Škoda Kamiq | Nieuw: facelift 2024

Škoda kiest toch zelf niet voor dit design, dat doet VAG wel voor ze. Ze mochten het zelf proberen met de Roomster en Yeti en dat bracht te weinig geld in het grote VAG-laatje, dus nu moeten ze zich maar braaf schikken naar de concernbrede confectiemode. Voor de merkidentiteit mogen ze nog een paraplu en ijskrabbertje in de auto verstoppen maar verder hebben ze zich te voegen naar de grote bazen me dunkt.

Het valt wel op dat alle VAGs dezelfde driehoekige achterlichten en het ontwerp van een kartonnen doos hebben. Alleen Audi heeft nog afgeronde hoeken. Misschien hebben ze alle ontwerpers ontslagen en heeft Xerox de functie overgenomen. ;) Aan de andere kant verkoopt het als een tiet. Dus geef VAG eens ongelijk...

Dat bedoel ik. Eén ontwerpbureau voor al die merken. Naam, dan wel modelbenaming, in het midden voluit, zelfde soort belijning, doorlopende achterlampen (bv Cayenne, e-tron, T-Cross, Tarraco), hoekje in de buitenste hoeken van de grille, hoop nepplastic in de voorbumper, 'horizontale' opzet interieur. Het is allemaal één pot nat maar net wat anders uitgewerkt. Naief om te denken dat de merken het allemaal zelf voor het zeggen hebben. Net zoals dat men denkt dat autojournalisten objectief zijn en niet beïnvloed worden door bepaalde concerns..

GT 1973 zei:
Veel mensen hebben het erover hoe leuk de Yeti en Roomster waren
Die Roomster was imo maar een lelijke 'huifkar'. Allen het paard ervoor ontbrak nog.

Cdlop zei:
Zeer goedkope budget uitstraling voor te hoge vraagprijs. Meer Dacia ontwerp en eigenlijk doe ik daar Dacia inmiddels mee tekort.

Onzin, deze Kamiq is in de pers goed ontvangen en de afwerking wordt meer dan prima bevonden.

Vergelijk tussen de Nissan Juke, Seat Arona en Skoda Kamiq:

dsc_0115.jpg

First place: Skoda Kamiq
The Skoda is a clear winner here because it has the widest range of ability. It’s comfortable enough most of the time and nearly as good to drive as the Arona, while also having more room for passengers, good in-gear performance and low running costs. It has the best infotainment of the bunch, too, and running costs will be low. Value for money is high for all of these reasons, so the Kamiq stays at the top of the class.

Second place: SEAT Arona
Even though it’s been on sale for a while now, the SEAT Arona is still a very strong contender. Its infotainment and interior aren’t quite up to the standard of the Skoda here, but it’s a match for the Nissan, and just about every other aspect of the driving experience is better than the newcomer: it’s fun to drive, comfortable enough and easier to live with. It’s practical and has all the kit you’d want, too.

Third place: Nissan Juke
The new Nissan Juke is a disappointment, mostly because of its unacceptably harsh ride. Poor performance, an unpleasant manual gearbox and a high price hurt its appeal further, but it’s not without merit. It’s spacious inside, especially the boot, and there’s lots of standard kit, particularly safety gear. The engine is quiet and it’s a significant step on from its predecessor in terms of interior quality and infotainment.

Complete test: https://www.autoexpress.co.uk/nissan/juke/108795/nissan-juke-vs-skoda-kamiq-vs-seat-arona

Vergelijk tussen de Skoda Kamiq, Hyundai Kona, Mazda CX-3 en Opel Crossland X:

Hyundai-Kona-1-0-T-GDI-Mazda-CX-3-G-121-Opel-Crossland-X-1-2-DI-Skoda-Kamiq-1-0-TSI-Exterieur-169FullWidth-eb01c239-1647975.jpg

Hyundai-Kona-1-0-T-GDI-Mazda-CX-3-G-121-Opel-Crossland-X-1-2-DI-Skoda-Kamiq-1-0-TSI-Exterieur-169FullWidth-92dee3a9-1647974.jpg

Mazda-CX-3-G-121-Exterieur-169Inline-85310cbb-1647985.jpg

Opel-Crossland-X-1-2-DI-Exterieur-169Inline-1189a5b0-1647994.jpg

Hyundai-Kona-1-0-T-GDI-Exterieur-169Inline-fbff8570-1647976.jpg

Skoda-Kamiq-1-0-TSI-Exterieur-169Inline-8bf8121f-1648004.jpg

1. Skoda 428 PUNKTE
Wenig überraschend kann sich der Kamiq hier durchsetzen. In Sachen Komfort, Raumangebot, Antrieb und Qualität liegt er weit vorn, preiswert ist er zudem.

2. Mazda 400 PUNKTE
Mit Topbremsen, guter Sicherheitsausstattung und sportlichen Fahreigenschaften präsentiert sich der etwas enge CX-3, landet so auf Platz zwei.

3. Hyundai 388 PUNKTE
Den Kona hatten wir weiter vorn erwartet. Doch der Motor tut sich schwer, das Raumangebot ist wenig üppig. Bedienung und Verarbeitung sind dagegen top.

4. Opel 383 PUNKTE
Variabilität und Laderaum sind Spitze beim Crossland X, der Antrieb ist sparsam, doch etwas rau. Das reicht hier nicht für eine bessere Platzierung.

Complete vergelijkingstest: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/hyundai-kona-mazda-cx-3-opel-crossland-x-skoda-kamiq/

Vergelijk tussen de Skoda Kamiq, Seat Arona en Volkswagen T-Cross:

Skoda-Kamiq-1-0-TSI-VW-T-Cross-1-0-TSI-Seat-Arona-1-0-TSI-Exterieur-169FullWidth-58f96012-1660372.jpg

Skoda-Kamiq-1-0-TSI-VW-T-Cross-1-0-TSI-Seat-Arona-1-0-TSI-Exterieur-169FullWidth-3862ce70-1660411.jpg

Skoda-Kamiq-1-0-TSI-VW-T-Cross-1-0-TSI-Seat-Arona-1-0-TSI-Exterieur-169FullWidth-325c8f8a-1660412.jpg

1. Skoda 425 PUNKTE
Auch seinen zweiten Vergleichstest gewinnt der Kamiq. Dass er dem VW preislich nahe kommt, ist kein Beinbruch. Schließlich ist er ja in den meisten Disziplinen besser.

2. VW 422 PUNKTE
Der T-Roc macht seine Sache rundum gut. Komfortabel ist er, sicher und als Style auch großzügig ausgestattet. Das relativiert seinen vergleichsweise hohen Preis.

3. Seat 415 PUNKTE
Der Arona wirkt in dieser Runde am jugendlichsten. Dazu passt auch der niedrigste Preis. Nicht so gut ist es um Sicherheitsausstattung und Komfort-Assistenz bestellt.

Complete test: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/skoda-kamiq-vs-seat-arona-vw-t-cross/

De prijzen waren hier nog niet geplaatst, dus bij dezen de 2020 prijslijst:

1.0 TSI Greentech 95 pk Active € 23.990
1.0 TSI Greenwich 115 pk Active € 25.090
1.0 TSI Greenwich 115 pk Ambition € 26.590
1.0 TSI Greenwich 115 pk Style € 28.390
1.0 TSI Greenwich 115 pk DSG Ambition € 27.580
1.0 TSI Greenwich 115 pk DSG Style € 29.380

Nou, die wint dus alle testen.:T

[size=x-small]Toch zou ik hem puur vanwege z'n ontzettend suffige uiterlijk links laten liggen. Ik vind op die testfoto's zo'n beetje elke concurrent (ook die uit dezelfde stal) vlotter ogen...[/size]

Nieuw: Kamiq Scoutline en Monte Carlo. https://www.autoevolution.com/news/new-skoda-kamiq-scoutline-revealed-coming-to-2020-geneva-motor-show-140380.html

new-skoda-kamiq-scoutline-revealed-coming-to-2020-geneva-motor-show_1.jpg

new-skoda-kamiq-scoutline-revealed-coming-to-2020-geneva-motor-show_2.jpg

new-skoda-kamiq-scoutline-revealed-coming-to-2020-geneva-motor-show_3.jpg

new-skoda-kamiq-scoutline-revealed-coming-to-2020-geneva-motor-show_4.jpg

new-skoda-kamiq-scoutline-revealed-coming-to-2020-geneva-motor-show_5.jpg

Dus een Scout is een ruigere versie van een regulier model, de Scoutline lijkt alleen op een ruigere versie. De Kamiq is een soort van SUV en de Kamiq Scoutline is dus een SUV die dan nog wat optische terreinauto trekjes heeft? :confused:

De Monte Carlo vind ik geslaagder!

‘t Is sowieso de minste van de SUV’s van Škoda, vind ik. Achterkant lijkt op de Fiat Tipo.

In Brussel stond nog een Kodiaq Scout. Is in Nederland volgens mij niet meer leverbaar. Daar zal dan ook wel een “Scoutline” van komen.:rolleyes:

Toch, als Scoutline oogt hij in ieder geval wat meer als een crossover, dan een budget Skoda-versie van een Audi Sportback waar de Kwikfit verkeerde vering onder heeft gezet...

De Skoda Scala is een C-segment auto.
De Kamiq is een opgehoogde Scala en dan zou die ineens in het B-segment vallen?
Hij is overigens net zo ruim als de Karoq.

Dit vergelijk tussen de Dacia Duster en Skoda Kamiq laat wel heel duidelijk zien dat de een een SUV is en de ander het predicaat crossover nauwelijks waardig is.

6262153_.jpg

6262154_.jpg

6262155_.jpg

6262158_.jpg

6262159_.jpg

6262161_.jpg

6262165_.jpg

6262210_.jpg

Rijtest: https://www.auto.cz/dacia-duster-1-0-tce-vs-skoda-kamiq-1-0-tsi-oblibenci-s-tremi-hrnky-133830

De Dacia is wat mij betreft veel mooier en stoerder om te zien, maar het Skoda-dashboard is ook veel aantrekkelijker. Kan me voorstellen dat de Skoda in zo'n beetje alles de fijnere auto is verder, op de hogere prijs na.

Oubollig lelijk hok {Dacia) versus duf saai hok (Skoda).
Ik sla over.

Wat een iel autootje naast die stoere Duster.... voor mij ook liever de Dacia !

Jammer dat die lichtunits groter geworden zijn, meestal worden ze kleiner.
Grappige wijziging van de voorbumper: meer aandacht voor de horizontale lijnen en minder voor de verticale lijnen.

De facelift arriveert bij de (Duitse) dealers:

800px-%C5%A0koda_Kamiq_Facelift_IMG_8638.jpg

800px-%C5%A0koda_Kamiq_Facelift_IMG_8645.jpg

800px-%C5%A0koda_Kamiq_Monte_Carlo_Facelift_IMG_8627.jpg

800px-%C5%A0koda_Kamiq_Monte_Carlo_Facelift_IMG_8628.jpg

Foto's Alexander Migl/Wikimedia

Zo'n basis-Kamiq is wel heel erg suf. Zie de meerwaarde van de Kamiq ten opzichte van de Scala niet, want het is toch vooral een Scala met een lelijkere voor- en achterkant met een opgekrikte bodemvrijheid voor toch flink meer geld.

Heb de Kamiq een jaar. Heerlijke auto. Rijdt zalig met goede vering. Accellereert snel genoeg. Ruim van binnen. Tot nu toe gemiddeld 4.6l/100km. Vooral het overzicht op de weg is uitstekend. Ik heb ook de Captur en Peugeot 2008 uitgeprobeerd. En voelde het beklemmend met beperkt overzicht op de weg.

Terug
Bovenaan