Op het laatste moment richting aangeven

A

Anoniem

Guest
Het valt mij op dat veel mensen op het laatste moment richting aangeven. Dit gebeurt vooral op afritten van snelwegen, ze gaan naar rechts en op dat moment doen ze ook richting aan. Vooral als ze niet direct de snelweg afgaan en ze de auto er nog voor gooien als jij al lang en breed uitgevoegd bent. Mij is altijd geleerd om (op de snelweg) zo'n 200-300mtr voor de afslag richting aan te doen.

Zijn er meer mensen die zich hieraan storen?

Het enige communicatiemiddel wat aan een auto zit wordt slecht gebruikt. Zeker op snelweg en bij rotondes. Veelal zie je aan de auto eerder dat die van baan wisselt dan dat de richtingaanwijzer aan gaat.

Vin cent zei:
Veelal zie je aan de auto eerder dat die van baan wisselt dan dat de richtingaanwijzer aan gaat.

Klopt helemaal, als je 3 kwart rond gaat op een rotonde kun je ook het fatsoen hebben om je richtingaanwijzer naar links te doen. Als er geen rotonde zou zijn zou je namelijk gewoon links afslaan en doe je (als het goed) is ook je richting naar links aan.

Renault Zoe zei:
Vin cent zei:
Veelal zie je aan de auto eerder dat die van baan wisselt dan dat de richtingaanwijzer aan gaat.

Klopt helemaal, als je 3 kwart rond gaat op een rotonde kun je ook het fatsoen hebben om je richtingaanwijzer naar links te doen. Als er geen rotonde zou zijn zou je namelijk gewoon links afslaan en doe je (als het goed) is ook je richting naar links aan.

Iets wat hier verplicht is, maar in Duitsland verboden. Dus even in de gaten houden als je Duitsland in gaat.

Supervisor R zei:
Renault Zoe zei:
Vin cent zei:

Iets wat hier verplicht is, maar in Duitsland verboden. Dus even in de gaten houden als je Duitsland in gaat.

Is hier helemaal niet verplicht, alleen bij het verlaten van de rotonde is richting aangeven verplicht.
Dat het duidelijker is voor je medeweggebruikers staat vast, maar niet verplicht.

Carkiller zei:
Supervisor R zei:
Renault Zoe zei:
Vin cent zei:

Is hier helemaal niet verplicht, alleen bij het verlaten van de rotonde is richting aangeven verplicht.
Dat het duidelijker is voor je medeweggebruikers staat vast, maar niet verplicht.

Ik heb onlangs een code 95 curcusdag van een CBR examinator gehad, en die zei dat het wél verplicht is om richting naar links aan te geven bij driekwart rond rijden op een rotonde.

Carkiller zei:
Supervisor R zei:
Renault Zoe zei:
Vin cent zei:

Dat laatste zijn de meningen ook over verdeeld (en ik ben het niet met je oneens, mits juist gebruikt en altijd nog in combinatie met de verplichte rechter knipper bij verlaten), maar daar ga ik mijn vingers niet meer aan branden...

Supervisor R zei:
Renault Zoe zei:
Vin cent zei:

Dat is niet helemaal juist. In Duitsland is richting aangeven verboden bij het naderen en oprijden van een rotonde (want daar zouden achterliggers uit kunnen begrijpen dat je de rotonde rechtsom gaat pakken). Richting aangeven als je eenmaal op de rotonde rijdt zal niet gebruikelijk zijn, maar volgens die regel evenmin verboden.

Supervisor R zei:
Carkiller zei:
Supervisor R zei:
Renault Zoe zei:
Vin cent zei:

Ik heb onlangs een code 95 curcusdag van een CBR examinator gehad, en die zei dat het wél verplicht is om richting naar links aan te geven bij driekwart rond rijden op een rotonde.

Dan mag hij zijn theorie nog eens bijschaven.
Vele voorbeelden, maar hier bijvoorbeeld bij punt 6. ANWB pagina

Leon in zn Fiesta zei:
Carkiller zei:
Supervisor R zei:
Renault Zoe zei:
Vin cent zei:

Dat laatste zijn de meningen ook over verdeeld (en ik ben het niet met je oneens, mits juist gebruikt en altijd nog in combinatie met de verplichte rechter knipper bij verlaten), maar daar ga ik mijn vingers niet meer aan branden...

Eens, ene persoon vind het wel duidelijk en de ander niet.
Aparte discussie inderdaad.
Het is vooral dat ik naar links knipper bij van die rotonde's waar iedereen dezelfde afslag neemt. (doorgaande route)
Mensen zijn gewend dat daar eigenlijk nooit iemand de volgende afslag neemt (begraafplaats, bedrijf) dus dan knipper ik links om duidelijk te maken dat ik af ga wijken van wat ze gewend zijn/gebruikelijk is op die rotonde.

Renault Zoe zei:
Vin cent zei:

O, nee. Niet weer deze discussie...
Geelhoed, waar ben je? :)

Renault Zoe zei:

Ik bedoelde baanwissel op snelweg. Vaak zie je een auto al naar links neigen en even later gaan ze incl. richtingaanwijzer.

Ik heb in 1998 mijn rijbewijs gehaald en destijds gaf mijn instructeur aan dat alleen bij verlaten van een rotonde het gebruik van de richtingaanwijzer verplicht is. Bij 3/4 gebruik ik het alleen bij afslagen waar men eigenlijk er vanuit gaat dat je rechtdoor gaat.

Er is trouwens een situatie waar ik expres op het laatste moment richting aangeef:

rotonde.png

Als ik zie dat er op weg A file ontstaat door een onophoudelijke verkeersstroom vanuit weg B, dan kan ik (in het bruine autootje) die stroom best even onderbreken door op het laatste moment te laten weten dat ik weg B in sla. Dan kan er tenminste weer een auto vanuit weg A de rotonde op.

Er wordt vaak zo laat richting aangegeven dat je eigenlijk aan de lichaamstaal van de auto al kan zien wat er gaat gebeuren.

Zelf probeer ik altijd richting aan te geven voor ik de stuurbeweging maak en voordat ik ga remmen. Op de snelweg knipper ik drie keer voordat ik de actie maak. Anders doe je het eigenlijk alleen maar voor de vorm.

dan kan ik (in het bruine autootje) die stroom best even onderbreken door op het laatste moment te laten weten dat ik weg B in sla

Ik denk niet dat ik dat zou kunnen waarderen als ik als automobilist op weg B sta te wachten...

De Schaduw zei:
dan kan ik (in het bruine autootje) die stroom best even onderbreken door op het laatste moment te laten weten dat ik weg B in sla

Ik denk niet dat ik dat zou kunnen waarderen als ik als automobilist op weg B sta te wachten...

Dat doe ik dus ook alleen als er niemand staat te wachten op weg B, maar er wel continu verkeer aan komt rijden vanuit die weg waardoor het verkeer vanuit A vrijwel geen kans krijgt om de rotonde op te komen. Op weg A staat het verkeer dan soms al minutenlang te wachten. De situatie waar ik op doel ken ik goed omdat ik zelf ook uit weg A kom en dus de rotonde driekwart neem.

Op het moment geef ik helemaal geen richting aan, maar dat komt meer door de kwaliteiten van mijn Engels gebouwde auto :)

De Schaduw zei:

Idem, daarnaast is er imo weinig zo irritant als hobby "verkeersregelaars". Bemoei je met je eiguh zou ik zeggen.

929V6 zei:
De Schaduw zei:

Dat doe ik dus ook alleen als er niemand staat te wachten op weg B, maar er wel continu verkeer aan komt rijden vanuit die weg waardoor het verkeer vanuit A vrijwel geen kans krijgt om de rotonde op te komen. Op weg A staat het verkeer dan soms al minutenlang te wachten. De situatie waar ik op doel ken ik goed omdat ik zelf ook uit weg A kom en dus de rotonde driekwart neem.
Zo'n situatie ken ik ook wel (met rijbaan A en B allebei goed gevuld, en de 'doelafslag' waar iedereen heen wil ook onder filerijden valt), maar daar was het goed gebruik om in de ochtendspits gewoon te 'ritsen'. Dus positie B laat steeds een gat vallen zodat positie A in kan schuiven. Dan zie je toch ook wel dat de mens een kuddedier is, als er één iemand mee begint dan neemt de rest dat zo over van z'n voorganger. En de meeste mensen komen daar dagelijks langs voor woon-werkverkeer, dan is een mooie traditie al snel geboren.

En om even terug te komen op de snelwegen: mij is altijd geleerd om zo'n 300 m voor de afslag richting naar rechts aan te geven, daarbij hanteer ik voor mezelf dat ik uiterlijk 600 m voor de afslag op de rechter rijstrook wil rijden. Bij rijbaanverplaatsing is het drie keer knipperen en dan ook gaan (mits het kan uiteraard). Bij file of extreme drukte gaat het soms anders natuurlijk, dan moet je soms een plekje 'claimen' middels je knipperlicht. Maar dan is het ook een kwestie van de situatie 'lezen' en aanvoelen, dat doe ik dus niet als ik rechts 'vast zit' achter een vrachtwagen en er links niet tussen kom vanwege snelheidsverschil. Dat is dan m'n eigen domme schuld (of pech).

Renault Zoe zei:
Vin cent zei:

Als je aangeeft wanneer je de rotonde gaat verlaten, lijkt mij dat meer dan voldoende. Niet knipperen is de rotonde volgen, dus het links pinken heeft geen enkele meerwaarde.
Als je een bochtige weg volgt, geef je toch ook niet in elke bocht aan welke richting je uitgaat

Renault Zoe zei:
Het valt mij op dat veel mensen op het laatste moment richting aangeven. Dit gebeurt vooral op afritten van snelwegen, ze gaan naar rechts en op dat moment doen ze ook richting aan. Vooral als ze niet direct de snelweg afgaan en ze de auto er nog voor gooien als jij al lang en breed uitgevoegd bent. Mij is altijd geleerd om (op de snelweg) zo'n 200-300mtr voor de afslag richting aan te doen.

Ik stoor me daar niet zo aan. Ik ben er altijd op voorbereid dat mensen op het laatste moment toch nog besluiten een afslag te nemen. Zelf geef ik ook niet 300 meter voor een afslag al richting aan moet ik toegeven. Omgekeerd vind ik het storender wanneer mensen op een invoegstrook te vroeg richting aangeven.

Knipperen naar rechts alleen bij verlaten rotonde en ja, dat is soms wat laat bij de tegenwoordige microrotondes. Links knipperen slaat nergens op, rotonde heeft alleen maar afslagen rechtsaf. Enneh, vwb dit:
Waar bemoei je je mee? Zelfde domme en gevaarlijke gedrag als ineens fietsers/voetgangers die staan te wachten over laten steken op plaatsen waar ze geen voorrang hebben en niemand dat ook verwacht.

R W xxx zei:
Waar bemoei je je mee? Zelfde domme en gevaarlijke gedrag als ineens fietsers/voetgangers die staan te wachten over laten steken op plaatsen waar ze geen voorrang hebben en niemand dat ook verwacht.

(y)

Precies dit zie ik ook regelmatig gebeuren. Misplaatste vriendelijkheid, zeker als de fietsers al staan te wachten. Verkeersveiligheid is gebaat bij voorspelbaar gedrag.

Overigens knipper ik ook alleen bij het verlaten van de rotonde. Linksknipper heeft 0 toegevoegde waarde.

Ik geef bij het nemen van een afrit ook altijd pas 'te laat' richting aan. Op het moment dat ik al ruim van tevoren op de rechter baan rijd, direct vanaf het begin de uitvoegstrook neem en gewoon de snelheid van het verkeer volg zit ik daarmee in mijn ogen niemand in de weg.
Irritant vind ik mensen die de afrit nemen waar jij dat niet doet, op je bumper gaan rijden en eenmaal op de uitvoegstrook gas bijgeven om je rechts voorbij te gaan. Wat denk je nou echt te winnen met die 20 km/h extra voor een paar honderd meter tot einde afrit? Maar goed, wettelijk mag het dus ik moet mijn mond houden.

929V6 zei:
Er is trouwens een situatie waar ik expres op het laatste moment richting aangeef:
Wat ik hier vooral uit af zou leiden is dat deze kruising volgens mij niet geschikt is voor een rotonde, met zulke onevenwichtige verkeersstromen. Heb je daar al eens over aan de bel getrokken? (niet dat er dan direct wat gebeurt, maar af en toe een klacht indienen zet het wel op de agenda binnen het ambtenarenapparaat lijkt me)

Idefiqs zei:
R W xxx zei:
Zelfde domme en gevaarlijke gedrag als ineens fietsers/voetgangers die staan te wachten over laten steken op plaatsen waar ze geen voorrang hebben en niemand dat ook verwacht.

(y)
Precies dit zie ik ook regelmatig gebeuren. Misplaatste vriendelijkheid, zeker als de fietsers al staan te wachten. Verkeersveiligheid is gebaat bij voorspelbaar gedrag.
Ik woon vlak bij de Duitse grens en vooral Duitsers hebben daar een handje van. Geven voetgangers en fietsers werkelijk overal voorrang. Gelukkig kan je ze goed herkennen aan de witte kentekenplaat :T , dan houd ik altijd wat extra afstand...

MWH zei:
Ik woon vlak bij de Duitse grens en vooral Duitsers hebben daar een handje van. Geven voetgangers en fietsers werkelijk overal voorrang. Gelukkig kan je ze goed herkennen aan de witte kentekenplaat :T , dan houd ik altijd wat extra afstand...
Dat komt omdat ze gruwelijk de sjaak zijn als ze dat een keer niet doen als het wel moet. Boetes schijnen niet mals te zijn. Dan krijg je dus de situatie dat je beter 10 keer 'onnodig' voorrang kunt verlenen dan 1 keer te vaak voorrang pakken waar het eigenlijk niet mag. Pas er dus zelf ook mee op als je in Duitsland rijdt, voetgangers gaan er vaak blind van uit dat ze voorrang krijgen daar waar het zo hoort. Als je dat in Nederland zou doen dan haal je je 30e verjaardag niet...

Renault Zoe zei:
Vin cent zei:

Maar er is wel een rotonde............ dus kun je alleen maar rechtsaf. Dus waarom links richting aangegeven?

R W xxx zei:
Zelfde domme en gevaarlijke gedrag als ineens fietsers/voetgangers die staan te wachten over laten steken op plaatsen waar ze geen voorrang hebben en niemand dat ook verwacht.
Klopt, een rotonde vlak bij mijn huis zit onhandig dicht bij een vrijliggend fietspad en een parallelweg. Veel voorrangssituaties bij elkaar dus op een klein stukje grondgebied. Fietsers op de rotonde hebben voorrang maar vliegen dan vaak volle bak door, het weggetje van rechts negerend. Nu is dat ook een woonstraatje waar niet veel doorgaand verkeer komt, maar toch. Ik zet er graag de boel op scherp bij die fietsers, je ziet aan snelheid en kijkgedrag op voorhand al wel wat ze van plan zijn. Dus als iemand meent dat hij/zij er wel even voor langs kan vliegen, dan laat ik graag even blijken dat dat niet het geval is. Met de voet boven het rempedaal uiteraard (en in de wetenschap dat hard rijden op dat punt per definitie onmogelijk is door de optelsom van drempel en bochtenwerk). Leeftijd laat ik daarbij ook niet echt meetellen, een (zelfstandig fietsend) kind moet ook leren/weten dat'ie fout zit. Enige uitzondering is eigenlijk het kleine kind dat even aan de aandacht van de begeleider ontsnapt of de langzame oudere van dage waarbij de nekspieren niet meer zo meewerken. Maar beide gevallen pik je er op afstand al uit.

R W xxx zei:
Knipperen naar rechts alleen bij verlaten rotonde en ja, dat is soms wat laat bij de tegenwoordige microrotondes. Links knipperen slaat nergens op, rotonde heeft alleen maar afslagen rechtsaf. Enneh, vwb dit:

De enige die zich eventueel schuldig maakt aan gevaarlijk gedrag is de automobilist die, al voordat ik richting aangeef, vanuit weg B de rotonde op dendert ervan uitgaande dat ik de afslag zou nemen (wat uiteindelijk dus wel gebeurt maar dat kon hij niet weten). De meeste stoppen gewoon netjes, alleen blijkt dat dus uiteindelijk niet te hoeven omdat ik afsla. Leg eens uit wat daar gevaarlijk aan is?

@MWH,

Dat klopt inderdaad. Misschien dat een turborotonde beter zou werken maar zoals hij er nu ligt ontstaan er in de spits (vooral 's avonds) altijd opstoppingen, vooral als de snelwegoprit er vlakbij vaststaat. Alleen ligt de rotonde niet in de gemeente waar ik woon dus ik vraag me af of het van mijn kant zin heeft om aan de bel te trekken.

Ik geef juist richting naar links aan bij het nemen van een driekwart rotonde omdat er genoeg klojo's zijn die helemaal geen richting aan geven, en ja ik word er nog steeds pissig om. Het is zo'n kleine moeite en het bevordert de doorstroming.

Geef ook weleens een toetersignaal als er eentje afslaat zonder richting.

Renault Zoe zei:

Ik tik bij het verlaten van de snelweg, rotonde, inhalen of invoegen 1x de richtingaanwijzer aan. Deze knippert dan 3x.
Dat is in mijn ogen prima.

R W xxx zei:
schoolmeester zei:
De meeste stoppen gewoon netjes, alleen blijkt dat dus uiteindelijk niet te hoeven omdat ik afsla.
Dat.

Dat is geen uitleggen. Je snapt geen mallemoer van wat ik bedoel volgens mij, want een gevaarlijke situatie kan alleen maar ontstaan als ik richting aangeef en niet afsla.

Precies, het is niet zo moeilijk. Als jij last minute afslaat laat je de eerste voor niets remmen, de tweede ziet je afslaan en zijn voorganger toch remmen, de derde ziet alleen diens voorganger voor niets remmen enz. Alleen omdat jij meent te moeten schoolmeesteren vanuit eoa half sociaal oogpunt.

haarr zei:
Renault Zoe zei:

Ik tik bij het verlaten van de snelweg, rotonde, inhalen of invoegen 1x de richtingaanwijzer aan. Deze knippert dan 3x.

En wat denk je wat er gebeurt als een motorrijder niet weet dat jij de snelweg verlaat en ook de afslag neemt en jou dus rechts wil passeren. Jij besluit op het laatste moment richting aan te geven en ook de snelweg te verlaten. Nee dat is heel sociaal van je. Ik zou me toch nog eens verdiepen in hoe je je dient te gedragen in het verkeer.

Een richtingaanwijzer is bedoelt om te laten zien waar je naartoe wilt en niet om te laten zien dat je reeds een bijzondere handeling uitvoert.

Mag je rechts inhalen via een uitvoegstrook? Zolang er 4kanten blokken op de weg zitten geplakt maakt de uitvoegstrook deel van de zelfde weg uit van waaraf je uitvoegt.....

R W xxx zei:
Precies, het is niet zo moeilijk. Als jij last minute afslaat laat je de eerste voor niets remmen, de tweede ziet je afslaan en zijn voorganger toch remmen, de derde ziet alleen diens voorganger voor niets remmen enz. Alleen omdat jij meent te moeten schoolmeesteren vanuit eoa half sociaal oogpunt.
En geen enkele van die achterliggers zal het opvallen omdat het toch al schering en inslag is dat er wordt afgeslagen zonder richting aan te geven, of met onzichtbare knipperlichten in die domme led-strips van tegenwoordig. Ik praat het niet goed, maar van enige vorm van gevaarzetting of zelfs maar irritatie zal nauwelijks sprake zijn.

Renault Zoe zei:
haarr zei:
En wat denk je wat er gebeurt als een motorrijder niet weet dat jij de snelweg verlaat en ook de afslag neemt en jou dus rechts wil passeren. Jij besluit op het laatste moment richting aan te geven en ook de snelweg te verlaten. Nee dat is heel sociaal van je. Ik zou me toch nog eens verdiepen in hoe je je dient te gedragen in het verkeer.

Een richtingaanwijzer is bedoelt om te laten zien waar je naartoe wilt en niet om te laten zien dat je reeds een bijzondere handeling uitvoert.
Als je dat op het laatste moment doet moet je zelf uit je doppen kijken, want dan voeg je in op een reeds langer bestaande uitvoegstrook. Lijkt me logisch. Als je dit doet aan het begin van een uitvoegstrook is het prima.

Pietzoveel zei:
Mag je rechts inhalen via een uitvoegstrook? Zolang er 4kanten blokken op de weg zitten geplakt maakt de uitvoegstrook deel van de zelfde weg uit van waaraf je uitvoegt.....
Ja hoor, dat mag gewoon.

MWH zei:
Als je dit doet aan het begin van een uitvoegstrook is het prima.
[/quote]

Niet prima, richtingaanwijzer is bedoelt voor andere mensen niet voor jezelf. Hier gelden gewoon regels voor, als je een goede rijschool hebt zal je dit ook leren. Binnen de bebouwde kom ongeveer 100mtr. Buiten bebouwde kom 200mtr en op de snelweg 300mtr.

Renault Zoe zei:
MWH zei:
Renault Zoe zei:
Als je dit doet aan het begin van een uitvoegstrook is het prima.

Niet prima, richtingaanwijzer is bedoelt voor andere mensen niet voor jezelf. Hier gelden gewoon regels voor, als je een goede rijschool hebt zal je dit ook leren. Binnen de bebouwde kom ongeveer 100mtr. Buiten bebouwde kom 200mtr en op de snelweg 300mtr.
En als je zo halsstarrig vasthoudt aan afstanden zonder het nut daarvan voor de omgeving in acht te nemen, krijg je van die vreselijk irritante situaties waarin mensen al richting aangeven terwijl ze nog enkele afslagen voorbij rijden... Tot zo ver duidelijkheid.

Probeer nou eens uit te leggen voor wie met het verkeer meerijden en de uitvoegstrook vanaf het begin volgen zonder richting aangeven een probleem zou zijn?

Carkiller zei:
Supervisor R zei:
Carkiller zei:
Supervisor R zei:
Renault Zoe zei:
Vin cent zei:

Dan mag hij zijn theorie nog eens bijschaven.
Vele voorbeelden, maar hier bijvoorbeeld bij punt 6. ANWB pagina

Als ik het niet verkeerd heb wordt het tegenwoordig gewoon geleerd als je rijlessen krijgt. Dus neem je de rontonde 3/4 dan doe je je richting aan naar links. Helemaal zeker weten doe ik het niet, wellicht is er iemand hier met een kennis of kind die op dit moment rijlessen krijgt?

Dat het aangeleerd wordt bij rijlessen (dat was bij mij 10 jaar geleden wel zo) omdat blijkbaar het CBR daar een eigen mening over heeft betekent niet dat het verplicht is. Daarvoor moet het in de wet staan en dat is nog steeds niet zo.

edit: Dat geldt dus ook voor die 300 meter. Een leuke richtlijn van het CBR, maar die zal je niet terugvinden.

Klopt, het is geen concrete wet, maar je bent een asociale hond als je de one touch functie op het laatste moment gebruikt bij het uitvoegen.

Zolang je niet uitlegt wie daar last van heeft, blijft het een niet onderbouwde mening van een willekeurig persoon waar niemand zich iets van aan zal trekken.

Die motorrijder of gehaaste automobilist die er nog rechts langs wil.... (en dan 3 auto's verderop weer invoegt)

Terug
Bovenaan