Škoda Kodiaq, nieuw: facelift 2021 | Kodiaq GT (CN)

Wouter82

Moderator

giwy6mqbctj2.jpg

48zyuh4bh81l.jpg

qqpyysabhlx7.jpg

wc4yfytb3wzq.jpg

edhy1q3bfsri.jpg

f86ykhvb07mx.jpg

breyl2hbxi0y.jpg

vtoysmyb3zyc.jpg

xljyhxtbkqkw.jpg

k1dyggtb2hp1.jpg

j24yrurbxjqw.jpg

[size=x-large]GELEKT: SKODA KODIAQ[/size]

TSJECHISCHE SUV VERSCHIJNT TE VROEG. Balende managers in het hoofdkantoor van Skoda. De Kodiaq zou vanavond pas onthuld worden, maar is dankzij een Tsjechische website nu al online verschenen. De laatste maanden lanceerde Skoda bijna dagelijks een nieuwe teaser van de Kodiaq, een nieuwe SUV voor het merk. Later vandaag zou de Tsjech aan de wereld worden voorgesteld, maar we kunnen je de auto dankzij forum.skodaforum.rs nu al laten zien. Een grote verrassing is het uiterlijk van de Kodiaq uiteraard niet meer. Al diverse keren kregen we details van de auto te zien en eerder deze week presenteerde Skoda zelf al het interieur van zijn nieuwste model. De productieversie van de Vision S blijft behoorlijk trouw aan dat studiemodel. We weten al dat de Kodiaq een 4,7-meter lange vijfzits SUV is die optioneel met zeven zitplaatsen beschikbaar komt. Op de motorenlijst komen twee benzine- en twee dieselmotoren te staan. De benzinelijst begint met een 1.4 TSI en heeft een 2.0 TSI als sterkere broer. De 2.0 TDI komt in twee smaken: met 150 en met 190 pk. Later vandaag hebben we alle informatie én scherpere foto's!
https://www.autoweek.nl/nieuws/gelekt-skoda-kodiaq-2/

Ziet er goed uit, dashboard is wel erg massief. Ben benieuwd hoe ie het gaat doen in de verkoopstatistieken.

Ziet er aardig uit, een directe concurrent voor de Kia Sorento (4.76 meter), die ongeveer net zo'n spannend ontwerp heeft (lees: niet), des te lachwekkender dat zo'n normale auto honderdduizend teasers behoeft, maar goed. Een lengte van 4.70 meter komt ook ongeveer overeen met de nieuwe Renault Koleos (4.67 meter).

De positie van het achterwiel komt op de foto met de witte en profil een beetje gek over. Of de neus is te kort en de achterkant te lang, maar verhoudingstechnisch komt ie me zo op de foto een beetje gek over.

Geen headturner, wel netjes en niet zo overdreven veel chroom zoals het van een VW-front afdruipt.
De mooiste Skoda van het moment eigenlijk.
Minder:
. insnoering in het dashboard
. ouderwetse houtkeuze
. de wielkasten van dat wit exemplaar lijken wel leeg (waar is de goeie ouwe tijd van de ballonbanden, beter kan je niet wensen onder zo'n wagen!)
. zijn naam: samentrekking van Zodiac en Kodak of is het een eerbetoon aan Kojak. Maar ja, het kind moet een naam hebben, hé

Autoweek zegt prijzen vergelijkbaar met de Tiguan maar dan een paar procent eraf.

Kia Sorento is volgens mij niet echt een concurrent aangezien deze alleen nog maar in een diesel wordt geleverd en begint vanaf EUR 50.000. Volgens mij zijn de concurrenten qua prijs/formaat:
- Nissan X Trail (ook als 7 zitter verkrijgbaar)
- Tiguan XL
- Renault Koleos (ook alleen diesel)

Ben benieuwd. Mijn huidige leaseauto loopt 04-2017 af. Als de prijzen meevallen (35.000 voor leuke uitvoering) wordt dit mijn volgende auto.

Voor dit segment vind ik het een heel gaaf ding! Ben benieuwd naar hoe de auto in het echt overkomt.

De 150 pk versie met voorwielaandrijving wordt alleen met DSG geleverd. Als ik de prijzen bij de Superb bekijk kost een DSG bij de TSI 150 pk bijna EUR 4.000 meer. Dit betekent dat er wel een groot gat qua prijs komt te zitten tussen 125 pk en 150 pk met verplichte DSG.

Ben wel benieuwd hoe snel de 125 pk de Kodiaq naar de 100 brengt.

Die Preise sollen auf Niveau des Superb Combi sein, womit der Kodiaq mindestens 26.000 Euro kosten wird.

De Superb begint bij 30.790 in Nederland. Dus de Kodiaq vanafprijs kan zomaar rond de EUR 29.000 - 31.000 liggen. Wel een hele scherpe prijs.

[size=x-large]First Sight: Skoda Kodiaq[/size]

[size=medium]“The SUV has changed a lot from past cars based purely on utility and functionality – today we’re facing a world full of very attractive, emotional and elegant-looking cars,” says Jozef Kabaň, Skoda head of design. Speaking with CDN in an exclusive studio interview prior to the Kodiaq’s unveiling in Berlin this week, he explained that: “We all knew that we needed a car which has a certain charisma, a certain character. But we knew from the beginning that it will need to be a true Skoda, therefore it needed to have certain attributes of functionality. It should stand for something. We are looking for a very strong balance between the rationality, between function and aesthetic.”

While the Kodiaq maintains many of the values of the highly successful and acclaimed Yeti, its versatile interior in particular, the design of this large SUV is as much a development from that of the latest Superb and Octavia. “We knew that we wanted to keep this genetic link, but creating another, its own, language,” Kabaň says. It is clear too, over the course of our conversation, that he takes Skoda’s 120-year heritage very seriously, seeing his role as one of custodianship of the brand.

“Of course we are one of the oldest car manufacturers in the world, and it is important that we show this connection to the past,” he says. “For example, the vertical grille, something we continue putting into all our cars. But we would like to have not only the historical touch, but a connection to the place where the cars are born. We are making this connection with the Czech glass, where we are trying to treat not only the lights and the glass in a special way, but also the surfaces – a little bit clearer, sharper, more sophisticated. What is important for us in this design language as well is that we have a link to the limousines [Superb, Octavia], but now with Kodiaq we have these square-ish wheel arches which the Yeti started with. On other Skodas the grille is vertical but with single lines; on the Kodiaq it has double lines, giving the feeling of support, a stronger character.”

This is part of establishing a distinct design language for Skoda’s SUVs, he explains, creating an impression of robustness and safety without it looking “too heavy”. The Kodiaq therefore has a stance which is imposing but not over-intimidating or aggressive. Its deep doors and blocky sides are tempered by a deep shoulder line and sculpted door sills, sweeping the eye towards the rear. “What I like as well is the movement on the bonnet, the way the movement goes over the screen, which gives the car an even more powerful element,” Kabaň says.

A human touch is important too, he adds, pointing to the crystalline stripes within the Kodiaq’s headlights: “We have this link to the human face, with the eyes, where you can see the lines. The eyelash is a little bit translated there, as well as showing the connection to the old Skoda Popular Monte Carlo [1936 rally car] where we had this [stripes] over the lights. The four eyes are a very strong element in the front but now the bottom lights are moved up [compared to the Yeti’s], they are now symbolic, let’s say. They come higher to be protected, and it gives the car a very special character.” The LED taillights, meanwhile, echo Skoda’s familiar C-shape.

The Kodiaq does not, however, feature the extravagant decorative touches as seen on the Vision S concept (Geneva 2016) which previewed it. “Everything needs some time,” Kabaň laughs, stressing that commercial success and customer satisfaction are his main priorities. “We have to know that it is the right moment in case it is not the right thing for the brand.” Which is not to say that more flamboyant trim options may not be offered in selected markets at a later date: the concept’s more outrageous details were well-received at the Beijing auto show, he says. “The Chinese love the connection with the glass. We put glass stones over the polished wheels, like stardust, it was beautiful – for Europeans, far too much, shocking, but the Chinese loved it!”

The Kodiaq’s interior shows a consideration of the same balance between aesthetics and functionality, and between a sense of robustness and elegance, Kabaň continues. “It’s not trying to look too masculine, on the inside as well as from outside, but you feel spacious and that the car is really protecting you,” he says, pointing to details such as the large vertical air vents as giving a sense of stability and solidity.

The cabin is simply and cleanly laid-out but with well-defined zones of interest – “you have almost two elements in front, one in front of the driver, one in front of the passenger, very well-connected with the big screen,” says Kabaň. The relatively upright IP gives a familiar Volkswagen Group feel, and communicates the sense of being in an SUV; an ambient lighting strip draws a link with the interiors of other recent upper-end Skodas. It’s also very roomy - Skoda is claiming class-leading trunk space for the five-seater configuration – and the optional third row of seats adds as little visual clutter as possible (if not quite the suggested “lots of surprise when you go in”).

In terms of colour and trim, Kabaň says, “there’s not any radical step but, of course, we are bringing some nice deco elements, we are closing the gap from premium. Even the way the middle tunnel and the doors are treated gives you a feeling of an almost premium car.” It is restrained, not least due to cost constraints, but “for us it is very important that this is attractive long-term,” he notes. “Therefore we are not choosing the most bling-bling things, the most surprising things; we see it a little bit like responsibility to the investor for the cars to stay timeless.”

Ultimately, while considerably more cautious and conservative than the Vision S, and by no means a step-change in its sector, the Kodiaq is the result of careful research by a team which clearly knows and understands its customers very well. As such, it is a well-thought-out way to expand Skoda’s product portfolio whilst preserving brand identity – certainly, both aesthetically and business-wise, a rational advance.

[/size]

https://cardesignnews.com/articles/first-sight/2016/09/skoda-kodiaq/

Wat teveel vet op de kont, en raar vetrolletje boven de achterlichten. Wielkasten van de Jeep Grand Cherokee, maar die passen wel. Front van Range Rover geleend. Levert echter een leuk totaalplaatje op! De instapprijs zal inderdaad wel netjes zijn, maar ik vermoed dat dat een uitvoering is die niemand wil hebben.

Ik ben zeer geïnteresseerd in deze auto en ben benieuwd wat de prijzen gaan doen. Maar als hij echt pas mid 2017 leverbaar wordt, dan duurt dat wel wat lang. Ik had gisteren een proefrit gemaakt met een Hyundai Tucson met een 130PK benzine motor, maar dat ding was niet vooruit te branden. Ik vraag me dan af wat de 125PK presteert bij deze nog grotere auto.

DJ41 zei:
Ik had gisteren een proefrit gemaakt met een Hyundai Tucson met een 130PK benzine motor, maar dat ding was niet vooruit te branden. Ik vraag me dan af wat de 125PK presteert bij deze nog grotere auto.

Dat zal je waarschijnlijk positief verrassen. De Hyundai heeft een atmosferische motor, de Skoda een turbomotor. De Skoda heeft een hoger koppel wat bij veel minder toeren vrijkomt, dus de Skoda zal een stuk soepeler en vlotter aanvoelen.

@IDS
Kodiaq is geen vreemde naam voor een dergelijke terreinwagen. Kodiak is een groot eiland net even onder Alaska, iets groter dan Hawaii, met 10.000 inwoners en heel veel bijzonder grote bruine beren. Ruig dus. Die q op het eind past bij de moderne spelling van Inuit-namen.

DJ41 zei:
Ik ben zeer geïnteresseerd in deze auto en ben benieuwd wat de prijzen gaan doen. Maar als hij echt pas mid 2017 leverbaar wordt, dan duurt dat wel wat lang. Ik had gisteren een proefrit gemaakt met een Hyundai Tucson met een 130PK benzine motor, maar dat ding was niet vooruit te branden. Ik vraag me dan af wat de 125PK presteert bij deze nog grotere auto.

Ik ben ook zeer geïnteresseerd. Volgens mij is hij vanaf begin 2017 leverbaar. Prijzen vergelijkbaar met Superb. Bij de Octavia zat er 2,5 maand tussen de onthulling en bekendmaken prijzen. Ik hoop dat het nu eerder is.

Over de 125 motor. In de Superb met een gewicht van 1295 kg gaat in 10 sec van 0-100km/h. De Kodiaq weegt 1452 kg dus dat zal dan 11 sec worden. De Tucson doet er 11,5 sec over en heeft minder koppel.

Ik denk dat de 150 pk een leuke motor is voor de Kodiaq alleen leverbaar met DSG wat hem meteen een stuk duurder maakt.

Waarom duurt het zo lang voordat ze de prijzen bekend maken? Ze hebben juist een voordeel als ze dat sneller doen en gunstiger liggen t.o.v. andere modellen in dit segment.

DJ41 zei:
Waarom duurt het zo lang voordat ze de prijzen bekend maken? Ze hebben juist een voordeel als ze dat sneller doen en gunstiger liggen t.o.v. andere modellen in dit segment.

Volgens mij is 2,5 maand echt niet lang...

synecdoche zei:
@IDS
Kodiaq is geen vreemde naam voor een dergelijke terreinwagen. Kodiak is een groot eiland net even onder Alaska, iets groter dan Hawaii, met 10.000 inwoners en heel veel bijzonder grote bruine beren. Ruig dus. Die q op het eind past bij de moderne spelling van Inuit-namen.
Volgens mij waren Inuït vooral analfabeet, die q op het einde duidt volgens mij op niks anders dan dat Skoda zelf al doorheeft dat de verwarring met Kodak anders te groot is.
En ik blijf het een idiote naam vinden.
Vergelijk eens met Croma: mooie naam, Italiaans voor chroom maar in Nederland door een margarinemerk verprutst. En dan heb ik het nog over een mooie naam, zo mooi of exotisch klinkt Kodiaq nu ook weer niet

"En ik blijf het een idiote naam vinden"

Hollands Welvaren vindt het niet eens een "vreemde" naam maar pats boem "idioot".:rolleyes:

iDS zei:
Volgens mij waren Inuït vooral analfabeet, die q op het einde duidt volgens mij op niks anders dan dat Skoda zelf al doorheeft dat de verwarring met Kodak anders te groot is. En ik blijf het een idiote naam vinden. Vergelijk eens met Croma: mooie naam, Italiaans voor chroom maar in Nederland door een margarinemerk verprutst. En dan heb ik het nog over een mooie naam, zo mooi of exotisch klinkt Kodiaq nu ook weer niet
Goed dan, zomaar wat plaatsnamen op Groenland: Kujalleq, Qaqortoq, Sermersooq, Qaasuitsup, Kangaatsiaq, Qaanaaq, Qeqertarsuaq, Uummannaq, Qeqqata, Maniitsoq. Wonen allemaal analfabeten die Groenlands leren op school, plus Deens omdat ze een autonoom deel van DK zijn, en Engels.

Nissan X Trail: 4,64 m

Prijzen medio oktober bekend:

1 September: Wereldpremière KODIAQ
1 – 16 Oktober: Internationale beurspremière Autosalon Parijs
Medio oktober: Prijslijsten beschikbaar
Q1 2017: Introductie in Nederland (onder voorbehoud)

Bron

Live @ Mondial de l'Automobile Parijs:

autosalon-parijs-2016-skoda-kodiaq-283723-800.jpg

autosalon-parijs-2016-skoda-kodiaq-283709-800.jpg

autosalon-parijs-2016-skoda-kodiaq-283711-800.jpg

autosalon-parijs-2016-skoda-kodiaq-283712-800.jpg

autosalon-parijs-2016-skoda-kodiaq-283724-800.jpg

autosalon-parijs-2016-skoda-kodiaq-283716-800.jpg

Meer foto's en informatie: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/september/41598-autosalon-van-parijs-eerste-indruk-skoda-kodiaq

Wat vinden jullie van deze kleur? Sowieso een stuk mooier door het meespuiten van de spoilers in plaats van die grijze plastic rommel. Ben benieuwd of dit ook met de andere kleuren zo kan. Of zou dit al de Sportline versie zijn, aangezien de achterspoiler er ook heel anders uit ziet.
skoda-kodiaq-brings-speed-yellowgreen-and-door-protectors-to-paris-111727_1.jpg

skoda-kodiaq-brings-speed-yellowgreen-paint-and-door-protectors-to-paris_1.jpg

skoda-kodiaq-brings-speed-yellowgreen-paint-and-door-protectors-to-paris_3.jpg

Ik vind hem mooi.
Zit zelf te overwegen of ik de overstap van een Station naar een SUV zal maken.
Wat me tegenhoudt is de toch vaak wel geringe kofferbakruimte (400-500l).
Heb nu 605l en die komen toch wel goed van pas in de vakantie.

Eerst even gekeken naar de Tiguan. Wat ik ook een mooie SUV vindt. En door de grote beenruimte achterin en de verplaatsbare achterbank.
Ziet het er naar uit dat als je de bank wat naar voren schuift. Ik netzoveel beenruimte en bagage ruimte heb als wat ik nu gewend ben.
Maar voor een "leuke" Tiguan moet ik best wat centjes meenemen.

Ben dus wel benieuwd naar de Kodiaq. Omdat hij nog meer ruimte biedt. En waarschijnlijk dus ook wat goedkoper is.
Jammer dat er (voorlopig?) geen active info scherm aanwezig is. Maar verder ziet hij er goed uit.
Als alles gunstig is moet ik er alleen nog voor zorgen dat Skoda weer op de lijst komt te staan van te leasen auto's.

Op die gele kunnen zo de stickers van Rijkswaterstaat geplakt worden :) Maar erg gaaf als dat gewoon leverbaar wordt (y)

Prijzen in Tsjechie zijn bekend https://www.auto-mania.cz/nova-skoda-kodiaq-prodej-v-ceske-republice-zahajen-ceny-jsou-priznive/

Vanaf prijs is daar gelijk aan de Superb ... dus grote kans dat de prijzen hier vanaf 31.000 zullen zijn.

Configurator is ook online. Voor benzine wordt daar alleen de 150 pk aangeboden. Handgeschakeld plus 4x4 is net zo duur als DSG zonder 4x4.

Zal niet lang meer duren voordat in Nederland ook de prijzen bekend zijn. Wie weet volgende week al omdat eerder al 1/2 oktober werd genoemd.

Van de Skoda website:

Wat is de prijs van de KODIAQ?
De prijzen van de KODIAQ zijn nog niet bekend. De bekendmaking hiervan is medio oktober gepland.

Wanneer kan de KODIAQ besteld worden?
Vanaf november kan de KODIAQ besteld worden. Op datzelfde moment zal de KODIAQ ook samengesteld kunnen worden op ŠKODA.nl

Technische gegevens: https://www.skoda-auto.com/SiteCollectionDocuments/news/SKODA-KODIAQ-technical-data-petrol-16-09-01.pdf

Voor de 1.4 125 pk van 0 tot 100km/u in 10.7 seconden valt me niet tegen. Weegt 1.527 kg.

Prijzen in Frankijk ook bekend: https://www.caradisiac.com/skoda-kodiaq-a-partir-de-24-950-eur-110508.htm?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter#xtor=RSS-40

Kom er maar in Skoda Nederland!!

ca 1000 euro duurder dus dan Superb met vergelijkbare motor in Frankrijk

De configurator staat online op skoda-auto.cz!
https://cc-cloud.skoda-auto.com/cze/cze/cs-cz/NS7/67117

Ik verwacht dat Kodiaq in Nederland zo'n 2 a 3 duizend euro duurder is dan Superb. Dit komt door de hogere CO2 uitstoot (min 140 gr voor TSI) van de Kodiaq en dus de hogere BPM. Gokje? Vanaf € 32.790,-?

Inderdaad gezien de uitstoot zou je wel eens goed kunnen zitten. Maar helaas voorlopig nog gissen.

Nu ook te configureren op de Duitse site:

https://cc-cloud.skoda-auto.com/deu/deu/de-de

Direct naar Kodiaq (?) : https://cc-cloud.skoda-auto.com/deu/deu/de-de/ns7/67117

Oeps foutje van Skoda .... prijzen van Kodiaq stonden online maar was schijnbaar iets te vroeg ..... nu weer offline gehaald.

Volgens Skoda zijn dit nog niet de correcte prijzen ;-) Business uitvoering ongeveer plus EUR 2.000

PS: niet zelf ontdekt credits zijn voor iemand anders!

2exx2mv.jpg

Best heel scherpe instapprijzen, de 125 pk versie zal geen strepentrekker zijn maar voor zo'n wagen hoeft dat ook niet, een mooie kloeke gezinswagen voor een heel schappelijke vanaf prijs, wordt denk ik wel een succes.

Mooie instappers, maar voor een beetje vermogen mag je in de buidel tasten, zeker voor een diesel!

Een collega had te horen gekregen dat 1 december de prijzen bekend zouden worden.... Ik gok dat Skoda Nederland nog heel erg aan het onderhandelen is, reken maar even mee:

De netto catalogus prijs van een 2.0 TDI 150PK DSG Active is in Duitsland 26.084,03 EUR. In Nederland is deze meestal net iets lager, laten we zeggen 25.000 EUR. Dan komt daar nog bij de BTW ( 5.250 EUR) en de BPM (met 129 gram is dat 11.684,16 EUR). Dat maakt een vanaf prijs voor een diesel: 41.900 EUR. Ik vind dat een behoorlijke smak geld voor een kale, weliswaar grote, Skoda. Dat is volgens mij vergelijkbaar met een Tiguan comfortline met dezelfde motorisering. De Tiguan heeft het voordeel van een lager CO2 uitstoot en dus lagere BPM (per gram scheelt dat volgens mij 230 EUR)

Veel lager kan de netto catalogus prijs ook niet worden, want dan bestaat de kans dat er veel Duitser hun Kodiaq in Nederland gaan kopen ivm terugvordering BPM. Die 2 procent BTW is in bovenstaand voordeel ook al vereffend.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de prijzen!

Tja prijzen ... eerst oktober ... toen november .... nu 1 december .... volgens dealer zeker voor 31 december ... lijkt wel een soap. Maar Pon is inderdaad druk aan het onderhandelen. Pon wil hem goedkoper in de markt zetten dan Skoda zelf in gedachten heeft. Te duur en mensen gaan voor de Nissan X TrIal of Tiguan.

Ik was er klaar mee.... Man, wat duurt dit lang.
En al zijn de prijzen er straks wel, vanwege de waarschijnlijk grote vraag voor de Kodiaq zal een levertermijn van minimaal 6 maanden mij niks verbazen.

Inmiddels staat de Superb 1.4 DSG Style Business in bestelling als nieuwe leasert :)

Lang? Auto stond in oktober pas in Parijs. Binnen twee maanden de NL prijzen is eerder uitzondering dan regel.

fl0riz zei:
Ik was er klaar mee.... Man, wat duurt dit lang.
En al zijn de prijzen er straks wel, vanwege de waarschijnlijk grote vraag voor de Kodiaq zal een levertermijn van minimaal 6 maanden mij niks verbazen.

Inmiddels staat de Superb 1.4 DSG Style Business in bestelling als nieuwe leasert :)

Zelfde dilemma hier .... ik wacht deze maand nog af .... prijzen zouden voor Kerst bekend moeten zijn.

Wat is de levertijd van de Superb? Die heb ik ook nog op mijn lijstje staan.

Roder zei:
Lang? Auto stond in oktober pas in Parijs. Binnen twee maanden de NL prijzen is eerder uitzondering dan regel.

Ja, lang t.o.v. wat er telkens wordt gecommuniceerd. Wanneer ze direct eind december hadden gecommuniceerd weet je waar je aan toe bent. Dit is gewoon waardeloos. Bovendien zijn de prijzen in omliggende landen allang bekend, dat helpt ook niet echt...

Terug
Bovenaan