“Gewoon een leuke auto” gezocht

LV87

Net ingestapt
Dag Forumleden. Voordat jullie denken: daar heb je weer iemand met een vraag, die zien we nooit meer terug.. ik kon niet meer op mijn minstens 15 jaar oude account dus heb een nieuwe aangemaakt. Ben hier lang niet geweest, maar heb toch wat hulp nodig.

Het zit zo: ik rij/reed altijd oudere auto’s. Bijvoorbeeld een Lexus IS200, een civic coupe uit 2001 (nog in bezit) en een mx5 (na, in bezit). Prima japanse “analoge” auto’s die vooral doen wat ze moeten doen. Toen ik in december voor mn nieuwe baan neer moest rijden wist ik precies wat ik nodig: een zuunige b-klasse diesel. Het werd een Clio IV in de prachtige kleur rouge flamme, stuk sexier dan alles wat uit Duitsland komt.

Maar: ik kan er niks mee. Ja ik was verliefd tijdens de proefrit, want “oeh alles is zo modern en strak”. Het is echter niet comfortabel, de auto bemoeit zich teveel met o.a. anti-afsla-hulp bij wegrijden, achterruitenwissers die aangaan als je in de achteruit schakelt, etc. Ik kan er niet aan wennen, vind het een onoverzichtelijke auto, en kwam er tijdens een lekke band achter dat ik met schuim moet klooien.

Ben er klaar mee. Ik wil een echte auto. Met een echt reservewiel, comfort en zonder foefjes. Maar ook: zuinig vanwege de kilometers. Ik weet niet waar ik moet kijken, iets moderns trekt me wel omdat het minder gezeik is met onderhoud maar een oude volvo of mercedes is ook wel mijn type auto.

Overig:
Budget van 0 tot 10k
Niet te duur in gebruik (dus geen v8’en op lpg)
Trekhaak

Auto’s die ik leuk vind:
Toyota Aygo, zo lekker basic
Alfa Guilietta, mooiste auto in z’n klasse
W124 station
Bmw 4 serie, of een e36 coupe/station
Audi A5
Subaru

Auto’s die ik niet kan kopen:
Alfa Brera diesel (zwaar, onzuinig)
Bmw 4 serie (duuuur)
Al het standaard VAG spul


Hopelijk is het niet te vaag, echte eisen heb ik niet, maar wel een drang naar een “klik” met een auto. Zoals de glimlach die je krijgt van de MX5 klaploplampjes.. of de civic coupe die gewoon-niet-stuk-wil en waar werkelijk alles in past dat ik in de bouwmarkt koop ondanks dat het een coupé is.

Misschien de Civic opknappen? Wordt het een Fiat Panda? Of een moderne premium zoals een 1 serie?

Wat zouden jullie doen?
 
Zelf heb ik het idee dat auto's van eind jaren 90, begin deze eeuw erg goed zijn. Niet jouw merk, maar de facelift van de eerste A4 vind ik een aantrekkelijke auto voor erg weinig geld. Maar rond die tijd had je ook de Xantia, 406, Laguna, Mondeo; allemaal auto's die me gewoon fijne dingen lijken.
Je noemt bij BMW de 4-serie en de E36; waarom geen nette E46?
Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar een diesel zou kunnen als je niet ergens de stad in hoeft: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw/m1787307416-bmw-3-serie-320d-youngtimer-airco-automaat-157-000km>
 
https://www.autowereld.nl/jaguar/x-type/2-0-d-75-000-km-unieke-staat-vol-leder-climate-control-cruise-control-elktr-pa-35814561/foto.html

https://www.autowereld.nl/mitsubishi/carisma/1-9td-nl-clas-hatchback-2000-11187909/foto.html

https://www.autowereld.nl/peugeot/405/1-9-selection-d-1e-eigenaar-106-000km-nap-35961658/details.html?_ga=2.168011041.1821883354.1642532765-516256561.1624303642

https://www.autowereld.nl/volvo/c30/2-0d-momentum-airco-navigatie-35796314/details.html?_ga=2.134374641.1821883354.1642532765-516256561.1624303642

https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/147/1-9-jtd-business-pro-35145103/details.html?_ga=2.241854466.1821883354.1642532765-516256561.1624303642

Leuke zoektocht, herken me er wel in ;)
De keuze is reuze! Wat vindt je van de opties hier boven?
 
@barri, excuus.. ik bedoel e46! Tijdloos als station en coupe. De sedan vind ik minder mooi. En zo’n vraagprijs, schrijf ik nou niet meteen een paar 1000 af als ik’m koop? Mijn clio is niet veel duurder en ik heb altijd het idee dat ik de enige ben die relatief geld over heeft voor oude auto’s.

1e type a4 (of een audi 80 / a6 station!) ook mooi. Vag uit die tijd kan goed ja, een 1.8t zou bijvoorbeeld wel een leuk blok zijn in een a4 qua verbruik, degelijkheid en vermogen gok ik?

@automaatje, ja leuk he! Maar ook moeilijk. Want in jouw siggesties zit eigenlijk geen verband, maar allemaal leuke opties!
X-type: ja! In die uitvoering erg mooi
Carisma: mjaa.. net wat te saai. Had een Galant moeten zijn.
405: ja, ja.. lekker nagelen bij koude start.
C30: mooie auto, had’m ook kunnen worden ipv de clio. Toch doet de clio moderner aan voor hetzelfde geld. Dat was mijn overweging.
147: knappe auto voor het geld, pre facelift is mooier maar zeker een leuke richting.

Wat me dus ook weer opvalt: auto’s als de 405 en 147… echt duur zijn ze niet, maar deze handelaren vragen wel veel meer dan het gros van die type auto’s kost. Is dat nou handig? De duurste kopen die te vinden is? Wie gaat bijvoorbeeld een 147 van me kopen als ik na 2 of 3 jaar weer over moet naar bijv benzine?

Voorbeeld: ipv 10k voor een x-type ben je er voor 1350 ook. Ja ik zie heus het verschil, maar.. het gat is 8k!
https://www.autowereld.nl/jaguar/x-type/2-0-d-sport-airco-35776910/details.html
 
Aanvullend:

Aantal kilometers, ca 600 per week, dus 30k per jaar.
Ik woon in Groningen, geen milieuzone. Grote steden bezoek ik per trein of p+R, of we pakken de Aygo van mn vriendin.

Wat ik ook leuk vind zijn van die wagens die een soort “onverzettelijkheid” uitstralen. Cherokee, defender, subaru outback.. in light vorm zou het bijv een RAV4 kunnen zijn.

Ik hoor graag jullie overwegingen, waarom youngtimer of waarom toch nieuw? Ik heb sterk het idee dat het een toevalstreffer wordt, bijvoorbeeld zo’n 405 diesel. Daar loop je tegenaan ipv dat je ernaar zoekt. Bij een nieuwere wagen (stel dat veel mensen me een specifiek model adviseren) is dat natuurlijk anders.
 
Met zoiets kun je nog een hele poos vooruit:
Mercedes-benz C-klasse 180 Elegance|1EIG|AUTOMAAT|94DKM NAP!
€ 2.995,00
https://link.marktplaats.nl/m1793776791

Of het model erna:
Mercedes-Benz C-klasse 180 K. Elegance
€ 3.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1793637191

Een knappe E46 is ook niet te versmaden:
Bmw 3-SERIE 318I EXECUTIVE AUT. *TOPSTAAT/65dkm/Youngtimer*
€ 8.500,00
https://link.marktplaats.nl/m1798273793

Of iets vriendelijker geprijsd:
BMW 3 Serie 318i Executive Automaat, Nederlandse auto
€ 2.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1797139641

Let op de hier getoonde 318i hebben nog de "ouderwetse" 1.9 met 115pk, geen strepentrekker maar uitermate goede en betrouwbare motoren.

En als laatste, met een Omega zit je ook altijd goed:
Opel Omega 2.2i-16V Business Edition ZEER NETTE AUTO !
€ 2.999,00
https://link.marktplaats.nl/m1790171682
 
LV87 zei:
@barri, excuus.. ik bedoel e46! Tijdloos als station en coupe. De sedan vind ik minder mooi. En zo’n vraagprijs, schrijf ik nou niet meteen een paar 1000 af als ik’m koop? Mijn clio is niet veel duurder en ik heb altijd het idee dat ik de enige ben die relatief geld over heeft voor oude auto’s.
Ja, hij is redelijk aan de prijs. Zeker ook omdat het een diesel is. Dan zou ik haast een benzine kopen voor minder en meer te besteden hebben aan de brandstof.
Een E46 coupé vind ik ook echt prachtig!
<https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw/m1798900542-bmw-3-serie-e90-2-0-320i-coupe-2000-blauw>
Facelift. Helaas geen climate control en geen sportstoelen: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw/m1798530538-bmw-3-serie-coupe-325ci-bj-2003>

Maar aangezien je in Groningen woont en best wat kilometers maakt, zou ik ook een 6-cilinder diesel niet afwijzen!
E39 facelift bijvoorbeeld: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw/m1797347784-bmw-5-serie-525d-executive-bj-2001-automaat>

Audi kan ook nog. De A4 vanaf 2002 is ook een mooi model. De 1.8 is wel goed, maar een 2.0 FSI 150pk is ook fijn. Dacht dat die minder issues had dan de TFSI die o.a. in de Golf GTI ligt. En ja, een A3 3-deurs (pre facelift) met dat blok is ook fijn! Paar jaar terug eens in gereden, gewoon een fijn degelijk ding. Voelt modern aan, maar toch ook nog wel dat ouderwetse 'mechanische'.
A4: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/audi/m1796504339-audi-a4-2-0-fsi-benzine-airco-i-cruise-i-navigatie?correlationId=61261b37-8f06-47ea-b008-ce6561679644>
 
Klopt, zit geen enkel verband in :) en idd, die x type is niet goedkoop...
Diesel, handgeschakeld tot 10.000 en max 160.000 op klok, zoeken maar...kijken wat je aanspreekt.
Misschien bedenken wat je de max vindt qua wegenbelasting....dat sluit weer aardig wat uit.
Handgeschakeld lijkt mij passend gezien je verhaal, maar misschien is een automaat ook oke?
 
LV87 zei:
Dag Forumleden. Voordat jullie denken: daar heb je weer iemand met een vraag, die zien we nooit meer terug

Hallo, en já dat denk ik wel zeker. Wat een onsamenhangende brei heb je daar.
 
In de vraagstelling (waar je alle kanten mee uit kan) past IMO ook wel een Opel Corsa 1.3 DCTI 2011 5 deurs met , nu komt het, slechts 75000 km op de klok...
Kost pakweg 6500 en heeft heel toevallig mijn buurman te koop.
 
Piet Precies zei:
LV87 zei:
Dag Forumleden. Voordat jullie denken: daar heb je weer iemand met een vraag, die zien we nooit meer terug

Hallo, en já dat denk ik wel zeker. Wat een onsamenhangende brei heb je daar.

En toch heb ik het idee dat een aantal mensen het wel begrijpen. Ik kan het inmiddels misschien wwel concreter stellen:

Ik zoek een eenvoudige auto, zonder teveel gedoe, maar mét een beetje karakter. Oud of nieuw maakt niet uit.

@barri, die e39 is mooi. In verhouding tot de rest een prima prijs ook wel

@overige suggesties: c -klasse is mooi, beide modellen. De tfsi audi’s heb ik nooit overwogen wegens kwaaltjes, met name toen ik naar de A5 keek en in de verkeerde bouwjaren terecht kwam. De opel corsa van de buurman lijkt me niks.
 
Volgens mij is die generatie A4 net een generatie ouder qua motoren en daardoor wat minder slecht.
 
Honda Civic diesel met 1.6 d-tec, zal je bevallen want Honda, het is een fijne praktische en nog redelijk analoge auto. Met een heerlijke diesel.

Het zal even zoeken zijn (of haal er eentje uit Duitsland), maar moet lukken binnen budget!
 
Daar had ik nou nooit zelf aan gedacht. Die gaat dan op de lijst van “nieuwe auto’s”. Eens zien of ik in zo’n model een proefrit in kan maken dan.
 
Een lijstje leuke diesels dan.

Binnen jouw budget rij je ook zoiets als dit, maarja wegenbelasting is wel een dingetje misschien:
Lancia Thema Platinum 3.0 V6 Multijet II 240pk - 20" LM - pa
€ 10.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1793627506

De eigenzinnige Cactus blijft ook leuk natuurlijk:
Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDi Shine Pano Clima Cruise NAP
€ 10.450,00
https://link.marktplaats.nl/m1798899590

Deze Rover heeft de betrouwbare BMW diesel en nog maar heel weinig gelopen:
Rover 75 2.0 CDTi Prestige PDC youngtimer!
€ 2.899,00
https://link.marktplaats.nl/m1792774244

Of een knappe DS4 van eerste eigenaar:
Citroën DS4 1.6 e-HDI So Chic Navi/Blueooth Ecc Cruise Pdc 1
€ 9.749,00
https://link.marktplaats.nl/m1787039229

Dit zie je ook niet elke dag:
Cadillac BLS 1.9 D Business
€ 7.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1798501772

Als je het aandurft (import, N47) is dit wel een heerlijk dik ding binnen budget:
BMW 1 Serie Coupe 120d Aut. Rubinschwarz M-Sportpakket / Nav
€ 9.745,00
https://link.marktplaats.nl/m1791010140

Dit blijft ook een mooi model vind ik:
Renault Mégane Coupe 1.5 dCi Expression Navi Cruise Airco Tr
€ 7.900,00
https://link.marktplaats.nl/m1789972187

Hier kun je ook nog jarenlang mee vooruit:
Peugeot 406 2.0 HDI ST *CLIMA/NAP/APK* 137.000KM!
€ 2.499,00
https://link.marktplaats.nl/m1792343818
 
Leuke opties, of kijk eens naar een Renault Laguna Coupe op diesel, of een hybride Honda CR-Z.

Overigens kun je voor een Renault Clio gewoon een reserveband kopen.
Heel eenvoudig de rijhulpsystemen voor een groot deel uit zetten, en de achterwisser wist niet als je de ruitenwissers voor uit hebt staan, en niet op automatisch. In de handleiding staan alle mogelijkheden. Lijkt mij een goedkopere oplossing.
 
ak2 zei:
Lijkt mij een goedkopere oplossing.

Ik denk dat de 'klik' gewoon mist. Dat begrijp ik wel, dat heb ik ook met de meeste moderne auto's. Ik zie moderne wagens meer als witgoed. Laatst een recente BMW 3-serie gereden met de ZF automaat, veel opties en zat vermogen. Na eerst een aantal minuten onder de indruk geweest zijn van de features was ik eraan gewend en het enige wat over bleef was een redelijke comfortabel maar vooral afstandelijk rijdende, gevoelloze eenheidsworst. Na die rit in die BMW was ik blij weer in mijn oude gebakje te rijden; een nu 22 jaar oude Peugeot 406 coupe op gas met 4+ ton op de teller. Geen 'betere' auto dan de BMW (nou ja, qua betrouwbaarheid/duurzaamheid waarschijnlijk wel), maar wel een auto waar ik een 'klik' mee heb. Meer auto, minder computer. En als ik dan in mijn 205 stap die bijna net zo oud is als ik zelf, dan ben ik alle moderne auto's direct vergeten. Dan is autorijden genieten.

Het leven is te kort voor saaie auto's.
 
Dit:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/oldtimers/m1787681220-toyota-carina-e-2-0-gli-automaat-airco-1e-eigenaar-157000km

En daar dan een lpg g3 installatie in laten bouwen.
Dan heb je een leuke, comfortabele auto waarmee je weer 100 jaar vooruit kunt :D
 
RobG zei:
ak2 zei:
Lijkt mij een goedkopere oplossing.

Ik denk dat de 'klik' gewoon mist. Dat begrijp ik wel, dat heb ik ook met de meeste moderne auto's. Ik zie moderne wagens meer als witgoed. Laatst een recente BMW 3-serie gereden met de ZF automaat, veel opties en zat vermogen. Na eerst een aantal minuten onder de indruk geweest zijn van de features was ik eraan gewend en het enige wat over bleef was een redelijke comfortabel maar vooral afstandelijk rijdende, gevoelloze eenheidsworst. Na die rit in die BMW was ik blij weer in mijn oude gebakje te rijden; een nu 22 jaar oude Peugeot 406 coupe op gas met 4+ ton op de teller. Geen 'betere' auto dan de BMW (nou ja, qua betrouwbaarheid/duurzaamheid waarschijnlijk wel), maar wel een auto waar ik een 'klik' mee heb. Meer auto, minder computer. En als ik dan in mijn 205 stap die bijna net zo oud is als ik zelf, dan ben ik alle moderne auto's direct vergeten. Dan is autorijden genieten.

Het leven is te kort voor saaie auto's.

Effe offtopic, ik snap 100% wat je zegt, maar hoeveel daarvan zit tussen de oren? Ik heb ook aardig wat auto's geprobeerd waar naar mijn gevoel geen "ziel" in zat, maar ik ben ook wel zo eerlijk tegen mijzelf dat ik er niet geheel neutraal instapte zeg maar. Ik heb wel gemerkt dat meer systemen en computers zorgen voor een minder analoge auto, maar ik heb ook auto's gereden uit de jaren '90 die voelen alsof het stuur met elastiek aan de voorwielen vastzit. Leeftijd is naar mijn mening dan ook niet de enige graadmeter in hoeverre je van een auto kunt genieten, het biedt geen garantie dat elke oude kar zomaar die magische klik geeft. In die jaren maakten ze ook al auto's die je met witgoed zou kunnen vergelijken.
 
Terug
Bovenaan