Venucia modellenoverzicht (CN) nieuw: D60 facelift en V-Online

Rutger DC

Asfaltkampioen
ABUIABACGAAg1JnA9wUooO_OMDD0Azj0Aw!160x160.jpg

Venucia (Qichen) werd in september 2010 geïntroduceerd en was oorspronkelijk een merk van de joint-venture Dongfeng Motor tussen de Dongfeng Motor Group en Nissan. In die tijd waren niet-Chinese autofabrikanten die lokaal in China auto's produceren verplicht om een Chinees merk met hun joint-venture-partner op te richten, met als doel een overdracht van technologie. Zo verschenen er rond die tijd talloze nieuwe merken, waarvan de meeste een sluimerend bestaan leidden. In de praktijk kregen die joint-venture merken meestal een oud model van het niet-Chinese automerk, of een antiek model waar een elektrische aandrijflijn in werd gemonteerd.

De twee grote uitzonderingen op deze regel zijn Baojun (van SAIC-GM-Wuling) en Venucia. In 2011 begon Venucia overigens wel met een afgeleide van een niet dauwfris Nissan-product: de D50 sedan, kort daarna gevolgd door de R50 hatchback. Deze auto's zijn gebaseerd op de eerste generatie Nissan Tiida. Later volgden de Morning Wind (Nissan Leaf met eigen logo's), T70 (op basis van de eerste generatie Nissan Qashqai) en de R30 (grondig bewerkte versie van de Nissan Micra/March K13). In 2013 lag de jaarverkoop al direct boven de 100.000 exemplaren. Voor veel minder geld dan je voor een Nissan kwijt was, kocht je immers een Venucia met dezelfde techniek.

In 2017 werd Venucia onafhankelijk van Nissan en ging Dongfeng Nissan Venucia verder als Dongfeng Venucia. Dat jaar werden bovendien diverse nieuwe producten gelanceerd, met een nieuwe ontwerptaal en veel meer op zichzelf staande modellen: de M50V MPV, D60 sedan en later de T60 SUV en T90 SUV. Dat jaar liep de verkoop op tot ruim 145.000 verkochte auto's, maar daarna liepen de verkopen geleidelijk terug. De vorig jaar gepresenteerde Xing (Star) was een belangrijke nieuwe auto voor Venucia, met een nieuw platform en een nieuwe ontwerptaal. Helaas is ook de Xing geen groot succes; die trok in oktober 2020 iets meer dan 3.000 klanten en is na de D60 sedan de bestverkochte Venucia.

De eerste serie modellen van Venucia: de D50 sedan en deze R50 hatchback op basis van de Nissan Tiida.



Later verschenen onder meer de R30 op basis van de March/Micra K13...



... en de T70 op basis van de eerste generatie Nissan Qashqai.



De M50V was de eerste MPV van Venucia en flopte jammerlijk.






Huidig modellenaanbod

e30
Introductiejaar: 2019
Prijs 72.400-85.400 RMB

Aan de basis staat de elektrische Venucia e30, een rebadge van de Renault City K-ZE (Dacia Spring).

20191213841_7421933_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5713/

D60 (EV)
Introductiejaar: 2017
Prijs 69.800-140.800 RMB (EV 144.775-178.800 RMB )

De D60 kreeg voor modeljaar 2021 een grondige facelift. Daarbij profiteerde de auto ook van een nieuw dashboard.

20210310870_8532447_11.jpg


20210310874_8532452_11.jpg


20210310873_8532450_11.jpg


202103031224_8514880_11.jpg


De pre facelift blijft leverbaar en dienst als instapuitvoering.

20200420136_7711801_11.jpg


De D60 EV heeft een 58 kWh accupakket. De EV heeft nog de oude neus.

20190724215014501415811_6911975_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5159/ / https://photo.yiche.com/serial/5846/

T60 (EV)
Introductiejaar: 2018
Prijs 86.800-112.800 RMB (168.800-181.800 RMB )

20191225262_7456369_11.jpg


201912162445_7432057_11.jpg


201912162440_7432052_11.jpg


20191227395_7477038_11.jpg


De T60 EV heeft een 60,7 kWh accupakket.

20200411320_7683087_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5421/ / https://photo.yiche.com/serial/5721/

V-Online
Introductiejaar: 2021
Prijs 99.800-130.800 RMB

De V-Online (Chinese naam: Da V ofwel Grote V) was vorig jaar de laatste toevoeging aan het Venucia-gamma. Deze middelgrote SUV is 4562 mm lang, 1917 mm breed en 1617-1625 mm hoog. De wielbasis is 2700 mm. De auto is net als de grotere Xing voorzien van een 1.5T 48V-mildhybride benzinemotor met 190 pk.

202211145676_10159331_11.JPG


20210906151608168236501_8986605_11.jpg


202109061516121612105462_8986600_11.jpg


2021090615160816881455_8986602_11.jpg


20210906151606166246488_8986603_11.jpg


202211091705_10145817_11.JPG


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/7539/

Xing
Introductiejaar: 2019
Prijs 126.600-149.600 RMB

De Xing is na de T90 Venucia's grootste SUV. De Xing is 4691 mm lang, 1905 mm breed en 1694-1706 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2756 mm. De auto is voorzien van een 1.5T benzinemotor met 48V-mildhybridetechniek, goed voor een systeemvermogen van 190 pk.

20200617172859285915438_7871143_11.jpg


20200604165639563994282_7835811_11.jpg


202006041656555655188209_7835806_11.jpg


20200604165639563924509_7835808_11.jpg


202006041613231323159573_7835635_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/6143/

T90
Introductiejaar: 2016
Prijs 118.800-154.800 RMB

Voor modeljaar 2021 is de T90 weer helemaal bij de tijd, een nieuwe 1.5T benzinemotor (van Mitsubishi, de hofleverancier van talloze Chinese autofabrikanten) met 48V mildhybride-techniek deed namelijk zijn intrede.

20191107163957395712133_7272442_11.jpg


2019110716400740784263_7272436_11.jpg


20190929111401141139190_7124449_11.jpg


20200616510_7870013_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/4797/
 
Vele Chineze merken bieden inmiddels hyper modern gestileerde modellen aan, maar bij Venucia lijkt het nog 2015 te zijn.
De Venucia e30, alias de E-Kwid is een daverende flop.
Worden er minder dan 10 p/m verkocht.

Kan je denken, er zijn in dat land nog 3 of 4 Kwid ombouw Chinezen, maar ook die doen niets.

Verwacht een (iets) beter lot in Europa.
 
Ook hier een update met de grondig gewijzigde Venucia D60 en vorig jaar gelanceerde, helemaal nieuwe V-Online. Nog wat persfoto's van die laatste:

2021081312130213266142_8918175_11.jpg


20210813121302132183330_8918179_11.jpg


20210813121302132183350_8918178_11.jpg


20210813121302132189111_8918169_11.jpg


20210813121302132160145_8918172_11.jpg


De V-Online is voor Venucia-begrippen succesvol te noemen. Daardoor weet het Dongfeng-merk zich goed te handhaven op de Chinese markt, wat een hele prestatie is gezien de meeste kleine en middelgrote, oudere spelers uit de markt gedrukt worden. Dit jaar is Venucia op weg naar ruim 100.000 verkopen. De V-Online is goed voor zo'n 40-50% van dat aantal.
 
Goede vraag, de auto staat namelijk nog wel op de prijslijst van Yiche die ik raadpleegde, maar niet meer op de website. Het antwoord is dus waarschijnlijk nee. De verkopen zijn al geruime tijd nihil: https://carsalesbase.com/china-venucia-t90/.
 
Terug
Bovenaan