1.4 of de 1.6 eHDI.
Zijn er dingen waar ik op moet letten? Zijn er bekende problemen bij een van de twee? Of hebben jullie een voorkeur?

Ik zoek wel een zuinige auto, maar ik denk dat beide wel zuinig zijn. Dus wil ik kiezen voor betrouwbaarheid.

Alvast bedankt!

Edit: het gaat om deze twee auto’s:

https://link.marktplaats.nl/m1790880469?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m1793779400?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
 
Waar je op moet letten weet ik niet, maar van deze 2 zou ik voor de 1.6 gaan, iets meer vermogen en 90dkm minder op de teller. De automaat is niet de fijnste in zijn soort.
Maar moet het een 5 deurs zijn? Je kan ook voor een DS3 kijken, zelfde techniek en in mijn ogen een leuker uiterlijk.
 
Zal ook voor de 1.6 met handbak gaan, wel even kenteken checken of het een 8 klepper is.

Dit zal ook mijn keuze zijn als ik voor een budget diesel zou gaan.

Alternatief is 1 zoeken die nieuwer is met hogere km stand, voor een iets hoger budget heb je al 1 met een blue hdi. sowieso loont het bij Franse auto's om voor de facelift te gaan, howel dat het bij de kleinere segmenten vaak minder speelt.

hier 1 uit 2015 https://www.autowereld.nl/citroen/c3/1-6-bluehdi-100-collection-trekhaak-climate-control-cruise-control-35404206/details.html?_ga=2.252906697.1349509880.1641417589-1061012555.1558197801

en nog 1 https://www.autowereld.nl/citroen/c3/1-6-bluehdi-collection-nap-airco-cruise-boekjes-33972762/foto.html

Maar moet je dan ook nog vanaf Italie 4x per maand naar Parijs? https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6026675,6026675#msg-6026675

Wellicht is een goedkope oldtimer nog een optie https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6034153,6034153#msg-6034153

Trouwens je had geen aparte topic hoeven openen voor deze update, dat had gewoon hier aan vast gekund. https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6038542,6038542#msg-6038542
 
We hebben zelf al ruim 7 jaar een Citroën C3 1.6 e-HDI uit 2011 ( gekocht in 2014), ik zou zelf deze motor kiezen. De 1.6 maakt het een vlotte auto, die het ook prima doet op de snelweg. De auto doet het na 216000 km nog steeds erg goed, en mijn vriendin wil absoluut geen andere auto, en er nog lang mee doorrijden. Gezien de goede staat lijkt mij dat geen probleem.
 
Dat is een no-brainer: de 1.6. Die uit de advertentie is een 8-klepper en dus goed.
2 punten van aandachrt: hij heeft te weinig km's: 10.000 per jaar dus grote kans dat het roetfilter in slechte staat is. Dat kun je bij Citroën trouwens laten uitlezen, het systeem zelf vertelt je dan bij welke km-stand hij verwacht dat het dieselfilter gereinigd of vervangen moet worden. Tweede probleem: hij is best wel duur: als ik je gegevens online invoer bij de ANWB koerslijst kom ik uit op een verkoopprijs van €5100 (bij een Bovag-garage met garantie).
Maar daar staat tegenover: distributieriem vervangen en Bovag-garantie...plus dat ie die speciale voorruit heeft.
Advies: maak een proefrit, vraag van tevoren bij een Citroëndealer of ze 'm willen/kunnen uitlezen en dan m.n. of ze daarbij de gegevens van het roetfilter voor je kunnen uitlezen; en bedenk dan wat je zou willen bieden. Met die gegevens van het roetfilter en de ANWB-koerslijst zou ik dan een serieus bod doen (als het filter nog tot 180.000 mee kan bv €5500 en anders iets lager)
 
Wow dankje voor je nuttige antwoord!
Hij is inderdaad wat duurder, maar weinig kms en dus een nieuwe distributie riem. Echter heeft hij niet dat speciale voorruit.
Ik zal inderdaad eens vragen of ze hem kunnen uitlezen, want een nieuwe roetfilter is ook erg duur.
 
Ah, verkeerd gezien van die voorruit.
Cruise-control van deze auto is trouwens de beste die ik ooit gehad heb, als je weet hoe die werkt en je kan verkeer "lezen" dan kan je echt in bv Duitsland uren rijden zonder je gaspedaal aan te raken. Start-stop zette ik meestal uit (zeker bij het starten en wegrijden met een koude motor, dan wil ik niet dat ie weer uitgaat; is trouwens heel eenvoudig, knopje indrukken links van het stuur) maar werkt op zich extreem goed: je raakt het gaspedaal amper aan of hij loopt al terwijl jij 'm nog in z'n versnelling aan het zetten bent :)
Ik heb er 7.5 jaar mee gereden zonder ook maar 1 probleempje, zelfs geen één lampje kapot gegaan :) Olieverbruik was nog steeds nihil, nooit hoeven bij te vullen.
Als ik het goed zie heeft deze waarschijnlijk ook de handsfree foon-koppeling met rechts-achter-het-stuur bediening?
Onderhoud kan je ook bij een zgn PCA-specialist laten doen, die hebben goedkopere uurtarieven en hebben dezelfde onderdelen en specialisten als de dealers. Ik liet het onderhoud later in Polen doen bi Citroën-garages, en dan niet volgens het boekje maar gewoon zoals ik het wilde: olie om de 15.000-20.000 km en filters later. Officiële beurten zijn vaak heel veel dingen visueel bekijken die ik zelf ook wel kan zien...
 
Justin 5494700 zei:
Wow dankje voor je nuttige antwoord!
Hij is inderdaad wat duurder, maar weinig kms en dus een nieuwe distributie riem. Echter heeft hij niet dat speciale voorruit.
Ik zal inderdaad eens vragen of ze hem kunnen uitlezen, want een nieuwe roetfilter is ook erg duur.

Voordeel van een Citroën C3 is ook dat de onderdelen over het algemeen heel goedkoop zijn. Het roetfilter gaat in de praktijk lang mee, zoek de prijs maar eens op, zelfs het roetfilter valt erg mee in prijs.

Veel succes.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Een auto kopen blijft toch wel erg lastig. Ik vind het heel belangrijk dat ik een goed gevoel erbij over houd. En helaas zijn er zoveel slechte bedrijven op de markt.

Ik ben echter nog steeds op zoek naar een C3, die auto bevalt me prima. Echter kwam ik zojuist een Bluehdi 1.6 motor tegen. Ik heb begrepen dat de gewone 1.6 e hdi heel erg sterk zijn en erg lang mee kunnen. Maar hoe zit het eigenlijk met de blue hdi? Zijn die ook zo betrouwbaar? Of zijn die auto's toch een stuk storingsgevoeliger?

Het gaat om deze auto:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c3-1-6-e-hdi-airco-cruise-bluetooth-pdc-trekhaak-100-diesel-grijs-51d1f1d4-3e26-4c65-84dd-5ad5462060cd?source=list_searchresults&cldtidx=6&sort=distance&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage
 
Het is hetzelfde blok. Maar let wel op of deze auto ook andere dingen vervangen zijn dan standaard. De auto heeft al bijna 210dkm gereden en dan slijten er ook een hoop dingen.
 
Ah oke, goed om te weten dat het hetzelfde blok is.

Ja de auto heeft al veel gelopen, maar het is lastig om een auto met minder km's te vinden voor deze prijsklasse.
 
Er is niks mis met de kilometerstand, 30dkm per jaar is zelfs goed, dan wordt de motor goed warm en dat voorkomt problemen.
Maar andete dingen kunnen weer sneller stuk gaan, zoals schokbrekers.
 
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c3-1-6-e-hdi-dynamique-92pk-5drs-airconditioning-cr-diesel-grijs-b3fa2d18-7b71-4515-b9b7-2a61d8eae483?cldtidx=2&lastSeenGuidPresent=true

Deze heeft een heel stuk minder km's. Maar ik vind dat best wel een dure auto voor 2011 en zonder Bovag garantie. Die kun je er nog eens bijkopen voor €700. Is dat verdacht of moet ik me daar niet teveel zorgen over maken?
 
Van de Citroën C3 is aanbod genoeg, kies gewoon een die in goede staat is, en goed onderhouden is.

De kilometerstand zegt in de praktijk niet heel veel over de staat. De C3 uit 2011 vind ik wel aan de dure kant, zeker als dat ook nog zonder garantie is.
 
Terug
Bovenaan