Tesla Model 3 | Nieuw: facelift 2024

Guest
[size=x-large]En daar is de Tesla Model 3![/size]

01 april 2016 - 07:46 Door: Mark van Loo

[size=medium]
De langverwachte Tesla is daar. In Noord-Amerika is zojuist de Model 3 voorgesteld. Tesla's nieuwkomer biedt een compleet nieuw interieurdesign en kan ook met vierwielaandrijving geleverd worden. Zijn actieradius? Meer dan 320 kilometer.

Tesla kiest voor geëvolueerd design ten opzichte van de Model X en Model S. De Model 3 is direct herkenbaar als Tesla en onderscheidt zich door zijn flitsende koplampen en kortere overhangen. De daklijn met geintegreerd glazen panoramadak loopt subtiel over in de achterklep, met een kofferklepspoiler als kers op de taart. Maar dan, het interieur, want dat is compleet nieuw ontworpen, waarbij een grote horizontaal geplaatste tablet het middelpunt vormt.

320 km

En wat is dan de actieradius van de Model 3? Meer dan 215 miles volgens de Amerikaanse verbruiksmeting, dus ruim 340 kilometer. Van 0-100 accelereren doet de Model 3 in een kleine zes seconden. Inderdaad, niet zo snel als de andere modellen, maar nog altijd sneller dan de meeste auto’s op de weg en sneller dan zijn concurrenten zoals de BMW 3 Serie en Audi A4. Vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden, maar alle varianten en prijzen worden spoedig bekend gemaakt.

Productie eind 2017

Zoals gisteren gemeld gaat de Model 3 eind 2017 in productie waarna de eerste exemplaren voor Europa in de loop van 2018 op de markt komen. Tesla produceert tegen die tijd zo’n 500.000 auto’s per jaar. Na de start van de voorverkoop op 31 maart heeft Tesla al 115.000 orders kunnen noteren. [/size]

64wytq7bj907.jpg

0guy3fvbz732.jpg

ccjym79bl59o.jpg

ypxy8dcbksn3.jpg

8k0y2n2bf54a.jpg

e2gydj4ber9k.jpg

xw0y5qabet5j.jpg

pf4yu01b5ndm.jpg

Ce7bAitWIAA7vYP.jpg

Ce7bA6GXEAAym6z.jpg

Ce7bBDxWwAYwHK_.jpg

Ce7a-HJWAAAKMdr.jpg

Ce7a6RAWwAADbM9.jpg

Ce7adlnWQAAUKOW.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Video:

https://www.youtube.com/watch?v=Jd_RXG_WZqQ

Nice! Mooie koplampen, ontzettend mooi dash!

Ugly duckface :cry:
En waarom nu al zoveel ruchtbaarheid geven aan een wagen die in Europa ten vroegste in 2018 zal geleverd worden...?

Indrukwekkend ontwerp, onvoorstelbaar dat een klein merk als Tesla zo de grote fabrikanten te kijk zet met een zo'n fraai product.

ab123cd zei:
Indrukwekkend ontwerp, onvoorstelbaar dat een klein merk als Tesla zo de grote fabrikanten te kijk zet met een zo'n fraai product.

Hij zal er pas zijn in 2018...
Het zou me niets verwonderen mocht hij op dat ogenblik al moeten opboksen tegen volwaardige elektrische versies van de Europese grote 3!

British Racing Green zei:
Ugly duckface :cry:
En waarom nu al zoveel ruchtbaarheid geven aan een wagen die in Europa ten vroegste in 2018 zal geleverd worden...?

D'r komt nog een nummerplaat op ;)

Hij is nu gepresenteerd, dus waarom daar geen ruchtbaarheid aan geven?

ab123cd zei:

Hij zal er pas zijn in 2018...
Het zou me niets verwonderen mocht hij op dat ogenblik al moeten opboksen tegen volwaardige elektrische versies van de Europese grote 3!

Dat denk ik ook. Voor Tesla wordt het vooral erg spannend over twee a drie jaar als Audi, Volvo, etc met elektrisch aangedreven modellen komen. Audi komt zelfs met een hele line up. Ook Volvo komt met een middenklasser met naar verwachting ene actieradius van 500km. Als Tesla de strijd aankan met de grote merken, dan pas zal Tesla levensvatbaar blijven. Nu is Tesla nog eigenlijk de enige serieuze aanbieder in de markt, dit zal snel gaan veranderen. De autofabrikanten hebben zich verslapen maar niet voor lang. Dit neemt niet weg dat Tesla baanbrekend werk verricht en deze Tesla 3 een heel geslaagd model lijkt, hoewel ik de actieradius aan de krappe kant vind.

Geslaagd design, alsof de BMW 3 GT Door iemand ontworpen was die wist waar hij mee bezig was ;)

Ik zou er alleen wel een soort faux grille sticker op plakken want die snuit is geen pan zo.

Wat gebeurt er nou met die range als je 2 keer een sprintje naar de 120 trekt? Ik krijg namelijk een beetje het gevoel dat je tijdens een normale werkdag beter maar niet teveel kan scheuren anders moet je weer een half uur bijladen voordat je naar huis kan.

JP2010 zei:
Video:

https://www.youtube.com/watch?v=Jd_RXG_WZqQ

Nice! Mooie koplampen, ontzettend mooi dash!

"Ontzettend mooi" dash??
Ik zie een stuur en een tablet!

Of moet ik de YT link bekijken?
Ja, dat ga ik maar eens doen. ;)

Toch heb ik liever een draaiknopje om de radio harder of zachter te zetten. Kan ik mijn ogen op de weg houden.

Ongelooflijk hoeveel mensen weer alleen maar problemen zien en geen mogelijkheden. Wat zal het leven voor hen een last zijn, zeg! :)

In 2018 of 2019 is m'n huidige dagelijkse auto aan vervanging toe, dus ik heb zojuist - vanuit de trein - een donatie aan Elon Musk gedaan. :D

Ext: Een schoonheid is het niet... ruiten te groot, design te bollig
Int: prachtig...

Meeuw zei:
Toch heb ik liever een draaiknopje om de radio harder of zachter te zetten. Kan ik mijn ogen op de weg houden.

Ook voor een draaiknop zul je voor je 'm aanraakt even met je oog bekijken..

JP2010 zei:
Meeuw zei:

Ook voor een draaiknop zul je voor je 'm aanraakt even met je oog bekijken..

Niet voor het knopje op mijn stuur. Maar dan nog is 'even' wel wat anders dan op een scherm, geplaatst tegen het midden van de dashboard, het icoontje zoeken en dan kijken hoeveel stapjes je aan het instellen bent. 1 sec. versus 10 sec.? Ik begrijp best dat sommige dingen even moeten wennen, maar heb bij andere nieuwe auto's (Peug 308) op dit forum gelezen dat het best vervelend is dat sommige instellingen (airco/verwarming bijv.) bij zo'n scherm nogal lastig zijn. Verandering is niet altijd vooruitgang.

Nobody in Particular zei:
Ongelooflijk hoeveel mensen weer alleen maar problemen zien en geen mogelijkheden. Wat zal het leven voor hen een last zijn, zeg! :)

Mijn probleem is in ieder geval niet:"Waar moet ik nu weer opladen?" ;)

In 2018 of 2019 is m'n huidige dagelijkse auto aan vervanging toe, dus ik heb zojuist - vanuit de trein - een donatie aan Elon Musk gedaan. :D

Gefeliciteerd!

Dat men kachelbediening niet via het stuur laat lopen. Mijn oude bak heeft rechts van het stuur een soort satelliet zitten waarmee ik de radio blind kan bedienen. Ideaal. Links had iets vergelijkbaars mogen zitten voor de kachel. Ben het wel met Meeuw eens dat de basisfunctie`s blind te bedienen moeten zijn.

Volgens het tussenkopje 320 km, later in het artikel 340 km en volgens de Autoweek voorpagina zelfs minimaal 350 km. Schijnt nogal moeilijk te zijn om 215 miles om te rekenen. Hoe dan ook een prima reikwijdte. (y)

V0RQ zei:

Mijn probleem is in ieder geval niet:"Waar moet ik nu weer opladen?" ;)
Inderdaad. Als je thuis (of op het werk) niet kan laden vertelt de auto wel waar het kan...

Thiago zei:
Standaard RWD toch?

Gebruiken van je smartphone is verboden en die houd je recht voor je gezicht. Hier moet je regelmatig en intensief helemaal naast je kijken. Voor mij zou zoiets onacceptabel zijn. Je hoort je ogen op de weg te houden en naar voren te kijken.

Dit is nu 1 op 1 het productiemodel.. of toch een soort van 'concept'? Afgaand op de neuspartij.. zou ik JA zeggen. Mijn hemel zeg, dat zal er met een EU kentekenplaat toch niet gaan uitzien?

Interieur ook vaag.. alleen een groot scherm.. verder niks... Ziet er raar uit.. dat is in de S toch beter gedaan naar mijn mening,

ScaniaV8 zei:
Gebruiken van je smartphone is verboden en die houd je recht voor je gezicht. Hier moet je regelmatig en intensief helemaal naast je kijken. Voor mij zou zoiets onacceptabel zijn. Je hoort je ogen op de weg te houden en naar voren te kijken.

Hoe kom je daar nou bij?
Vasthouden mag niet, maar gebruiken is geen enkel probleem... Je ziet dingen die er niet zijn;)

Hoe langer ik er naar kijk, hoe vreemder ik het ontwerp vind. Op het eerste oog heeft het model wel een originele vormgeving, maar ik krijg steeds meer de indruk naar een verwrongen voorstel voor een update van de Model S te zitten kijken: die koplampen zouden op de Model S niet misstaan en ik vind die dichte voorzijde niet zo'n gek idee - waarom zou je daar met een stuk plastic een grille simuleren? - maar de proporties vind ik heel apart: de achterkant lijkt me te kort en het dak te hoog en te bol...

Ik krijg toch het gevoel dat het designkunstje van Tesla met de Model S klaar was en dat de Model X en Model 3 slechts matig gelukte derivaten zijn.

Jaa, laten we het op basis van een paar fotootjes over oppervlakkige uiterlijkheden hebben, over de manier waarop we vermoeden dat het ding het licht op ons netvlies zal reflecteren. Dat is het belangrijkste en inhoudelijk snappen we toch niet wat er gaande is. :confused:

Het design is overduidelijk herkenbaar als een Tesla. De model 3 zit precies tussen een S en een X in, alleen wat kleiner. Door dit design kunnen er 5 volwassenen goed in zitten. Ik vind vooral het glazen dak over de hele lengte mooi gedaan.

Ik heb drie pogingen gedaan om er een te reserveren en bij de derde keer is het gelukt om erdoor te komen. Het zal wel 2019 worden dat hij er is. Ook dan zal deze Model 3 cutting edge zijn want met al de cash die Tesla nu gegenereerd heeft kun je deze auto mooi doorontwikkelen. Ik geloof er niks van dat Audi, Mercedes of BMW dit over 3 jaar ook zo voor elkaar zullen hebben op betaalbare modellen.

MiG75 zei:
Ook dan zal deze Model 3 cutting edge zijn want met al de cash die Tesla nu gegenereerd heeft kun je deze auto mooi doorontwikkelen.

Welke cash? Tesla heeft nog geen cent winst gemaakt.

Eerst zien, dan geloven. Ik houd niet van dat gehype.

Rob BE zei:

Ja, laten we die opmerking maar weer eens maken. Iedereen maakt 'm immers? :confused:

Tesla heeft een goede cashflow, omdat ze elke auto die ze kunnen maken verkopen - en echt wel met een fijne winst. Het enige verschil met 'normale' bedrijven - die hoofdzakelijk op de korte termijn en het hijgerige aandeelhoudersbelang zijn gericht - is dat ze hun winst niet als dividend aan aandeelhouders uitkeren, maar direct terugploegen in het bedrijf, om te kunnen ontwikkelen en te groeien. Bekijk de keynote van Musk bij de presentatie van de Model 3, dan begrijp je het misschien een beetje.

Er was ooit eerder een gigantisch bedrijf dat de kans had om zo innovatief te zijn als Tesla, maar liever koos voor de klassieke, korte termijn 'winst', omdat daadwerkelijk innoveren daar niet aan bijdroeg. Misschien wel es gehoord van Kodak? Bestaat niet meer. Dat gaat met een hoop autobedrijven ook gebeuren als ze niet snel ophouden met business as usual en in plaats daarvan zichzelf als de sodemieter klaarstomen voor de toekomst. Kost winst op de korte termijn en vereist voor de meeste een gigantische paradigmaverschuiving, maar daarmee hebben ze wel een kans om op de lange termijn te overleven.

Mooie auto, maar zo'n dicht front zonder grille vind ik maar niks. Ook niet bij die oude voorbeelden die hierboven staan of bij de Hyundai Ioniq. Kaal.

ovv zei:
Vanwaar Tesla 'III' als topictitel i.p.v. 'Model 3'?

Omdat de auto eigenlijk Model ☰ heet. Dat zou dan ook, als je de marketing van Musk zou volgen, de titel van dit topic moeten zijn.

O leuk, hij doet het niet. Nu ja, drie streepjes boven elkaar.

Wat een onzin. In alle officiële communicatie is sprake van 'Model 3', zoals hier duidelijk blijkt uit het balkje bovenaan en in de video onderaan. Anders was de url wel /modeliii geweest i.p.v. /model3.
Er is dus geen reden om 'Model' weg te laten uit de naam en het is echt wel '3', de eigenaardige grafische weergave ervan ten spijt.

Leuk, de discussie over het dashboard, of eigenlijk het ontbreken ervan.
Ik had in een ver verleden al genoemd dat een Tomtom alle functies van een dashboard zou kunnen overnemen. Met een tablet gaat het allemaal nog groter en gemakkelijker. Dus waarom nog alle knoppen en analoge meters (die overigens digitaal aangestuurd worden)? Een volumeknopje, of een verwarmingsknopje op het stuur zou nog wel kunnen, maar de rest kan allemaal weg. Een radio is overbodig, net zoals een navi. Alles kan met een tablet, ook de digitale uitlezing waar de analoge tellers gebruik van maken.

---GT--- zei:
Leuk, de discussie over het dashboard, of eigenlijk het ontbreken ervan.
Ik had in een ver verleden al genoemd dat een Tomtom alle functies van een dashboard zou kunnen overnemen. Met een tablet gaat het allemaal nog groter en gemakkelijker. Dus waarom nog alle knoppen en analoge meters (die overigens digitaal aangestuurd worden)? Een volumeknopje, of een verwarmingsknopje op het stuur zou nog wel kunnen, maar de rest kan allemaal weg. Een radio is overbodig, net zoals een navi. Alles kan met een tablet, ook de digitale uitlezing waar de analoge tellers gebruik van maken.

Tourlijk kan alles via een tablet. Maar het gebruiksgemak en het oog wil ook wat..

Wat veel fabrikanten nu doen in de vorm van de meest gebruikte elementen apart en de rest via scherm (al dan niet touchscreen) bevalt me prima! En geen tellers achter het stuur heb ik mij altijd al aan gestoord, ook bij auto's die dit in het midden hebben (zoals bijv ook de Twingo van mijn vriendin). Een display achter het stuur is natuurlijk helemaal geniaal en veilig!

Bron

Auto55.be zei:
Afgelopen vrijdag stelde Tesla de Model 3 voor. Al is ‘voorstellen’ een groot woord, omdat uit de details blijkt dat de Model 3 nog lang niet klaar is om van de band te rollen. En van de beloofde autonomie van 500km blijft ook maar 300km meer over.

De orderboeken had Tesla in de uren voor het evenement geopend. Tegen dat Elon Musk uitgepraat was, hadden 133.000 mensen wereldwijd een voorschot van € 1.000 of het equivalent in dollars gestort. Niet eens 24 uren later stond de teller op 185.000.

Musk heeft omgerekend dat dat neerkomt op een orderwaarde van $ 7,5 miljard. Daarvoor moet hij per auto wel $ 42.000 rekenen in plaats van de basisprijs van $ 35.000. Tesla zal wel nog een tijd moeten wachten op de centen. Voor eind 2017 kan het bedrijf immers geen enkele auto leveren.

Dus nu al +20%.
Tel daar bovenop nog de BTW en er zal er in Europa geen enkele verkocht worden onder de 50.000 EUR.

Die 35.000 is de verkoopprijs inclusief subsidie van 7.500 Dollar. Die krijg je alleen voor de eerste 200.000 gefabriceerde auto's.

Rob BE zei:

Ja, laten we die opmerking maar weer eens maken. Iedereen maakt 'm immers? :confused:

Tesla heeft een goede cashflow, omdat ze elke auto die ze kunnen maken verkopen - en echt wel met een fijne winst. Het enige verschil met 'normale' bedrijven - die hoofdzakelijk op de korte termijn en het hijgerige aandeelhoudersbelang zijn gericht - is dat ze hun winst niet als dividend aan aandeelhouders uitkeren, maar direct terugploegen in het bedrijf, om te kunnen ontwikkelen en te groeien. Bekijk de keynote van Musk bij de presentatie van de Model 3, dan begrijp je het misschien een beetje.

Er was ooit eerder een gigantisch bedrijf dat de kans had om zo innovatief te zijn als Tesla, maar liever koos voor de klassieke, korte termijn 'winst', omdat daadwerkelijk innoveren daar niet aan bijdroeg. Misschien wel es gehoord van Kodak? Bestaat niet meer. Dat gaat met een hoop autobedrijven ook gebeuren als ze niet snel ophouden met business as usual en in plaats daarvan zichzelf als de sodemieter klaarstomen voor de toekomst. Kost winst op de korte termijn en vereist voor de meeste een gigantische paradigmaverschuiving, maar daarmee hebben ze wel een kans om op de lange termijn te overleven.

Volgens Elon maakt Tesla geen winst voor 2020. Van een goede, positieve, cashflow kan ook niet echt sprake zijn. Dat geld moet immers geïnvesteerd worden om de grote hoeveelheden aan te kunnen. Voor de duidelijkheid: winst is het bedrag wat je overhoud na de jaarlijkse kosten van je investeringen.

Dus nu al +20%.
Tel daar bovenop nog de BTW en er zal er in Europa geen enkele verkocht worden onder de 50.000 EUR.

Vrijwel geen enkele auto wordt zonder opties verkocht. 35k voor de instapper, gemiddeld 7k aan opties erbij en klaar.

Joël D. zei:
Die 35.000 is de verkoopprijs inclusief subsidie van 7.500 Dollar. Die krijg je alleen voor de eerste 200.000 gefabriceerde auto's.

Echt? Ik begreep dat het 35.000 minus 7.500 was. En dan in Californië nog 2.500 extra. Dus dan begrijp ik wel dat je een model 3 besteld ;)

Zou zuur zijn als de vanaf prijs in werkelijkheid 42.500 USD is.

Terug
Bovenaan