Peugeot 308 (SW p. 26)

Carfanatic

Wegverkenner
m1nyf1ibtp2a.jpg

De Peugeot 308 gaat met pensioen. Z'n opvolger heet niet 309, maar gewoon weer 308. Peugeot heeft zich flink wat moeite getroost om de nieuweling tot een succesnummer te maken.

Het belangrijkste nieuws is toch wel dat de 308 een heel stuk lichter wordt: gemiddeld zo'n 140 kilogram. Dat zorgt voor een lichtvoetiger weggedrag, betere prestaties en een lager verbruik. Het effectieve dieet is vooral het gevolg van het gebruik van een nieuw platform, dat de naam EMP2 heeft meegekregen.

Volgens de informatie die we nu hebben, is de nieuwe 308 4,25 meter lang en 1,46 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 470 liter. Het interieur toont onmiskenbaar de familiebanden met de 208, Ook hier het kleine stuurwiel met hoog daarachter de klokken en op de middenconsole een 9,7-inch touchscreen voor het infotainment.

Peugeot zegt nog weinig over de motoriseringen, maar wij verwachten de bekende drie- en viercilinders onder de kap met vermogens die starten bij 82 pk. Voor de lease zal de 1.6 e-HDi belangrijk zijn. Of er ook weer een 308 GTI komt, is nog maar de vraag.

Wél wil Peugeot al zeggen dat er een 308 komt met een CO2-uitstoot van 'minder dan 85 g/km'. Daarmee zou de 308 qua uitstoot de maatstaf in z'n klasse worden bij de spaardiesels.

Peugeot toont de nieuwe 308 op de IAA in Frankfurt voor het eerst aan het grote publiek. In de herfst moet-ie bij de dealers staan.
https://www.autoweek.nl/nieuws/23373/peugeot-308-is-dood-leve-peugeot-308

hUNha3K.jpg

8VYh0kq.jpg

rRrFuJm.jpg

AGbFG0R.jpg

XZCQVEp.jpg

t0hcMGz.jpg

MofcZeO.jpg

Netjes hoor. Wel een beetje braaf, maar ik snap Peugeots keuze om met zo'n volumemodel op safe te spelen wel. Ze hebben in elk geval de stijlkenmerken van de huidige Peugeots goed weten te verwerken in dit model.

Leuke auto hoor. In mijn ogen iets te veel stijlkenmerken van Citroen (C4/DS4), maar dat mag de pret niet drukken. Ziet er best aardig uit, maar ik denk dat 'ie snel verouderd is. Met de 508 en 208 gebeurde/gebeurt in mijn ogen hetzelfde.

Mooi! Beetje kaal dash en daardoor een erg opvallende CD opening, maar toch ook wel weer netjes. Minder speels dan dat van de 208 (en dat is goed in deze klasse denk ik).
Wel mooi dat ook de verwarming in hetzelfde display is ondergebracht als de radio.
Ik denk dat Peugeot dit wel goed gaat verkopen.

Ben wel benieuwd naar de schonere motoren. In de lease hangt daar toch wel een groot deel van het succes van af.

Ik wil hem wel hebben over een paar jaar!

Hij toont behoudender dan de huidige 308, geen stoorelementen zoals de gril bij de eerste 308 in 2007. Even wachten tot ik hem in het echt kan bewonderen.

Lijkt mij een model dat IRL (nog) beter tot zijn recht komt.

Goed dat PSA er voor koos dit model strak te houden.
Er is goed naar de Golf gekeken, da's wel duidelijk.
Maar wat VAG met de achterzijde van Golf, A3 etc niet lukt, lukt Peu wel: met weinig tot een aansprekende, moderne achterzijde komen.

't Is een moderne, ruime & solide aanwinst in zijn segment.

Not bad! Het nieuwe Peugeotgezicht bevalt me wel, al is het tamelijk anoniem imo. Veel lijntjes en details, zonder dat het een opvallende auto is. Typisch Peug, wat mij betreft. Mooie specs ook, bescheiden buitenmaten en dan toch zo'n lel van een kofferbak (voor een C-segmenter).

Binnenkant oogt op eerste gezicht wat kaal (terwijl de buitenkant nogal druk is), ben benieuwd hoe dat op de real-life pics uitpakt. De Audi A3 laat m.i. zien dat dat heel fraai kan zijn, maar het zit 'm in de details die er wél zijn. Die USB- en 12V-poort voor de pook lijkt het evenwicht bijvoorbeeld wat te verstoren.

Mooi, veel mooier dan de laatste impressies deden vermoeden. Wat een verademing na de vorige 308. De nieuwe heeft heel veel goed te maken op de automarkt: de 307 was hier ooit de onbetwiste nummer 1, de 308 is inmiddels een sneu Top 100 kandidaatje. Dat komt wel goed met deze veel strakkere looks. Vooral de zijkant en achterkant mogen er wezen, het front vind ik veel minder sterk: de grille oogt nogal 'opgeplakt' (net als bij de 2008) en de rest lijkt nogal veel op de Opel Astra, niet zo vreemd dat de impressies daarvan waren afgeleid.

Sommigen hebben hem al IRL gezien - en zijn er over te spreken:

https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/peugeot/21556014/__De_nieuwe_Peugeot_308__.html

Naast zijn voorganger oogt deze 308 veel moderner
Lijkt kleiner dan zijn voorganger, maar is ruimer.
Royale instap achter
Afwerking kan zich meten met 'de beste in zijn klasse'.
De SW oogt enigszins als een Astra station.

Edit: Komt ook een GTI

rickm zei:
Sommigen hebben hem al IRL gezien - en zijn er over te spreken:

https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/peugeot/21556014/__De_nieuwe_Peugeot_308__.html

Aan de basis staat de 1,2 liter driecilinder met 82 pk. Daar boven staat de 1.6 viercilinder met 125 pk, gevolgd door de 1.6 Turbo met 156 pk

mis eigenlijk nog een benzinemotor met +/- 100pk, vergelijkbaar met de vag 1.2 tsi.

Ziet er mooi uit, vooral de zijkant. (y)

Wel ben ik geen fan van die chromen/rvs elementen binnenin. Vooral die plaat onderop het stuur. Ik had vorig jaar een huur-Golf (cabrio) met ook zo'n element en dat vond ik storend in de zijruit weerkaatsen.

Erg geslaagd! En gelukkig toch geen extra zijruitje voor :D.

Ook het dash is erg mooi geworden. Heb de indruk dat de tellers wat meer uit elkaar staan dan bij de 208, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.

De kofferbak is onwaarschijnlijk groot, als dat echt zo is, dan zet de 308 elke hatchback in dit segment op grote afstand.

De 508 toont van binnen nu wel erg conservatief, maar deels kunnen we nu afleiden wat een facelift daarvan ons gaat brengen.

Hopelijk <1 jaar leverbaar deze 308!

Als je de links in dit topic had gelezen had je kunnen zien dat hij vanaf oktober leverbaar is;)

Rob076 zei:
Leuke auto hoor. In mijn ogen iets te veel stijlkenmerken van Citroen (C4/DS4), maar dat mag de pret niet drukken. Ziet er best aardig uit, maar ik denk dat 'ie snel verouderd is. Met de 508 en 208 gebeurde/gebeurt in mijn ogen hetzelfde.

Dus zolang ik je niet in de ogen kijk is er niks aan de hand.;)
508 en 208 al verouderd???? Waar haal je het vandaan?
508 sedan vind ik niet meteen een van de mooiste verschijningen maar de SW en 208 zijn toch van de meest frisse modellen van het moment.

Ook de 308 ziet er goed uit. Ik vind het een pak sterker ontwerp dan de Golf die gelijkaardige proporties lijkt te hebben.
Mooi en opgeruimd interieur ook.
Een groot contrast met de vroekere situatie (407/C5) waarbij PSA de kritiek kreeg veel teveel schakelaars/knopjes in te bouwen. Ga je zien dat de journalisten vinden dat er nu te weinig toetsen zijn:).
Ik moet toegeven dat ik aparte schakelaars voor verwarming en airco wel kan waarderen.
Toch een geslaagd geheel!

iDS zei:
Rob076 zei:

508 sedan vind ik niet meteen een van de mooiste verschijningen maar de SW en 208 zijn toch van de meest frisse modellen van het moment.

Inderdaad; de 508 sedan vind ik ook wat minder, maar de SW hoort bij de mooisten in zijn klasse. De 208 is net uit, maar oogt zeer zeker niet al verouderd, eerder als de modernste in zijn klasse, by far!

Ben wel benieuwd welke modellen de 208 dan voorbij gestreefd zijn...?

PSA-rules zei:
Inderdaad; de 508 sedan vind ik ook wat minder, maar de SW hoort bij de mooisten in zijn klasse. De 208 is net uit, maar oogt zeer zeker niet al verouderd, eerder als de modernste in zijn klasse, by far!

Ik kan me enkel de VW Polo indenken, of nee, er is natuurlijk ook de Dacia Sandero of nog de Skoda Rapid:)

iDS zei:
PSA-rules zei:

Ik kan me enkel de VW Polo indenken, of nee, er is natuurlijk ook de Dacia Sandero of nog de Skoda Rapid:)

Lol; het zal sowieso wel iets van de VAG stal zijn.....:D

veel mooier dan verwacht. strakke auto zonder de banale en lompe belijningen en bollingen van de lelijke 208 en 2008

moest hier aan denken

Peugeot-308_2014_photo_0f.jpg

Seat-Leon_2013_photo_3a.jpg

maar peugeot weet er wel wat bijzonders van te maken. en in het rood:

Peugeot-308_2014_photo_06.jpg

enig minpunt vind ik de wel erg grote zijruit

voetveeg zei:
moest hier aan denken

Peugeot-308_2014_photo_0f.jpg

Seat-Leon_2013_photo_3a.jpg

Inderdaad zeg! Snotver, dat ik dat niet eerder gezien heb! Beide hebben gewoon potverdikke een rond stuur!!
Man, je zou toch denken dat ze daar bij Peugeot inmiddels wel eens wat origineler zouden zijn en bv met een driehoek stuur zouden komen.
Bah, valt me vies tegen van Peugeot zeg!!

JP2010 ziet weer eens niet wat de rest van de wereld wel ziet... Maar ja, hij heeft er voor gestudeerd.

Elaste zei:
JP2010 ziet weer eens niet wat de rest van de wereld wel ziet... Maar ja, hij heeft er voor gestudeerd.

He beeb, bril niet op? Onze altijd vrolijke vrind voetveeg kaart de vergelijking aan hoor :)

Mooie 308! Doet me wel veel aan de C4 denken qua volumeverhoudingen en lijnenspel.

Enige dat wat merkwaardig oogt is de grille: deze lijkt erg 'opgeplakt' en te statisch voor het wat dynamischer koetswerk van een hatchback (bij een grote sedan als de 508 doet de grille het goed).

klopt, ik moest aan het ontwerp van de seat leon denken, meer niet. jij gedraagt je weer eens als een dramaqueen. ik zeg nergens dat het een kopie is of dat het gejat is of wat dan ook

voetveeg zei:
klopt, ik moest aan het ontwerp van de seat leon denken, meer niet. jij gedraagt je weer eens als een dramaqueen. ik zeg nergens dat het een kopie is of dat het gejat is of wat dan ook

Nee, je bent over het algemeen niet echt uitvoerig in je (hoofdletter missende) proza's, maar gaat er meteen wel van uit dat iedereen je begrijpt.
Je begeleidende tekst bij de 2 dash-foto's:

moest hier aan denken

Echt briljant!* (y)

* doe eens wat aan je manier van uiten/communiceren. Zal het forum een stuk van opknappen! (y) :)

moest hier aan denken dekt de lading aardig. jouw gezeur voegt niets toe. het is immers mijn mening, die verandert niet omdat jij weer zo gay moet doen. wel apart dat je niet reageert als iemand een vergelijking maakt met een citroen

De heren voetveeg en JP2010 ontvangen bij dezen een laatste waarschuwing: bij herhaling volgt (weer) een ban. Jullie eeuwige geharrewar verstoort de sfeer op het forum en draagt niet bij aan informatieve, constructieve of aangename topics. Inherent daaraan mag iedereen die daarop inhaakt zich ook gewaarschuwd weten.

Onder dit bericht gaat het weer over de nieuwe Peugeot 308, zonder dat er iemand merkvoorkeur wordt verweten of forummers elkaar afvallen op smaak.

Yellow Cab
Autoweek-moderator

Ik vind deze 308 er erg fraai uitzien! Een tikkeltje behoudend qua ontwerp, maar veel evenwichtiger dan de Peugeotmodellen met grote smoel. Wat ik een erg leuk dingetje vind, is de toerenteller die tegen de klok in draait en daarmee in tegenstelde richting draait van de snelheidsmeter. Doe mij maar zo'n 308!

Wat niet op de interieurfoto's klopt mijns inziens, is de "D" in het dashboard in combinatie met de handbak.

Op zich bevalt de nieuwe Design taal van Peugeot wel. Zo ook de nieuwe 308.
Ben ook erg benieuwd naar Break.
Wel vind ik het design met het stuur en het dashboard minder (nog geen praktijk ervaring hoe dit in het echt is).
Het nieuwe navi ziet er verder goed uit en ook de rest van het dashboard ziet er goed uit.

Ik hoop voor de toekomstige berijders dat het systeem wel vlot is gezien zelfs het verwarmingssysteem erin geïntegreerd zit..
Wel grappige toerenteller in ieder geval!

Edit: zit er nu weer wel een CD-speler in? Niet echt consequent:p

Peugeot: we hoeven geen CD gleuf meer. Gewoon BT en USB.
Die 2 dashboards onder elkaar: valt op hoe suf en oubollig is dat Leon interieur in vergelijking met de 308.
Maar ja, zal door de VAG boys wel weer strak betiteld worden :)

CO2 (Goed Voor Bomen) zei:
Die 2 dashboards onder elkaar: valt op hoe suf en oubollig is dat Leon interieur in vergelijking met de 308.

Toch staat dat gleufje wel chique, zo met die chromen omlijsting, vind ik. Ben benieuwd of het optioneel is. Dat geldt trouwens ook voor de touch screen, die zo te zien zelfs de knoppen voor de airco vervangt. Geen nieuw concept maar nog niet veel toegepast!

Ze zijn bij Peugeot duidelijk erg geschrokken van hoe snel mensen weglopen als je een origineel (eigenwijs) ontwerp hanteert. Dus is teruggegrepen naar een flik behoudender design, net zoals destijds bij succesnummer 307. Ik snap dat wel. Als er dan ook nog een leuke SW/stationwagon komt (ruim, flexibel en goed geprijs), maakt ie denk ik zeker een kans op de markt. Want het is best een fraaie auto met leuke details. Alleen niet heel erg herkenbaar als een Peugeot...

CO2 (Goed Voor Bomen) zei:

CD's??
Die gleuf is zoooo groot, ik dacht eerder aan LP's!

Viel mij ook op, hoe oubollig het SEAT dash (m.n de middenconsole) is t.o.v. deze kekke HB Leeuw

§anitarium zei:
Wat ik een erg leuk dingetje vind, is de toerenteller die tegen de klok in draait en daarmee in tegenstelde richting draait van de snelheidsmeter. Doe mij maar zo'n 308!

Dat eerste lijkt mij juist heel erg irritant. Meters moeten mi intuitief te scannen zijn. Deze moet je volgens mij bewust af gaan lezen. Gaat te veel tegen de natuur in. Sowieso ben ik nog niet overtuigd van de klokkenwinkel boven het stuur, ik heb begrepen dat er nogal wat mensen zijn die de meters niet voldoende kunnen zien door het stuur (of juist niet door het stuur...). Je tweede opmerking ben ik het wel mee eens, mooi ding.
De gewichtsbesparing is een goede zaak, de huidige generatie Peugeotjes zijn simpelweg echt te zwaar. Scheelt soms tot wel 2 belastingcategorien met de directe concurrentie.

Net zoals bij de 208 het geval was toen die net werd aangekondigd, weet ik (nog) niet wat ik hiervan moet denken. Kans is groot dat ik hem na verloop van tijd ga appreciëren, maar de eerste kandidaat opvolger voor mijn 206 blijft toch nog even de 208... Al zou ik op langere termijn wellicht meer gebaat zijn met een wagen uit dit segment.

Hoe dan ook een vooruitgang op de huidige 308!

s velthuis zei:
Dat eerste lijkt mij juist heel erg irritant. Meters moeten mi intuïtief te scannen zijn. Deze moet je volgens mij bewust af gaan lezen. Gaat te veel tegen de natuur in.

Dat lijkt me wel meevallen. Het kan best even wennen zijn, maar dat is bijvoorbeeld ook het geval als de R op een andere plaats zit dan je gewend bent. Net als het kleinere stuur lijkt het me iets wat je een kilometertje of 50-100 moet proberen, het lijkt me sterk dat je daar niet aan kunt wennen.

Ik vind het wel gewaagd overigens van Peugeot, dat stuur. Dat wordt ten slotte wel bekritiseerd in de 208, als de 2- en 308 floppen heeft Peugeot een zwaar probleem. Spannende tijden breken daarom aan.

PSA-rules zei:
iDS zei:
Rob076 zei:

Ik vind (want ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het mijn mening is) dat 'het nieuwtje' er snel van af is bij Franse auto's. Bij een 508 vind ik dat nu al goed te merken. Ik vind de SW zeker een mooie verschijning, maar zie het absoluut niet als moderne of redelijk nieuwe auto. Dat vind ik ook voor de 208 gelden, hoewel die nog wel nieuw is. Maar naarmate ik ze steeds vaker zie beginnen ze me ook steeds minder op te vallen. Vooral in grauwe kleuren en met kleine velgjes vind ik 'm echt niet heel modern. Wel heel erg mooi, zoniet de mooiste in dat segment. Ik vind dat andere merken (waaronder sommige Koreanen) dat beter doen. Met de 207 en 407 had ik hetzelfde. Al na een jaar vond ik ze al relatief bedaagd ogen, om het woord 'lelijk' maar niet in de mond te nemen.

Rob076 zei:
Ik vind (want ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het mijn mening is) dat 'het nieuwtje' er snel van af is bij Franse auto's.

Dat heb ik nou werkelijk waar met alle auto's..
Lijkt me ook niet meer dan logisch. Als je een nieuw model -snel- vaak gaat zien, dan is het 'nieuwe' er net zo snel weer vanaf.

De 308 > Ik vind het gewoon een mooie auto geworden. Ik vind 'm ook een stuk mooier dan de huidige.
Ik moest bij het zien van de interieurfoto ook denken aan de Seat Leon.. Interieur is fraai, maar dat is het van de huidige 308 ook.
Peugeot maakt het niet gemakkelijker om te kiezen in het C-segment.. Zoveel is zeker.
Ben erg benieuwd naar de auto!

Smaken verschillen, de 207 vind ik nog altijd bijdetijds mede omdat 'ie lekker dik oogt, over de 208 ben ik minder enthousiast. De 508 heb ik nooit mooi gevonden, de SW heeft mijns inziens een te sterk aflopende daklijn voor een stationcar, waardoor het model als het ware achterover lijkt te hellen. Maar dat zie je op de persfoto's niet... De Citroën C3 en C5 vind ik duidelijk mooier dan de concurrerende Peugeots, waar de nieuwe 308 het wat mij betreft weer gemakkelijk wint van de C4.

Ik ben benieuwd naar foto's van de bagageruimte, de fabrieksopgave komt op bij wel erg optimistisch over voor een 4.25 (-2,5 cm) meter lange C-segmenter, wat relatief kort is. De nieuwe 308 is bijna 4 cm lager, maar zou wel 122 liter bagageruimte meer moeten bieden.

Ik vind m geslaagd. Zo moet een Peugeot zijn. Bescheiden , wat c onservatief uiterlijk met toch wat speciale (Franse) details.
Zo vind ik de 208 en 508 ook geslaagd. De vorige 308 en vooral 407 (en in mindere mate de207) hadden het juist net niet met die lange overhang voor en 'vissebek'.
In die zin pak Peugeot de draad weer mooi op. We vergeten gewoon de vorige 308. Gewoon 306, 307, 308....Kan ook mooi, want ze gebruiken hetzelfde nummer ;-)

Bij de weg: Voor succes NL: een 14% versie wordt natuurlijk van wezenlijk belang. Gaat dus wel lukken. Zal wel 110 pk 1.6 hdi. Hopelijk als handbak en robothandautomaat....

Niet onaardig maar heb nog steeds sterke twijfels omtrent de positie van de klokken, is vast lang over nagedacht bij Peugeot maar wat mij betreft echt geen porum. Een vrij gewaagde zet om het dus wederom zo te doen, was toch aardig wat kritiek bij de 208 en het is maar de vraag of dit geen potentiële kopers gaat kosten.

Terug
Bovenaan