Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Moderator
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-nieuwe-mazda-3/[size=x-large]Dít is de nieuwe Mazda 3[/size]
Mazda toont lef. Het merk presenteerde vorig jaar de gedurfd vormgegeven Kai Concept, een voorbode op een nieuwe designtaal én op een volledig nieuwe 3. Die nieuwe generatie 3 is nu in Los Angeles aan de wereldpers getoond. Het ontwerp van die auto lijkt zeer sterk op het studiemodel dat eraan voorafging. Moderne Mazda’s kenmerken zich door hun gewelfde voorschermen, scherpe kijkers en grote vijfhoekige grilles: stuk voor stuk elementen die door de Japanners in 2010 werden geïntroduceerd op de Shinari Concept. 'Kodo' noemde Mazda die huisstijl. De tweede generatie CX-5 draagt dat Kodo-maatpak met trots, maar achter de schermen is die tekenstijl al achterhaald. Deze geheel nieuwe 3 introduceert een volgend hoofdstuk van Mazda’s designtaal. Deze week schittert die voor Mazda zeer belangrijke auto in productievorm op de beursvloer van de Los Angeles Auto Show, en niet alleen als hatchback!
Hatch én Sedan
Mazda blijft opmerkelijk trouw aan de vorm van de Kai Concept en dat betekent dat ook deze productie-3 zich profileert met een lange, lage neus en een relatief hoge, ‘dik’ ogende bilpartij. De daklijn loopt echter opmerkelijk sterk af en vloeit naar beneden toe over in de achterruit. Ook opvallend is de sterk naar achteren toe oplopende raamlijn, iets wat de hatchback een stoer karakter, maar ook een heftige C-stijl geeft. Mazda maakt van de gelegenheid gebruik om direct de sedanversie aan de wereld voor te stellen, een klassieker vormgegeven model waarop Mazda’s nieuwe tekenstijl ook uitstekend op lijkt uit te pakken. Voor de Nederlandse markt is de 3 Sedan misschien iets minder relevant, maar vergis je niet in de vraag naar het model op de internationale automarkt. Natuurlijk groeit de 3 iets ten opzichte van het huidige model, maar verwacht vooral meer interieurruimte. De wielbasis van Mazda’s nieuwe compacte middenklasser neemt met 2,5 centimeter toe tot 2,73 meter. De lengte van de nieuwe hatchback is met 4,46 nagenoeg gelijk aan die van het huidige model. De 3 Sedan is met zijn lengte van 4,66 overigens 7 centimeter langer dan de uitgaande auto. Mazda spreekt over twee uitgesproken karakters.
Dashboard
Ook het interieur van de nieuwe 3 is volledig nieuw. Het is gedaan met het ietwat ‘opgeplakt’ ogende scherm dat boven op het dashboard van het huidige model staat. Mazda kiest voor opgeruimd dashboard met een fraaier geïmplementeerd 8,8 inch groot display dat ons enigszins doet denken aan de wijze waarop BMW zijn schermen een plek geeft. De ventilatieroosters zijn verhuisd van de middenconsole naar een strook midden op de rechterzijde van de dashboard. Een hoge middentunnel lijkt voor een plezierig ‘cockpitgevoel’ te zorgen. Een uitgebreider instelbare zitpositie moet dat gevoel versterken. Goed nieuws voor wie allergisch is voor vette vlekken op het infotainmentsysteem: in tegenstelling tot merken als Audi houdt Mazda vast aan de draaiknop waarmee de boel valt aan te sturen.
Beste van twee werelden
Op de Nederlandse motorenlijst zet Mazda een 2,0-liter SkyActiv-G-benzinemotor en een 1,8 SkyActiv-D-dieselmotor. Op een later moment volgt de SkyActiv-X-machine. Dat is hét nieuwe paradepaardje van het merk. Mazda heeft een benzinemotor ontwikkeld die onder de meeste omstandigheden functioneert als een zelfontbrander. De motor draait dan dus zonder tussenkomst van bougies, die voor onder meer de koude start en vollastsituaties wel aanwezig zijn. SkyActiv-X moet op die manier de voordelen van een dieselmotor - meer trekkracht, een laag verbruik en een dito CO2-uitstoot - combineren met het hoge vermogen en de lage roet- en NOx-uitstoot van een benzineblok. Mazda heeft een handgeschakelde zesbak en een zestrapsautomaat in de schappen liggen. Het merk spreekt voor de internationale markt verder over een i-Activ AWD-aandrijving en G-Vectoring Control Plus. De Nederlandse importeur laat alleen weten dat de vierwielaangedreven 3 aan onze neus voorbij zal gaan. Eind maart valt de nieuwe 3 van dichtbij te bewonderen in de showrooms, de prijzen volgen in een later stadium.
Wouter82 zei:Aardige auto, maar wat is er nou zo bijzonder? Het lijkt mij gewoon een doorontwikkeling van de huidige 3, alleen met wat vlakker plaatwerk, (nog) kleinere ramen en een dikke kont.
Wouter82 zei:Aardige auto, maar wat is er nou zo bijzonder? Het lijkt mij gewoon een doorontwikkeling van de huidige 3, alleen met wat vlakker plaatwerk, (nog) kleinere ramen en een dikke kont.
Misschien dat er technisch nog wat veranderd is.
Als zes versnellingen voor een handbak genoeg is, waarom dan niet voor een automaat? Heel veel van de multiversnellingsbakken zijn heel nerveus, gaan gelijk 3 versnellingen terug bij een beetje gasgeven op de snelweg, en dergelijke. Zeker bij kleinere motoren. Het is maar net waar je zin in hebt hoor...Bird Nerd zei:Ze hadden overigens wel even grotere stappen mogen maken met de infotainment. En 6-traps automaat..![]()
Wouter82 zei:https://i.wheelsage.org/image/format/picture/picture-gallery-full/m/mazda/3_hatchback/mazda3_hatchback_307.jpg
https://assets.autoweek.nl/m/2xjy7obbt3ua.jpg
Aardige auto, maar wat is er nou zo bijzonder? Het lijkt mij gewoon een doorontwikkeling van de huidige 3, alleen met wat vlakker plaatwerk, (nog) kleinere ramen en een dikke kont.
P. Klieder zei:Mazda is een "underdog". En die krijgen immer de handen op elkaar hier. Net als bijvoorbeeld Subaru.
Bird Nerd zei:[D2], ik heb nog geen rijtest gezien waar de Mazda automaat wordt opgehemeld. Infotainment: scherm is sowieso relatief klein en geen digital dashboard beschikbaar. Ik vind analoog ook mooi(er) maar ze moeten wel met hun tijd mee gaan[size=x-large].[/size]
D-C zei:P. Klieder zei:Mazda is een "underdog". En die krijgen immer de handen op elkaar hier. Net als bijvoorbeeld Subaru.
Gelukkig prik jij daar doorheen!
Met accessoires zoals skirt voorop, sideskirts, achterspoiler en achterbumper
Zijruiten van nieuwe auto's worden al jaren kleiner en lager naar mijn idee, en dode hoeken groter. Panoramadaken worden ook steeds groter; kennelijk is overzicht naar boven wel heel belangrijkHondarno zei:Prachtige wagen geworden. Denk in het echt nog mooier. C stijl is ff wennen omdat we zulke grote raampartijen gewend zijn. Maar ik zie dit wel een trend worden aangezien nieuwe auto's spiegel camera's krijgen en veelal dooie hoek sensoren hebben.
Moderator
Het glasoppervlak aan de buitenkant wel, maar de opening is vaak niet veel groter dan bij een 'traditioneel' schuif-/kanteldak.Panoramadaken worden ook steeds groter
P. Klieder zei:Kun je het slachtoffer spelen maar het klopt wel.
Sommige merken bieden panoramadaken aan die niet open kunnen, bijvoorbeeld Peugeot. Daarbij vormt het glazen dak nagenoeg het gehele plafond van de auto. Andere merken hebben panoramadaken die gedeeltelijk open kunnen, bijvoorbeeld in de nieuwe Focus zit zo'n constructie. Dan zit er wel een balk waar het te openen gedeelte ophoudt, maar daarachter loopt het evengoed door tot aan de achterbankleuning. In de nieuwe Kia Ceed zit een panoramadak dat geheel open kan, dat beslaat niet het hele dak maar is nog steeds een stuk groter dan het schuifdak in mijn Astra.Barri zei:Ik word steeds enthousiaster. Achterklep krijgt ook wat meer de vorm van de eerste generatie Leon, door de vlak liggende achterruit. Heel gaaf.
Het glasoppervlak aan de buitenkant wel, maar de opening is vaak niet veel groter dan bij een 'traditioneel' schuif-/kanteldak.Panoramadaken worden ook steeds groter
Alleen slaat je stelling nergens op, Audi's zien er al jaren hetzelfde uit net zoals alles bij VW. Maar deze 3 en ook de CX5 lijken een stuk minder op hun voorganger en dus heeft het niks met underdog of wat je er ook bij wilt verzinnen te maken.P. Klieder zei:Wat ik wild zeggen is dat er over evolutie bij bijv Audi snel de stemming is dat het saai is, dat de ontwerpers er zich makkelijk van af hebben gemaakt. Bij deze topic is dat niet. Terwijl dit ook echt evolutie is. Mijn stelling is dan dat dat komt omdat Mazda als underdog en daarom sympathiek wordt gezien. En dus de handen op elkaar krijgt vwb evolutie in het design.
Ik vind de 3 erg geslaagd by the way. Evolutie geeft aan dat het initiële design (toch al jaren oud) goed is.
zombies zei:Alleen slaat je stelling nergens op, Audi's zien er al jaren hetzelfde uit net zoals alles bij VW. Maar deze 3 en ook de CX5 lijken een stuk minder op hun voorganger en dus heeft het niks met underdog of wat je er ook bij wilt verzinnen te maken.
Dat zeg ik niet, alleen is het bij oude veel meer een facelift van de voorganger, waar het bij Mazda toch overduidelijk een heel nieuw model is.P. Klieder zei:zombies zei:Alleen slaat je stelling nergens op, Audi's zien er al jaren hetzelfde uit net zoals alles bij VW. Maar deze 3 en ook de CX5 lijken een stuk minder op hun voorganger en dus heeft het niks met underdog of wat je er ook bij wilt verzinnen te maken.
Zie jij werkelijk het verschil niet tussen de generaties A6?![]()
Dat zeg ik niet, alleen is het bij oude veel meer een facelift van de voorganger, waar het bij Mazda toch overduidelijk een heel nieuw model is.[/quote]zombies zei:Zie jij werkelijk het verschil niet tussen de generaties A6?![]()
P. Klieder zei:Wat ik wild zeggen is dat er over evolutie bij bijv Audi snel de stemming is dat het saai is, dat de ontwerpers er zich makkelijk van af hebben gemaakt. Bij deze topic is dat niet. Terwijl dit ook echt evolutie is. Mijn stelling is dan dat dat komt omdat Mazda als underdog en daarom sympathiek wordt gezien. En dus de handen op elkaar krijgt vwb evolutie in het design.
P. Klieder zei:Evolutie geeft aan dat het initiële design (toch al jaren oud) goed is.