Óf HUD , óf kilometerteller of ook beide op OBD ??

Pieter 1965167

Net ingestapt
Hallo ,heren ( en dames ook , dus !) met OBD - kennis !!
Heb al jaren op mijn 04-2003 gele Seicento Sporting Abarth en in showroomstaat een HUD ( Head Up Display) aangesloten met alle voertuig-gegevens op de vooruit geprojecteerd. Dat auto'tje is echt een "hebbedingetje" en heb de laatste jaren maar rond de 1200 km. elk jaar gereden. Vaste kosten( WA-premie , wegenbelasting , onderhoud & APK , etc.) drukken dan heel zwaar op elke kilometer ( all-in ca. € 1,- per km. !).
Ben daarom aan het uitzoeken op welke posten ik nog meer kan bezuinigen.
Will daarom naar een kilometerverzekering toe waarbij je steeds premie betaalt per 1000 km. Hierdoor moet er een kilometerteller op de OBD die via een app bijhoudt hoeveel kilometer je rijdt. Maar OHRA ,in dit geval, weet al jaren niet of :
- de OBD in mijn 2003 Seicento Abarth daarvoor geschikt is omdat het in de beginjaren van de OBD werd geïnstalleerd door Fiat in de Poolse fabriek.
- beide tegelijk , dus zowel de HUD als de kilometerteller , op die OBD gebruikt kunnen worden met bijv. een spitter en extra kabel.
Loop dat al jaren uit te zoeken en niemand weet het precies. Wel schijnt het mogelijk te zijn om een navigatiesysteem dat werkt op een OBD tegelijkertijd te gebruiken met zo'n kilometerteller.
Wie , oh wie weet hoe het precies zit ??
Mijn dank is van hier tot aan de volgende melkweg !!
Groet !
Pieter van den Berg
Bennekom

Kan je op basis van het NAP dat jaarlijks wordt bijgewerkt tijdens de APK niet naar je verzekeraar stappen met de vraag voor een voorstel op maat?
Ik heb op de omnium (all-risk) van mijn MX-5 een max. van 5.000 km/jaar + enige chauffeur. Kom ik sowieso nooit aan qua kms, was het laagst mogelijke kilometeraantal (BE, weliswaar).

Mag ik vragen wat jij betaald aan de verzekering? Ik ben voor mijn Punto hgt, 800,- per jaar kwijt aan verzekering + wegenbelasting . Rij wel veel vergeleken met jou (+- 15.000 km) wordt nu wel minder sinds aanschaf motor.

Onderhoud snap ik, maar als je zo weinig rijd kan je hier misschien op de kosten drukken.
De motoren in de sei zijn oersterk en gaan echt niet zomaar kapot.

Misschien je onderhoudsinterval verlagen? Of zelf het onderhoud doen? Dat is bij deze auto’tjes echt een fluitje van een cent!

En uit welk jaar komt je sei? Als ze 30 jaar en ouder zijn hoef je maar om de 2 jaar naar de apk

Met een auto uit 2003 kan je eens informeren naar een youngtimer verzekering. En die houden via de APK meldingen de kilometerstand bij. Zelf een tijd gehad bij de KNAC.
Goed dat je de auto zo onderhoud en bijhoud. Helaas is weinig rijden ook een reden om vaak onderhoud uit te voeren, want een auto kan daar echt onder lijden.

Kilometerstand zit niet in het gestandaardiseerde OBDII, toen niet en nu ook niet. Die dongles berekenen dit of van een GPS meter (en dan is de OBDII alleen voor de stroomvoorziening) of door het te berekenen/schatten aan de hand van het snelheidssignaal (wat vaak, maar niet altijd op OBDII poort staat).

Nu is er echter een probleem; je weet niet welke dongle de verzekeringsmaatschappij heeft uitgekozen. Veel van die dongles proberen alles uit te lezen (waarom moet een verzekeringsmaatschappij elke 100ms weten dat de auto 2 lambdasensoren heeft?) en zorgen daarbij voor overbelasting van het CAN netwerk in de auto. Je ziet dan ook vaak dat er functies beginnen uit te vallen (deuren openen via de app bijvoorbeeld, of een radio die raar gaat doen) als er zo'n dongle is ingeplugd. Daarbij hebben veel van die dongles ook best een aardig stroomverbruik en als je dus niet elke paar dagen met de auto gaat rijden trekt het je accu leeg.
Je zou kunnen vragen of de verzekeraar een SAE J3005 goedgekeurde dongle gebruikt. Alleen dongles die aan die standaard voldoen worden namelijk ook geaccepteerd door de autofabrikant. Voldoet een dongle niet aan die standaard dan trekt de autofabrikant zijn handen ervan af.
Met dit wetende: als de dongle in zijn eentje al in staat is de auto te overbelasten is het zeer de vraag of zo'n HUD er nog bij kan. OBDII werkt namelijk niet als gewoon luisteren; elk apparaat stuurt zelf een vraag en zoekt naar het antwoord op zijn eigen vraag. Los van dat conflicten mogelijk zijn - het protocol is immers nooit ontworpen voor meer dan 1 vragend apparaat tegelijk.

Bij een auto uit 2003 vraag ik me overigens ook af of dit niet nog een KWP protocol is ipv CAN-bus. De oude KWP werkt met in principe dezelfde protocollen maar heeft nog veel minder ruimte voor communicatie. En veel dongles ondersteunen alleen CAN.

Qua OBD: eigenlijk kan je het alleen proberen om het te ontdekken.

Terug
Bovenaan