Škoda Karoq facelift (2021)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Ook de Skoda Karoq krijgt een facelift.

bx2yq8pb1z0i_800.jpg

ttdyginbh15w_800.jpg

Meer foto's: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skoda-karoq-klaar-voor-facelift/

A8-B7-D127-BF6-C-4078-AD35-14-CF37-EC9617.jpg

Impressie:

F8-F97-E97-9-EC5-4174-A453-EAD2534-D7-BD3.jpg

Bron: https://www.autozeitung.de/skoda-karoq-facelift-2020-preis-motoren-198928.html

Ik vind het knap dat je meer dan een jaar testrijden nodig hebt voor een facelift. Dat maakt een spetterende teasercampagne alvast gerechtvaardigd.

Impressies:

https://www.kolesa.ru/news/obnovlennyy-skoda-karoq-pervye-izobrazheniya

skoda-karoq-rest-front2.jpg.webp

skoda-karoq-rest-rear2.jpg.webp

Autobild

1680020-A-5-DFA-4066-A0-DB-E6-E4-E606-D91-D.png

Zoals de meeste Skoda's ontwerptechnisch failliet. Maar goed, praktisch en best goed en zo.

'ontwerptechnisch failliet', aha. Ik vind de meeste Skoda's wel mooi eigenlijk, maar mijn smaak zal dan wel failliet zijn, ofzo. De Karoq in het donkergroen met wat aankleding vind ik ook bepaald niet verkeerd voor wat het is. Hopelijk blijft die kleur in het faillisement assortiment.

Barri zei:
Strak design, weinig overbode lijntjes. Alleen nog de nep-uitlaten.
Netjes inderdaad, gewoon een strakke vouw over de flank waar je 'm verwacht, een accent boven de dorpel om de wigvorm te benadrukken, ik ben blij dat dit soort failliet design nog gebezigd wordt. Het enige zwakkere aan de Karoq vind ik de achterlichten, en dat de auto in z'n algemeenheid nogal hoog oogt, zelfs voor een SUV. Maar dat maakt 'm ook wel weer een beetje koddig.

Zo'n Karoq en dan op een verlaagd H&R onderstel ziet er wel onwijs gaaf uit hoor!
Liefst in Emerald green en met de 19".

Ik kan strakke ontwerpen ook wel waarderen, zoiets als een Passat Variant. Maar alle Skoda's hebben een overdaad aan lijnen en vouwen, ogen iel en stralen wat mij betreft echt helemaal niks uit. Snap de aantrekkingskracht van het merk niet helemaal. De Kamiq ziet er echt niet uit (mening), de Karoq vind ik de lelijkste C-segment crossover, de Kodiaq vind ik er ook maar raar uitzien. De Scala; in een dikke uitvoering denk ik nog: nou dat valt wel mee, maar in goedkopere uitvoeringen stort dat beeld ineen.

Misschien is dat genetisch bepaald, want mijn vader vindt Skoda's ook niet mooi, buiten dat hij van een oudere generatie is die Skoda nog steeds associeert met Oostblok-spul en er daarom nooit een zou willen. Daar heb ik dan weer geen last van.

Oudere Octavia's, de eerste Fabia, Yeti, de niet mooie maar wel aparte Roomster, de tweede generatie Superb hatchback van voor de facelift (ook niet mooi, wel onderscheidend)... bij Skoda kunnen ze het wel. Hedendaagse Skoda's vind ik tegenwoordig bijna zonder uitzondering zo ongelukkig ogen, dat ik er nooit een zou overwegen.

Ik vind de Enyaq prachtig door zijn diepe lijnen en heeft nog een wat dynamische lijn. Maar de Karog vind ik echt kraak noch smaak. Een vierkant saai hok waar je levensmoe van wordt. Ja met grote wielen en mooie kleur wel te doen maar dat is bij bijna elke auto wel zo. Gelukkig niet zo suf als de Kamiq

Ja inderdaad, die Enyaq is nog wel wat. Oogt vanuit sommige hoeken gewoon mooi. Schuin van voren vind ik 'm minder, maar goed, het is niet zo dat de concurrentie enkel esthetische juweeltjes heeft. ;)

Alle zwakheden van het Karoq-ontwerp zie je goed op de spionagefoto's in de openingspost. Nietszeggend middendeel, lelijke, vierkante wielkasten, optisch topzware achterkant. Afgeplakt zijn dan nog de neus en achterkant, die bij Skoda doorgaans triestig ogen. Ik heb me laten vertellen dat Skoda zich hierbij heeft laten inspireren op de gezichten van Nederlandse voetbalsupporters na de 2-0 tijdens de wedstrijd Nederland-Tsjechië.

Die Enyaq is voor een bev bus vrij aardig gelukt. Al doet wat mij betreft die malle afgehakte platte neus sterk afbreuk aan het ontwerp.

Bij auto's als de Superb en Octavia (hatchback) zitten wat mij betreft vrijwel alle lijnen op de juiste plek. De Karoq vind ik minder geslaagd maar ik kan mij zeker minder fraaie modellen in dit segment bedenken. Ik zal waarschijnlijk niet snel een Skoda rijden maar dat heeft meer te maken met de eigenschappen van de auto's dan met het ontwerp.

Eerlijk gezegd vond ik de Karoq ook kraak nog smaak en geen waardige opvolger van de nog altijd leuke Yeti. Kortgeleden heb ik bij de Skoda dealer eens even plaatsgenomen achter het stuur van een Karoq in niet eens een dure uitvoering. Eerlijk gezegd was ik meteen verkocht. Heerlijke stoel, enorm veel ruimte en een super ontstpannen zitpositie.
Of het nu om een Scala, Kamiq of een Octavia gaat. Ik zit er heerlijk in en voel mij meteen thuis. (mijn vorige auto was een Octavia TDI).
De Focus is een heerlijk rijdende auto en 100% betrouwbaar en goed, maar toch zit ik er niet zo lekker in dan in een Skoda. De stoel is net wat krapper, kan net iets minder ver naar achteren geschoven worden en heeft door de hellingshoek net wat minder ondersteuning van de bovenbenen.

Terug
Bovenaan