Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Staat top in jouw voorbeeld! Werd nieuw veel in Porsche en BMW gemonteerd in de jaren 80/90 geloof ik. Qua design ontworpen voor de Porsche 964 lijkt het? Maar daar weet FH vast meer over te vertellen.


Becker is ook mooi maar vind zelf fysieke knopjes fijner, iets rustiger in het interieur en kon moeilijk een verkooppunt vinden online.
 
Paar jaar terug hoorde ik dat er mensen zijn die oude radio;s ombouwen met een bluetooth module.
Dan wordt er bluetooth printje aangesloten op het signaal van de cassette. Daar zie je dan helemaal niets meer van.
 
Klopt, dat kan ook met oude Beckers. Al vraag ik mij wel af wat dan de geluidskwaliteit is, of er niet teveel verloren gaat.
 
Zo'n Blaupunkt Bremen is natuurlijk ultiem. (y) Voor m'n W124 vond ik een radio a 30% van de aanschafprijs van de hele auto wat overdreven, dus ben voor een wat simpelere Blaupunkt gegaan. Maar er zijn eerlijk gezegd maar weinig andere merken die een soortgelijke stijl leveren. Het merendeel is afzichtelijke disco-meuk.

SL, je hebt ook nog dit model van VDO/Continental, ook erg populair in oude Benzen en Porsches (maar wellicht iets meer jaren '90 dan '80): https://www.vdoshop.co.uk/passenger/audio.html

CD7416U-OR.jpg


20180906_180223-jpg.2453153
 
Die kende ik, een ander model van VDO heb ik in de Sl

ElukPUI.jpg


Maar voor de 560 zou mijn voorkeur toch uitgaan naar die Blaupunkt. Naast uiterlijk en merk lijkt die mij ook completer, met bluetooth en telefoonfunctie.
 
Die Blaupunkt is inderdaad non plus ultra, net zoals de 560. Kost wat, maar dan heb je ook wat. :cool:
 
Ik ga er wel van uit dat al die (echt) oude radio's niet meer goed werken. Veel te veel warmteontwikkeling in de 1DIN-ruimte.
 
Gullwing zei:
Paar jaar terug hoorde ik dat er mensen zijn die oude radio;s ombouwen met een bluetooth module.
Dan wordt er bluetooth printje aangesloten op het signaal van de cassette. Daar zie je dan helemaal niets meer van.

In m’n E30 heb ik sinds kort zo’n FM transmittertje van een paar tientjes. Past in de 12v aansluiting. Nauwelijks groter dan een sigarettenaansteker.
Zoekt een vrije FM frequentie en de originele BMW radio vangt signaal op. Je kan dan muziek etc streamen vanaf de smartphone naar de radio.

Stel dat je via de smartphone aan het navigeren bent hoor je de aanwijzingen ook via de speakers. Echt een uitkomst!

Enige minpunt is dat telefoongesprekken via FM worden uitgezonden in de omgeving. In theorie kan de auto naast je dus alles opvangen mits die op jouw frequentie is afgestemd....
 
Ook handig inderdaad. Ook goed te gebruiken als straks alles over gaat op dab, dan kun je met de tel streamen naar dat ding en kun je je oude fm radio gebruiken.
Wat is het bereik van die dingen? Zal toch geen 100meter zijn?
 
Heb een testfilmpje gezien van een Becker met een FM transmitter. Het werkte uitstekend maar de geluidskwaliteit was niet top.

De keuze voor de Blaupunkt in de 560 staat voor mij wel meer en meer vast, ook wat Gulwing zegt is ie met DAB ook klaar voor de (nabije) toekomst.
 
Voor mij was dè voorwaarde een origineel sound system erin te hebben. Dan is zo’n fm transmitter een uitkomst.
Het belangrijkste voor dit dingetje van €30,- is een vrij FM kanaal, waar ik woon is dat geen probleem maar in de randstad lijkt me dat al een stuk moeilijker.
Daarnaast zal zoals altijd kwaliteit ook een prijs hebben; je hebt ze vanaf enkele euro’s tot aan ruim 1K.


Gullwing zei:
Wat is het bereik van die dingen? Zal toch geen 100meter zijn?

Ongeveer 10 meter in mijn geval. Ik kan helaas geen geheime zender beginnen..
 
Over DAB gesproken, ben ik de enige die nog niet het grote voordeel ziet? Zoveel beter vind ik de kwaliteit niet en met bereik van FM heb ik eigenlijk nooit moeite. Behalve met de A4 die is wat gevoeliger op sommige locaties. Maar oke, 2003 is ook niet te vergelijken met 2019 techniek.
 
Het voordeel van DAB is dat uitzenden volgens mij goedkoper is, daarom wordt dat in sommige landen zo gepusht. Ik heb nooit klachten gehad over FM, klonk altijd prima.

Ik zie ze op alixpress staan vanaf 4 euro, en de duurdere 15-20 euro, voor dat geld kun je het toch eens proberen.
 
Ik wou wat zeggen over DAB, maar toen bedacht ik me dat ik er helemaal geen ervaring mee heb. In Amerika heb je HD Radio. Maar om eerlijk te zien heb ik geen flauw idee of het de ontvangst beter maakt.

Ik heb in het verleden zo'n transmitter gehad, geluidskwaliteit hielt niet over.
 
DAB heeft een signaal of niet, geen ruis, kraken of twee zenders tegelijk. Je moet dan overigens wel een DAB antenne monteren!
 
Ik vind DAB een heel groot verschil. In mijn vorige E-Klasse had ik het niet, in deze wel. Geluidskwaliteit is veel beter. Ik merk het als ik de auto start, dan geeft ie de eerste paar honderd meter in FM weer en schakelt dan over op DAB, waarna het geluid veel voller en helderder is (en uiteraard zonder enige ruis).
 
Hier ook een bekeerling van DAB. Had het voor het eerst een jaar of 6 geleden, toen nog relatief in de kinderschoenen in NL. Ik ben een tevreden gebruiker. Idd goede ontvangst, meer keuze mbt zenders, maar de voorwaarde is wel een goede antenne etc.
Vooral in DLD doen ze veel met DAB, daar ben het leren waarderen. Vooral de storingsvrije ontvangst (zoals hierboven gezegd, het werkt of niet) vindt ik erg prettig.
 
Dat model C vond ik bij de introductie helemaal geweldig, maar nu eigenlijk maar een treurig oud hok. Echt een model dat niet mooi oud wordt.
 
Bij FM had je wel een ruis inderdaad en dan duwde je op knopje zoeken naar de juiste regionale frequentie van de betreffende zender en weg ruis. DAB heeft geen ruis maar werkt in sommige gebieden zo zo goed niet.
 
Ibud zei:
Ja is een mooi ding! Ik heb hem voor €350 op Amazon gekocht. Ziet er period correct uit en zo'n luxe limousine gebruik je waarschijnlijk (net zoals mij) iets anders dan de SL. Keer zakelijke afspraak mee doen, lange ritten naar het buitenland etc. Dan is het wel lekker om Spotify te hebben en te kunnen bellen. Leg je de Becker op zolder neer, kun je het altijd weer terugplaatsen. Ben je de originaliteit snel vergeten.

https://www.amazon.de/dp/B07XVMBKW4/ref=pe_3044161_185740101_TE_item

@ Ibud: gebruik je de DAB functie ook in de Buick? Ik lees dat het nog niet zo eenvoudig is om het te kunnen ontvangen, de juiste antenne (en/of versterker) zou een dingetje kunnen zijn, en je wil dan toch ook geen zichtbare extra spullen aan je auto. Wat zijn jouw ervaringen daarmee? Of gebruik je de Blaupunkt alleen op FM?
 
Ik gebruik DAB nog niet, alleen FM maar vooral Spotify. Je krijgt er een aparte DAB antenne bij, die kun je op het raam plakken. Heel klein dus kan redelijk onzichtbaar.
Hij zit in de Lincoln, de Buick heeft een 1.5 DIN fabrieksradio dus een aftermarket 1 DIN vond ik zonde.


Is het werk aan de 560 al begonnen?
 
Die plak-antenne zou er bij mij sowieso niet in komen :)
Dus dan zou het ook FM worden, of er moeten andere (onzichtbare) oplossingen zijn. Streamen is idd het belangrijkste.

Het werk aan de 560 is gestart, tussendoor wordt ik geregeld met foto’s op de hoogte gehouden. Wel zo prettig want het bedrijf zit niet bepaald bij mij om de hoek.
 
Als je de folie eraf haalt dan is het geloof ik doorzichtig materiaal (alleen dat randje blijft over) dus zou redelijk onzichtbaar moeten zijn. Ik zal het wel even proberen binnenkort zodat je het resultaat kunt zien.

Mocht je foto's willen delen, altijd leuk!
 
Pietzoveel zei:
Heeft de 126 een electrische sprietantenne? Die zijn er volgens mij ook voor DAB ontvangst.

De 560 heeft een elektrische Hirschmann. Maar zo’n telescoopantenne met DAB heb ik nog nergens gevonden. Als jij er één weet dan hou ik mij aanbevolen.

@Ibud: ik ben benieuwd.
T.z.t. zal ik wel wat foto’s delen van de vorderingen en resultaten.
 
Dat zou idd iets kunnen zijn. Al had ik dan liever dat er ook “normale” audiobedrijven in NL zouden zijn die zoiets aanbieden, zodat je er ook vanuit kunt gaan dat het daadwerkelijk goed functioneert.
 
Sport Leicht, als je toch kan streamen dan zou ik geen moeite doen voor een DAB antenne maar als je radio wil luisteren kan dat uitstekend via een radio app (zoals RadioNED) in DAB kwaliteit en meer zenders.
 
@ Ente -> ik was vanmorgen bij 'das Haus des Vertrauens' aka BMW dealer in Zwolle. Zag daar een zeer nette E30 cabrio staan. Toevallig de uwe?
 
Ja idd, een hele verse meegekregen. En om heel eerlijk te zijn is het verschil niet groot genoeg om voortijdig te wisselen.
Grootste verschil is dat het centrale scherm groter is, en die nieuwe tellers. Dat biedt wat extra mogelijkheden, maar ook weer niet dat het een levensgroot verschil maakt.
Beetje gek wellicht en een paar zaken zijn uitrustingsgerelateerd, maar deze bevestigt eigenlijk waarom mijn eigen zo’n fijne auto is..... De leenauto is een 520i met een electromeeloper, maar voelt traag aan. Langzaam bijna.... nu is de mijne gechipt naar 210 pk (+26 tov standaard) maar het verschil is wel groot. Zelfs de 192pk E61 loopt lekkerder. Dan is bij mij het dashboard met Sensatec bekleed, wat toch wel een heel verschil maakt mbt ambiance. Dan nog een paar simpele dingen, zoals dat de huidige wat lekkerder ronkt als je van onder uit optrekt.
Een paar grappige gimmicks zijn dat de toerenteller in te stellen is als weergave in hoeveel % je van het beschikbare vermogen gebruikt. Ook een G krachten meter - maar dat is kinderlijke onzin en ultima heel frustrerend omdat de auto niet het vermogen heeft het stipje naar de rand van de schaal te brengen ;).
Nee, puur LCI alleen is niet voldoende om mij te verleiden.
Morgen weer lekker de eigen bolide onder de bips.
Wel de dealer een ‘uit nieuwsgierigheid’ gevraagd naar een gunstig vervangmomenz, maar als de opvolger een BMW wordt dan een 530/630 met dezelfde uitrusting als nu met als extra nappa en schuifmans. Laserlicht zou ook wel mooi zijn. We rijden nog even lekker een jaartje door denk ik.
 
DagDromer zei:
@ Ente -> ik was vanmorgen bij 'das Haus des Vertrauens' aka BMW dealer in Zwolle. Zag daar een zeer nette E30 cabrio staan. Toevallig de uwe?

Yes!
Voor onderhoud & liefde.

Heb nu een 530i M sport LCI mee met schuifmans, laser en nappa. Moet ik ‘m reserveren voor je? ;)
 
ik was vanmorgen bij 'das Haus des Vertrauens' aka BMW dealer in Zwolle.
Da's ook mijn dealer!

angzaam bijna.... nu is de mijne gechipt naar 210 pk (+26 tov standaard) maar het verschil is wel groot.
Door dealer gechipt? Relatief kleine vermogenstoename. BR Performance perst er 260pk uit. Mijn F31 valt nog onder Premium Selectie garantie maar wellicht ooit nog eens laten doen. Al wil ik absoluut niet de grenzen van het blok gaan opzoeken.
 
@ Ente - dan hebben we elkaar even gezien. Reedt net weg in die Carbonschwarz 5, terwijl jij een uitleg kreeg van de witte 2GC die ernaast stond.

Reserveren mag, maar denk dat ik wacht tot er een rode (of andere echte kleur) voorbij komt ;)

@ Kristian - heb indertijd gewikt en gewogen tussen Mosselman en BMW M PPK (Linkje naar webshop van concurrerende dealer Uiteindelijk voor de laatste gekozen, mede omdat ik niet perse volle bak wou, maar vooral de drivebility verbeteren en de auto idd in de garantie zat. Geen gedoe en volledige garantie op alle componenten.

@ Beiden, wellicht moeten we een geheim signaal afspreken ;)
 
Over chippen gesproken.. volgens Rica is het vermogen van mijn 530i van 258 naar 275 pk te brengen en het koppel van 300Nm naar 320Nm. Nu staat Rica goed aangeschreven maar dit lijkt me wel erg optimistisch voor een ongeblazen motor toch?
 
Mooi dat de Funfer nog zo goed bevalt en dat de LCI nog niet hebberig maakt, dan kun je met een goed gevoel nog een tijdje blijven doorrijden in je huidige. Ik heb hetzelfde, de MOPF W213 nodigt mij totaal niet uit tot inruilen.

Vandaag de E350 weggebracht voor een poetsbeurt + glascoating, eind van de week weer een nieuwe auto!
 
Chippen zal ik trouwens nooit meer doen. Ooit mijn E61 530d laten chippen en onlangs mijn vorige auto een Brabus tuning gegeven. Bij de 530 heb ik gedoe gehad met motorstoringen en bij de E200 ging ook een paar keer het motorstoringslampje branden. Niet gezegd dat het door de tuning kwam maar ik verdenk het er wel van. Auto’s zijn ontworpen zoals ze zijn, ik laat het voortaan zo en tuning begin ik niet meer aan.
 
Mijn ervaring is juist andersom. 3 versies met chip ervaring en 0 storingen en met allen zo'n 100.000 km gereden. Heb ik gelijk of heb jij pech of ergens tussenin :D

Feit is natuurlijk wel dat je moet nadenken en wat moet onderzoeken voor je er aan begint. Niet elk blok heeft voldoende marge of kent specifieke punten die het niet verstandig maken. En natuurlijk altijd bij een specialist met goede service en niet perse tot het uiterste willen wringen.

Goedkoop vermogen lonkt bij sommige, maar zoals zo vaak, goedkoop kan duurkoop worden. Ik heb het overigens ook gedaan voor meer koppel in de midden gebied dat rijd zoveel relaxter met extra vermogen.
 
Roy R zei:
Mijn ervaring is juist andersom. 3 versies met chip ervaring en 0 storingen en met allen zo'n 100.000 km gereden. Heb ik gelijk of heb jij pech of ergens tussenin :D

Ik heb er ook geen pech mee gehad behalve een brandend motorstoringslampje. Het is slechts mijn gevoel dat je beter niet kunt rommelen aan de instellingen van een moderne auto. Alles is af fabriek op elkaar afgestemd en auto’s zitten vol met sensoren, ga je dan instellingen wijzigen dan zou zo’n sensortje eerder een melding kunnen veroorzaken. Althans dat zegt dus mijn gevoel.
 
@ Sport Leicht: Jij komt ook niet echt vermogen te kort hè, met die E350.

Ik had een 190 pk tdi besteld en eigenlijk ook al bedacht om er mee naar ABT te gaan voor een upgrade. Maar toen kreeg ik de 200 pk versie en daar is geen programma / chip voor bekend vooralsnog. Ik zal ook wel zowat de enige zijn die een 200 pk heeft, want nu ook al niet meer leverbaar in de Passat en de Golf GTD komt niet naar Nederland geloof ik. Maar goed, eigenlijk kom ik ook weinig te kort nu, hij loopt wel lekker.
 
W212 zei:
@ Sport Leicht: Jij komt ook niet echt vermogen te kort hè, met die E350.

Dat klopt, maar al was het weer een E200 dan had ik de tuning nu ook achterwege gelaten.
 
Of het veilig of goed of verstandig is, is niet zozeer mijn punt. Ik vond het gewoon opmerkelijk dat er blijkbaar nog zo'n vermogenstoename mogelijk is en vraag me dus af of deze motor niet vanaf de fabriek al wat is "gedowntuned" zeg maar. In de X3 en X5 levert dezelfde motor (N52B30) namelijk 272 pk en 315Nm, zal dat puur software matig zijn afgesteld?
 
29-B3-EB93-84-C6-4-A4-E-A30-F-8-E42-B2-B54-B2-C.jpg


@DagDromer: deze 530i m sport.
De zomer set is minder expliciet zag ik op de foto, deze winter breedset was een beetje op het randje...of er overheen zo u wilt. Ligt een beetje aan waar je wiegje heeft gestaan.
Voor de rest echt een knap ding die ze voor een nette prijs aanbieden zag ik. Carbon Schwarz leek vandaag blauw, heerlijke kleur.
 
Terug
Bovenaan