Renault Kwid (IN/CN) | City K-ZE (CN) | Dacia Spring Electric (EU) | Nieuw: Dacia facelift 2024

Wouter82

Moderator

js3ywzcb3do0.jpg

icnya0obibhf.jpg

9biygm2bhb9b.jpg

aneynmhbv0y2.jpg

3nly9wxb2w7m.jpg

1joyjmkb76mg.jpg

n4gy6atbk33s.jpg

h0vyq9xbhvrb.jpg

ok4yzgkb5mil.jpg

6c0yeuzbx3cy.jpg

hg3yhlvb58bs.jpg

[size=x-large]Renault Kwid is kleintje Captur[/size]

Renault heeft z'n cross-over gamma verder uitgebreid met de kleine Kwid. Met z'n lengte van 3,68 meter en een breedte van 1,58 meter is de Kwid een A-segment cross-over. Dat segment is nu nog akelig leeg, maar in de toekomst verwachten we hier veel modellen. Volkswagen presenteerde in het verleden bijvoorbeeld de Taigun, die waarschijnlijk ook in productie gaat. De Kwid staat op het nieuwe CMF-A platform van Renault-Nissan. Renault wil nog niet kwijt wat voor motoren er onder de kap komen te liggen. Renault richt zich met de Kwid nadrukkelijk op de groeimarkten en dan met name India. In dergelijke landen is er veel behoefte aan auto's die een cross-over uiterlijk combineren met een sympathiek prijskaartje. Later komt de auto waarschijnlijk ook in Zuid-Amerka en Oost-Europa op de markt. Ondanks de lage prijs zijn voor de Kwid gewoon zaken als een navigatiesysteem en airconditioning beschikbaar. De Kwid komt in de tweede helft van 2015 in India beschikbaar. De prijs komt tussen de 3 en 4 lakh te liggen, omgerekend 4.200 tot 5.600 euro.

Productieversie van de XBA.

Laatst bewerkt:
Zeker. Maar ook erg goedkoop, met een enkele ruitenwisser, drie wielmoeren en een wel heel basic interieur. Ben benieuwd of de Indiërs daar genoegen mee nemen en of de auto als Dacia kans maakt in Europa.

Ja, zonder BPM en dat soort ongein ;)

Gvd pokkeforum, ik moet dit bericht 6x wijzigen om slechts 3 aanpassingen door te voeren :(

Wat een leuk ding!

Netjes qua vormgeving, niet super spannend misschien, maar wel leuk en harmonieus.
Ook de cockpit en dashboard vind ik voor een budgetwagen best erg goed geslaagd!

Lekkere stoere neus ook, en sluit in mijn ogen enigszins aan bij de "onze modellen".

Ik zeg breng 'm maar naar Europa!

'Gvd pokkeforum, ik moet dit bericht 6x wijzigen om slechts 3 aanpassingen door te voeren angry smily'

lol!

Wouter82 zei:
Zeker. Maar ook erg goedkoop, met een enkele ruitenwisser, drie wielmoeren en een wel heel basic interieur. Ben benieuwd of de Indiërs daar genoegen mee nemen en of de auto als Dacia kans maakt in Europa.

Welke Indiër gaat wakker liggen van een 4e wielmoer als hij airco, navigatie, elektrische ramen en multimedia in de plaats krijgt?
Hoeveel mensen waren er niet gelukkig in een R4 of 2CV die zlefs dit plastic niet in hun wagen hadden maar enkel gelakt staal...maar ze reden/rijden fantastisch zonder dat de weg er als een biljartlaken moet bijliggen.

iDS zei:
Wouter82 zei:

Welke Indiër gaat wakker liggen van een 4e wielmoer als hij airco, navigatie, elektrische ramen en multimedia in de plaats krijgt?
Hoeveel mensen waren er niet gelukkig in een R4 of 2CV die zlefs dit plastic niet in hun wagen hadden maar enkel gelakt staal...maar ze reden/rijden fantastisch zonder dat de weg er als een biljartlaken moet bijliggen.

Hoe waar, hoe waar! :D

D. Elzinga zei:
Ik vind het best een leuk ogend dingetje, eigenlijk(y)

Maar er moet chrome op. MOET!
Indiërs WILLEN chrome strips, een chrome grille.
Anders stappen ze liever in hun tjoek tjoek.
Of op de fiets.

Ben Goossen zei:

De Tata Nano is geflopt omdat het té goedkoop was en te weinig auto. Men bleef liever op de brommer zitten. Daarbij meen de ik elders gelezen te hebben dat Renault niet heel succesvol is in India.

iDS zei:

Ja volstrekt logisch om er auto's uit de jaren 40/50 bij te halen (y)

Wouter82 zei:
Ben Goossen zei:

De Tata Nano is geflopt omdat het té goedkoop was en te weinig auto. Men bleef liever op de brommer zitten. Daarbij meen de ik elders gelezen te hebben dat Renault niet heel succesvol is in India.

iDS zei:

Ja volstrekt logisch om er auto's uit de jaren 40/50 bij te halen (y)

Ken je klassiekers:
- het merendeel van de R4jes reed in de 70tiger jaren rond.
- de status van het huidige Indiase wegennet is op veel plaatsen Jaren 40/50 bij ons.

Wouter82 zei:
Ben Goossen zei:
- de status van het huidige Indiase wegennet is op veel plaatsen Jaren 40/50 bij ons.

Ik zou het niet weten, ik heb die jaren niet meegemaakt.
Ik wel, beroerd. Denk België, voor een groot deel dan :).
Denk overigens dat als die Kwid ook hierheen komt, de bodemvrijheid verkleind zal worden. Lijkt me overigens van binnen kleiner dan de Twingo, vooral ook smaller. .

Telegraaf/Autovisie zei:
Dacia+Kwid+003.jpg

[size=large]Dacia Kwid oogt realistisch[/size]

AMSTERDAM - De Renault Kwid lijkt de ideale basis te vormen voor een compacte SUV voor budgetmerk Dacia. Toch heeft die Renault-dochter momenteel geen plannen voor de auto, blijkt uit navraag van Autovisie.

Aanpassingen beperkt
“De Kwid is momenteel echt bedoeld voor opkomende markten, waarbij de verkoop start in India”, aldus de Nederlandse woordvoerder. “Er is nog niets bekend over plannen voor een Dacia-uitvoering.” Mocht Dacia wel oren hebben naar een SUV op basis van de Kwid, dan blijven de aanpassingen beperkt. Op de getoonde afbeeldingen van onze huisillustrator Jasper van der Heiden wordt goed duidelijk hoe een Dacia-model eruit kan zien.

Dacia alleen in Europa
De Renault Kwid komt in de tweede helft van dit jaar op de markt in India en gaat ongeveer drie tot vier lakhs kosten, omgerekend een kleine zes mille in euro’s. De bedoeling is om de Kwid in een later stadium ook in Latijns-Amerika aan de man te gaan brengen. Ook Oost-Europa zou overwogen worden. Dacia wordt alleen geleverd in Europa, dus wellicht dat Renault op ons continent een Dacia-badge op de Kwid plakt.

Link

SUV? Dit is toch gewoon een hatchback? Als dit ook al als SUV wordt gezien, dan snap ik echt niks meer van de verschillende segmenten.

der Magistrat zei:
SUV? Dit is toch gewoon een hatchback? Als dit ook al als SUV wordt gezien, dan snap ik echt niks meer van de verschillende segmenten.

Gelijk heb je - is gewoon een hatchbekkie, nix SUV.
Net iets hoger gezet om niet bij iedere kuil in het wegdek de carterpan stuk te rijden.

Dan zou ik 'm eerder een crossover noemen:

Bestaande auto's die verhoogd zijn, of auto's met een SUV-uitzicht. Vaak bieden deze auto's in werkelijkheid niet meer veiligheid, ruimte en overzicht
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle

Daarom heet het dus crossover.. geen SUV

Aardig model, maar dan alleen als ie als Dacia komt

Waauw: Renault is toch goed bezig. En leert van andermans (Tata Nano) en eigen (Datsun Go) fouten. Ik voorspel dat dit karretje hoge ogen gaat gooien. En niet alleen in India, maar ook in de rest van de wereld. En ik hoop dat Renault deze 'budget À cross-over' ook in Europa gaat verkopen met Dacia-badge. Dan eindelijk een opvolger voor de Dacia Lastun... Gelijk een mooie naam voor dit autootje?
Dacia-500-Lastun1.jpg

dacia-500-lastun-e1326747302998.jpg

En dan over de prijs. Gezien de feit dat er geen 'oude' techniek onder te kap zit kan de prijsstelling hier ook gunstig zijn. Afhankelijk of prijs netto of bruto zou de prijsstelling in NL zo kunnen zijn voor dit wagentje: vanaf prijs 4200 euro bij CO2 95 gram/100 km:

BPM berekening 2015
catalogusprijs (netto) € 3.600
BTW (21,0%) € 756
BPM (0,0%) € 0
BPM brandstoftoeslag € 0
BPM toeslag energielabel € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot € 1.564

catalogusprijs (bruto) € 5.920 ,-

Of

BPM berekening 2015
catalogusprijs (netto) € 4.200
BTW (21,0%) € 882
BPM (0,0%) € 0
BPM brandstoftoeslag € 0
BPM toeslag energielabel € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot € 1.564

catalogusprijs (bruto) € 6.646, -

Vanafprijzen van 6 à 7 k euro zijn dus heel realistisch.

98% van de Kwid is 'made in India'
da's een nadeel. en een voordeel.

welk nadeel en welk voordeel, daarover een andere keer.

Ik heb een beetje het gevoel dat de Kwid de Twingo zou zijn geweest als het team van Van den Acker hem zelf had mogen tekenen. Zelfde belijning als de rest van de Renaults, beetje kleiner dan de Clio, motor voorin. Dat kon niet omdat de Twingo teveel moest delen met de Smart Foxrfour. Maar zoals hij nu is, is de Twingo eigenlijk alleen geschikt voor West-Europa, als stads- of boodschappenautootje. In de rest van de wereld moet een A-segmenter ook voor volwaardig vervoer zorgen, over doorgaans slechtere wegen dan hier; ook moet de techniek toegankelijker zijn dan nu in de Twingo het geval is. De Kwid wordt nu geïntroduceerd in een simpele uitvoering voor India, maar ik kan me voorstellen dat er voor elders bij voorbeeld een tweede ruitenwisser op gezet wordt en dat het dashboard meer richting Clio of Twingo gaat. Zet hem wat lager op zijn pootjes en je hebt een directe vervanger van de Twingo, die een leuk model is maar zo helemaal niet bij de rest van de huidige Renaults past.

Het lijkt me niet dat een ander team dan 'het team van vd acker' deze Kwid heeft getekend.. :)

JP2010 zei:
Het lijkt me niet dat een ander team dan 'het team van vd acker' deze Kwid heeft getekend.. :)
Dat zeg ik toch ook niet. Ik zeg dat de Kwid er uitziet zoals de Tingo eruit zou zien als die een Van den Acker-product was geweest.

^^ synecdoche bedoelt juist dat de Twingo niet volledig een VdAcker-product is vanwege de beperkingen van de Smart-samenwerking.

Renault onderzocht in 2008 al de mogelijkheid een kleine wagen te bouwen met de motor achterin, om op die manier meer binnenruimte te creeeren.
Tegelijkertijd was Daimler bezig met het bekijken van ideeen voor opvolgers van de 2 en 4-zits Smart.
In 2010 besluiten Renault en Daimler samen te werken.
Zie bv: https://www.dafne.com/design/laurens-van-den-acker/

Dus dat traject liep al in een veel vroeger stadium dan deze Kwid.
Daarnaast is deze Kwid een crossover, en geen conventionele hatchback, zoals we gebruikelijk zien in het A-segment.

Ik denk dus niet dat deze Kwid de 'vd Acker-Twingo' zou zijn. :)

(Zg een) Quote van LvdA:

"The aim was to create an even roomier and more agile city car, despite its smaller footprint, and this is how the idea of switching to a rear-mounted engine took form, in spite of the higher development costs this entailed.

Ik geloof er geen sikkepit van.

"Motor achterin" geeft meer binnenruimte? Aan me hoela.
Voor 2/3 is het een beperking: De achterpassagiers en de bagageruimte.

Waarom is de (destijds) complexe voorwielaandrijving door Renault ooit gecreeërd? Om de extra binnenruimte.

Bovenstaande formulering is een marketing twist, een proforma PR kreet van Renault om te verklaren/rechtvaardigen dat ze met Daimler een mini gingen bouwen. Met <100.000 Twingo's p/j verdiende Renault nix.
Idem Benz: Daimler zat al jaren te pielen met die verliesgevende achterwiel aangedreven Smart unit.

Beiden zagen ongetwijfeld de economies-of-scale die PSA en Toyota hadden bereikt in Kolin:
100.000 budget karretjes p/j fabriceren is voor een individuele fabrikant niet rendabel te krijgen.
Maar 100.000 107's, 100.000 C1's en 100.000 Aygo's samen maakt 300k jaarlijks.
Schrijf je net zwarte cijfers.

Gezien de fin. crisisjaren waarin de Smart II & Twingo III alliantie tot stand kwam is dit 'een moetje', een verplicht huwelijk, een industriële copycat van Kolin.

Wat niet wil zeggen dat Benz en Renault niet hele goeie partners (kunnen) zijn - lijkt mij namelijk wel.

Dat zal. Maar anyway, terugkomend op de Kwid, ik denk niet dat deze Kwid de Twingo zou zijn zoals Acker 'm had willen zien.

JP2010 zei:
Dat zal. Maar anyway, terugkomend op de Kwid, ik denk niet dat deze Kwid de Twingo zou zijn zoals Acker 'm had willen zien.
De tijd, en de verkoopcijfers, zullen het leren. Ik geef zelf de Twingo weinig kans buiten Europa. De Kwid daarentegen lijkt mij een goede aanbieding overal elders. Herkenbaar als een "echte" Renault, en praktisch zoals men dat van een A-segmenter verwacht.

Als je kijkt wat er nu aan nieuwe A-segmenters rondrijdt, zijn het vooral de Toyota-PSA-drieling en de VAG-drieling. De Twingo lijkt een zeldzaamheid en zelfs de eeuwige testwinnaar, de Hyundai i10, komt nauwelijks in het straatbeeld voor.

synecdoche zei:
JP2010 zei:
De tijd, en de verkoopcijfers, zullen het leren. Ik geef zelf de Twingo weinig kans buiten Europa. De Kwid daarentegen lijkt mij een goede aanbieding overal elders. Herkenbaar als een "echte" Renault, en praktisch zoals men dat van een A-segmenter verwacht.

Praktisch? Hoe kun je nu al uitspraken doen over de eigenschappen van de Kwid? Je hebt er toch nog niet in kunnen rijden?

synecdoche zei:
JP2010 zei:
Dat zeg ik toch ook niet. Ik zeg dat de Kwid er uitziet zoals de Tingo eruit zou zien als die een Van den Acker-product was geweest.

Sorry, maar je typt echt onzin. De Kwid heeft een totaal andere doelgroep en 'idee' dan de Twingo. De Kwid had echt niet als Twingo door kunnen gaan. Die staat nog verder van de 'Twingo spirit' af dan de Twingo II. De Twingo III is eindelijk weer volgens de filosofie van de eerste en lijkt daar ook zodanig op.
Tevens is de Twingo kwalitatief natuurlijk vele malen beter. Deze auto's zijn niet te vergelijken. Net als een Sandero en een Clio, op hun lengte/segment na, totaal net te vergelijken zijn. Over Dacia gesproken. Degene die dachten dat hij als Dacia zou komen kunnen dat hoogstwaarschijnlijk op hun buik schrijven. Helaas.

https://www.leblogauto.com/2015/05/il-ny-aura-pas-de-dacia-kwid-selon-ghosn.html

Roder zei:
Degene die dachten dat hij als Dacia zou komen kunnen dat hoogstwaarschijnlijk op hun buik schrijven. Helaas.

https://www.leblogauto.com/2015/05/il-ny-aura-pas-de-dacia-kwid-selon-ghosn.html

Klopt, alleen zei ghosn ook niet dat de Dacia Logan niet in Europe verkocht zou gaan worden?
https://en.wikipedia.org/wiki/Dacia_Logan

idNK4df.jpg

39iKYLP.jpg

https://indianautosblog.com/2015/08/renault-kwid-top-end-trim-187173?utm_content=buffer47998&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Krijg nou tietuh!!

Zie ik het goed?? Chrome??

Da's precies wat ik - of een alter ego van mij hiero - eerder meldde: chrome & bling, that makes the Indian folks tick!
(en de Chinezen)

Edit:

Prijsdingentje, Ami take note - >
The Renault Kwid is confirmed to be priced between INR 3-4 lakhs, and will compete against entry-level hatchbacks like Maruti Alto and Hyundai Eon.

Brochure:
https://www.kwidvirtualshowroom.renault.co.in/wp-content/uploads/2015/09/KWID_E_Brochure.pdf

Klassiekerrijder zei:
Domme naam (gaat het niet redden in Engeland), leuk autootje voor dat geld.
Is niet bedoeld voor Engeland, dus wat maakt het uit?

YouTube verblijdt mij met een proefrit uit India: https://www.youtube.com/watch?v=41ONtYuYGzU

Zou een succes moeten worden gezien de conclusie:
Priced between INR 2.57 – 3.53 lakh (ex-showroom Delhi), the Renualt Kwid, without a trace of doubt, is the best piece of kit one can buy for that money. Renault calls it a game changer and they couldn’t be more right, because the Kwid literally rewrites the rule book. It’s a product that trumps its competition over and out in all areas; be it styling, features, efficiency, or comfort.

[size=x-large]Renault scoort met Kwid[/size]

Renault heeft al meer dan 70.000 bestellingen binnen voor de in september gelanceerde Kwid die voor omgerekend 3.600 euro (inclusief belastingen 5 mille) te koop is in India. Ondanks de lage prijs en een gewicht van slechts van 660 kilogram gaat het niet om een armetierig autootje, maar om een redelijk uitgeruste en veilige familiewagen, zo benadrukt de Franse fabrikant. De Indiase consument lijkt het daar dus mee eens te zijn. De Kwid is weliswaar duurder dan de Tata Nano, maar een volwaardige auto met een lekker stoer uiterlijk.

Voor de ontwikkeling van de Kwid heeft Renault zo veel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande componenten, zoals het platform van de Dacia Logan en onderdelen van de Duster. De motor en versnellingsbak zijn wel speciaal voor de Kwid ontworpen. De 3 cilinder unit kan vanwege zijn geringe inhoud (minder dan 1,2 liter) in India rekenen op een fiscaalvriendelijke behandeling. De wielen hebben slechts 3 montagebouten, net als de kleine Renault modellen van net na de Tweede Wereldoorlog. Ook daarmee worden kosten en gewicht bespaard.

Om de prijs van de Kwid verder zo veel mogelijk in de hand te houden, komt het merendeel van de componenten en onderdelen uit India zelf. Renault werkt daarvoor samen met meer dan honderd Indiase toeleveranciers. "Een zo sterke mate van lokaal inkopen zie je nergens", zo heeft topman Carlos Ghosn al eerder verklaard. De topman van het Renault-Nissan concern probeert de Kwid nu eerst uit in India, maar wil er binnen korte tijd ook elders in de wereld de markt mee op. "Het is werkelijk een auto waar we overal mogelijkheden voor zien". Goed zo, want voor Dacia zou het de ideale nieuwe instapper zijn in Europa.

https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=25549

Terug
Bovenaan