Red Bull zonder Honda, en nu?

Wat gaat Red Bull doen in 2022?


  • Totaal aantal stemmers
    41
  • Opiniepeiling gesloten .

beretta

Net ingestapt
Verstappen en Red Bull moet verder zonder Honda: Honda stopt met formule 1.

Wat gaat er gebeuren? Er komen veel verhalen. Mercedes gaat niet leveren, want levert al aan veel teams. Of ze stoppen ook. Ferrari gaat niet aan een concurrent leveren. Renault zou moeten leveren, want levert aan weinig teams. Maar gaan ze nog wel door? En het gerucht gaat dat Porsche toch de Formule 1 in wil.
 
Of een andere ( nieuwe ) fabrikant of stoppen. Terug naar Renault moeten ze natuurlijk nooit doen, dan nog liever de stekker eruit.
 
Ze gaan het zelf doen. (Overnemen van Honda) of terug naar Renault.

Ze hebben ook een goed verleden samen. Dat telt ook!
 
Mijn visie: Honda stopt niet voor niks. Door de regels en de huidige stand van zaken en de verschuiving naar elektrificatie, valt er in de formule 1 weinig eer meer te behalen in vergelijking met vroeger. Honda, motorenbouwer van nature, houdt ermee op en zet daarmee de ondergang van de F1 in gang. Komend seizoen is er weer een voor mercedes, immers, de enige uitdager van dit seizoen is verzwakt door het wegvallen van steun vanuit Japan. Wat valt er voor mercedes dan nog te halen? Ze winnen alles wat er te winnen valt en zetten alle records op naam. Het kan dan alleen maar slechter, stoppen op het hoogtepunt. Renault komt er volgend jaar ook niet aan te pas en moet ook zijn knopen tellen. Elektrificatie van het modellengamma kost geld en nog schaarser talent. De F1 divisie wordt hernoemd naar Alpine en moet op eigen benen staan. Renault gaat er steeds verder uit. Ferrari is als enige verbonden met de F1 zoals de F1 verbonden is met Ferrari. Ze denken niet zonder elkaar te kunnen. Althans, de F1 kan niet zonder Ferrari. Andersom kan Ferrari prima zonder de F1 denk ik. Om te voorkomen dat de teams het bijltje erbij neergooien zal Liberty met een grote zak geld over de brug komen om de teams ertoe te bewegen langer te blijven.

Echter, de teloorgang is ingezet toen er overgegaan werd op hybride turbomotoren. Vanuit toptechnologie waar de autoliefhebber alleen maar van kan dromen, hoogtoerige V12, V10, V8, in andere uitvoering ook te vinden in mooie sportauto's; naar een downsizeturbomotor met elektro ondersteuning te trend volgend van de prius en andere doorsnee jan modaal grijze muis mobielen. De fans vonden het niet voor niks een schande. De F1 had er destijds voor moeten kiezen om de techniek te laten zijn voor wat die was, dus gewoon met V10 ofzo door blijven rijden, maar iedereen met dezelfde of vergelijkbare. Hetzelfde idee als Nascar met hun carburateur V8. Constructeurskampioenschap, waar het gros van het publiek niks om geeft, kan dan meteen weg. De namen van de fabrikanten kunnen er dan gewoon als sponsor op. Dan behoudt je de liefhebbers, druk je de kosten, en heb je toekomst (immers over 20 jaar vindt men een gillende V10 nog steeds vet).

Vraag echter nu een jongere wat voor auto hij/zij graag wilt, en waarschijnlijk is het een Tesla of andere EV. Daar kan de F1 niet tegenop als ze het steeds zuiniger en simpeler gaan maken met verbrandingsmotoren en hybrides. Ze moeten accepteren dat de F1 iets is uit een ander tijdperk, waarin de racerij iets was om als constructeur te bewijzen dat je meetelde. Dat is niet meer. Nu telt je online status, je touchscreen gadgets en je autonomie level. De Formule E zal daarom ook nooit de status van F1 halen. De F1 had moeten blijven hangen in het verleden om een toekomst te hebben.
 
Hele F1-team van Honda overnemen inclusief motor. Mooi historisch naampje eraan geven en Doooorrrrr.......

Als Mercedes er ook mee stopt zal daar hetzelfde gebeuren.
F1 wordt een show zonder grote auto-fabrikanten. Die kunnen het zich straks niet meer veroorloven om met iets met een verbrandingsmotor te worden geassocieerd.

Wellicht dat Mugen en AMG nog kunnen.
 
Rembrandt zei:
Hele F1-team van Honda overnemen inclusief motor. Mooi historisch naampje eraan geven en Doooorrrrr.......

Als Mercedes er ook mee stopt zal daar hetzelfde gebeuren.
F1 wordt een show zonder grote auto-fabrikanten. Die kunnen het zich straks niet meer veroorloven om met iets met een verbrandingsmotor te worden geassocieerd.

Wellicht dat Mugen en AMG nog kunnen.

Precies dat hadden ze bij de ingang van het hybride tijdperk moeten beseffen. Dan hadden ook fabrikanten hun naam eraan kunnen koppelen en noem je het F1 Legend cup ofzo. Dan hoeven ze ze ook niet te schamen voor de CO2 uitstoot.
 
Renault verplicht motoren te leveren aan Red Bull en AlphaTauri

"Als een F1-team zonder motorleverancier komt te zitten, zal de fabrikant die het minste klantenteams heeft verplicht worden te moeten leveren aan dat team.

Als we uitgaan van de situatie in 2021, schetsen we voor 2022 hetzelfde beeld; Mercedes levert aan McLaren, Williams en Aston Martin, dus voorziet inclusief zichzelf 4 teams van motoren. Ferrari levert aan Haas en Alfa Romeo, wat een totaal van 3 maakt en Renault levert vanaf volgend seizoen alleen aan Alphine - wat haar eigen team is.

Daardoor zal Renault er niet onderuit komen dat het zowel Red Bull Racing als AlphaTauri moet voorzien van motoren als de twee Red Bull-teams geen partner kunnen vinden, want pas dan staat Renault ook op het aantal van 3 teams (2 klantenteams net als Ferrari)."
 
De Formule 1 draait om de hypermoderne technieken die toegepast worden, of je dat nu met 3, 6 of 12 cilinders doet maakt imho geen verschil. Eigenlijk leg je daarmee gelijk het probleem bloot: het wedstrijd element is ondergeschikt. Als je zelf al aangeeft dat downsizing van motoren de ondergang is/was van F1, dan zeg je eigenlijk dat de sport an zich niet boeiend genoeg is zonder het hele spektakel er omheen.
 
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat besluit van Honda heel plotseling komt. Geklets over milieudoelstellingen is om maar geen gezichtsverlies te krijgen (nogal belangrijk in Japan). Honda weet dat ook volgend jaar Mercedes niet te kloppen is. Max deze winter toch naar Mercedes gaat dus dan maar stekker eruit met een smoes.
 
Je ziet de belangstelling voor de Formule 1 bij grote fabrikanten afnemen. Ze steken steeds vaker liever hun geld in een elektrische raceklasse, of in raceklasse's waar de auto's meer lijken op hun huidige modellen. Ik denk dat de Formule 1 in de huidige vorm ook uiteindelijk gaat verdwijnen.
 
Joris 6091088 zei:
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat besluit van Honda heel plotseling komt. Geklets over milieudoelstellingen (..).

Ja, precies.
Milieu 'gedoe' was er vast ook al toen Honda (weer) instapte in de F1 bij Red Bull.
(immers, ik denk dat men toen al wel aan de Honda E werkte..)
 
Terug
Bovenaan