Nissan X-Trail/Rogue | facelift 2024

Rutger DC

Asfaltkampioen
Nissan heeft de nieuwe Rogue voor Noord-Amerika gepresenteerd. Sinds de huidige generatie zijn de Rogue en X-Trail samengesmolten tot een model: de naam Rogue wordt gekozen in Noord-Amerika en X-Trail elders, dus met name China, de thuismarkt, Europa en Oceanië. De nieuwe Rogue/X-Trail is een beetje gekrompen: 4,3 cm kleiner en 1 cm lager; de wielbasis bedraagt 2,70 meter. De Amerikanen krijgen een atmosferische 2,5-liter benzinemotor met ongeveer 184 pk (181 Amerikaanse paardenkrachten) en dat is een motor die we hier ongetwijfeld niet gaan terugzien. Wel zal de nog verse 1.3 Turbo benzinemotor (Renault-Nissan-Mercedes-Benz ontwikkeling) terugkeren met minimaal 160 pk. De 1.7 dCi-dieselmotor verdwijnt echter waarschijnlijk van het toneel, omdat Nissan helemaal wil stoppen met het aanbieden van diesels. In plaats daarvan profiteert Nissan van de aandrijflijn van de Mitsubishi Outlander PHEV (2.4 met elektromotor en 13,8 kWh accupakket in de bodem). Binnenkort zal Mitsubishi de nieuwe Outlander presenteren: die profiteert op zijn beurt van het nieuwe door Renault-Nissan ontwikkelde CMF-platform dat ook dienstdoet onder deze nieuwe X-Trail.

2021-nissan-rogue.jpg


2021-n24.jpg


2021-n23.jpg


2021-n22.jpg


2021-nissan-rogue.jpg


2021-nissan-rogue.jpg


2021-nissan-rogue.jpg


2021-nissan-rogue.jpg


2021-nissan-rogue.jpg


2021-nissan-rogue.jpg


https://www.youtube.com/watch?v=4kMThDG15Oc
https://www.youtube.com/watch?v=ih8YbxNlyVI
 
30_o.jpg


23_o.jpg


26_o.jpg


24_o.jpg


27_o.jpg


34_o.jpg


Bron: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1259173.html

Vond de huidige al mooi en de nieuwe ziet er wederom goed uit. De achterkant is een beetje saai, maar verder vind ik 'm beter gelukt dan de Toyota RAV4 en Honda CR-V. De nieuwe Mitsubishi Outlander lijkt markanter, maar beslist niet fraaier te worden. Het dashboard ziet er ook prima uit, al lijken de materialen/knoppen op de middenconsole niet al te zorgvuldig gekozen. Denk dat Nissan ondanks teruggeschroefde investeringen in Europa het weleens beter kan gaan doen in Nederland door een focus op hybride, plug-in hybride en elektrische crossovers.
 
Keurig model. Niet heel spannend, maar wel weer fris. De achterkant doet me wel wat aan de Toyota-achterzijdes denken.

Dat hybride-systeem, dat is wel van de nieuwe Outlander, hoop ik? Ondanks vernieuwd is het huidige PHEV-platform niet helemaal meer up-to-date.
 
der Magistrat zei:
Dat hybride-systeem, dat is wel van de nieuwe Outlander, hoop ik? Ondanks vernieuwd is het huidige PHEV-platform niet helemaal meer up-to-date.

Uiteraard, maar met het hybridesysteem is toch niets mis? Met dank aan de 2,4-liter benzinemotor (Atkinson-cyclus motor) schijnt de huidige PHEV een stuk zuiniger te zijn dan de oude versies als het accupakket leeg is. Heb ook iets meer vertrouwen in dit systeem dan aan de diverse driecilinder turbo PHEV-aandrijflijnen die nu verschijnen, eigenlijk (BMW/Mini, Land Rover, Volvo).
 
2021-nissan-rogue-head-on.jpg


2021-nissan-rogue-front-quarter.jpg


2021-nissan-rogue-profile.jpg


2021-nissan-rogue-rear-quarter.jpg


2021-nissan-rogue-rear.jpg


2021-nissan-rogue-steering-wheel.jpg


2021-nissan-rogue-passenger-s-side.jpg


2021-nissan-rogue-climate-control.jpg


2021-nissan-rogue-propilot.jpg


2021-nissan-rogue-trunk.jpg


Rijtest: https://www.motor1.com/reviews/447227/2021-nissan-rogue-first-drive/
 
2021-nissan-rogue-sl-exterior-side-profile.jpg


2021-nissan-rogue-sl-interior-front-cabin.jpg


9/10: "Although it didn’t provoke lots of emotion, the 2021 Nissan Rogue earned huge amounts of respect from its driver and passengers, thanks to its roomy cabin, easy-to-use technology, and calm driving demeanor. Bundled with edgy, almost French styling, the new Rogue proves that in this case, vanilla doesn’t have to mean bland." https://www.motor1.com/reviews/466226/2021-nissan-rogue-sl-review/

Echt een mooie auto!
 
Erg fraaie SUV! Interieur is niet bijzonder of spannend maar wel mooi. Deze kan het als Kodiaq concurrent goed doen hier.

Hopelijk komt de nieuw QQ snel. Met een goede prijsstelling en uitstraling/looks van deze X-Trial/Roque kan Nissan daarmee weer scoren.
 
0djy7ixbbe0m.jpg


5efy7subogqm.jpg


u74yav5bu4c4.jpg


311y5sjb4sen.jpg


Nissan stelt in China de volledig nieuwe X-Trail voor. De auto komt op termijn ook naar Europa. Wie AutoWeek op de voet volgt, weet dat de nieuwe X-Trail minder nieuw is dan je aanvankelijk wellicht zou denken.

De X-Trail die momenteel nog de Nederlandse showrooms van Nissan bevolkt, is in feite de vorige generatie van de SUV die in de Verenigde Staten 'Rogue' heet. Die Rogue werd medio 2020 aan een nieuwe generatie geholpen en vanaf dat moment was al duidelijk hoe de op termijn naar Europa te verschepen nieuwe X-Trail vormgegeven zou worden. In China beleeft de voor de Chinese markt bestemde X-Trail nu zijn publieksdebuut. Inderdaad, de nieuwe X-Trail is op een handjevol marktspecifieke details na identiek aan de Amerikaanse Rogue. In het interieur van de Chinese X-Trail zit wel een groter infotainmentscherm dan in z'n Amerikaanse equivalent.

De X-Trail is net als de Rogue zo'n 4,65 meter lang en dat maakt hem zo'n 20 tot 25 centimeter langer dan de nieuwe Qashqai. De wielbasis van de X-Trail bedraagt 2,71 meter. Hoewel de nieuwe Qashqai onder meer de aandacht trok met zijn innovatieve e-Power-aandrijflijn, lijkt de X-Trail die aandrijflijn niet te krijgen. Reken voor de Europese markt in ieder geval wel op mild-hybride benzinemotoren. In China komt de nieuwe X-Trail in ieder geval beschikbaar met een 204 pk sterke geblazen 1.5, maar of die machine ook in Europa beschikbaar komt, is nog maar de vraag.

De nieuwe Nissan X-Trail verwachten we later dit jaar op de Nederlandse markt. De voor de Europese markt bestemde versie laat waarschijnlijk niet lang meer op zich wachten. Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/officieel-nieuwe-nissan-x-trail/
 
Terwijl er in Europa nog geen spoor van de nieuwe X-Trail te bekennen is, is in de VS al modeljaar 2022 gepresenteerd van de Rogue. Die ruilt de 2.5 benzinemotor in voor een 1.5 Turbo 3-cilinder, in principe de bijzondere 2.0 Turbo van Infiniti met een cilinder minder. Deze motor levert 201 hp ofwel 204 pk en is daarmee krachtiger, maar ook zuiniger.

(...) And while that's still the case, the Rogue's new prime mover is the latest iteration of the company's innovative, albeit complex, variable-compression-ratio turbocharged engine. A 2.0-liter VC-Turbo inline-four first appeared in the 2019 Infiniti QX50 before also powering upper-crust versions of the Nissan Altima.

The VC-Turbo's ingenious mechanism varies the length of the stroke slightly, allowing the engine to adjust its compression ratio (and displacement) on the fly, between 14.0:1 for maximum efficiency and 8.0:1 to enable max boost. The Rogue's new 1.5-liter three-cylinder is basically the Altima's 2.0-liter with one cylinder lopped off.

This new, smaller three-cylinder variant generates 201 horses and 225 pound-feet of torque, which is 20 horsepower and 44 pound-feet more than last year's Rogue and 47 horsepower and 48 pound-feet fewer than the Altima's 2.0-liter version. Notably, the Rogue's VC-Turbo makes those peak-output figures on regular 87 octane rather than pricier premium fuel. To compensate for the newfound torque and quell any three-cylinder thrash, the 1.5-liter gets hydraulic engine mounts. The other new addition is Nissan's latest Xtronic CVT with a wider gear-ratio spread (increased by 17 percent to 8.2), reduced friction (down 32 percent), and a twin oil pump system that's designed to increase fuel economy and, during aggressive driving, improve shift responsiveness.

2022-nissan-rogue-platinum-awd-108-1637108725.jpg


Meer informatie: https://www.caranddriver.com/reviews/a38271599/2022-nissan-rogue-drive/
 
In de zomer van 2022 zal de nieuwe X-Trail eindelijk leverbaar worden in Europa, twee jaar na de introductie van het model. De auto krijgt de beschikking over een e-Power-aandrijflijn van Nissan, bestaande uit een elektromotor en een 1.5 Turbo (ik gok dezelfde 3-cilinder als in de hierboven besproken Rogue voor Noord-Amerika) benzinemotor met 158 pk die de accu oplaadt. Het systeemvermogen bedraagt 190 pk. Vreemd genoeg wordt er geen melding gemaakt van een plug-in hybride met de aandrijflijn van Mitsubishi. Mocht Nissan geen PHEV lanceren, laat dat in ieder geval ruimte voor een Europese introductie van de nieuwe Outlander...
 
Prijzen:
e-Power 2WD 204 pk, 330 Nm Acenta 5* € 48.390
e-Power 2WD 204 pk, 330 Nm N-Connecta 5 € 51.390
e-Power 2WD 204 pk, 330 Nm Tekna 5 € 54.890
e-Power 2WD 204 pk, 330 Nm Tekna Plus 5 € 58.440
e-4orce 4WD 213 pk, 330+ 200 Nm Acenta 5 € 52.390
e-4orce 4WD 213 pk, 330+ 200 Nm N-Connecta 5 € 55.390
e-4orce 4WD 213 pk, 330+ 200 Nm Tekna 5 € 58.890
e-4orce 4WD 213 pk, 330+ 200 Nm Tekna Plus 5 € 62.440
e-4orce 4WD 213 pk, 330+ 200 Nm Acenta 7 € 53.390
e-4orce 4WD 213 pk, 330+ 200 Nm N-Connecta 7 € 56.390
e-4orce 4WD 213 pk, 330+ 200 Nm Tekna 7 € 59.890
e-4orce 4WD 213 pk, 330+ 200 Nm Tekna Plus 7 € 64.440
*getallen staan voor aantal zitplaatsen

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-nissan-x-trail-blijft-onder-de-50-mille/

Vind het een mooie auto, maar de prijzen zijn wel erg hoog. Bovendien is het een Nissan, een merk dat een beschadigd of nietszeggend merkimago lijkt te hebben als ik de (wat mij betreft onnodig negatieve) lezersreacties zo lees bij producten als de Ariya en X-Trail.
 
In het najaar van 2023 presenteerde Nissan modeljaar 2024 van de Rogue met een nieuwe grille en voorbumper.

my24-nissan-rogue-7419-652d3f3522d1b.jpg


my24-nissan-rogue-8956-652d3f4a195fe.jpg


my24-nissan-rogue-5-652d3f3d8c5e2.jpg


my24-nissan-rogue-7-652d3f08c9656.jpg



Europa krijgt niet deze facelift, maar wel de N-Trek met speciale bumpers.

3xbdh718obobzc_1200.jpg


obkla9bbl5lu9d_1200.jpg


yphyee5t6jkhsy_1200.jpg



In Madrid:

53749999780_5861fc244c_b.jpg


53749996675_12a3d00f2e_b.jpg


53748664732_3ce1d58bbd_b.jpg


 
Terug
Bovenaan