Mijn visie: Honda stopt niet voor niks. Door de regels en de huidige stand van zaken en de verschuiving naar elektrificatie, valt er in de formule 1 weinig eer meer te behalen in vergelijking met vroeger. Honda, motorenbouwer van nature, houdt ermee op en zet daarmee de ondergang van de F1 in gang. Komend seizoen is er weer een voor mercedes, immers, de enige uitdager van dit seizoen is verzwakt door het wegvallen van steun vanuit Japan. Wat valt er voor mercedes dan nog te halen? Ze winnen alles wat er te winnen valt en zetten alle records op naam. Het kan dan alleen maar slechter, stoppen op het hoogtepunt. Renault komt er volgend jaar ook niet aan te pas en moet ook zijn knopen tellen. Elektrificatie van het modellengamma kost geld en nog schaarser talent. De F1 divisie wordt hernoemd naar Alpine en moet op eigen benen staan. Renault gaat er steeds verder uit. Ferrari is als enige verbonden met de F1 zoals de F1 verbonden is met Ferrari. Ze denken niet zonder elkaar te kunnen. Althans, de F1 kan niet zonder Ferrari. Andersom kan Ferrari prima zonder de F1 denk ik. Om te voorkomen dat de teams het bijltje erbij neergooien zal Liberty met een grote zak geld over de brug komen om de teams ertoe te bewegen langer te blijven.
Echter, de teloorgang is ingezet toen er overgegaan werd op hybride turbomotoren. Vanuit toptechnologie waar de autoliefhebber alleen maar van kan dromen, hoogtoerige V12, V10, V8, in andere uitvoering ook te vinden in mooie sportauto's; naar een downsizeturbomotor met elektro ondersteuning te trend volgend van de prius en andere doorsnee jan modaal grijze muis mobielen. De fans vonden het niet voor niks een schande. De F1 had er destijds voor moeten kiezen om de techniek te laten zijn voor wat die was, dus gewoon met V10 ofzo door blijven rijden, maar iedereen met dezelfde of vergelijkbare. Hetzelfde idee als Nascar met hun carburateur V8. Constructeurskampioenschap, waar het gros van het publiek niks om geeft, kan dan meteen weg. De namen van de fabrikanten kunnen er dan gewoon als sponsor op. Dan behoudt je de liefhebbers, druk je de kosten, en heb je toekomst (immers over 20 jaar vindt men een gillende V10 nog steeds vet).
Vraag echter nu een jongere wat voor auto hij/zij graag wilt, en waarschijnlijk is het een Tesla of andere EV. Daar kan de F1 niet tegenop als ze het steeds zuiniger en simpeler gaan maken met verbrandingsmotoren en hybrides. Ze moeten accepteren dat de F1 iets is uit een ander tijdperk, waarin de racerij iets was om als constructeur te bewijzen dat je meetelde. Dat is niet meer. Nu telt je online status, je touchscreen gadgets en je autonomie level. De Formule E zal daarom ook nooit de status van F1 halen. De F1 had moeten blijven hangen in het verleden om een toekomst te hebben.