Škoda Scala | Nieuw: facelift 2024

Zoals verwacht een zeer onopvallende verschijning. Maar daar is het dan ook een Skoda voor. Niet elk merk hoeft blits of bijzonder te zijn. Alleen weer jammer dat Seat ook onopvallend is

Bird Nerd zei:
Zoals verwacht een zeer onopvallende verschijning. Maar daar is het dan ook een Skoda voor. Niet elk merk hoeft blits of bijzonder te zijn.

Als het nu een mooie, strakke of evenwichtige verschijning was... De Scala is gewoon niets (vind ik :p).

Skoda (lees VAG) heeft het goed voor elkaar, gewoon een 'neutrale', behoudende looks zal wel omzet brengen!

BuqFtEIsTCBlPW9v7GQFbjzXfYykzJv-ArF

KoEsIrF

Prijzen

1.0 TSI Active € 21.990
1.0 TSI Ambition € 24.490
1.0 TSI Sport Business € 25.990
1.0 TSI Style € 26.340
1.0 TSI First Edition € 26.390
1.5 TSI Sport Business DSG € 29.990
https://forms.skoda.nl/site/brochure/download?mc=scala

Wouter82 zei:
Prijzen
1.5 TSI First Edition DSG € 26.390

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kost-de-skoda-scala/

Volgens mij heeft autoweek verkeerd gelezen, in de prijslijst staat de first edition gekoppeld aan de 1.0 en 6H versnellingsbak.
https://forms.skoda.nl/site/brochure/download?mc=scala

Ook is er op de first edition, ondanks de luxe aankleding, geen navigatiesysteem leverbaar. Gemiste kans eerlijk gezegd.

Ik vond de prijs in de eerste instantie best schappelijk, maar ben er later achter gekomen dat wat zaken toch nog missen. Dan ga je snel richting de 30K.

Ook is er op de first edition, ondanks de luxe aankleding, geen navigatiesysteem leverbaar. Gemiste kans eerlijk gezegd.

En op andere modellen ook alleen als optie van 1200-1500, geen automaat op de 1.0 is ook wat jammer. Een koopje kan ik het niet vinden.

En zo gaan we hem vooral zien. Heel leuk na een uitbundige concept, overdreven tekeningen en persmodellen in leuke kleuren, grote wielen en al die zwarte accenten die de meeste mensen niet zullen aanvinken ;)

7ZQBDQi.png

eghhlxg.png

Sn7YgrD.png

Beetje en 323 Fastbreak of eerste Kia Rio

De first edition heeft eigenlijk het meeste er wel op voor een redelijke prijs, alleen zou dan de navi via smartlink+ (carplay) moeten. Iemand ervaringen met dergelijke systemen?

8TzmQb0.jpg

KWB7teS.jpg

tJ4IkbI.jpg

vDFZpBS.jpg

Nieuwe foto's: https://www.netcarshow.com/skoda/2019-scala/

De 1.5 is de duurste en dan wel de meest uitgeruste versie van het stel maar er ontbreekt nog toch nog heel wat.
Er staan heel wat o tjes in de prijslijst om te kiezen. Ook zaken die bij de duurste versie erbij zouden moeten zitten.
Vink een paar van die (niet echt overdreven) opties aan zoals bijvoorbeeld LED, Navi, ACC, 17" velgen en metallic lak en het wordt toch wel een erg prijzig verhaal.
Ben benieuwd wat de nieuwe Octavia (die toch hoger gepositioneerd wordt dan deze Scala) gaat kosten.
Golf prijzen? Duurder dan Leon?

Ik vind het een aantrekkelijke auto. Daarbij heb ik goede ervaringen met mijn vorige auto, een Octavia. Die werd mij wat de groot en te duur en daarom nu naar volle tevredenheid bezitter van een Focus wagon 1.0.
De nieuwe Focus IV vind ik als hatchback ook een fraaie auto (de wagon kan mij niet bekoren) , maar Ford heeft gemeend het trekgewicht van de 1.0 met 100 kg te verlagen tot 1100 kg voor de handgeschakelde versie. Die wordt dus geschrapt als eventuele opvolger van mijn huidige Focus die het zo goed doet met onze compacte caravan aan de haak.
Ik zag op de Skoda site dat de 1.0 115 pk een maximaal trekgewicht heeft van 1200 kg, gelijk aan mijn Focus.
Staat dus meteen op mijn lijstje voor de verre toekomst, samen met de Kia Ceed. Verder lijkt het mij een heerlijk ruime auto. Helaas ook weer, net als alle concurrenten, stevig aan de prijs.
Gelukkig kan ik nog wat jaren vooruit met de Focus.

Afgelopen week in de Auto Express podcast (met Vicki Butler-Henderson :)) het bericht dat volgens de Skoda topman voor de UK er geen opvolger komt voor de Scala. Niet echt een verrassing imo.

In plaats van alsnog een Fabia Combi te ontwikkelen, die vertraagd op de markt komt (2023), had Skoda ook wat meer op de Scala kunnen inzetten lijkt mij.

Carfanatic zei:
Afgelopen week in de Auto Express podcast (met Vicki Butler-Henderson :)) het bericht dat volgens de Skoda topman voor de UK er geen opvolger komt voor de Scala. Niet echt een verrassing imo.
Die Skoda topman in de UK was eerder vrij vroeg met nieuws: hij was ook de eerste die het over het einde van de Citigo e IV had.

Vandaag moest ik met de Focus even naar de dealer voor een verse APK. Daarna maar eens weer van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar showrooms te bezoeken en eens te bekijken wat de concurrenten van de Focus te bieden hebben. Eerder deze week de Kia Niro hybrid en Honda Civic bewonderd. Die laatste zou wat bevreemding op kunnen wekken omdat ik in het verleden niet onder stoelen of banken heb geschoven dat ik de Civic niet mooi vond. Maar tijden veranderen en met de komst van steeds meer gladgestreken modellen die ook steeds meer op elkaar beginnen te lijken wakkert dat alleen maar mijn belangstelling aan voor anders vormgegeven auto's.
Vandaag bij een grote VW/Seat/Skoda dealer in Heerenveen gekeken wat de Leon, Scala, Kamiq en Karoq te bieden hebben. Als voormaling Skoda bezitter heb ik nog steeds wat met dat merk. De huidige Leon vind ik minder uitgesproken dat zijn voorganger en ook wat minder aantrekkelijk. De Scala is eigenlijk ook een doodgewone hatchback, maar b.v. een Sport Business uitvoering met panoramadak en sportstoelen vind ik best aantrekkelijk. Vooral door het zwarte dak, waarbij het zwart tot over de achterklep doorgetrokken wordt. Daarbij mag de 1.0 zowel met DSG als handbak ook mijn compacte caravan trekken en is een 1.5 niet echt nodig. De Kamiq is vooral wat duurder dan de Scala, maar wat minder ruim en de zit- en instaphoogte niet opmerkelijk groter. De Karoq is een ander verhaal. Wat een zitruimte voorin en fantastische stoelen en zitpostitie. Een mooie auto kan ik het echter niet vinden en staat qua uiterlijk in mijn ogen nog steeds mijlenver achter op zijn voorganger Yeti. De Scala zou dus mijn keuze zijn als ik weer zou overstappen naar Skoda. Je ziet hem niet op iedere straathoek, is heerlijk ruim, heeft fijne stoelen en dito zitpositie. Dat er geen opvolger gepland staat lijkt mij vrij logisch. De Scala kan nog jaren mee en het wordt straks toch allemaal electrisch. Ik vind het in ieder geval weer fijn dat je een showroom binnen kan stappen. Een auto zien, voelen en ruiken is toch iets heel anders dan online plaatjes kijken.

Ik vind de Scala nog steeds een leuk model. Lekker laag, geen lomp grote wielen nodig, zo zie je ze niet vaak meer.

Mooie facelift.
Snap alleen die "copper-coloured trimline" in het interieur niet. Dacht dat dat een Cupra dingetje was.:rolleyes:

Mooie nieuwe velg ook, op die grijze.
Variant op de hele mooie Passat-velg, Verona.

Laatst bewerkt:
Ik vind de Scala soms mooi en soms super suf, het is een beetje afhankelijk van de samenstelling. De nieuwe neus is nogal Octavia-achtig. Die oogt iets volwassener en meer C-segmentwaardig. Zowaar een facelift die ik geslaagd vind.

Terug
Bovenaan