Veel van de mensen die Duitse auto's kopen doen dat omdat ze voor degelijkheid en betrouwbaarheid gaan. Om diezelfde redenen (betrouwbaarheid en degelijkheid) wijzen ze vaak Frans en Italiaans af. Ik merk echter wel dat veel van die mensen, ondanks de vele betrouwbaarheids- en degelijkheidsproblemen van VAG over de afgelopen 15 jaar, nog steeds VAG kopen (nieuw of tweedehands) of nog twijfelen. Dit terwijl diezelfde mensen juist altijd zeiden "bij enige twijfel over een auto, NIET DOEN, een auto is nl een grote investering, in een onbetrouwbare auto wil ik mijn geld niet gaan stoppen." Deze mensen hebben nu echter de neiging om de VAG-problemen direct of indirect te bagatelliseren. Dan beweert men "slechts 30 procent vd eigenaren heeft problemen" (dus dan koop je het? Zou je in een specifieke auto stappen als de kans 1 op 3 is dat je een maand totaal geeen inkomen zou hebben bijvoorbeeld? Een kans van 1 op 3 is erg hoog, nee dus. ) Of men "neemt aan" dat er modificaties zijn doorgevoerd inmiddels aan de motoren. Vind je dat niet inconsequent, onlogisch en irrationeel gedrag? Hoe zouden deze mensen zelf oordelen als het andere mensen dan zijzelf betrof en het over andere onderwerpen (of Franse of Italiaanse auto's) zou gaan? Begrijp me niet verkeerd, ieder zijn voorkeuren en afwegingen en ik ben echt niet anti-VAG ofzo (ik vind bepaalde VAG- modellen ook erg mooi en goed en zou ze best willen hebben), maar het lijkt mij logischer dat iedereen na de probleemgeschiedenis voor VAG vanaf 2000 tot recent de t(f)si en tdi- motoren en andere probleemmodellen (Golf IV tm VI bijv) links zou laten liggen; dat men zou gaan voor een VAG-produkt welke geen problemen geeft of dat men zelfs gaat kijken bij de concurrentie. Ikzelf zou in elk geval nooit t(f)si of tdi in mijn auto willen hebben (en ook bijv geen thp, maar dat is off topic). Ik zou dus gewoon kijken voor een andere VAG-motor zonder t(f)si techniek OF voor "zekerheid" gaan en dan gaan voor een niet VAG-auto. Jouw beslissing lijkt me dus ook juist. Maar ik wilde dit toch even schrijven, voor evt nieuwe bezoekers vd thread. NB; ik zeg in dit stukje niet wat mensen moeten doen, ik stel alleen wat retorische vragen en probeer mensen daarmee een spiegel voor te houden. Men beslist uiteindelijk zelf. En als je zelf alleen maar blij kunt worden in een Volkswagen of Audi; prima. Een echte autoliefhebber heeft altijd iets irrationeels in zich. Besef je dit en laat het irrationele niet het rationele volledig uitschakelen maar tot een voor jou acceptabele balans komen. Is gezegd. Wat heb je nu gekocht?