Audi E-Tron

Gepost door Bird Nerd 
Audi E-Tron
04-07-2018 09:01

Alle foto's en info: [www.motor1.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2018 08:24 door Bird Nerd.
Interieurafwerking ziet er erg goedkoop uit. Allemaal tinten grijs, teveel materiaalsoorten in één blikveld dicht bij elkaar (leer, aantal soorten plastic, aluminium, alcantara), alleen de techniek met een veelvoud aan touchscreens en beeldschermen lijkt momenteel nog belangrijk te zijn.

En die camera's/beeldschermpjes i.p.v. buitenspiegels, ik kan mij niet voorstellen dat het daar prettiger van wordt. Volgens mij zitten die beeldschermpjes ook veel te laag.

Verder ziet het buitendesign er wel goed uit, sowieso veel mooier dan de Q7 en de Q8.
Ik weet niet zo goed waar ik moet kijken. Zoveel hoeken en lijnen op het dashboard. Bij de 508 vind ik het ook al zo druk zodat ik waarschijnlijk pas een goed beeld heb van het interieur als ik er ooit inzit
Ik ben bang dat het daar wat mij betreft niet beter op zal worden. Bij de foto's van de nieuwe A7 (en A6) was ik (in tegenstelling tot wat ik hierboven zie) nog enthousiast over het interieur, maar toen ik laatst in een A7 ging zitten viel dat mij ontzettend tegen. Wat een troosteloos geheel.
Buitenkant ziet er goed uit. Van binnen, ondanks de veelheid aan schermen, toch te druk en niet erg cosy.
mvrgr, m´ns
Ze laten het interieur al trots zien. Mooi, maarre, wat is het verschil met dat van de Q8?
Anonieme bezoeker
Re: Audi E-Tron (interieur)
06-07-2018 08:40
Interesssante auto.
BENZine
En die camera's/beeldschermpjes i.p.v. buitenspiegels, ik kan mij niet voorstellen dat het daar prettiger van wordt. Volgens mij zitten die beeldschermpjes ook veel te laag.

Los van dat ik niet echt een grote meerwaarde zie in deze "innovatie": dit hele systeem lijkt me stukken gecompliceerder dan een reguliere buitenspiegel. Ik rij qua reparatiegemak/kosten liever een spiegel dan een camera van een auto af, denk ik...
D. Elzinga
BENZine

Los van dat ik niet echt een grote meerwaarde zie in deze "innovatie": dit hele systeem lijkt me stukken gecompliceerder dan een reguliere buitenspiegel. Ik rij qua reparatiegemak/kosten liever een spiegel dan een camera van een auto af, denk ik...

een buitenspiegel van een nieuwe A8/q7 is ook voorzien van camera's, ik denk niet dat die goedkoper is.
D. Elzinga
BENZine

Ik begrijp dat de camera's optioneel zijn, dat normale spiegels dus standaard zijn. Verder zijn die traditionele buitenspiegels schijnbaar nogal slecht voor de stroomlijn en vinden designers dat soort dingen hun vormwil creativiteit in de weg zitten. Dacht ik.
Stekkerkracht

Dan de spannende vraag: hoe verhoudt de aandrijflijn van de E-tron tot die van zijn twee grootste tegenspelers? Net als de I-Pace en de EQC beschikt de Audi over twee elektromotoren. Bij relatief lage motorbelasting doet vooral het op de achteras geplaatste exemplaar zijn werk. Samen zijn ze goed voor maximaal 408 pk en 660 Nm koppel. De motor op de vooras levert 170 pk, terwijl het exemplaar op de achteras 190 pk opwekt. Alleen in overboost-modus leveren ze de volle 408 pk. Met dat vermogen moet de E-tron in minder dan zes tellen naar een snelheid van 100 km/h sprinten. Zijn topsnelheid ligt op 200 km/h. Kijken we naar de EQC en de I-Pace, dan nemen we vermogens van respectievelijk 408 pk en 765 Nm en 400 pk en 696 Nm waar. In een 0-100-sprintje wordt de E-tron door beide ingehaald. De E-tron moet tot 1.800 kilo kunnen trekken.

Opslag

Het accupakket van de E-tron heeft een capaciteit van 95 kWh en is tussen de assen in de bodem geplaatst. De gewichtsverdeling ligt op 51:49. Audi belooft een actieradius van 'meer dan 400 kilometer' volgens de WLTP-cyclus. De EQC komt met zijn 80 kWh grote pakket ook zo'n 400 kilometer ver, terwijl de I-Pace uit zijn 90 kWh grote pakket een actieradius van zo'n 480 kilometer moet kunnen persen. Het totaalgewicht van de E-tron ligt op grofweg 2.400 kilo (700 kilo daarvan is accu), vergelijkbaar met de massa van de EQC.

Bron: Autoweek

Net als de EQC zijn de specs helaas niet baanbrekend, en daardoor teleurstellend. Van Audi of Mercedes mogen we verwachten dat ze voor de top gaan bij introductie van een nieuw product.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2018 08:41 door BENZine.
Range is relatief, je wilt vooral snel laden. Dat lijkt me hier toch goed voor elkaar.

Hele mooie auto, voor mij direct de top - EV.
Heel mooi. Lijkt me een betere propositie dan die Mercedes ECQXQQC
Niet echt baanbrekende specificaties, 400 km uit 95 kWh is niet echt indrukwekkend. Ik ben benieuwd naar de praktijkgetallen.
D. Elzinga
BENZine

Vroeger. Een moderne buitenspiegel van zo'n wagen heeft gebogen, getint glas, zit in een meegespoten behuizing met knipperlicht, heeft elektrische verstelling en verwarming ingebouwd, is voorzien van een afstandsradar en heeft een elektrisch inklapmechanisme. Breek dan de camera er maar af...

Over die camera: een camera heeft veel voordelen tov een spiegel. Spiegels vormen een flinke hap in de luchtweerstand, veroorzaken relatief veel geluidsoverlast en doen in tegenstelling tot camera's niets in situaties als mist of laagstaande zon. Een camera kan dan overschakelen op infrarood of deels het beeld afschermen. Tevens kan een camera zoomen (bv van 50 mm bij rijden naar fisheye bij achteruitrijden). Voertuigherkenning hoeft niet met een dure radar, dat kan op basis van een beeldherkennend algoritme en je zou het kunnen koppelen aan een dashcamsysteem. Bovendien dragen de beelden bij aan de 360 view die steeds meer auto's ingebouwd krijgen. Heel connectief allemaal. Dat willen we. De rest is sowieso niet meer van belang.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2018 09:49 door s velthuis.
Joël D.
Niet echt baanbrekende specificaties, 400 km uit 95 kWh is niet echt indrukwekkend. Ik ben benieuwd naar de praktijkgetallen.
Zoveel mogelijk range is niet zaligmakend. Een lagere range is beter voor de levensduur van de accu. Dan wordt immers niet de volledige capaciteit uitgenut. Bij Tesla zie je achter elkaar problemen met de accu’s. Dat wil je niet.
Dan ben ik vooral benieuwd naar het verbruik dan. Wellicht dat de accu softwarematig niet helemaal leeggetrokken kan worden, dat zou de lage range kunnen verklaren.
Toch prettig dan dat VAG nu rekening houdt met de levensduur van essentiële onderdelen.
Wouter82
Toch prettig dan dat VAG nu rekening houdt met de levensduur van essentiële onderdelen.

Dat zien we over 10 jaar wel weer. Eén kapotte cel kan een auto over een jaartje of 8 gewoon op TL gaan.
Dat is al langer dan sommige TSI- en DSG-series thumbs up
Wouter82
Dat is al langer dan sommige TSI- en DSG-series thumbs up

Dat is helaas inderdaad waar... Nou zal dat voor de meeste gebruikers steeds minder relevant worden, dit soort auto gaan steeds minder in particulier bezit komen en meer en meer op abonnementen gaan werken.
Veel te druk front, 'erg originele' achterzijde met de inmiddels bij VAG verplichte LED-strip tussen de achterlichten.
Afschuwelijke velgen.
Mooi interieur maar ergonomisch, naar nieuwe 'goeie' gewoonte bij Audi: ondermaats:
. monitors staan veel lager dan de spiegels die ze vervangen, centrale monitors (zeker die voor de airco) staan te laag ingepland. Er is kritiek op de oplossing van PSA om de verwarming/koeling via een scherm te bedienen. Dat lijkt me inderdaad omslachtiger dan draaiknoppen maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Audi plaatst dat scherm dan nog eens in de kelderregionen van het dashboard. Levensgevaarlijk om daar mee te 'spelen' tijdens het rijden.
iDS
Levensgevaarlijk om daar mee te 'spelen' tijdens het rijden.

Als je nog zelf geacht zou worden te sturen wel. Maar de bedoeling is dat je dat uit handen gaat geven, zodat je nog meer tijd over houdt voor die schermen...

In dat opzicht konden die achteruitkijkcamera's daar ook wel eens aan bijdragen. De beelden daarvan zijn vermoedelijk ook bruikbaar voor het systeem voor autonoom rijden.
iDS

Mooi interieur maar ergonomisch, naar nieuwe 'goeie' gewoonte bij Audi: ondermaats:

Jij hebt nog nooit in een Audi gezeten blijkbaar... Hoe krijg je het eruit...

d. Er is kritiek op de oplossing van PSA om de verwarming/koeling via een scherm te bedienen. Dat lijkt me inderdaad omslachtiger dan draaiknoppen maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Audi plaatst dat scherm dan nog eens in de kelderregionen van het dashboard. Levensgevaarlijk om daar mee te 'spelen' tijdens het rijden.

Die staat bij mij sinds aankoop van m'n auto op 21C ingesteld en sindsdien niet meer aangeraakt.
P. Klieder
iDS

Ik las het ook nog een tweede keer, Audi doet dit soort zaken juist bovengemiddeld goed.
Re: Audi E-Tron
20-09-2018 06:31
Ik begreep dat de camera’s voor de ‘binnen’spiegels niet overal geleverd worden ivm lokale wet en regelgeving. Hoe is dat in NL? De CW waarde van de auto is 0.30 (0.01 meer dan de ipace) met spiegels en 0.28 met de camera’s. De ipace haalt bij lange na zijn WLTP niet, zou dit bij de e-tron ook zo zijn?

Verder mooie auto, ideaal dat hij 1.800 kg kan trekken. NL prijzen vanaf € 85.000 ofzo? Full options is ‘ie $ 88.000 in Amerika.
Bimmert
P. Klieder
iDS

Ik las het ook nog een tweede keer, Audi doet dit soort zaken juist bovengemiddeld goed.

Het maakt niet uit of Audi het in het verleden schitterend of gemiddeld deed, de oplossing met de dubbele schermen én de positie van het paneel van de airco is gewoon slecht: er is al voldoende aangetoond dat hoe verder je moet wegkijken van de weg, hoe langer je aandacht bij het rijden wegvalt. Zo'n digitale bediening van de temperatuur kan ook niet op het gevoel, dus dat scherm staat daar gewoon slecht.
Een gelijkaardige opmerking geldt voor de monitors voor het achteruitkijken: ze staan dichter bij de chauffeur en zijn lager ingeplant dan traditionele spiegels. Je ogen hebben dus een langere tijd nodig om het beeld op te pikken. Ergonomisch een achteruitgang.
Bimmert
P. Klieder
iDS

Hilarisch, die verontwaardiging. Audi deed dit soort zaken bovengemiddeld goed. De nieuwste Audi's, waarin de MMI-knoppen vervangen zijn door aanraakschermen, krijgen op vlak van bediening vrijwel unaniem dezelfde kritiek. Zeker als in de vergelijkende test ook een BMW deelneemt, die nog het 'ouderwetse' iDrive heeft. Tuurlijk is het in de Audi's nog steeds beter voor elkaar dan in een PSA of een Volvo (90 of 60-serie), dankzij zaken als haptische feedback en het feit dat de bediening over 2 schermen is verdeeld, maar dat de ergonomie minder goed is geworden valt toch moeilijk te ontkennen.
20-09-2018 08:43
Mercedes is ook helemaal high tec met die schermen maar zij gebruiken tenminste nog (subtiele) fysieke knoppen voor de climate control.

Met die 21" wielen zoals ik postte vind ik hem nog fraaier. Mooier dan de Q5 en Q7. BMW spreekt mij steeds minder aan door de vele gaten, hoeken en deuken en Mercedes is mij te 'bol' getekend
[D2]
Bimmert
P. Klieder
iDS

Hilarisch, die verontwaardiging. Audi deed dit soort zaken bovengemiddeld goed. De nieuwste Audi's, waarin de MMI-knoppen vervangen zijn door aanraakschermen, krijgen op vlak van bediening vrijwel unaniem dezelfde kritiek. Zeker als in de vergelijkende test ook een BMW deelneemt, die nog het 'ouderwetse' iDrive heeft. Tuurlijk is het in de Audi's nog steeds beter voor elkaar dan in een PSA of een Volvo (90 of 60-serie), dankzij zaken als haptische feedback en het feit dat de bediening over 2 schermen is verdeeld, maar dat de ergonomie minder goed is geworden valt toch moeilijk te ontkennen.

Er is inderdaad kritiek op die touchscreens, maar zoals je zelf ook opmerkt, doen ze het alsnog beter dan PSA of Volvo en ook beter dan Japanse merken als Lexus. Dus ik vind niet dat je kan stellen dat een Audi qua ergonomie ondermaats is. Dat BMW met I drive een topsysteem heeft ben ik ook met je eens. Ik vind dan ook niet dat ik verontwaardigd reageer, maar dat jij wat hysterisch doet.
iDS
Bimmert
P. Klieder
iDS

Het maakt niet uit of Audi het in het verleden schitterend of gemiddeld deed, de oplossing met de dubbele schermen én de positie van het paneel van de airco is gewoon slecht: er is al voldoende aangetoond dat hoe verder je moet wegkijken van de weg, hoe langer je aandacht bij het rijden wegvalt. Zo'n digitale bediening van de temperatuur kan ook niet op het gevoel, dus dat scherm staat daar gewoon slecht.
Een gelijkaardige opmerking geldt voor de monitors voor het achteruitkijken: ze staan dichter bij de chauffeur en zijn lager ingeplant dan traditionele spiegels. Je ogen hebben dus een langere tijd nodig om het beeld op te pikken. Ergonomisch een achteruitgang.
Ik begrijp hieruit dat je er al in gezeten hebt?
Heb zelf overigens geen oordeel over de ergonomie daar ik er nog niet zelf in heb gezeten dus ook nog geen oordeel kan vormen. Misschien is het waardeloos? Misschien is het wel helemaal natuurlijk? Ik weet het niet. Uiterlijk is altijd subjectief. Daar kan ik dan wel van zeggen dat ik het mooi vind.
michel1975
Ik begrijp hieruit dat je er al in gezeten hebt?
Heb zelf overigens geen oordeel over de ergonomie daar ik er nog niet zelf in heb gezeten dus ook nog geen oordeel kan vormen. Misschien is het waardeloos? Misschien is het wel helemaal natuurlijk? Ik weet het niet. Uiterlijk is altijd subjectief. Daar kan ik dan wel van zeggen dat ik het mooi vind.
Om zo'n zaken te beoordelen moet je niet in de wagen gezeten hebben. De opstelling is op foto's duidelijk genoeg.
Commentaren over het gebruik van touch screens voor het maken van instellingen zijn er ook voldoende, ook door journalisten van Autoweek: het vraagt gewoon meer aandacht dan een fysieke knop, kan niet op het gevoel gebeuren. Als je dan zo'n scherm in 'de kelder' parkeert, dan mag dat er esthetisch nog perfect uitzien. Ergonomisch is het gewoon een slechte keuze.
Bij een fysieke knop voor klimaatregeling kijk je in de praktijk volgens mij ook altijd naar de temperatuur waarop je 'm dan instelt. Dus ik betwijfel of veiligheid en duur van ogen van de weg nou zo'n sterk argument is. Het kan je voorkeur hebben om aan een knop te draaien, maar dat is het dan wel.

Hetzelfde geldt voor de camera+beeldscherm vs. spiegels. Misschien hebben je ogen en hersenen wel meer tijd nodig om in spiegels te kijken en te verwerken wat je ziet en doet het beeldscherm hierin al iets voor je en is dat beeld sowieso al duidelijker. Lijkt me ook lastig te meten wat dit voor veiligheid betekent. Een lager verbruik is nog beter meetbaar.
Bimmert
[D2]
Bimmert
P. Klieder
iDS

Er is inderdaad kritiek op die touchscreens, maar zoals je zelf ook opmerkt, doen ze het alsnog beter dan PSA of Volvo en ook beter dan Japanse merken als Lexus. Dus ik vind niet dat je kan stellen dat een Audi qua ergonomie ondermaats is. Dat BMW met I drive een topsysteem heeft ben ik ook met je eens. Ik vind dan ook niet dat ik verontwaardigd reageer, maar dat jij wat hysterisch doet.
Hysterisch? confused smiley Ik post slechts dat het systeem kritiek krijgt. Wat mijns inziens niet ontkend kan worden. De woordkeuze 'ondermaats' is niet van mij afkomstig, daar kwam IDs mee op de proppen. Maar duidelijk is dat het nieuwe bedieningsconcept van Audi lang niet overal en op alle vlakken de handen op elkaar krijgt. Zelfs allerlei journalisten die volgens complotdenkers gefêteerd worden door VAG hoor je er kritisch over. In dat licht vind ik de reactie op IDs van -met name- Klieder, maar ook van jou verontwaardigd, en dan benoem ik het wat mij betreft heel neutraal. Maar aangezien IDs iets benoemt wat algemeen bekend verondersteld mag worden was hysterisch wellicht ook een passende kwalificatie geweest.
[D2]
Bimmert
[D2]
Bimmert
P. Klieder
iDS

Hysterisch? confused smiley Ik post slechts dat het systeem kritiek krijgt. Wat mijns inziens niet ontkend kan worden. De woordkeuze 'ondermaats' is niet van mij afkomstig, daar kwam IDs mee op de proppen. Maar duidelijk is dat het nieuwe bedieningsconcept van Audi lang niet overal en op alle vlakken de handen op elkaar krijgt. Zelfs allerlei journalisten die volgens complotdenkers gefêteerd worden door VAG hoor je er kritisch over. In dat licht vind ik de reactie op IDs van -met name- Klieder, maar ook van jou verontwaardigd, en dan benoem ik het wat mij betreft heel neutraal. Maar aangezien IDs iets benoemt wat algemeen bekend verondersteld mag worden was hysterisch wellicht ook een passende kwalificatie geweest.
Doe niet zo hysterisch.
michel1975
Doe niet zo hysterisch.
Devalueer het begrip niet zo.
michel1975
[D2]
Bimmert
[D2]
Bimmert
P. Klieder
iDS

Doe niet zo hysterisch.

q.e.d. wat een emoties.
[D2]
michel1975
Doe niet zo hysterisch.
Devalueer het begrip niet zo.
D2’s hebben geen humor. Vrij vertaald naar Duitsers hebben geen humor. Denk zal het maar even uitleggen voor je.
Over Duitsers gesproken.... Gemütlich hier smileys with beer grinning smiley
20-09-2018 15:15
En we gaan weer vriendelijk doen.

Ivanov
AutoWeek Moderator
20-09-2018 15:16
Sterretje
Ik begreep dat de camera’s voor de ‘binnen’spiegels niet overal geleverd worden ivm lokale wet en regelgeving. Hoe is dat in NL? De CW waarde van de auto is 0.30 (0.01 meer dan de ipace) met spiegels en 0.28 met de camera’s. De ipace haalt bij lange na zijn WLTP niet, zou dit bij de e-tron ook zo zijn?

Verder mooie auto, ideaal dat hij 1.800 kg kan trekken. NL prijzen vanaf € 85.000 ofzo? Full options is ‘ie $ 88.000 in Amerika.
Iemand die bovenstaande mbt de camera’s weet of zijn jullie je emoties nog aan het delen?
s velthuis
iDS

Als je nog zelf geacht zou worden te sturen wel. Maar de bedoeling is dat je dat uit handen gaat geven, zodat je nog meer tijd over houdt voor die schermen...

In dat opzicht konden die achteruitkijkcamera's daar ook wel eens aan bijdragen. De beelden daarvan zijn vermoedelijk ook bruikbaar voor het systeem voor autonoom rijden.

Als je auto is uitgerust met ACC en Lane Assist kun je gerust 30 seconden op het scherm kijken zonder op de weg te kijken of te sturen. (mits je op de geschikte weg rijdt) winking smiley
Die middenconsole is ergonomisch wel een ramp zeg, beetje klooien op twee tablets ter hoogte van je bovenbenen.
haarr
s velthuis
iDS

Als je auto is uitgerust met ACC en Lane Assist kun je gerust 30 seconden op het scherm kijken zonder op de weg te kijken of te sturen. (mits je op de geschikte weg rijdt) winking smiley

Da's een goeie: als je een semi-autonoom rijdende wagen rijdt, heb je de vrijheid om een ergonomisch slechte bediening in te bouwen.
Hiermee is dan ook alle kritiek op het instrumentarium van Tesla van de baan thumbs up

Wat het commentaar van flieger betreft:
Nee, je ogen verwerken beter wat je in een spiegel ziet:
- het is een reëel instant beeld met een 'oneindig aantal pixels', het beeld wordt verder van jezelf af gevorm: minder focustijd, scherper beeld;
- zuiver theoretisch maar op een camerabeeld zit steeds vertraging want het is een verwerkt beeld. Die vertraging is natuurlijk nauwelijks te meten.

Die andere invloed: het wegkijken van het verkeer voor het bekijken van instrumenten ( en verwarming bv.) is wel meetbaar
. autobild heeft dit indertijd gedaan met een Duitse universiteit. Insteek was toen waarschijnlijk dat die centraal geplaatste instrumenten in Franse MPVs een slechte oplossing waren in vergelijking met de oplossing van o.a. De Golf Plus ( recht voor je).
Doordat de gegevens verder van je af worden weergegeven bleek die oplossing zo slecht nog niet: de focustijd van het oog was korter.
Daarom ook:
Best is natuurlijk een head-updisplay,
Alle andere gegevens zo dicht mogelijk bij het gezichtsveld op het verkeer gericht ( dus centrale display op dezelfde hoogte als de overige instrumenten). Alle lager ingeplante zaken (radio, verwarming,...) bestuurder essentieel langer af te leiden.

Kleine correctie van voorgaande:
Net gelezen dat de schermpjes van de 'spiegels' in Oled worden uitgevoerd. Dat maakt de discussie over de scherpte van het beeld helemaal theoretisch, maar beter dan een spiegel...dar lukt niet.winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2018 19:03 door iDS.
Hoe meer ik lees over de E Tron hoe enthousiaster ik word. Mogelijkheid tot snel laden (sneller dan I Pace en de EV van Mcool smiley, kan een aanhanger trekken, en ziet er naar mijn mening mooi uit met hoge kwaliteit afwerking. Dit wordt een succes.
Anonieme bezoeker
22-09-2018 10:28
Veel te geringe actieradius. dagelijks gebruik bij 130 op snelweg en airco aan helemaal bedroevende actieradius. Had persoonlijk zeer beel meer berwacht van Audi en Mercedes.

Erger mij inmiddels kapot aan al die EV's die keurig met 100 voortsukkelen op de snelweg. Ev rijden is het nieuwe Daf rijden.
EV staat nog teveel in de kinderschoenen, is nog lang geen alternatief voor benzine. Zal nog wel een jaartje of 5 nodig hebben om door te ontwikkelen en uit te rijpen. En wellicht wordt waterstof straks een beter alternatief.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.