Mazda3

Wouter82

Moderator

7pwyn8ibtozu.jpg

8foys79bltjd.jpg

yhey99qbep1v.jpg

rgmykmrbvfe6.jpg

xaeyeoub1wxj.jpg

qr6yeyqb0iw9.jpg

Laatst bewerkt:
[size=x-large]Dít is de nieuwe Mazda 3[/size]

Mazda toont lef. Het merk presenteerde vorig jaar de gedurfd vormgegeven Kai Concept, een voorbode op een nieuwe designtaal én op een volledig nieuwe 3. Die nieuwe generatie 3 is nu in Los Angeles aan de wereldpers getoond. Het ontwerp van die auto lijkt zeer sterk op het studiemodel dat eraan voorafging. Moderne Mazda’s kenmerken zich door hun gewelfde voorschermen, scherpe kijkers en grote vijfhoekige grilles: stuk voor stuk elementen die door de Japanners in 2010 werden geïntroduceerd op de Shinari Concept. 'Kodo' noemde Mazda die huisstijl. De tweede generatie CX-5 draagt dat Kodo-maatpak met trots, maar achter de schermen is die tekenstijl al achterhaald. Deze geheel nieuwe 3 introduceert een volgend hoofdstuk van Mazda’s designtaal. Deze week schittert die voor Mazda zeer belangrijke auto in productievorm op de beursvloer van de Los Angeles Auto Show, en niet alleen als hatchback!

Hatch én Sedan
Mazda blijft opmerkelijk trouw aan de vorm van de Kai Concept en dat betekent dat ook deze productie-3 zich profileert met een lange, lage neus en een relatief hoge, ‘dik’ ogende bilpartij. De daklijn loopt echter opmerkelijk sterk af en vloeit naar beneden toe over in de achterruit. Ook opvallend is de sterk naar achteren toe oplopende raamlijn, iets wat de hatchback een stoer karakter, maar ook een heftige C-stijl geeft. Mazda maakt van de gelegenheid gebruik om direct de sedanversie aan de wereld voor te stellen, een klassieker vormgegeven model waarop Mazda’s nieuwe tekenstijl ook uitstekend op lijkt uit te pakken. Voor de Nederlandse markt is de 3 Sedan misschien iets minder relevant, maar vergis je niet in de vraag naar het model op de internationale automarkt. Natuurlijk groeit de 3 iets ten opzichte van het huidige model, maar verwacht vooral meer interieurruimte. De wielbasis van Mazda’s nieuwe compacte middenklasser neemt met 2,5 centimeter toe tot 2,73 meter. De lengte van de nieuwe hatchback is met 4,46 nagenoeg gelijk aan die van het huidige model. De 3 Sedan is met zijn lengte van 4,66 overigens 7 centimeter langer dan de uitgaande auto. Mazda spreekt over twee uitgesproken karakters.

Dashboard
Ook het interieur van de nieuwe 3 is volledig nieuw. Het is gedaan met het ietwat ‘opgeplakt’ ogende scherm dat boven op het dashboard van het huidige model staat. Mazda kiest voor opgeruimd dashboard met een fraaier geïmplementeerd 8,8 inch groot display dat ons enigszins doet denken aan de wijze waarop BMW zijn schermen een plek geeft. De ventilatieroosters zijn verhuisd van de middenconsole naar een strook midden op de rechterzijde van de dashboard. Een hoge middentunnel lijkt voor een plezierig ‘cockpitgevoel’ te zorgen. Een uitgebreider instelbare zitpositie moet dat gevoel versterken. Goed nieuws voor wie allergisch is voor vette vlekken op het infotainmentsysteem: in tegenstelling tot merken als Audi houdt Mazda vast aan de draaiknop waarmee de boel valt aan te sturen.

Beste van twee werelden
Op de Nederlandse motorenlijst zet Mazda een 2,0-liter SkyActiv-G-benzinemotor en een 1,8 SkyActiv-D-dieselmotor. Op een later moment volgt de SkyActiv-X-machine. Dat is hét nieuwe paradepaardje van het merk. Mazda heeft een benzinemotor ontwikkeld die onder de meeste omstandigheden functioneert als een zelfontbrander. De motor draait dan dus zonder tussenkomst van bougies, die voor onder meer de koude start en vollastsituaties wel aanwezig zijn. SkyActiv-X moet op die manier de voordelen van een dieselmotor - meer trekkracht, een laag verbruik en een dito CO2-uitstoot - combineren met het hoge vermogen en de lage roet- en NOx-uitstoot van een benzineblok. Mazda heeft een handgeschakelde zesbak en een zestrapsautomaat in de schappen liggen. Het merk spreekt voor de internationale markt verder over een i-Activ AWD-aandrijving en G-Vectoring Control Plus. De Nederlandse importeur laat alleen weten dat de vierwielaangedreven 3 aan onze neus voorbij zal gaan. Eind maart valt de nieuwe 3 van dichtbij te bewonderen in de showrooms, de prijzen volgen in een later stadium.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-nieuwe-mazda-3/

rulysueb4kpz.jpg

tuvyhjobgutm.jpg

b6zyyp9b89f2.jpg

aafyttrbfhu8.jpg

88kyjdrb5sdg.jpg

v7cyfe7bh4xy.jpg

Schitterende wagen, vooral de hatchback!(y) Wat mij betreft in 1 klap de mooiste auto van dit moment. De sedan vind ik nog niet helemaal overtuigend. Op de laatste spyshots in het scooptopic vond ik hem zeer fraai en leek hij een beetje een coupé lijn te hebben. Daar zie ik nu nog niet veel van terug.

Gaaf! Interieur ziet er alleen wel zeer goedkoop uit.

En ik vrees eigenlijk ook voor de dode hoek van de C-stijl.....

De sedan vind ik niet zo heel spannend, die hatchback daarentegen is echt heerlijk en onderscheidend.(y)

V.w.b. de kwaliteit van het interieur zou ik niet te snel oordelen met die rare belichting.

Voor met name de hatchback moet je niet al te claustrofobisch zijn aangelegd met die kleine ruitjes, verder wel fraaie auto's en ook de sedan ziet er misschien niet coupéachtig maar toch wel lekker sportief uit.

Ik vind de sedan erg mooi, vind de C stijl van de hatchback op de foto's te zeer aanwezig, te groot/te log, ik weet nog niet precies wat ik ervan vindt. Het interieur gaat de goede kant op, vindt het steeds mooier worden maar vooral het navi scherm vind ik niet echt mooi qua design (relatief klein scherm ten opzichte van de behuizing)

mazda3_hatchback_307.jpg

2xjy7obbt3ua.jpg

Aardige auto, maar wat is er nou zo bijzonder? Het lijkt mij gewoon een doorontwikkeling van de huidige 3, alleen met wat vlakker plaatwerk, (nog) kleinere ramen en een dikke kont.

Wouter82 zei:
Aardige auto, maar wat is er nou zo bijzonder? Het lijkt mij gewoon een doorontwikkeling van de huidige 3, alleen met wat vlakker plaatwerk, (nog) kleinere ramen en een dikke kont.

Mazda is een "underdog". En die krijgen immer de handen op elkaar hier. Net als bijvoorbeeld Subaru.

Ik verwacht nu een hoop mooie photoshops, SVF :D

De Mazda3 sedan is een erg mooie auto geworden! Een auto waar niets op af te dingen is en gewoon vanuit uit hoeken klopt. De sedan is optisch minder gewaagd dan de hatchback. Want dat is echt een bijzondere verschijning geworden! Het zal met stipt de minst overzichtelijke hatchback in zijn klasse zijn en de proporties zijn vanuit bepaalde hoeken beslist niet alledaags. Maar dat is wel hetgeen de auto zo bijzonder maakt, als een studiemodel voor de openbare weg. Zo laat Mazda wel een frisse wind waaien in een verder nogal ingedut segment, terwijl Toyota verrassenderwijs hetzelfde een beetje doet. Kijk naar Hyundai, Kia, Peugeot en Ford, stuk voor stuk merken die bij eerdere generaties van hun compacte middenklassers nog wel wat lef toonden (met wisselend succes in alle eerlijkheid, want de vorige 308 heeft niet veel fans geloof ik), maar dat nu hebben laten varen.

@ D-C
zie dit topic Ik sluit niet uit dat ik een aantal varianten nog eens dunnetjes overdoe op basis van de officiele foto's.;)

@ Wouter82
Als je ze zo onder elkaar ziet zijn er inderdaad opvallend veel gelijkenissen maar als geheel vind ik de nieuwe gladgestreken versie er veel frisser en vooral evenwichtiger uitzien. Bij de sedan heb ik dat minder. Het is zonder meer een keurige auto maar de iets oplopende daklijn na de B-stijl vind ik niet zo heel geslaagd al zal dat ongetwijfeld de hoofdruimte achterin ten goede komen.

Eerlijk gezegd zie ik ook alleen maar een doorontwikkeling van de huidige 3. Misschien dat er technisch nog wat veranderd is.

Tuurlijk is het een evolutie van de huidige maar dan wel met een redelijk andere look. Zo op de allereerste foto bovenaan vind ik hem een beetje raar. Vreemde verhoudingen, terwijl hij op de spy shots er juist zo goed uit zag. Mazda's styling en details vind ik sowieso erg geslaagd maar ik denk toch dat ik deze auto eerst in het echt moet zien. Ik denk dat de raampartij makkelijk iets doorgestrokken kon worden voor een meer evenwichtigere look. Ik vind hem overigens iets weghebben van de Toyota WiLL VS :)

4a3cfe7855fcb.jpg

Interieur ziet er weer bijzonder smakelijk uit! Mooi opgeruimd en bijna 'premium'!

64b1afe3-2019-mazda-3-sedan-hatch-433.jpg

0c3af598-2019-mazda-3-sedan-hatch-443.jpg

b1596f55-2019-mazda-3-sedan-hatch-483.jpg

577046ca-2019-mazda-3-sedan-hatch-503.jpg

a3518894-2019-mazda-3-sedan-hatch-493.jpg

b97aec82-2019-mazda-3-sedan-hatch-323.jpg

Ik vind alleen de roosters aan de rechterkant mwa maar ik denk dat ze zo laag zitten dat ze irl niet opvallen

Ze hadden overigens wel even grotere stappen mogen maken met de infotainment. En 6-traps automaat.. :rolleyes:

Wouter82 zei:

Door het rechtgetrokken plaatwerk en de dikke, toch wel apart gevormde achterstijlen doet de nieuwe 3 waarschijnlijk in veler ogen heel wat dikker (of stoerder zo je wilt) aan dan het huidige model. Dat in combinatie met de te verwachten kwaliteit van het interieur (zie Mazda6) en de altijd al puike rijeigenschappen maak de nieuwe 3 meer dan ooit een alternatief/geschikte opvolger voor de Giulietta's, V40's en wellicht zelfs 1-series (zeker als die straks hun USP kwijt zijn) van deze wereld.

Misschien dat er technisch nog wat veranderd is.

Wielbasis is iets langer. Denk motoren grotendeels hetzelfde maar net wat aangepakt, net als versnellingsbakken

Bird Nerd zei:
Ze hadden overigens wel even grotere stappen mogen maken met de infotainment. En 6-traps automaat.. :rolleyes:
Als zes versnellingen voor een handbak genoeg is, waarom dan niet voor een automaat? Heel veel van de multiversnellingsbakken zijn heel nerveus, gaan gelijk 3 versnellingen terug bij een beetje gasgeven op de snelweg, en dergelijke. Zeker bij kleinere motoren. Het is maar net waar je zin in hebt hoor...

Maar: Heb jij het infotainment al uitgeprobeerd dan?

Wouter82 zei:
https://i.wheelsage.org/image/format/picture/picture-gallery-full/m/mazda/3_hatchback/mazda3_hatchback_307.jpg
https://assets.autoweek.nl/m/2xjy7obbt3ua.jpg

Als ik ze zo onder elkaar zie vind ik de hatchback veel evenwichtiger geworden. De huidige klopte niet helemaal, die kwam als sedan duidelijk beter uit de verf. De vooroverhang was lang, maar aan de achterkant zag alles er een beetje afgekapt uit. Nu heeft Mazda optisch meer gewicht op de achterkant gelegd, waardoor er een betere balans is ontstaan.

[D2], ik heb nog geen rijtest gezien waar de Mazda automaat wordt opgehemeld. Infotainment: scherm is sowieso relatief klein en geen digital dashboard beschikbaar. Ik vind analoog ook mooi(er) maar ze moeten wel met hun tijd mee gaan

PascalD, klopt maar bij introductie weinig nieuws

Jammer dat die Skyactiv-X er nog niet is vanaf de introductie. Wederom kiest Mazda Nederland er ook niet voor om de 1.5 als goedkope instapper aan te bieden. De prijzen zullen vast wel pittig worden. Voor wie de nieuwe Mazda3 graag wil zien en geen zin heeft om een vliegticket naar Los Angeles te boeken: de Europese première is in januari op het autosalon van Brussel, vanaf dan is de auto ook te bestellen bij onze zuiderburen.

P. Klieder zei:
Mazda is een "underdog". En die krijgen immer de handen op elkaar hier. Net als bijvoorbeeld Subaru.

:cry: Gelukkig prik jij daar doorheen!

Ik vind het ook geen goede vergelijking. Subaru en bijvoorbeeld Honda lijken niet eens een poging te wagen om iets moois neer te zetten. Mazda wél.

Bird Nerd zei:
[D2], ik heb nog geen rijtest gezien waar de Mazda automaat wordt opgehemeld. Infotainment: scherm is sowieso relatief klein en geen digital dashboard beschikbaar. Ik vind analoog ook mooi(er) maar ze moeten wel met hun tijd mee gaan[size=x-large].[/size]

Misschien vinden ze die automaat niet zo geweldig maar ligt dat aan het aantal versnellingen? Ik denk het niet. Scherm kan wellicht groter, maar een digitaal dashboard? Ach, dat bestond in de jaren '80 ook al. Tegenwoordig kun je het zelf configureren, ook niet echt nieuw, kon in de V40 al. Het is in de mode, maar of het zo verschrikkelijk innovatief is...?

Over het algemeen: Prachtig!

De hatchback moet ik even iets aan wennen, bij mij gaat het dan ook vooral om de immense c-stijl. Er lijkt iets te gebeuren waardoor de verhoudingen niet helemaal lekker uitkomen. Ik denk dat ik er wel aan kan wennen, maar moet het even wat tijd gunnen.

De sedan mogen ze zo bij mij voor de deur zetten, mogen ze mijn 3 sedan uit 2006 meenemen ;-)
Bij de voorgaande versies van de Mazda 3 sedan vind ik, in verhouding, de kont te kort. Ook bij die van mij uit 2006, en profil is de verhouding net niet lekker, dat maken ze hier helemaal goed!

Verder echt ontzettend mooi, mooie strakke zijkant, geen vreemde knikken en scherpe vouwen die veel moderne auto's zo ontzettend druk maken. Ik word ontzettend blij van die ontzettend strakke en rustig voorbumper! Het interieur vind ik ook prachtig, ook hier vind ik de uitstraling over het algemeen heel rustig en opgeruimd.

De sedan, GT-M trim en in het rood alstublieft!(y):)

Aan de reacties (ook elders) te zien is het in ieder geval een gewaagde auto om te zien. Ze hebben er slim aan gedaan om de auto niet vol te gooien met lijnen en details. Ik prijs Mazda ook voor hun voorbumpers, geen idioot neppe 'gaten' (veelal plastic opmuk) waar normaal gesproken de mistlampen geplaatst zijn. Concept cars hebben vaak de algemene lijn hetzelfde maar de verhoudingen anders, bij de Mazda3 vs Kai zijn de verhoudingen bijna identiek!

765wtkw.jpg

Th6MYOJ.jpg

2019-mazda3.jpg

2019-mazda3.jpg

2019-mazda3.jpg

2019-mazda3.jpg

2019-mazda3.jpg

2019-mazda3.jpg

2019-mazda3.jpg

2019-mazda3.jpg

2019-mazda3.jpg

Meer foto's: https://www.motor1.com/photo/3607767/2019-mazda3/

2019-mazda3-1.jpg

2019-mazda3-1.jpg

2019-mazda3-1.jpg

2019-mazda3-1.jpg

2019-mazda3-1.jpg

2019-mazda3-1.jpg

2019-mazda3-1.jpg

2019-mazda3-1.jpg

2019-mazda3-1.jpg

2019-mazda3-1.jpg

2019-mazda3-1.jpg

Ik vind hem zo al een stuk geslaagder dan op de persfoto's

Ik vind vooral de hatchback nog minder mooi op de laatste foto's. Wat is dat met die dikke zwarte rand op de achterruit. De C stijl is al behoorlijk, en dan "halveer" je de achterruit ook nog eens...

Sedan blijf ik erg geslaagd vinden.

Met accessoires zoals skirt voorop, sideskirts, achterspoiler en achterbumper

20181128-20104527-carview-002-1-view.jpg

20181128-20104527-carview-000-1-view.jpg

20181128-20104527-carview-001-1-view.jpg

20181128-20104527-carview-003-1-view.jpg

20181128-20104527-carview-007-1-view.jpg

20181128-20104527-carview-008-1-view.jpg

20181128-20104527-carview-028-1-view.jpg

20181128-20104527-carview-029-1-view.jpg

20181128-20104527-carview-010-1-view.jpg

20181128-20104527-carview-031-1-view.jpg

Prachtige wagen geworden. Denk in het echt nog mooier. C stijl is ff wennen omdat we zulke grote raampartijen gewend zijn. Maar ik zie dit wel een trend worden aangezien nieuwe auto's spiegel camera's krijgen en veelal dooie hoek sensoren hebben.

Hondarno zei:
Prachtige wagen geworden. Denk in het echt nog mooier. C stijl is ff wennen omdat we zulke grote raampartijen gewend zijn. Maar ik zie dit wel een trend worden aangezien nieuwe auto's spiegel camera's krijgen en veelal dooie hoek sensoren hebben.
Zijruiten van nieuwe auto's worden al jaren kleiner en lager naar mijn idee, en dode hoeken groter. Panoramadaken worden ook steeds groter; kennelijk is overzicht naar boven wel heel belangrijk ;)

Deze Mazda is een nieuwe hoogte-/dieptepunt (haal door wat niet van toepassing is) in deze beweging.

Tja, ik rij vrachtwagen dus ik ben het wel gewend. Een binnenspiegel vind ik bv compleet overbodig.

Ik word steeds enthousiaster. Achterklep krijgt ook wat meer de vorm van de eerste generatie Leon, door de vlak liggende achterruit. Heel gaaf.

Panoramadaken worden ook steeds groter
Het glasoppervlak aan de buitenkant wel, maar de opening is vaak niet veel groter dan bij een 'traditioneel' schuif-/kanteldak.

P. Klieder zei:
Kun je het slachtoffer spelen maar het klopt wel.

Je suggereert dat mensen deze Mazda mooi vinden omdat het een Mazda is en Mazda is underdog. Nu is Mazda een relatief kleine autofabrikant en een merk dat zorgvuldig en consequent een productgamma heeft opgebouwd. De Mazda's scoren alom lof vanwege hun vormgeving. En in het CX-5-topic lees ik toch kritiek; de oude was mooier. Ik reageer door te stellen dat andere 'underdogmerken' zoals Subaru en Honda nauwelijks lof oogsten met hun ontwerpen en dus niet immer de handen op elkaar weten te krijgen. Met andere woorden, je stelling klopt niet.

Wat ik wild zeggen is dat er over evolutie bij bijv Audi snel de stemming is dat het saai is, dat de ontwerpers er zich makkelijk van af hebben gemaakt. Bij deze topic is dat niet. Terwijl dit ook echt evolutie is. Mijn stelling is dan dat dat komt omdat Mazda als underdog en daarom sympathiek wordt gezien. En dus de handen op elkaar krijgt vwb evolutie in het design.

Ik vind de 3 erg geslaagd by the way. Evolutie geeft aan dat het initiële design (toch al jaren oud) goed is.

Bij Audi moet je soms 2 keer kijken om te zien wat er veranderd is. De raamlijn is bij Audi al meer dan 30 jaar nagenoeg hetzelfde. Deze nieuwe 3 is moeilijk te verwarren met zijn voorganger hoewel er zeker veel overeenkomsten zijn. Ik vind de hatchback overigens kwa profiel ook wel iets weg hebben van de oude 323F en de Mitsubishi Sportback concept uit 2005. De raamlijn is weliswaar compleet anders waardoor deze een lekker dikke stoere en gedrongen uitstraling heeft. Ook het interieur ziet er fraai uit vooral met het witte en donkerrode leer over het dashboard. Geen rare designfrutsels maar mooie cleane vloeiende lijnen, ik hoop dat dit navolging krijgt bij andere merken.

Barri zei:
Ik word steeds enthousiaster. Achterklep krijgt ook wat meer de vorm van de eerste generatie Leon, door de vlak liggende achterruit. Heel gaaf.

Panoramadaken worden ook steeds groter
Het glasoppervlak aan de buitenkant wel, maar de opening is vaak niet veel groter dan bij een 'traditioneel' schuif-/kanteldak.
Sommige merken bieden panoramadaken aan die niet open kunnen, bijvoorbeeld Peugeot. Daarbij vormt het glazen dak nagenoeg het gehele plafond van de auto. Andere merken hebben panoramadaken die gedeeltelijk open kunnen, bijvoorbeeld in de nieuwe Focus zit zo'n constructie. Dan zit er wel een balk waar het te openen gedeelte ophoudt, maar daarachter loopt het evengoed door tot aan de achterbankleuning. In de nieuwe Kia Ceed zit een panoramadak dat geheel open kan, dat beslaat niet het hele dak maar is nog steeds een stuk groter dan het schuifdak in mijn Astra.

Ergo, in mijn beleving is een panoramadak vaker wél dan niet groter dan een normaal schuifdak.

P. Klieder zei:
Wat ik wild zeggen is dat er over evolutie bij bijv Audi snel de stemming is dat het saai is, dat de ontwerpers er zich makkelijk van af hebben gemaakt. Bij deze topic is dat niet. Terwijl dit ook echt evolutie is. Mijn stelling is dan dat dat komt omdat Mazda als underdog en daarom sympathiek wordt gezien. En dus de handen op elkaar krijgt vwb evolutie in het design.

Ik vind de 3 erg geslaagd by the way. Evolutie geeft aan dat het initiële design (toch al jaren oud) goed is.
Alleen slaat je stelling nergens op, Audi's zien er al jaren hetzelfde uit net zoals alles bij VW. Maar deze 3 en ook de CX5 lijken een stuk minder op hun voorganger en dus heeft het niks met underdog of wat je er ook bij wilt verzinnen te maken.
OT:
Prachtige auto, ik hoop alleen op wat meer kleur keuze van het leer dan bij de huidige, zwart en wit. Zwart is mooi maar maakt het wel erg donker, wit is ook mooi maar besmetelijk.

Zo, dat is een beste C-stijl op de hatchback o_O Wel een lekker ontwerp, onderscheidend maar niet overdreven. Mooi strak dashboard ook zonder al te veel toeters en bellen.

Gebeurt niet vaak meer dat ik écht onder de indruk ben van een nieuw model, maar in dit geval... doe mij maar zo'n rode.

zombies zei:
Alleen slaat je stelling nergens op, Audi's zien er al jaren hetzelfde uit net zoals alles bij VW. Maar deze 3 en ook de CX5 lijken een stuk minder op hun voorganger en dus heeft het niks met underdog of wat je er ook bij wilt verzinnen te maken.

Zie jij werkelijk het verschil niet tussen de generaties A6? :eek::eek:

P. Klieder zei:
zombies zei:

Dat zeg ik niet, alleen is het bij oude veel meer een facelift van de voorganger, waar het bij Mazda toch overduidelijk een heel nieuw model is.

zombies zei:
Dat zeg ik niet, alleen is het bij oude veel meer een facelift van de voorganger, waar het bij Mazda toch overduidelijk een heel nieuw model is.[/quote]

Dat is een discussie waar je nooit uitkomt. Definieer een nieuw model? Van een 2018 A6 is geen enkel stukje plaatwerk uitwisselbaar met een 2017 model. Ik zou dan zeggen: een nieuw model.

De Mazda CX-5 lijkt minstens zoveel op zijn voorganger dan de Audi A6, maar goed.

P. Klieder zei:

Nu haal je mijns inziens twee begrippen door elkaar, evolutionair en saai. Een evolutionair ontwerp is niet per definitie saai en een saai ontwerp niet per definitie evolutionair. In het geval van de Mazda3 is het basisontwerp al vrij spannend, met een veel sportievere vormgeving dan een Audi A3 met zijn rechte lijnen, minder coupé-achtige daklijn, meer rechtopstaande A-stijl, standaard Audi-raamlijn etc.

P. Klieder zei:
Evolutie geeft aan dat het initiële design (toch al jaren oud) goed is.

Evolutie geeft aan dat het ontwerp waarschijnlijk gewaardeerd werd door een voldoende grote groep kopers. Nu kun je stellen dat de klant altijd gelijk heeft, maar dat vind ik niet helemaal waar. De laatste jaren hebben de meeste autofabrikanten bijna niets vernieuwends meer voortgebracht, ben ik met s velthuis eens, die dat heel soms nog weleens wil benoemen ;) Kijk naar auto's als de Fiat Multipla, Audi A2, eerste Mercedes-Benz A-klasse, Skoda Yeti, Seat Altea en dergelijke: auto's die vernieuwend waren of op zijn minst kenmerkten door een frisse, onderscheidende vormgeving. De auto's werden, vast mede door dat onderscheidend vermogen waar veel kopers niet op zitten te wachten, kennelijk onvoldoende gewaardeerd dat het bij slechts een generatie is gebleven (oké, de A-klasse kreeg nog een opvolger totdat het een standaard hatchback werd). Maar vooral de eerste drie waren wel vernuftige auto's met doordachte ontwerpen, waarbij ontwerpers werkelijk hun best hebben gedaan om iets bijzonders te creëren en niet een waarbij de ontwerpers de vrijheid hebben gekregen om precies dezelfde auto te ontwerpen als de bestaande generatie, met een iets ander vormgegeven ledstripje, een extra lijn over de flank die de topontwerper doet glunderen van trots en een groter scherm in het interieur. Je kunt een magere evolutie ook als een zwaktebod zien, waarmee de autofabrikant wil behouden wat het heeft en doodsbenauwd is om bakens te verzetten, want wat als de bestaande kopers de veranderingen teveel wordt? De meeste autofabrikanten lijken liever nieuwe klanten te winnen met 85 variaties op hetzelfde thema dan met iets werkelijk baanbrekends.

Nog wat live beeldmateriaal van de sedan:

13_o.jpg

16_o.jpg

15_o.jpg

Uitzicht vanuit de hatchback: weinig, afwezig voor kleine kinderen (zoals bij de Toyota C-HR). De ruimte is er beperkt (aldus AutoBild, Auto, Motor & Sport):

37_o.jpg

Meer foto's:
https://car.watch.impress.co.jp/docs/event_repo/2018LA/1155725.html
https://car.watch.impress.co.jp/docs/event_repo/2018LA/1155558.html

Terug
Bovenaan