1.2 Puretech

Status
Niet open voor verdere reacties.

thomas 2439696

Net ingestapt
Hoi!

Ik sta op het punt om een Peugeot 3008 uit 2019 te kopen. Deze heeft 90K op de teller.
De distributieriem wordt bij levering vervangen.
Nu lees ik online veel horror verhalen over de 1.2 puretech motoren ivm de distributieriem. Zijn de problemen echt zo heftig? Zou jammer zijn, want ik vind het een mooie auto.
Ik hoor graag jullie mening.

Als de riem wordt vervangen en de auto is onderhouden in een officiële garage en je hebt misschien een jaar garantie (?), dan is die 1.2 een prima keuze. Het is een prettige motor, maar moet goed onderhouden worden.

Laatst bewerkt:
Een 1.2 Puretech uit 2019, die regelmatig en op tijd onderhoud heeft gehad kan goed. Als ik kijk naar de leeftijd dan zou ik de auto wel laten afleveren met een nieuwe distributieriem en een grote beurt.
Dat wordt gedaan, lijkt mij dus een prima keus.

Thomas, ik ben zelf een automonteur en 1e apk keurmeester. De Franse 1.2 Pure Tech en ook de Ford 1.0 Eco Boost motoren hebben we regelmatig in onze werkplaats gehad met de nodige problemen. En niet alleen als probleem de natte distributieriem maar ook een sterk verhoogde olieverbruik soms al vanaf 70.000 km.
.
Ford zelf is tijdig afgestapt van de natte distributieriem en is overgegaan op een ketting. Een natte distributieriem geeft meer nadelen als voordelen. Korte stukjes is al slecht voor motorblok vanwege de onverbrande benzineresten wat de riem aantast.
.
Bij ons in de werkplaats zijn we niet positief over dit soort motorblokken. Daarom zijn ook de bijnamen ontstaan als wegwerp-motor of Pure Pech. Als er wat aan mankeert zoals aan de natte distributieriem, moet het halve motorblok uit elkaar. Het is behoorlijk arbeidsintensief wat hoge kosten met zich mee brengt.
.
Ook bij inruil van zo`n auto met de betreffende motor, zijn garages heel voorzichtig vanwege de risico`s. Deze risico`s ga ik niet opsommen maar zijn vrij makkelijk te vinden op het internet.

Ik vind het verstandig dat je onderzoek doet voor aankoop. Persoonlijk sla ik bepaalde motoren over en daar zit deze 1.2 Pure Tech ook bij.
Nog geen voorbeelden in de werkplaats gehad met versprongen nokken op de geperste nokkenassen? Dat is ook een kwaal bij die motoren, mogelijk mede veroorzaakt door de olieproblemen.

Een kennis van mij heeft een 1.2 PureTech (Citroën Cactus C4). Enorm olieverbruik ondanks lage kilometerstand.
Bij de dealer wordt het weggezet als producteigenschap. Hij kreeg de "oplossing" aangeboden om een abonnement bij ze af te sluiten om onbeperkt olie te laten bijvullen..... :censored:

Je moet het uiteraard zelf weten. Een tweedehands auto is altijd een gok, de gok is in het geval van deze motor alleen wat groter wat mij betreft. Dit is een persoonlijke afweging die je moet nemen of het de gok waard is.

Uit een interne communicatie:

Following reported cases of excessive oil consumption or lack of oil pressure (linked
to premature degradation of the timing belt), Stellantis is from today offering
exceptional coverage of 10 years / 109,000 miles for vehicles that have been
maintained in line with the manufacturer’s maintenance schedule.

- During the legal period (depending on country), customers are covered 100% for parts and labor
- Beyond this period, we have decided to offer an exceptional 100% warranty extension on parts and labor up to 10 years / 175 000 km of the vehicle.

Hopen maar dat de importeur zich er aan gaat houden en de media dit oppikt...
Maar ik zie het hier nog wel zo gespeeld worden dat alsnog niemand aan de voorwaarden voldoet...

Beste Marleen,

Net als Thomas sta ik ook op het punt om een 2008 te kopen. Kan jij aangeven op welke site jij de interne memo hebt gevonden? Kan het verder nergens vinden maar is wel interessant als dit klopt!

Mvg Johan

Beste Johan,

Ik heb het bij de importeur nagevraagd. De garantie is ook in Nederland van toepassing. Deze garantie bestaat in Nederland sinds 18 maart, niet met terugwerkende kracht. Het geldt niet voor nieuwe auto’s, maar voor betrokken modellen (volgens Stellantis voorwaarden) tot productie juni 2022.

Het onderhoud moet zijn uitgevoerd volgens het onderhoudsschema dat wordt aanbevolen door de fabrikant. Diagnose en reparatie dienen te worden uitgevoerd in het erkende dealernetwerk. Voor inzicht in de onderhoudshistorie dienen alleen de laatste 3 facturen te worden overlegd, met een tolerantie van 3 maanden/ 3000 km.

Veel succes met jouw zoektocht!

Beste Johan,

Ik heb het bij de importeur nagevraagd. De garantie is ook in Nederland van toepassing. Deze garantie bestaat in Nederland sinds 18 maart, niet met terugwerkende kracht. Het geldt niet voor nieuwe auto’s, maar voor betrokken modellen (volgens Stellantis voorwaarden) tot productie juni 2022.

Het onderhoud moet zijn uitgevoerd volgens het onderhoudsschema dat wordt aanbevolen door de fabrikant. Diagnose en reparatie dienen te worden uitgevoerd in het erkende dealernetwerk. Voor inzicht in de onderhoudshistorie dienen alleen de laatste 3 facturen te worden overlegd, met een tolerantie van 3 maanden/ 3000 km.

Schrijf er eens wat moois over op de frontpage ;) de media heeft het nog steeds niet opgepikt en het kan wel eens een mooi zetje zijn voor de benadeelden.

Beste Joost,

Dank voor je snelle reactie. Die ik op het oog heb is van 2023. Durf het niet aan. De “verhalen” en “meningen” zijn voor een leek als mij te verschillend. Wie heeft nou gelijk en waar doe je verstandig aan? Kan me niet voorstellen dat alle Pure Tech motoren dezelfde ellende hebben. Maar je zal zien dat die ik koop wel bij de ellende bakken hoort.

Gr,

Johan

Puur rationeel koop je die auto's niet. Natuurlijk is het wel balen als je het wel heel mooie, voordelige, praktische wagens blijken te zijn die precies in je straatje vallen.

Over het "goed onderhoud" heb ik ook een mening.

Vaak gaan de problemen over jonge auto's, iemand met 200.000km en 6 jaar op de klok is minder geneigd het van de daken te schreeuwen dat er iets mis is. Vaak gaat het om auto's die nog in de garantie zitten of enkele jaren daarna.

Nu is mijn vraag, hoeveel onderhoud kan je nu eigenlijk verkeerd doen bij dat soort auto's? Bij 100.000km is er 5 keer nieuwe olie in gedaan. Remmerij, andere vloeistoffen, filters, bougies, onderstel en het hele injectiesysteem lijken mij niet de oorzaak van de genoemde problemen. Ik heb ook nooit gehoord over onderhoud bij jonge auto's waarbij het kleppendeksel er eens af gaat om een lekker lekker de boel te inspecteren of 'kleppen te stellen'.

De problemen waar je over hoort (ratelen, olieverbruik, in de soep draaien) zijn volgens mij geen zaken die bij normale auto's te voorkomen zijn door speciaal onderhoud anders dan iets heel erg verkeerd doen met de olie.

Het lijkt me verder dat als zo'n rits klachten die je bij Radar/Kassa ziet een gemene deler heeft dat we dit inmiddels wel hadden vernomen, met name door de fabrikant. "Olie 3x 10.000km te laat vervangen", "Olie nooit vervangen", "Verkeerde type olie". Ik heb dat soort uitspraken eigenlijk nooit gehoord. Het zijn juist die jonge auto's die sowieso al voor 95% naar de dealer gaan voor onderhoud. De 5% die liever naar de dorpsgarage gaat zullen toch niet enorme misstanden op het gebied van olieverversen ondergaan? Een Mazda of Toyota gaat toch ook wel eens naar een dorpsgarage.

Als het echt zo nauw luistert met onderhoud dat de dealer dat perfect kan en de dorpsgarage niet. Of dat een verstrooide eigenaar na 3000km te laat onderhoud met de gebakken peren zit. Ook dan is zo'n auto eigenlijk al niet aan te raden.

Ockhams scheermes: Die vederlichte turboblokjes die ooit zuinigheid en kracht beloofden en allerlei strenge eisen tegemoet kwamen zijn gewoon 'te licht' bevonden. Het klonk toen al niet goed, grote wagens met een 1-1.5 blokje erin, toch veel vermogen, ze reden als de brandweer. Totdat het op is.

Dit is verder ook helemaal volgens de algemene tendens van het 'design to fail' principe dat je overal om je heen ziet. Alleen is een motorblok van €5k in je auto van 3 jaar oud natuurlijk iets lastiger te vervangen dan een staafmixer, mobieltje of led-televisie.

Overigens kan je me best voorstellen dat je toch zo'n auto koopt. Als het echt helemaal je ding is en alle alternatieven stukken duurder uitpakken dan kan je de gok wagen. Wees wel scherp op rare geluiden en hou een reservepotje achter de hand.

Elke motor heeft kans op problemen maar bij sommige blokken komen ze vaker voor, inderdaad zonder direct aanwijsbare reden. Dat maakt het zo lastig met zulke blokken.

In dezelfde klasse heb je ook de cx3. Over het algemeen een stuk betrouwbaarder, stiller, veel beter onderstel, beter afgewerkt.. maar wel iets minder zuinig. En het minst een bejaardenbak in de opgehoogde B segment klasse (ok de puma is ook wel leuk).

Voor hetzelfde geld koop je ook een praktisch nieuwe CT, of een Jazz. Ook een bejaardenbak, maar dan praktisch, betrouwbaar en zuinig. En een stuk waardevaster.

Waar is een 2008 eigenlijk wel goed in?

Een kennis van mij heeft een 1.2 PureTech (Citroën Cactus C4). Enorm olieverbruik ondanks lage kilometerstand.
Bij de dealer wordt het weggezet als producteigenschap. Hij kreeg de "oplossing" aangeboden om een abonnement bij ze af te sluiten om onbeperkt olie te laten bijvullen..... :censored:

Je moet het uiteraard zelf weten. Een tweedehands auto is altijd een gok, de gok is in het geval van deze motor alleen wat groter wat mij betreft. Dit is een persoonlijke afweging die je moet nemen of het de gok waard is.
Ik vraag mij af hoe het kan dat de ene een gigantisch olieverbruik heeft met een lage km stand, de andere heeft met 100.000 km daar totaal geen last van, beurtjes volgens schema, dat is alles.
Kan het gebruik, misbruik er mee te maken hebben?

Alle jongetjes met hun rijbewijs vers op zak die de Civics/coltjes/starlets van deze wereld koud de toerenbegrenzer in trappen, krijgen die motoren ook niet kapot..

Ik vraag mij af hoe het kan dat de ene een gigantisch olieverbruik heeft met een lage km stand, de andere heeft met 100.000 km daar totaal geen last van, beurtjes volgens schema, dat is alles.
Een koude start levert net zoveel slijtage als 25 km met een warme (alles op bedrijfstemperatuur) motor rijden. Daarnaast heb je de eerste "koude" kilometers een zeer versnelde vervuiling van de olie door oa condens en dus snel kans op verminderde (smeer)-eigenschappen, waardoor de slijtage ook toe neemt.

Alle jongetjes met hun rijbewijs vers op zak die de Civics/coltjes/starlets van deze wereld koud de toerenbegrenzer in trappen, krijgen die motoren ook niet kapot..
Omdat die motoren nog fatsoenlijk gebouwd waren en niet onder het mom van downsizing en lichter maken met aluminium en plastic. Daarnaast zijn ze niet af fabriek al veel te opgefokt en lopen ze niet arm, hebben veelal nog geen egr enz enz. Gaat allemaal veel langer mee. Maar ook die motoren gaan kapot als ze lang genoeg misbruikt worden.

Zon opgefokt downsize plastic/alu 3 pittertje heeft veel meer last van slecht rijgedrag, maar ook bij normaal gebruik zijn ze niet bestand tegen de zware autos waar ze in zitten.
Als jij constant op je tenen moet rennen met een zware rugzak, waar je ook heen gaat, wordt je ook veel sneller moe en heb je sneller blessures.

Omdat die motoren nog fatsoenlijk gebouwd waren en niet onder het mom van downsizing en lichter maken met aluminium en plastic. Daarnaast zijn ze niet af fabriek al veel te opgefokt en lopen ze niet arm, hebben veelal nog geen egr enz enz. Gaat allemaal veel langer mee. Maar ook die motoren gaan kapot als ze lang genoeg misbruikt worden.

Zon opgefokt downsize plastic/alu 3 pittertje heeft veel meer last van slecht rijgedrag, maar ook bij normaal gebruik zijn ze niet bestand tegen de zware autos waar ze in zitten.
Als jij constant op je tenen moet rennen met een zware rugzak, waar je ook heen gaat, wordt je ook veel sneller moe en heb je sneller blessures.
Mooie beeldspraak! :)

Precies.. koop gewoon een fatsoenlijk gebouwd blok of ga gelijk stekkeren.

Het zal een combinatie van factoren zijn. Het kan ook puur materiaaleigenschappen zijn, net iets mindere zuiger(veren), net wat meer speling vanaf de fabriek. Net als met slechte ledlampen in huis. Ik had 6 Osram spotjes en Ikea lampjes en van beiden begaf één het al vrij snel (achter dezelfde schakelaar). Ik heb ook nog veel meer Philips lampen en die zijn niet kapot te krijgen. Sommige liggen al jaren te schudden in mijn gereedschapskist voor tijdelijke klusjes. Als je dat vertaald naar Polo's, Fiesta's en 208tjes dan is het natuurlijk wel heel zuur dat één op de 6 auto eigenaren motorproblemen krijgt.

Dat 'netjes berijden' is ook erg subjectief. Gaat iemand toch tot 3000 toeren, en draait deze persoon vrij snel en steil de snelweg op? Elke ochtend vroeg bij steenkoud temperaturen.

Iemand die beweert nergens op te letten is misschien wel 10 minuten bezig met een draaiende motor om hekken te openen, auto's op zij te zetten of gewoon een heel rustige wijk uit te tuffen.

Beste Johan,

Ik sluit mij aan bij de oproep van een andere forumgebruiker in dit topic: dit is ècht, ècht nieuwswaardig - post er eens een artikeltje over op autoweek.nl, hier gaan heel erg veel mensen blij van worden!

Er rijden duizenden Peugeots, Citroens, Opels en wat dies meer zij rond met dit motorblok. Ongetwijfeld heeft Stellantis een afweging gemaakt: enerzijds zijn er de kosten die deze coulanceregeling met zich meebrengt voor Stellantis, maar anderzijds zal dit bijdragen aan de beperking van reputatieschade en bijbehorende derving van inkomsten, en beperking van de kosten voor massaclaims. Het lijkt erop dat deze afweging positief voor de consument uitpakt, in dit geval. En, laten we eerlijk zijn, dat mag ook wel, als je een motorblok met een dergelijke (ontwerp? fabricage?)gebreken op de markt gebracht hebt en nog steeds blijft inzetten in talloze modellen.

Mijn verhaal: ik heb een Peugeot 308 SW uit 2014 met een 1.2 Puretech motorblok, met een olieverbruik van inmiddels 1 liter per 1200 kilometer - ik houd het nauwgezet bij. De kilometerstand ligt rond de 140.000, heb hem gekocht in 2018 met een tellerstand van 60.000. Het olieverbruik begon op te vallen vanaf een kilometerstand van 117.000, maar toen ging het nog om een verbruik van 1 liter op 10.000 kilometer ongeveer.

Onze auto wordt in oktober 10 jaar oud. Net de dealer gebeld, die de samenvatting van Joost woordelijk bevestigt. Aangezien we ook aan de voorwaarden voldoen, gaan we kijken of ook bij ons het blok kan worden vervangen onder deze regeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan