1.2 & 1.4 tsi motoren

Guest
Hallo allemaal,

Op het internet lees ik allerlei verhalen over de de 1.2 en 1.4 TSI motoren van het Volkswagen concern. Nu had ik mijn pijlers eigenlijk gericht op een Seat Leon 1.2 uit het bouwjaar 2014 of 2015. Zijn deze motoren uit deze bouwjaren wel betrouwbaar, of nog steeds veel problemen?

Of kan iemand me de actuele status van deze motoren geven? Vind er namelijk weinig van op internet in deze 'nieuwstaat'.
*Of kunnen jullie me doorlinken naar wat leesvoer over de huidige 1.2 en 1.4 motoren uit de bouwjaren 2014 en 2015?

Alvast bedankt,
Groeten.

Vooralsnog lijken de motoren van die bouwjaren het tot op heden aardig de houden.

Maar ze zijn natuurlijk van dusdanige leeftijd dat het lastig valt te beoordelen in hoeverre ze dat echt zijn. Problemen met olieverbruik, kettingen, bobines, etc etc. doen zich met name voor na een aantal jaar en wanneer de 100.000 km is geweest. Ik ga er van uit dat ze die problemen tenminste al wel onder controle hebben.

Daarnaast beginnen mensen pas echt te klagen op internet/consumentenbond/trosradar en internetfora als ze uit de lease komen of als ze wat ouder zijn en buiten de garantie vallen en PON de mensen zelf voor de hoge kosten laat opdraaien.

Zo goed als het VW concern bezig was in het begin van dit decennium met mooie auto's van goede kwaliteit hebben ze de laatste jaren hun naam echt te grabbel gegooid met de broekriem strak aanhalen van toeleveranciers, matige kwaliteit, matig tot geen coulance van de importeur als je problemen hebt en arrogantie van dealers/importeurs om maar niet van het dieselgate gezeur te spreken. Gelukkig kunnen ze nog redelijk teren op hun ijzersterke imago. Hopelijk voor ze hebben ze de weg omhoog gevonden, de tijd zal het leren...

Alles TSI motoren na 2012 zijn absoluut betrouwbaar, eerdere bouwjaren zijn discutabel, maar het is ook niet zo dat ze standaard aan puin draaien.
Belangrijkste is dat de modificatie van ketting en spanner is uitgevoerd, als dat officieel is gedocumenteerd zou het vertrouwd moeten zijn.

Al blijft olieverbruik wel een puntje, maar dat is ook niet standaard bij elke TSI.
Kopen bij een goed adres met garantie en volledig gedocumenteerd is mijn advies (y)

Olieverbruik en direct injectie hebben volgens mij een relatie met elkaar. Zie ook de THP motoren of de Tce van Renault. Die lusten volgens mij ook een drupje olie terwijl de "oude" motoren dat vaak niet nodig hadden.

Ik zou zeggen kies iets van een merk dat minder slecht in het nieuws heeft gestaan (én gesjoemel én olieverbruik én kettingen én matige garantieafwikkeling). Zoals AsconaGT noemt, ze teren op een ijzersterk imago, maar als dat straks nog één duwtje krijgt of dat dieselgate blijft nóg langer doorspelen dan sta je straks misschien sip te kijken met je privé investering. Met een japanner, Volvo, Mercedes, BMW of Fiat zal je nooit hoeven uitleggen waarom je nu dan toch voor die VAG wagen hebt gekozen.

Het probleem van VAG is dat niet alleen de TSI matig van kwaliteit was, ook het raammechanisme, waterpompen etc gaan nogal eens kapot. Het positieve is wel dat Seat door PON met 4 jaar garantie op de weg wordt gezet, informeer daarom naar die door de importeur verlengde garantie! Als je dan een 2015 hebt, heb je in ieder geval nog 2 jaar garantie.

FW Ta-183 Huckebein I zei:
Het probleem van VAG is dat niet alleen de TSI matig van kwaliteit was, ook het raammechanisme, waterpompen etc gaan nogal eens kapot. Het positieve is wel dat Seat door PON met 4 jaar garantie op de weg wordt gezet, informeer daarom naar die door de importeur verlengde garantie! Als je dan een 2015 hebt, heb je in ieder geval nog 2 jaar garantie.

Wat het raammechanisme niet een kwaal van de Golf 4? Krijg het idee dat men alle kwaaltjes van de afgelopen 30 jaar op een hoop
gooit.

Oh ja, dan weet ik er nog wel een: bij de Golf 2 (1983-1991) gingen de kachelradiateuren nog wel eens stuk bij de 1e serie.
Daar is door de importeur een modificatie voor uitgebracht om de druk op de kachelradiateur te verminderen.

Eigenlijk is er nog niet heel veel over te zeggen, het lijkt er op dat de motoren vanaf 2012 gewoon beter zijn.
Ze gebruiken een distributie riem in plaats van een ketting, ze hebben dus geen problemen meer met kettingspanners.

Wat mij wel zorgen baard dat VW zijn toeleveranciers de afgelopen periode bijzonder uit knijpt, omdat ze enorme bedragen moeten betalen i.v.m. de diesel gate. Dit is vaak niet positief voor de kwaliteit.

Ik wil iedereen bedanken voor hun input. Hier kan ik iets mee. Ik zal mijn focus is gaan verleggen naar een Volvo v50 of een Toyota Auris station.
tips of aanvulling op bovenstaand zijn uiteraard nog welkom!

Veel van de mensen die Duitse auto's kopen doen dat omdat ze voor degelijkheid en betrouwbaarheid gaan. Om diezelfde redenen (betrouwbaarheid en degelijkheid) wijzen ze vaak Frans en Italiaans af. Ik merk echter wel dat veel van die mensen, ondanks de vele betrouwbaarheids- en degelijkheidsproblemen van VAG over de afgelopen 15 jaar, nog steeds VAG kopen (nieuw of tweedehands) of nog twijfelen. Dit terwijl diezelfde mensen juist altijd zeiden "bij enige twijfel over een auto, NIET DOEN, een auto is nl een grote investering, in een onbetrouwbare auto wil ik mijn geld niet gaan stoppen." Deze mensen hebben nu echter de neiging om de VAG-problemen direct of indirect te bagatelliseren. Dan beweert men "slechts 30 procent vd eigenaren heeft problemen" (dus dan koop je het? Zou je in een specifieke auto stappen als de kans 1 op 3 is dat je een maand totaal geeen inkomen zou hebben bijvoorbeeld? Een kans van 1 op 3 is erg hoog, nee dus. ) Of men "neemt aan" dat er modificaties zijn doorgevoerd inmiddels aan de motoren. Vind je dat niet inconsequent, onlogisch en irrationeel gedrag? Hoe zouden deze mensen zelf oordelen als het andere mensen dan zijzelf betrof en het over andere onderwerpen (of Franse of Italiaanse auto's) zou gaan? Begrijp me niet verkeerd, ieder zijn voorkeuren en afwegingen en ik ben echt niet anti-VAG ofzo (ik vind bepaalde VAG- modellen ook erg mooi en goed en zou ze best willen hebben), maar het lijkt mij logischer dat iedereen na de probleemgeschiedenis voor VAG vanaf 2000 tot recent de t(f)si en tdi- motoren en andere probleemmodellen (Golf IV tm VI bijv) links zou laten liggen; dat men zou gaan voor een VAG-produkt welke geen problemen geeft of dat men zelfs gaat kijken bij de concurrentie. Ikzelf zou in elk geval nooit t(f)si of tdi in mijn auto willen hebben (en ook bijv geen thp, maar dat is off topic). Ik zou dus gewoon kijken voor een andere VAG-motor zonder t(f)si techniek OF voor "zekerheid" gaan en dan gaan voor een niet VAG-auto. Jouw beslissing lijkt me dus ook juist. Maar ik wilde dit toch even schrijven, voor evt nieuwe bezoekers vd thread. NB; ik zeg in dit stukje niet wat mensen moeten doen, ik stel alleen wat retorische vragen en probeer mensen daarmee een spiegel voor te houden. Men beslist uiteindelijk zelf. En als je zelf alleen maar blij kunt worden in een Volkswagen of Audi; prima. Een echte autoliefhebber heeft altijd iets irrationeels in zich. Besef je dit en laat het irrationele niet het rationele volledig uitschakelen maar tot een voor jou acceptabele balans komen. Is gezegd. Wat heb je nu gekocht?

pfff wat een verhaal. En daarmee een 2 jaar oud topic omhoog schoppen.
Golf 4 en TDI zou ik trouwens gerust kopen. Die zijn juist erg betrouwbaar. probleemjaren zijn eerder 2008-2012.

Golfjes 4 zie je ook nog met bosjes rijden, terwijl de meeste rond de 20 jaar zijn.

En ja, wij rijden ook al 10 jaar en 130k km probleemloos in een 2003 golf. Momenteel wacht ik tot de golf 7 binnen budget valt, en bevestigd betrouwbaar is .

Terug
Bovenaan