De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

D Elzinga

Wegverkenner
Oke, ik kwam op het idee voor dit topic nadat ik vanmorgen een vroege BMW E36 zag (ZK-3?-??). Vervolgens ben ik op aanbodsites verder gaan zoeken naar nog oudere exemplaren, waarbij deze, beginnend met ZF en uit februari '91 (voorlopig?) de oudste is.

bmw-3-serie-sedan-benzine-blauw-001--12178735-Medium.jpg

Uiteraard kan het spelletje van het spotten van het oudste (of jongste!) exemplaar met bijna elk automodel worden gedaan. Ik hoop dat het idee hierachter een beetje wordt opgepikt;)

Het register vind je hieronder.

Mod-edit:
Direct linkje: <https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0At3gZTZmY_ShdDJvM0JoVFliOWpvWHJCelZjRExVeHc&usp=sharing>

Met de Regels:
1. Alleen kentekens van nog bestaande auto's. Controleer dit bijvoorbeeld via https://finnik.nl/
2. Alleen volledige kentekens
3. Niet alleen een linkje naar een advertentiesite plaatsen, maar ook merk+type+kenteken erbij noemen. De advertentie is na een week weer weg.
4. Niet alleen een foto plaatsen, maar in elk geval merk+type+kenteken noemen. De foto is soms na een maand weer weg.
5. Als je wilt voorkomen dat de foto snel verdwijnt, dan kun je hem ergens uploaden. Gebruik dan bijvoorbeeld https://postimages.org/
6. Als je de eerste toelatingsdatum en APK-vervaldatum erbij noemt, hoef ik dat niet meer zelf uit te zoeken. Wordt zeer gewaardeerd.(y)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is idd een hele vroege, de introductie was immers eind '90:eek: Als ik de tabel zo zie op Wikipedia kan een E36 uit 1990 alleen een 316i of 318i zijn.

Het is wellicht leuk om de 'recordhouders' in de openingspost bij te houden.

GolfGTIG60 zei:
Oudste Nederlandse Golf II GTI: KV-75-NY 16-03-1984

Introductie was in januari, dus twee maanden tot levering van de eersten in Nederland?

Wat een verschil met nu, waarbij er soms wel meer dan een half jaar voor de daadwerkelijke verkoop al de eerste beelden verschijnen.

D. Elzinga zei:
GolfGTIG60 zei:

Introductie was in januari, dus twee maanden tot levering van de eersten in Nederland?

Wat een verschil met nu, waarbij er soms wel meer dan een half jaar voor de daadwerkelijke verkoop al de eerste beelden verschijnen.

Er zijn zelfs een aantal Golfjes II van '83.

Golf 2 1983 KJ-36-VK

Mach1 zei:
D. Elzinga zei:
GolfGTIG60 zei:

Maar dat zijn geen GTI's.;)

D. Elzinga zei:
Mach1 zei:
D. Elzinga zei:
GolfGTIG60 zei:

Maar dat zijn geen GTI's.;)

Klopt :)

Oudste Daihatsu Charade GTti: SH-56-GH --> 08-07-1987. Zijn misschien nog wel oudere, maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Leuk topic; de oudste Bugatti Veyron op Nederlands kenteken dan maar : 88XBBK

@D.Elzinga: is het ook nog van belang of een auto origineel Nederlands is of niet? Of wil je daar een subcategorie van maken?
Leuk idee trouwens(y)

[size=large]Regels[/size]
1. Alleen kentekens van nog bestaande auto's. Controleer dit bijvoorbeeld via https://finnik.nl/
2. Alleen volledige kentekens
3. Niet alleen een linkje naar een advertentiesite plaatsen, maar ook merk+type+kenteken erbij noemen. De advertentie is na een week weer weg.
4. Niet alleen een foto plaatsen, maar in elk geval merk+type+kenteken noemen. De foto is soms na een maand weer weg.
5. Als je wilt voorkomen dat de foto snel verdwijnt, dan kun je hem ergens uploaden. Gebruik dan bijvoorbeeld https://postimages.org/
6. Als je de eerste toelatingsdatum en APK-vervaldatum erbij noemt, hoef ik dat niet meer zelf uit te zoeken. Wordt zeer gewaardeerd.(y)

De actuele Hall of fame vind je [size=large]HIER.[/size]

@ 929V6 > Hee dat is toevallig! Ik ben ooit met mijn vader bij die eerste Visa wezen kijken, stond hier toen in de buurt te koop. Enorm leuk ding! Alleen een beetje te duur destijds voor in welke staat de auto was.... jammer, anders had ik een leuke eerste auto gehad! Nooit geweten dat dit de oudste in NL was! (y)

Er is nog een oudere Visa in Nederland (bouwjaar 1978 en dat is uniek), maar die heeft geen origineel Nederlands kenteken. Deze heeft inderdaad tijden op Marktplaats gestaan, maar is blijkbaar nog altijd niet verkocht want de laatste tenaamstelling is al 12 jaar oud. Dus je kunt allicht nog eens een poging wagen.;)

Mijn bijdragen, vandaag gespot (dus ook in het 'Wat voor bijzonders heb jij vandaag gezien'-topic te zien):

Een 190 uit juni 1985 en origineel NL!
1337238366_6_buQ_.jpeg

En een Starlet uit januari '86
1337224289_6_f2Dl_1.jpeg

Ik ken een MB 190d van maart 1985 LY-52-TT ook origineel NL, deze is overigens in 1986 op naam van huidige eigenaar gezet.!

Das balen zeg! De oudste C kadett bij mij bekend is inmiddels gesloopt :( 80-AD-32 Staat nog wel in www.vwe.nl, maar helaas is de status gedemonteerd. Leuk topic trouwens.

De oudste b310 coupe: DB-73-RX :D Er was wel een oudere bekend, 26-XN-95 maar deze is gesloopt, helaas.....

Die Starlet ziet er nog goed uit zeg:)
Maar niet de oudste (die ik ken), dat is deze:

2wgg5r9.jpg

Edit: wel grappig trouwens, ik hou zowel het register van deze als de voorganger (P6) bij
De jongste P6 (helaas geëxporteerd) LY-13-NK
Datum eerste toelating: 12-03-1985

En deze heeft datum eerste toelating: 06-02-1985

Wat een geweldig topic! (y)

Ik heb een enorme tic voor kentekens en ik kan mij herinneren dat ik als klein jongetje al fietsend door mijn geboortedorp (Hilversum) alle auto's met een fotografisch geheugen inprentte. Zo kan ik mij herinneren dat er toen nog erg veel D-Kadettjes waren en dat ik toen precies wist wat het toentertijd het oudste kenteken ervan was.

Goed, dat was al jaaaren geleden en tegenwoordig houd ik mij er niet meer zo mee bezig, maar ik heb wel deze:

de JG-05-BG: de allereerste Citroën BX die in Nederland op kenteken is gezet en onder meer is verschenen in de Autovisie.
Ik ken de huidige eigenaar overigens.

BXBX16TRSJG05BGautovisie.jpg

Bij mijn weten hebben Grensrijder en ik de oudste in Nederland bekende (niet origineel NL overigens) Tagora,

van 05-03-1981.

En voor de 190´s, ik heb anderhalve week geleden op de brug van Zaltbommel naar Waardenburg nadat ik net de Tagora bij Grensrijder had opgehaald, nog een enigzins roestige 190 gezien uit 1984, van 17.04 om precies te zijn, de KK-55-JK. Helaas geen foto van gemaakt daar ik zelf zat te sturen.

Wat betreft de Tagora's is deze wellicht een van de oudst origineel Nederlandse exemplaren:

5854739874_c5a26892db_z.jpg

De oudste origineel Nederlandse Peugeot 205:

5854740684_95206bbef4_z.jpg

5854187655_e7eddbbc67_z.jpg

Mercedes 190: LP-69-TF, omgebouwd naar het nieuwere type

p1000273p.jpg

Marktintroductie was reeds in 1982.

Dankzij een, uiterst irritante, softwarefout van AW kan ik geen foto's of links plaatsen. Op Autotrack staat in ieder geval een 190 van juni 1983!

Phoenixrood74 zei:
@D.Elzinga: is het ook nog van belang of een auto origineel Nederlands is of niet? Of wil je daar een subcategorie van maken?
Leuk idee trouwens(y)

Origineel Nederlands is natuurlijk het leukste, maar geimporteerde exemplaren die nog ouder zijn wil ik best apart vermelden.

Zal straks de openingspost updaten met een overzichtje van alle recordhouders, bedankt voor alle posts tot nu toe(y)

De oudste origineel NL Peugeot 305 van NL:

305_pagina-1.jpg

En voor wat de 190 betreft, ik kom wel eens exemplaren tegen met een J-kenteken. Eens kijken of ik een compleet kenteken kan scoren!

Ik heb ooit eens een audi 80 van voor de facelift (1985) gespot en in het forum geplaatst met kenteken beginnend met LT.
Zelf ooit een facelift audi 80 b2 gehad met RH (1987)
Op MP staat een audi 80 b2 facelift met een R, ook van 1987
Hier in de buurt rijd een audi 80 b3 rond met kenteken RF van 1986.

En het is wat XBXG zegt, voorheen had ik dat altijd in m'n kop, maar sinds de letter cijfer wissel
(ongeveer 1992 DB-BB-01(n) in plaats van DB-01-BB (y))en de vele importers ben ik de draad en de interesse kwijt

Idranor zei:
De oudste origineel NL Peugeot 305 van NL:

En voor wat de 190 betreft, ik kom wel eens exemplaren tegen met een J-kenteken. Eens kijken of ik een compleet kenteken kan scoren!

Van de week tegengekomen: JV-75-NS

Misschien leuk om een actuele stand bovenaan de pagina te zetten?

Jongste nog rijdende Matra Bagheera (origineel NL)? DV-98-XZ 03-05-1979.

929V6 zei:
D. Elzinga zei:
Ik heb uberhaupt nog nooit een 305 met blauwe platen gezien!

De blauwe platen van de 40-XJ-27 zijn ook illegaal.

Strikt genomen wel (niet voor 1978) maar ik vermoed dat er bij dit kenteken niemand over zal vallen. Da's iets anders voor de nieuwere (vierletter)series.

Stif zei:
Ik heb ooit eens een audi 80 van voor de facelift (1985) gespot en in het forum geplaatst met kenteken beginnend met LT.
Zelf ooit een facelift audi 80 b2 gehad met RH (1987)
Op MP staat een audi 80 b2 facelift met een R, ook van 1987
Hier in de buurt rijd een audi 80 b3 rond met kenteken RF van 1986.

En het is wat XBXG zegt, voorheen had ik dat altijd in m'n kop, maar sinds de letter cijfer wissel
(ongeveer 1992 DB-BB-01(n) in plaats van DB-01-BB (y))en de vele importers ben ik de draad en de interesse kwijt
Mijn B3 heeft ook een RF-kenteken en is uit de eerste maand van productie, twee weken na de omschakeling. De eerste B3s in Nederland hadden RB-kentekens (de importeursdemo's).

Nog wat uit m'n fotoarchiefje:

img17432482548.jpg

Renault Floride (de oudste of misschien wel enige, 1961)

img18222581392.jpg

Volvo 343 (oudste? 1977)

img07342671585.jpg

Lada 1200 (oudste, 1973)

img07922768103.jpg

Borgward Isabella (jongste? 1961)

img08182812282.jpg

De oudste Suzuki (1969)

img08393348183.jpg

Simca 1200 S Coupé (jongste, 1972)

Klassiekerrijder zei:
929V6 zei:
D. Elzinga zei:
Ik heb uberhaupt nog nooit een 305 met blauwe platen gezien!

De blauwe platen van de 40-XJ-27 zijn ook illegaal.

Strikt genomen wel (niet voor 1978) maar ik vermoed dat er bij dit kenteken niemand over zal vallen. Da's iets anders voor de nieuwere (vierletter)series.

Maar het aparte is dat deze auto wel legaal een blauwe plaat met (import-)oldtimerkenteken zou mogen voeren...

Tja ik me eigenlijk af of dat wel zo is.

Volgens de RDW:

De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen (personenauto's, bedrijfsauto's en motoren) met een "datum eerste toelating" in Nederland van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.

Ten aanzien van de blauwe kentekenplaten. Mijn vader heeft mij ooit verteld dat hij bij zijn Kadett (1977 / 1978, ..-TP-..) destijds kon kiezen uit een blauwe of gele kentekenplaten.

@XBXG,

De N12 is de Nissan Cherry (waarvan de Arna is afgeleid), de Cherry die jij laat zien is een N10.

En met de Borgward bedoelde ik natuurlijk het jongste exemplaar, aangezien Borgward in 1961 ook ophield te bestaan.:)

Terug
Bovenaan