Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

Wouter82

Moderator

m1eyt25b8btd_800.jpg

m1eyt25b9ttc_800.jpg

m1eyt25b6bte_800.jpg

m1eyt25b7itf_800.jpg

m1eyt25b5ltg_800.jpg

m1eyt25bj5th_800.jpg

m1eyt25bh5ti_800.jpg

m1eyt25bentj_800.jpg

m1eyt25bcntk_800.jpg

m1eyt24bu0tl_800.jpg

m1eyt24bs3tm_800.jpg

m1eyt24bpltn_800.jpg

m1eyt24bnlto_800.jpg

m1eyt25b35tp_800.jpg

m1eyt25b15tq_800.jpg

[size=x-large]Officieel: Volkswagen Up bestormt A-segment[/size]

Een van de belangrijkste primeurs van de IAA is uit z’n ei gekropen. Met de geheel nieuwe Up wil Volkswagen het A-segment flink opschudden. De Volkswagen Up is 3,54 meter lang en 1,64 meter breed. De wielbasis is 2,42 meter, waardoor Volkswagen interieurruimte voor vier belooft. De bagageruimte heeft een inhoud van 251 liter. Met neergeklapte achterbank is dat 951 liter.
Onder de kap ligt een nieuwe driecilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van één liter. Het blokje is er in twee smaken: 60 pk of 75 pk. De eerste heeft een CO2-uitstoot van 105 g/km, bij de sterkste versie is dat 108 g/km. Daardoor hebben beide auto’s bij de introductie de wegenbelasting- en bpm-vrije status.
Wie minder CO2-uitstoot wil, kan het Bluemotion Technology-pakket bestellen. Dan krijgt de Up de beschikking over onder meer een start-stopsysteem en regeneratie van remenergie. Later komt er ook nog een driecilinder motor die geschikt is voor aardgas en groengas. Die heeft een gemiddeld verbruik van 3,2 liter per 100 kilometer. Dat betekent een CO2-uitstoot van 86 g/km. Met het Bluemotion Technology-pakket is dat 79 g/km. Dat wordt zoals het er nu uitziet de laagste uitstoot voor een auto zonder elektromotor. In 2013 komt er ook nog een geheel elektrische Up.
Volkswagen heeft ook aan de veiligheid gedacht. De Up is namelijk de eerste in z’n segment die leverbaar is met City Emergency Braking. Dat systeem is actief bij snelheden tot 30 km/h en maakt gebruik van een laser-sensor. Die scant de omgeving en signaleert potentiële aanrijdingen. Het systeem probeert die te voorkomen of in ieder geval de schade te verminderen door de Up automatisch af te remmen.
Binnenin valt het op de middenconsole geplaatste Personal Infotainment Device (PID) op. Daarmee is het mogelijk om navigatie-, telefoon-, informatie- en entertainmentfuncties te bedienen en te organiseren. De PID is simpelweg bovenop de middenconsole te plaatsen. Vanaf dat moment is hij opgenomen in het ‘netwerk’ van de auto. Daarbij kan het scherm gebruikt worden voor de weergave van belangrijke voertuiginformatie. Het display geeft bij gebruik van de ParkPilot parkeerhulp bijvoorbeeld een visuele weergave van de ruimte achter de auto.
De onthulling van de Volkswagen Up vindt plaats op de IAA in Frankfurt. Begin 2012 verschijnt de Volkswagen Up bij de dealers.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/17326/officieel-volkswagen-up-bestormt-a-segment

Modedit (CorZa): topictitel aangepast.

Niet mijn segment, maar eerst maar eens kijken hoe deze er in het echt uit gaat zien.

zo op deze plaatjes lijkt het net een brommobiel.

ben benieuwd.

Leuk dat VW het concept redelijk heeft behouden en er geen mini-Polo van heeft gemaakt. Die gekleurde plastics in het interieur hoeft van mij niet, mede omdat de manier waarop de gekleurde strip in de deuren overgaan op de strip op het dashboard nogal ruw is.

Hehe, inderdaad. Het heeft wel wat van een brommobiel. Toch vind ik 'm er best geinig uitzien. Waar ik het meest naar benieuwd ben is de prijs. Want als dat 10.000 euro (of meer) is dan zijn er genoeg - betere - alternatieven, maar stel dat ze er 8.000 euro voor vragen dan zal er inderdaad wat opschudding plaatsvinden in het A-segment.

En ik ben benieuwd naar de 'gewone' versies. VAG, en ook veel andere merken, proppen meestal alle mogelijke opties in een fotomodel, terwijl de uiteindelijke versie buitengewoon kaal is. DIE wil ik weleens zien!

Ziet er goed uit! Dat wordt een keiharde concurrentie (is het eigenlijk al), VW kan zich, denk ik, verloorloven de prijs iets hoger te houden dan de concurrentie vanwege de uitstekende naam!

speedtouch zei:
Ziet er goed uit! Dat wordt een keiharde concurrentie (is het eigenlijk al), VW kan zich, denk ik, verloorloven de prijs iets hoger te houden dan de concurrentie vanwege de uitstekende naam!

Grapje zeker? Onze medemensen uit het verre oosten zijn over het algemeen niet te versmaden op het gebied van kleine auto's. De VW Lupo in gedachten houdend ben ik benieuwd. Ik heb er eens één als vervangend vervoer gehad, omdat er niets anders meer was. Wat een verschrikking.

Trouwens, wat is er mis met een brommobiel?
81_01.jpg

Deze vind ik er beter uitzien als de Up.

speedtouch zei:

Gedeeltelijk eens, maar de Fox bewees dat daar, zelfs voor een VW, grenzen aan verbonden zitten. Deze Up! lijkt wel te kloppen, maar de prijslijst zal toch ruim onder de 10 mille moeten starten.

In 't zwart smoelt 'ie wat mij betreft 't beste, dan valt die zwevende voorbumper 't minst op.

Ik was vorige week bij mijn VW-dealer, en hij vertelde me, dat ze al doorgekregen hadden dat de Up eind november in de showroom zou staan.
Dus niet pas begin volgend jaar. Ook de prijs zou zeer scherp worden, maar ja wat is scherp. Ik verwacht hem rond de 8500 a 9000.

Als ik kijk naar de middenconsole/schakelpook en de klokkenwinkel voor je neus, dan ziet ie er in ieder geval een stuk solider uit dan de Drieling.
Heb onlangs een proefritje gemaakt in de 107, maar dat is echt allemaal ielig plastic en blikkerige deurtjes. Ik verwacht van de Up meer auto. Dat mag van mij dus ook in de prijs tot uiting komen.

Nou daar ben je lekker klaar mee; een auto die er van binnen beter uitziet dan van buiten.

Gazpacho zei:
Ik was vorige week bij mijn VW-dealer, en hij vertelde me, dat ze al doorgekregen hadden dat de Up eind november in de showroom zou staan.
Dus niet pas begin volgend jaar. Ook de prijs zou zeer scherp worden, maar ja wat is scherp. Ik verwacht hem rond de 8500 a 9000.

volgen vw:
Launch in December. The up! will first be launched in the European market. It all starts in December. There are 3 versions for different budgets and needs: take up! is the entry-level car, move up! the comfort-oriented one and high up! the top version. Directly at the car’s market launch, there will also be 2 independent models based on the high up!: the up! black and the up! white.

Na de Kia cee apostrof d is er nu ook de Volkswagen Up uitroepteken... Best leuke auto, die Up!, vooral de achterkant. Van voren valt op dat de zijkant erg vlak is. De combi zwart/lichtgrijs in het interieur vind ik wel leuk, doet me denken aan jaren '80 auto's. Qua looks vind ik een Picanto, Splash of Agila tig keer volwassener, maar zo'n Up! heeft ook wel wat. Opvallend vind ik de verbruikscijfers, die nog maar net onder de 110 gram liggen. Op 1 juli 2012 dient Volkswagen dus de BlueMotion Technologies klaar te hebben voor nauwelijks meerprijs ten opzichte van de basis 1.0, anders kan het model het nog zwaar krijgen.

Gazpacho zei:
Als ik kijk naar de middenconsole/schakelpook en de klokkenwinkel voor je neus, dan ziet ie er in ieder geval een stuk solider uit dan de Drieling.
Heb onlangs een proefritje gemaakt in de 107, maar dat is echt allemaal ielig plastic en blikkerige deurtjes. Ik verwacht van de Up meer auto. Dat mag van mij dus ook in de prijs tot uiting komen.

Uiteraard, de drieling stamt ook uit 2005 en is in nagenoeg ongewijzigde vorm al 6 jaar (succesvol!) op de markt. De opvolgers van de drieling (komen eraan) zullen ongetwijfeld vooruitgang boeken op dat gebied.

Nou nou dat is flitsend; Volkswagen doet iets met het dashboard zelfs met kleur.
Qua design niet schokkend, dus een echte Volkswagen en dus waarschijnlijk weer op elke straathoek te vinden straks.
De autobladen zullen weer lyrisch zijn.....................

Best geslaagd, ik had eigenlijk een veel saaier productiemodel verwacht, Volkswagen kennende. Leuk, herkenbaar ontwerp wat qua verhoudingen ook gewoon goed klopt(y)

Edit: Ik vind het verrassend dat de naam toch geen Lupo is geworden, zoals de Iroc wel de Scirocco werd.

Ziet er beter uit dan verwacht. Vrij lange wielbasis ten opzichte van de lengte van 3,54 meter. De Fabia, Ibiza en Polo zitten nu nog op 2meter46! Qua interieurruimte zal het dus allemaal wel goed zitten. Gezien de uitstootgegevens had ik ervoor gekozen het Bluemotion pakket (start/stop-systeem) standaard te maken. Nu zit VW boven de waardes van de Aygo/C1/107 drieling. Interieur zit er erg volwassen uit, echt des Volkswagens. Erg netjes van VW overigens om het City Emergency Braking systeem voor de kleinste klasse mogelijk te maken. Als volgend voorjaar ook de vijfdeurs er is, denk ik dat VW een verkoopknaller in huis heeft. Die vijfdeurs zou een langere wielbasis krijgen waardoor er meer plaats zou moeten zijn voor de achterpassagiers. De 1,0 is een nieuw motor. De vorige 3 cilinder van het VW concern was ontwikkeld door de techneuten van Skoda. Wee iemand of dit nieuwe stukje techniek ook afkomstig is van de technische mensen van deze Tsjechische VW-dochter?

Ben benieuwd naar de vanaf prijzen en de versies van Seat en Skoda.

Over de kleuren gesproken: ik vind juist de rode het leukst smoelen, zeker ook doordat de exterieur-kleur terugkomt in het interieur. Het maakt het allemaal wat prettiger om tegen aan te kijken.

Leuk wagentje, en zoals altijd bij volkswagen ziet het er volwassen uit. Zie dezelfde tellerpartij als in de Beetle
mmc_5c1_beetle_lra1mv.jpg

Ze hebben netjes bezuinigd op de ventilatie-openingen, in het midden van het dash zitten ze niet meer

Apart detail: de witte en zwarte auto hebben respectievelijk 'White' en 'Black' op de zijkant staan, op het rode exemplaar staat daar echter geen 'Red'.
Nieuwe optie, badges met daarop beschreven wat de kleur van de auto is?:rolleyes:

Voordat iemand anders het zegt;

"Die navi is nu nog makkelijker te jatten..."

Zo dat is er uit...

Volgende schot in de roos van VeeWee(y)

Typisch VW - geen lijntje teveel.
Ligt hyper efficient op het netvlies.
Leuke vondst is die "big smile''

I.c.m. de goede VW bouwkwaliteit zal deze Up alle vergelijkstesten met één hand op de rug (wiel op de achterklep) moeiteloos winnen.

(y)

JPeG zei:
Voordat iemand anders het zegt;

"Die navi is nu nog makkelijker te jatten..."

Zo dat is er uit...

Als het even mee zit (voor jou 'tegen' ;-) zegt niemand anders dat.
Dat is namelijk je PDA/PID. Die klik je daar vast en neem je weer mee.

Tikkeltje meer info:

https://www.autokiosk.nl/2011/08/21/2012-volkswagen-up-stadsauto-vw-co2-take-up-move-up-high-up/

De foto van ederooij heeft wel roosters in het midden, net achter het stuur, die met het navi-schermpje niet. Raar.

Er komen drie versies: Take Up, Move Up, en High Up. Hij zou in duitsland vanaf 9.500 euro gaan kosten, maar dat lijkt me wat veel. Er komen allerlei boxen zoals een kid box, city box en travel box, elk met spullen erin speciaal voor die gelegenheid.

Ik twijfel aan de ruimte op de achterbank, zeker als er ook nog 251 dm3 bagageruimte is.

Lees in de link van MK car dat de Up! er in 3 uitvoeringen komt waarbij de High Up de meest luxe en dure versie is en die komt er in de speciale White and Black editie, dus die modellen hierboven ( de witte en zwarte ) zijn in ieder geval de meest dure uitvoering. Ben benieuwd hoe de goedkoopste uitvoering er uitziet.

Succes van deze auto hangt echt volledig af van de prijzen, de concurrentie in deze klasse is moordend dus zolang er nog prijzen beschikbaar zijn is er weinig te zeggen van het eventuele succes van deze auto. Gezien de opties / uitrustingen die genoemd worden denk ik dat deze luxere versies aardig wat moeten gaan kosten.

Clignoteur zei:
De foto van ederooij heeft wel roosters in het midden, net achter het stuur, die met het navi-schermpje niet. Raar.

Bij de Golf II hadden de eenvoudigste uitvoeringen ook geen roosters in het midden.

Het is wel een leuk wagentje geworden, ik vind het een veel betere opvolger van de Lupo dan de Fox.

Best grappig maar ook saai in vergelijking met de concurrentie. In het a-segment kun je juist spelen met design, maar dat begrip kent VW niet.
Deze Up zal vast goed verkopen maar dat zal vast vooral komen omdat er VW op staat.
Op motorisch gebied lijkt het me echter geen sterke speler.

Ben benieuwd naar de nieuwe drieling.

Ik vind hem er leuk uitzien, zeker voor een VW. En volgens mij het is het uiteindelijke productiemodel redelijk dicht bij de concept gebleven, had ik niet verwacht. Dashboard vind ik ook niet verkeerd, qua design beter dan een Golf. Nu is het nog wachten op de vijfdeurs, lijkt me wel een noodzaak. Ik denk dat de prijzen gaan beginnen bij een kleine 9000 euro.

rickm zei:
I.c.m. de goede VW bouwkwaliteit zal deze Up alle vergelijkstesten met één hand op de rug (wiel op de achterklep) moeiteloos winnen.

(y)

Goede bouwkwaliteit, daar zijn de meningen over verdeeld. De Fox had bepaald geen goede reputatie op dat gebied. In de Duitse bladen zal de Up! zeker winnen, maar dat zegt niets. Ik ben benieuwd hoe het model het in bijv. ons land doet tegenover de nieuwe Picanto, Agila, i10, Twingo. Die modellen lijken me volwassener en ruimer en de viercilinder motoren van de laatste twee zal vast meer handen op elkaar krijgen. Het zal nog een zware strijd worden, zeker omdat de tweede edities van de Aygo, 107 en C1 volgend jaar zullen verschijnen. En natuurlijk nog de kleine Skoda (Favorit wellicht) en Seat plus de nieuwe Fiat Panda. Wordt een zwaarbevochten klasse!

De nieuwe Skoda (Favorit) en kleine Seat zullen altijd onder de Up! gepositioneerd worden. Iets met rangorde binnen VAG

Daewoo-Chevrolet zei:
rickm zei:

(y)

Goede bouwkwaliteit, daar zijn de meningen over verdeeld. De Fox had bepaald geen goede reputatie op dat gebied. In de Duitse bladen zal de Up! zeker winnen, maar dat zegt niets. Ik ben benieuwd hoe het model het in bijv. ons land doet tegenover de nieuwe Picanto, Agila, i10, Twingo. Die modellen lijken me volwassener en ruimer en de viercilinder motoren van de laatste twee zal vast meer handen op elkaar krijgen. Het zal nog een zware strijd worden, zeker omdat de tweede edities van de Aygo, 107 en C1 volgend jaar zullen verschijnen. En natuurlijk nog de kleine Skoda (Favorit wellicht) en Seat plus de nieuwe Fiat Panda. Wordt een zwaarbevochten klasse!

En dan zijn er nog de goedkopere compacts met vijf deuren als de Alto, Pixo, Spark etc. En later komt er nog de Opel 'Junior' bij. Ik vind de Up een leuk wagentje, maar als ik zie dat hij in Duitsland al zo'n 9500 euro gaat kosten en je daarvoor waarschijnlijk nauwelijks uitrusting krijgt ( wieldopjes, grijs dashboard, gaten op de plek van de mistlampen?) dan zal hij het in ieder geval zwaar krijgen.

JPeG zei:
De nieuwe Skoda (Favorit) en kleine Seat zullen altijd onder de Up! gepositioneerd worden. Iets met rangorde binnen VAG

Daarom zullen die ook meer succes gaan hebben. Kijk maar naar de Arosa vs. Lupo, of Sharan vs. Alhambra, of Jetta/Bora vs. Octavia. In de klasse waarin het image minder meespeelt, veelal de klasse waarin weinig/niet geleasd wordt, doet VW het beduidend minder goed.

En 9.500 euro in Duitsland? Is dus al gauw 10.000 euro in Nederland voor de doppen-uitvoering. Ik ben benieuwd. De tijd zal het leren.

Niet alleen heeft íe iets brommobiel achtigs, maar ik vind 'm ook totaal niet herkenbaar als Volkswagen. Een Lupo had wel iets geinigs en was direct als VW herkenbaar.

WTF3000 zei:
Niet alleen heeft íe iets brommobiel achtigs, maar ik vind 'm ook totaal niet herkenbaar als Volkswagen. Een Lupo had wel iets geinigs en was direct als VW herkenbaar.

Aan de voorkant hebben ze een VW-logo met een doorsnede van 30cm, daaraan zou je hem kunnen herkennen als zijnde VW

Ik vind dit echt een super leuke auto geworden. Heeft een leuke uitstraling, en het interieur ziet er hoogwaardig uit voor deze klasse. Het lijnenspel ziet er eigentijds en speels uit. Ze hebben wel duidelijk naar de 'Drieling' gekeken, maar daar is helemaal niks mis mee. Als deze een gunstige prijsstelling heeft, kan dit een goed succes worden. Ga in Frankfurt de Up! eens even goed bekijken.

JPeG zei:
Aan de voorkant hebben ze een VW-logo met een doorsnede van 30cm, daaraan zou je hem kunnen herkennen als zijnde VW

:):) Het is zowel voor- als achterop een giga logo, buitenproportioneel bijna. Of zou 't gelijk zijn aan de overige VW's en nu extra opvallen door de geringe afmetingen van de Up!?

Terug
Bovenaan