Rutger DC
Asfaltkampioen
Yema Sichuan Automobile
Bron: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5853506,5855031#msg-5855031
Yema is een kleine speler op de Chinese markt, maar wel een van de weinige kleine spelers die voorlopig overeind gebleven is. In 2015 werd een recordafzet bereikt met 40.783 exemplaren, in 2020 kwam Yema uit op 27.444 auto's, een stijging ten opzichte van 2019.
Wat eigen foto's van vroegere Yema en Levdeo-producten:
De Yema F99/F10/F12/F16-serie was een bastaardkind: techniek van de Austin Maestro gemixt met het uiterlijk van de Subaru Forester. De F12 had daarbij ook nog een neus van de vorige Kia Sportage.

Yema F99

Yema F10
De Yema T70 was een behoorlijke vooruitgang, maar het uiterlijk leunde ditmaal sterk op de Volkswagen Touareg, al lijkt de auto klem gezeten te hebben onder het kopieerapparaat.

Yema T70
Levdeo was vooral een fabrikant van zogenaamde LSEV's (low-speed electric vehicles), ofwel een soort elektrische brommobielen. Nu is Levdeo/Byvin dus het moederbedrijf achter Yema.

Levdeo D50
Modellenoverzicht
Letin i3
Levdeo/Byvin heeft voor een nieuwe merknaam gekozen: Letin (Chinees: Leiding).
Prijs vanaf 49.800 RMB
Letin i5
Prijs vanaf 75.800 RMB
Letin Mango
Nieuw is de Letin Mango en die ziet er veel meer uit als een auto dan de andere modellen, uitgezonderd onderstaande Letin i9, maar dat is een Yema met andere logo's. De Letin Mangguo (Mango) is een kleine, elektrische hatchback met een lengte van 3620 mm, breedte van 1610 mm en hoogte van 1525 mm, de wielbasis is 2440 mm. Deze A-segment hatchback is er vanaf 29.800 RMB met een 11.52 kWh accupakket. Gelukkig zijn er ook versies met 17.28 kWh en het topmodel met 29.44 kWh. Die laatste zit daarmee op het niveau van de Dacia Spring. Met een 9-inch centraal scherm, een 5G-netwerk, een ADAS intelligent rijhulpsysteem en automatisch parkeersysteem lijkt het een volwaardige concurrent voor auto's als de Changan Benben EV, Chery eQ1, SOL e20X, Wuling Hongguang Mini EV of de hippere stadsauto's Baojun E300, Ora Black Cat en White Cat, en de Leap T03.
Introductiejaar: 2020
Prijs vanaf 29.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.yiche.com/photo/show_6920/
Yema T60 (Bojun) / EC60 / Letin i9
De Yema T60 (Chinese naam: Bojun) is na het verdwijnen van de T70/T80-serie de enige SUV van Yema. De spotgoedkope crossover is er ook in elektrische uitvoering: de EC60 en die heeft een 59 kWh-accupakket. Moederbedrijf Levdeo verkoopt de elektrische variant ook onder eigen vlag als Letin i9.
Introductiejaar: 2017
Prijs vanaf 49.900 / 109.900 / 115.800 RMB
Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5287/
Yema Spica
Ook de Sipaika ofwel Spica is er met benzinemotor of als EV, met ditmaal een 48 kWh-accupakket.
Introductiejaar: 2017
Prijs vanaf 49.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5186/
Yema Mini Ka
Helemaal nieuw is de Mini Ka (afkorting van mini pika ofwel mini pick-up). Die moet de concurrentie aangaan met de nieuwe Wuling Zhengtu. De cabine lijkt te zijn gebaseerd op de Levdeo D50.
Introductiejaar: 2021
Prijs vanaf TBA
Bron: https://www.360che.com/news/210322/160235.html
L Breevoort zei:Yema begon als consolidatie van verschillende auto-industrie gerelateerde bedrijven in Chengdu, provincie Sichuan. In 1988 fuseerden Chengdu Car Repair Shop, Dongfanghong Car Repair Shop, Wenzhou Auto Overhaul Plant en Shiguan Jinding Bus Factory tot een bedrijf met de naam Chengdu Light Vehicle General Factory, die in 1992 werd veranderd in Chengdu Automobile Group en in 1994 in Sichuan Automobile Industry Group.
Van de originele bedrijven voerde Chengdu de merknaam Yema (Mustang), Dongfanghong de merknaam Bailu (White Deer) en de busfabriek Jinding. Yema en Bailu maakten licht aangepaste versies van de BAW BJ212, de legerjeep van China. Deze praktijk werd na de fusie doorgezet, al verdwenen de merknamen Bailu en Jinding in 1992. Alle voertuigen inclusief de bussen verlieten vanaf toen de fabriek als Yema.
Yema bedient de onderkant van de markt, maar wordt aan het eind van de jaren 90 uit de markt gedrukt door de goedkope producten uit de joint ventures van de grote staatsbedrijven. In 2001 staakt de productie van voertuigen, maar het bedrijf blijft in leven. In 2002 wordt het geheel overgenomen door de Fulin Group, een onroerend goed bedrijf uit de Chengdu regio. In 2004 wordt de autoproductie ook weer opgestart met een SUV op Isuzu-basis.
In 2008 neemt Yema de productielijn van de aloude Austin Maestro/Montego over (zie ook het artikel over FAW) om ook personenauto's te kunnen maken. En blijkbaar kopen ze dan ook dat kopieerapparaat. Op basis van die Montego wordt onder andere een Subaru Forester-kopie, een Audi A4 Avant-kopie en een Infiniti EX-kopie gefabriceerd. Yema gebruikt deze technische basis tot in 2015, waarvan de ontwikkeling al in 1977 in Engeland was begonnen.
In januari 2019 wordt duidelijk dat niet het genoemde Guangxi Auto de nieuwe eigenaar van Yema wordt, maar de Byvin Group. Byvin Group is een begin jaren '00 opgerichte onderneming, die aanvankelijk e-bikes maakte, maar al snel uitbreidde naar electrische scooters, scootmobielen en golfkarretjes. Allemaal lichte electrische voertuigen dus. In 2008 volgde de overstap naar LSEV's, electrische brommobielen. Daarvoor werd het submerk Levdeo Automobile opgericht. Inmiddels is Levdeo een van de toonaangevende producenten van LSEV's.
Alle aandelen Yema Automobile worden door Byvin Group overgenomen van Fulin Industrial Group en het automerk wordt toegvoegd aan de boedel van Levdeo. Daarmee kan Levdeo de overstap naar volwaardig autoproducent maken. De eerste 3 productiemodellen zijn al gepresenteerd.
Bron: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5853506,5855031#msg-5855031
Yema is een kleine speler op de Chinese markt, maar wel een van de weinige kleine spelers die voorlopig overeind gebleven is. In 2015 werd een recordafzet bereikt met 40.783 exemplaren, in 2020 kwam Yema uit op 27.444 auto's, een stijging ten opzichte van 2019.
Wat eigen foto's van vroegere Yema en Levdeo-producten:
De Yema F99/F10/F12/F16-serie was een bastaardkind: techniek van de Austin Maestro gemixt met het uiterlijk van de Subaru Forester. De F12 had daarbij ook nog een neus van de vorige Kia Sportage.

Yema F99

Yema F10
De Yema T70 was een behoorlijke vooruitgang, maar het uiterlijk leunde ditmaal sterk op de Volkswagen Touareg, al lijkt de auto klem gezeten te hebben onder het kopieerapparaat.

Yema T70
Levdeo was vooral een fabrikant van zogenaamde LSEV's (low-speed electric vehicles), ofwel een soort elektrische brommobielen. Nu is Levdeo/Byvin dus het moederbedrijf achter Yema.

Levdeo D50
Modellenoverzicht
Letin i3
Levdeo/Byvin heeft voor een nieuwe merknaam gekozen: Letin (Chinees: Leiding).
Prijs vanaf 49.800 RMB

Letin i5
Prijs vanaf 75.800 RMB

Letin Mango
Nieuw is de Letin Mango en die ziet er veel meer uit als een auto dan de andere modellen, uitgezonderd onderstaande Letin i9, maar dat is een Yema met andere logo's. De Letin Mangguo (Mango) is een kleine, elektrische hatchback met een lengte van 3620 mm, breedte van 1610 mm en hoogte van 1525 mm, de wielbasis is 2440 mm. Deze A-segment hatchback is er vanaf 29.800 RMB met een 11.52 kWh accupakket. Gelukkig zijn er ook versies met 17.28 kWh en het topmodel met 29.44 kWh. Die laatste zit daarmee op het niveau van de Dacia Spring. Met een 9-inch centraal scherm, een 5G-netwerk, een ADAS intelligent rijhulpsysteem en automatisch parkeersysteem lijkt het een volwaardige concurrent voor auto's als de Changan Benben EV, Chery eQ1, SOL e20X, Wuling Hongguang Mini EV of de hippere stadsauto's Baojun E300, Ora Black Cat en White Cat, en de Leap T03.
Introductiejaar: 2020
Prijs vanaf 29.800 RMB




Fotogalerij: https://photo.yiche.com/photo/show_6920/
Yema T60 (Bojun) / EC60 / Letin i9
De Yema T60 (Chinese naam: Bojun) is na het verdwijnen van de T70/T80-serie de enige SUV van Yema. De spotgoedkope crossover is er ook in elektrische uitvoering: de EC60 en die heeft een 59 kWh-accupakket. Moederbedrijf Levdeo verkoopt de elektrische variant ook onder eigen vlag als Letin i9.
Introductiejaar: 2017
Prijs vanaf 49.900 / 109.900 / 115.800 RMB


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5287/
Yema Spica
Ook de Sipaika ofwel Spica is er met benzinemotor of als EV, met ditmaal een 48 kWh-accupakket.
Introductiejaar: 2017
Prijs vanaf 49.900 RMB
Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/5186/
Yema Mini Ka
Helemaal nieuw is de Mini Ka (afkorting van mini pika ofwel mini pick-up). Die moet de concurrentie aangaan met de nieuwe Wuling Zhengtu. De cabine lijkt te zijn gebaseerd op de Levdeo D50.
Introductiejaar: 2021
Prijs vanaf TBA


Bron: https://www.360che.com/news/210322/160235.html