Mitsubishi ASX

Yellow Cab

Net ingestapt
[size=x-large]Mitsubishi RVR ASX[/size]

Dit zijn de eerste afbeeldingen van de Mitsubishi RVR. Vanaf volgend jaar komt die de gelederen versterken, al is het nog even afwachten welke naam hij hier krijgt. De crossover is in de eerste plaats gericht op de Qashqai van Nissan.

2232dd2c8c138cce3eb4e4fd8f7af118.jpg

bb4c882f7b4378813b21d1d914d75ac4.jpg

Mitsubishi komt volgend jaar met deze RVR ‘crossover’ op de markt. Hij gebruikt het zelfde platform als de Lancer en de Outlander. De RVR is met een lengte van 4,30 meter wel wat korter dan die laatste. De details over de RVR zijn verder nog schaars. In elk geval zal er een helemaal nieuwe 1,8-liter benzinemotor worden aangeboden en voor de Europese markt zijn er natuurlijk ook diesels beschikbaar.

De RVR is rechtstreeks afgeleid van de cX concept uit 2007. Bijzonder is dat het model vrijwel wereldwijd wordt gevoerd. Hij zal dus te koop zijn in Noord-Amerika, Europa, Aziën en China. Japan krijgt de primeur. Daar komt deze auto al komende februari op de markt. We verwachten het Europese debuut op de Autosalon van Genève; niet lang daarna zal hij de Europese showrooms gaan bevolken. Mitsubishi geeft aan dat de Europese naam van deze auto nog niet bekend is.

Bron: autoweek.nl

---

'Rechtstreeks afgeleid van de cX concept'... Hij 's anders een flink stuk tammer geworden, de strakke lijnen van de concept car zijn een beetje mollig geworden.

Ik vind hem goed gelukt. Natuurlijk wat tammer geworden maar ook wat serieuzer. Zeker niet saaier als zijn Duitse concurrenten X1, Tiguan en Q3 en vast goedkoper. Een lekkere dikke bak!

Mooi ding, alleen geen gedownsizede motoren? Dat vind ik meteen ouderwets eigenlijk.

Ook ik vind hem lomp en log. Overigens heeft hij imo veel overeenkomsten met de Tiguan, behalve die verschrikkelijk lelijke grille. Dat "familiegezicht" van Mitsubishi past gewoon niet op alle modellen.

gearhead zei:
Mooi ding, alleen geen gedownsizede motoren? Dat vind ik meteen ouderwets eigenlijk.

Moet er dan een 600 cc-tje in zitten of zo? 1.8 is klein zat, anders zouden ze er wel een 2.5 liter blok in gooien.

De auto zelf ziet er niet verkeerd uit. De bekende Mitsubishi-neus die in dit geval -vind ik- goed staat en verder geen rare fratsen. Dat zal veel mensen aanspreken, dus de Qashqai heeft er een geduchte concurrent bij. Mitsubishi zal dit model goed kunnen gebruiken!

Ik vind hem nogal saai en oubollig, dan ziet de Qashqai er toch een heel stuk frisser uit.

Wel erg slecht geshopte foto's trouwens: zie bv de schaduw onder de wielen

929V6 zei:
gearhead zei:

Moet er dan een 600 cc-tje in zitten of zo? 1.8 is klein zat, anders zouden ze er wel een 2.5 liter blok in gooien.

De auto zelf ziet er niet verkeerd uit. De bekende Mitsubishi-neus die in dit geval -vind ik- goed staat en verder geen rare fratsen. Dat zal veel mensen aanspreken, dus de Qashqai heeft er een geduchte concurrent bij. Mitsubishi zal dit model goed kunnen gebruiken!

Moet er wel een turbo op. Een atmo 1.8 is veel te weinig en komt het rijcomfort niet ten goede.

gearhead zei:
929V6 zei:
gearhead zei:

Moet er wel een turbo op. Een atmo 1.8 is veel te weinig en komt het rijcomfort niet ten goede.

Ligt eraan. Een turbo is een mogelijkheid (voor Mitsubishi als turbo-pionier geen onlogische keuze), maar met verstelbare nokkenassen, variabele kleptiming/-lichthoogte en dergelijke kan er ook veel bereikt worden. Er is bij Mitsubishi genoeg kennis in huis om er iets moois van te maken.

Matige CGI eerlijk gezegd, maar ik vind het ontwerp wel aardig. Beter dan de QQ in elk geval!

De vorige RVR was hier trouwens de Space Runner. Van de RVR was ook een X3-versie (die had een medeforummer ook) met 230pk en 4WD :D

Ziet er netjes uit. Geslaagde lijnen. Vind 'm juist mínder oubollig dan een Qashqai. Maar komt wellicht ook wel enigszins door de nogal sprekende kleur...

Vrees alleen (weer) voor de inhoud van de kofferruimte. Die valt bij auto's als deze (met die korte 'kontjes') vaak nogal tegen. En dat gaat ingeval van een gezin toch wel wat ten koste van praktische bruikbaarheid.

[size=medium]Officieel: Mitsubishi RVR (Outlander Sport)[/size]

Mitsubishi zal in maart tijdens de Autosalon van Genève haar nieuwste model, een compacte crossover, introduceren. De auto draagt op de Japanse markt de naam RVR en zal in de lente bij de Japanse dealers staan. Europa volgt een aantal maanden later.

Eind 2007 konden we voor het eerst kennismaken met de compacte Mitsubishi. Destijds presenteerde het merk op de IAA in Frankfurt de Concept-cX die qua design al een goede impressie gaf van het productiemodel. Dankzij de eerder vrijgegeven schetsen en gelekte patentfoto’s was het uiterlijk van de RVR, of Outlander Sport zoals het model vermoedelijk op Europese bodem gaat heten, geen verrassing meer.

Wereldwijd
Een primeur voor Mitsubishi is de komst van de gloednieuwe 1.8 liter MIVEC motor. De energiezuinige motor zal voor het eerst dienstdoen in de RVR, maar zal in een later stadium ook zijn weg naar andere modellen vinden. Mitsubishi zal de RVR als eerste op de Japanse markt loslaten, maar andere landen volgen snel. En niet alleen Europese consumenten krijgen de beschikking over de crossover, ook bewoners van Noord-Amerika en Azië kunnen terecht bij Mitsubishi.

nas_fq5_opt.jpg

Bron: https://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=9140

Ik moet 'm eerst eens zien in een normale kleur... De auto is op het eerste gezicht niet echt mijn smaak: een drukke neus en een saaie achterkant. Maar hoe dan ook: de nieuwe Outlander Sport kan weleens de redding zijn voor het kwakkelende Mitsubishi.

@ Yellow Cab: Ik snap niet dat je als moderator zo vasthoudt aan je eigen manier van topictitels, het is toch het meest overzichtelijk als we allemaal op dezelfde manier topictitels typen?

Vind hem best mooi hoor, maar vind die jet-fighter op de Colt en Lancer ook wel mooi dus ja :).

@Daewoo-Chevrolet: Ben je het er niet een beetje mee eens dat het "Officieel" inmiddels zijn doel wat voorbij schiet?

Ik vind het een stoer en solide oogende auto geworden. Maar ik ben me nu al aan het bedenken hoe PSA hier een slaatje uit kan slaan. Hoop dat ze Mitsubishi eerst een eigen kans met deze auto geven.

nack zei:
@Daewoo-Chevrolet: Ben je het er niet een beetje mee eens dat het "Officieel" inmiddels zijn doel wat voorbij schiet?

Nee, het is toch nog steeds handig dat je in actieve topics zo in één oogopslag het onderscheid ziet tussen Nieuwe auto's en Scoops? Er zou hoe dan ook eenheid moeten zijn, duidelijke regels omtrent de topictitels. Als moderator Yellow Cab een aantal topics opent zonder "Officieel:" en een andere moderator wijzigt de topictitels mét "Officieel:" ervoor (is al eens voorgekomen), dan lijkt me dat er nogal wat onduidelijkheid is omtrent de topictitels in deze rubriek. Of wél "Officieel:" ervoor, of niet (maar dan zouden toch wel alle topictitels moeten worden gewijzigd voor de duidelijkheid).

nack zei:
Maar ik ben me nu al aan het bedenken hoe PSA hier een slaatje uit kan slaan. Hoop dat ze Mitsubishi eerst een eigen kans met deze auto geven.

Ach, PSA geeft zijn eigen versies net als bij de Citroën en Peugeot-versies van de Outlander gewoon een oerlelijke smoel en vraagt net als bij de C-Crosser/4007 gewoon veel hogere prijzen dan bij een vergelijkbare Mitsubishi, zodat de Mitsubishi ook van de PSA-versies van de Outlander Sport (RVR) niets te duchten heeft ;)

Mooie auto, vooral in deze kleur. Hopelijk wordt het interieur net zo interessant als de buitenkant en van een wat beter kwaliteit dan bijvoorbeeld de huidige Colt en Lancer. Als dat gebeurt kan het een goede verkoper worden.

Daewoo-Chevrolet zei:
@ Yellow Cab: Ik snap niet dat je als moderator zo vasthoudt aan je eigen manier van topictitels, het is toch het meest overzichtelijk als we allemaal op dezelfde manier topictitels typen?

Inderdaad zie even het 'regeltopic'. Dus gewoon officieel ervoor.

Die dikke r**t met oplopende achterlichten doet me eerder aan een Honda Accord Tourer denken.

Maar nogmaals: ik vind'm wel geslaagd.

Mach1 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:

Inderdaad zie even het 'regeltopic'. Dus gewoon officieel ervoor.

Dat autistische gezeur over 'Officieel' ervoor is zó overtrokken! :( Het onderscheid vervalt volledig omdat het bij elk topic staat, en daarmee verliest het elke functie. Wat is dan nog de meerwaarde van het woordje? Sterker nog: ik pleit voor complete afschaffing ervan.

Bovendien - en dat is meteen weer on-topic: is een auto wel zo officieel als er alleen maar shops van in het topic staan? Ik snap niet helemaal waarom Mitsubishi daarvoor kiest, het komt de geloofwaardigheid van de berichtgeving niet echt ten goede.

Het staat gewoon in het regeltopic dat door een van de moderators is gepost, zou wel zo handig zijn als de moderators het dan zelf ook toepassen.
Officieel ervoor is wel handig voor in de lijst met actieve topics.

Officieel is destijds (lang lang geleden) in het leven geroepen om duidelijkheid te creeeren of het een nog steeds om losse flodders gaat of dat de auto daadwerkelijk officieel is. Dit wil zeggen, officieel gereleased als zijnde "onveranderd in productie en bevestigd door de fabrikant" of alles wat daarop trekt.

Bovenstaande 'foto' is trouwens een shop, maar dat terzijde.

CorZa
Officieel Moderator Autoweek.nl

Yellow Cab zei:
Dat autistische gezeur over 'Officieel' ervoor is zó overtrokken! :(

Sorry voor het offtopic gaan, maar ik snap niet waar die arrogantie de laatste tijd vandaan komt. In de Knutselhoek vind ik je ook al verre van sympathiek reageren. Ik pleit er niet voor dat "Officieel:" voor de topictitel moet blijven staan, maar voor een vaste richtlijn. Corza's post geeft wat dat betreft niet veel verheldering. Misschien wordt het tijd dat de moderatoren zich gaan (her)beraden en een keuze maken?
Ontopic: De auto is zeer zeker officieel: https://www.mitsubishi-motors.co.jp/publish/mmc/pressrelease/news/detail2005.html. Mitsubishi heeft er alleen voor gekozen om de auto op een bestaande achtergrond te shoppen.

RVR, het kwam mij al zo bekend voor, en ja hoor dit was hem, ons geheel onbekend natuurlijk maar dat mag de pret niet drukken

8212_989.JPG

S896KDY.jpg

S896KDY.jpg

Technische specificaties:

Lengte × breedte × hoogte: 4295 × 1770 × 1615 mm
Wielbasis: 2670 mm
Inhoud bagageruimte: 419 l
Massa leeg: 1360 kg
Motor: 1.8l benzine DOHC MIVEC
Cilinderinhoud: 1798 cc
Maximaal vermogen: 102 kW/139 pk bij 6000 tpm
Maximaal koppel: 171.5 Nm bij 4200 tpm
Transmissie: handbak en CVT
Bandenmaat: 215/65R16
Gemiddeld verbruik 2WD/4WD: 6,6/6,7 l/100 km (15,2/15,0 km/l)

Bron: https://www.autohome.com.cn/news/201001/90613.html

De RVR zal in Europa ASX heten:

Mitsubishi ASX compact crossover

Dit is de nieuwste “compact crossover” van Mitsubishi, de ASX, die geïntroduceerd gaat worden op de autosalon van Genève. Het gaat hier om de Europese uitvoering van de Japanse RVR die in februari in Japan al te verkrijgen is. De ASX zal in het voorjaar van 2010 in fases geïntroduceerd worden in Europa.

Een jaar of 9 geleden, in 2001, kwam deze ASX al eens voorbij als de ASX concept op de International Autoshow in Detroit. De ASX zal beschikbaar worden met een geheel nieuwe 1.8 liter direct ingespoten turbodieselmotor. Dit is een krachtbron met start- en stopsysteem, bij Mitsubishi beter bekend als ASG. In combinatie met een handgeschakelde zesbak claimt Mitsubishi dat deze viercilinder efficiënt zal zijn in haar gebruik en dat hij voldoet aan de Euro 5 norm. Later worden ook andere motoren beschikbaar.

https://www.autoblog.nl/archive/2010/01/19/mitsubishi-asx-compact-crossover#post-33491

mitsubishi_asx_01.jpg

mitsubishi_asx_02.jpg

EDIT: zijn deze foto's nu daadwerkelijk zulke slechte photoshops dat op de onderste foto, waarop de auto 'rijdt', er niemand achter het stuur zit?o_O

Helaas geen gekleurde bumpers zoals de eerdere plaatjes, of zal dat een optie worden? En dan die naam...

Daewoo-Chevrolet zei:
Technische specificaties:

Lengte × breedte × hoogte: 4295 × 1770 × 1615 mm
Wielbasis: 2670 mm
Inhoud bagageruimte: 419 l
Massa leeg: 1360 kg
Motor: 1.8l benzine DOHC MIVEC
Cilinderinhoud: 1798 cc
Maximaal vermogen: 102 kW/139 pk bij 6000 tpm
Maximaal koppel: 171.5 Nm bij 4200 tpm
Transmissie: handbak en CVT
Bandenmaat: 215/65R16
Gemiddeld verbruik 2WD/4WD: 6,6/6,7 l/100 km (15,2/15,0 km/l)

Bron: https://www.autohome.com.cn/news/201001/90613.html

Koppel valt nogal tegen. VAG haalt met de 1.2 tsi al 175 Nm vanaf 1500 toeren. Superieur dus.

Het verbruik is wel netjes. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat het verbruik van de 4wd maar 0,1 liter/100 km hoger ligt dan dat van de 2wd.

Die ongespoten details doen 'm goed, het maakt het geheel wat rustiger. Wel een inspiratieloze naam trouwens, ASX, maar nog altijd beter dan Outlander Sport. Mitsubishi is een merk met zo'n beetje de laagste merkentrouwheid, maar wellicht dat de ASX weer wat Space Star-rijders kan overhalen, ooit veruit de best verkochte Mini MPV van ons land. Topictitel kan trouwens gewijzigd worden ;)

Die zwarte delen staan hem wel. Verder doet de auto me helemaal niets. Een Mitsubishi neus is leuk maar nu moeten ze voor de rest nog een eigen stijl verzinnen

StalenSnuitje zei:
Kicker zei:
Koppel valt nogal tegen. VAG haalt met de 1.2 tsi al 175 Nm vanaf 1500 toeren. Superieur dus.
Koppelfapper (n)

En zo gek is het niet eens, dit is een atmosferische 1.8L :rolleyes:

Geen idee wat een koppelfapper is maar het blijft een matig koppel. Dat Mitsubishi kiest voor een motor zonder turbo moeten ze natuurlijk zelf weten maar als dat een motor oplevert die het qua trekkracht en elasticiteit (dit moeten we nog wel afwachten natuurlijk, prestaties zijn nog niet bekend) dik aflegt tegen, bijvoorbeeld, de tsi-motoren, dan ben ik niet onder de indruk.

Terug
Bovenaan